בשיחות עם מורים וגננות עולה שוב ושוב החסך במערך תמיכה מקצועי וזמין שייתן מענה לעובדי ההוראה בכל שכבות הגיל. רבים מהם מציינים את אהבתם למקצוע ובו בזמן מתארים את הקושי שלהם להתמודד לבד עם הציפיות והתרחישים השונים.
למרות כל זאת, רובם ככולם אינם מקבלים סופרויז'ן כפי שמקובל במרבית מקצועות הטיפול האחרים. למרבה האירוניה לחלקם גם אין כתובת מוסמכת לקבלת ייעוץ או הדרכה עקבית, שלא לדבר על העובדים במסגרות שאינן בפיקוח משרד החינוך כמו מעונות יום, גנים פרטיים, מועדוניות, צהרונים, וכ"ו.
הרשימה ארוכה... - הנה כמה דוגמאות שכיחות מהשטח:
גננות וותיקות, ויותר מכך גננות בתחילת דרכן מבקשות לדעת בתכלס איך לתכנן את סדר היום בגן או כיצד נערכים לאסיפת הורים ולפתיחת שנת הלימודים בתחילת השנה. הן מחפשות רעיונות איך לגוון את שטחי היצירה או איך לגרום לילדים לסדר את הגן.. רבות מהגננות הטיפוליות בחינוך המיוחד מבקשות עזרה בגיבוש התל"א, חוששות מהדיווח להורים או מוצפות מאד לאחר מפגשי ההורים. סטג'ריות וגננות משלימות שואלות מה מקומן, וכיצד להשתלב בתוך הצוות, רבות מהן מתקשות להתמודד עם קשיי התנהגות או מעלות שאלות ביחס ל"נושא השנתי" שלהן...
אלה קצת מהבעיות האמיתיות שמעסיקות את השטח.
כיועצת חינוכית – התפתחותית לגיל הרך אני מנסה לתת מענה ענייני ומעשי לחסך המשמעותי הזה. אני משלבת תמיכה והעצמה אישית לעובדי ההוראה, יחד עם כלים מעשיים שנותנים מענה לצרכים האמיתיים, כמו: עיצוב התנהגות, טיפוח אקלים חינוכי וכישורים חברתיים, עיבוד תכנים ונושאים לימודיים, תכנון סדר יום, גיבוש ויישום תכנית לימודים אישית וקבוצתית, תקשורת עם הורים, יחסי צוות, ועוד.
אגף השירות הפסיכולוגי של משרד החינוך (שפ"י) מציין ש"מגמת הייעוץ החינוכי לסייע לתלמיד כפרט ולבית – הספר כמערכת חברתית ארגונית, במטרה להביא לתפקוד מיטבי ולמיצוי מרבי של הכוחות הטמונים בהם, באווירה תומכת ומקבלת, בהסתמך על זכויות הילד".
הייעוץ החינוכי, אם כן, נועד לתמוך ולתת מענה כולל לצרכים האישיים של התלמידים, לסייע להורים ולהנחות את עובדי ההוראה בעשייתם החינוכית: "היועץ החינוכי, המייצג את תחום בריאות הנפש במערכת, והאמון על תהליכים התפתחותיים של הפרט והארגון, יעמיד את יכולתו המקצועית לרשות הנהלת בית – הספר והצוות החינוכי לשם חתירה מתמדת משותפת להשגת המטרות החינוכיות הבאות…":
התחושה היא שכל עובדי ההוראה נדרשים היום להמציא את עצמם מחדש.. במקביל להקניית התכנים הלימודיים, גננות ומורים נאלצים היום להתמודד עם מגוון תרחישים ואירועים מורכבים - שספק אם ידענו כמותם בעבר.
על פניו נראה, שקיימת סתירה בין התפיסה החינוכית שמדגישה את הצורך בעקביות ויציבות, לבין המגמה להאיץ תהליכים על מנת להפיק תוצאות או להטמיע שינויים מהר ובזול. נראה לי שהסתירה הזו בין השאיפה לתוצרים מידיים, לבין הצורך בתכנון והשקעה לטווח ארוך, מייצרת אי שקט בקרב מחנכים, תלמידים והורים כאחד. רבים מעובדי ההוראה בשטח עייפים מהנחיות, מ"הוראות שעה" ומתכניות ניסוי שמתחלפות בלי הרף. ומנגד, רובם ככולם כן צמאים לכלים מעשיים שניתנים ליישום במציאות, הם זקוקים לתמיכה מקצועית ועזרה ממשית.
כל הכלים והפרסומים באתר, יחד עם הליווי והתמיכה שאני מציעה, צמחו תוך כדי העבודה היומיומית, כולם נוסו בשטח. הם לא "מנותקים", ולא "הונחתו" מאי שם למעלה על ידי מישהו שיושב באיזה משרד מהודר, וכבר מזמן שכח איך באמת מתנהל יום עבודה עם קבוצה של יותר מ - 30 ילדים.
בסיכומו של דבר, הליווי וההדרכה שלי נותנים כלים מעשיים, שיכולים לסייע לציבור המחנכים בעשייה היומיומית שלהם בשדה. עם זאת, מטבע הדברים, התכנים והכלים השונים משקפים כמובן את הניסיון הקודם שלי במסגרות החינוך לילדים בגיל הרך בכלל, ולילדים בעלי צרכים מיוחדים -בפרט.
אופי הליווי וההדרכה מותאם להעדפות ולצרכים האישיים של כל פונה.
"כרמית אלון, אדם מיוחד במינו. הגעתי אליה בתחילה עם בתי הבכורה לאחר שהבנו שהיא צריכה הוראה מתקנת בתחום המתמטי, בדגש על הבנה של מושגים, ראינו כי טוב וכי בתנו מתחילה לצמצם פערים, והתכבדתי להכיר לה את בתי השנייה שהייתה זקוקה להוראה מתקנת בשפה. ילדי שמחים כ"כ להגיע אל כרמית, היא מאבחנת בדייקנות רבה ומאתרת את הקשיים. בשל כובעיה הנוספים דרך הטיפול שלה תומכת, מעודדת ויעילה – יש תוצאות. כיאה לאישה רצינית, כרמית לא שוכחת אותנו ההורים וגם אני כאמא מקבלת ממנה עידוד והכוונה – לה אנו כה זקוקים". (דירוג: 5 מתוך 5).