ייעוץ חינוכי

גננות, מטפלות וצוותי גנים שמעוניינים בהתפתחות אישית ומקצועית

מה כולל השירות?

ייעוץ חינוכי: מה זה ולמי נועד?

"החכמה אינה נמצאת על פסגתה של גבעת האוניברסיטה אלא דווקא בארגז החול בגן" רוברט פולגום

ייעוץ חינוכי לגיל הרך: מדוע ולמה?

בשיחות עם מורים וגננות עולה שוב ושוב החסך במערך תמיכה מקצועי וזמין שייתן מענה לעובדי ההוראה בכל שכבות הגיל. רבים מהם מציינים את אהבתם למקצוע ובו בזמן מתארים את הקושי שלהם להתמודד לבד עם הציפיות והתרחישים השונים.

למרות כל זאת, רובם ככולם אינם מקבלים סופרויז'ן כפי שמקובל במרבית מקצועות הטיפול האחרים. למרבה האירוניה לחלקם גם אין כתובת מוסמכת לקבלת ייעוץ או הדרכה עקבית, שלא לדבר על העובדים במסגרות שאינן בפיקוח משרד החינוך כמו מעונות יום, גנים פרטיים, מועדוניות, צהרונים, וכ"ו.

איזו עזרה חסרה בשטח?

הרשימה ארוכה... - הנה כמה דוגמאות שכיחות מהשטח:

גננות וותיקות, ויותר מכך גננות בתחילת דרכן מבקשות לדעת בתכלס איך לתכנן את סדר היום בגן או כיצד נערכים לאסיפת הורים ולפתיחת שנת הלימודים בתחילת השנה. הן מחפשות רעיונות איך לגוון את שטחי היצירה או איך לגרום לילדים לסדר את הגן.. רבות מהגננות הטיפוליות בחינוך המיוחד מבקשות עזרה בגיבוש התל"א, חוששות מהדיווח להורים או מוצפות מאד לאחר מפגשי ההורים. סטג'ריות וגננות משלימות שואלות מה מקומן, וכיצד להשתלב בתוך הצוות, רבות מהן מתקשות להתמודד עם קשיי התנהגות או מעלות שאלות ביחס ל"נושא השנתי" שלהן...

אלה קצת מהבעיות האמיתיות שמעסיקות את השטח.

איך אפשר לעזור?

כיועצת חינוכית – התפתחותית לגיל הרך אני מנסה לתת מענה ענייני ומעשי לחסך המשמעותי הזה. אני משלבת תמיכה והעצמה אישית לעובדי ההוראה, יחד עם כלים מעשיים שנותנים מענה לצרכים האמיתיים, כמו: עיצוב התנהגות, טיפוח אקלים חינוכי וכישורים חברתיים, עיבוד תכנים ונושאים לימודיים, תכנון סדר יום, גיבוש ויישום תכנית לימודים אישית וקבוצתית, תקשורת עם הורים, יחסי צוות, ועוד.

מה בעצם המטרות והתפקידים של היועצת החינוכית?

אגף השירות הפסיכולוגי של משרד החינוך (שפ"י) מציין ש"מגמת הייעוץ החינוכי לסייע לתלמיד כפרט ולבית – הספר כמערכת חברתית ארגונית, במטרה להביא לתפקוד מיטבי ולמיצוי מרבי של הכוחות הטמונים בהם, באווירה תומכת ומקבלת, בהסתמך על זכויות הילד".

הייעוץ החינוכי, אם כן, נועד לתמוך ולתת מענה כולל לצרכים האישיים של התלמידים, לסייע להורים ולהנחות את עובדי ההוראה בעשייתם החינוכית: "היועץ החינוכי, המייצג את תחום בריאות הנפש במערכת, והאמון על תהליכים התפתחותיים של הפרט והארגון, יעמיד את יכולתו המקצועית לרשות הנהלת בית – הספר והצוות החינוכי לשם חתירה מתמדת משותפת להשגת המטרות החינוכיות הבאות…":

  • פיתוח צוות בית ספרי
  • פיתוח והטמעת תכניות התפתחות, התערבות ומניעה
  • ייעוץ לתלמיד כפרט
  • ייעוץ / היוועצות להנהלה ולצוות המורים
  • מצבי לחץ ומשבר

מה זה אומר?

ייעוץ חינוכי, פדגוגי והתפתחותי לגיל הרך

גננות וצוותי גנים יכולים לקבל עזרה בתחומים הבאים:

  • העצמת הגננת וצוות הגן מבחינה אישית ומקצועית.
  • פיתוח אקלים חינוכי מיטבי.
  • ארגון סביבה חינוכית.
  • חלוקת זמן ותכנון סדר יום.
  • הקניית הרגלים והצבת גבולות.
  • עיצוב התנהגות.
  • פיתוח כישורים חברתיים.
  • גיבוש תכנית עבודה ונושאים לימודיים בגלגל השנה.
  • יחסי צוות וחלוקת תפקידים.
  • תקשורת מקרבת ויחסי מחנכים – הורים.
  • איתור מוקדם ועזרה במתן מענה לילדים שתפקודם מעורר סימני שאלה.
  • ליווי פדגוגי בגיבוש תכנית לימודים אישית (תל"א) לילדים משולבים ולילדים בעלי צרכים מיוחדים במסגרות החינוך המיוחד.
  • יידוע, ליווי והכוונת הורים לילדים עם קשיים התפתחותיים.
  • הנחיית קבוצות של גננות וצוותי גנים במגוון נושאים, כמו היערכות לקראת פתיחת שנה, התפתחות הילד, הכנה לקראת המעבר לכיתה א, חלוקת תפקידים ויחסים בין חברי הצוות, פיתוח כישורי שפה ועוד.

שאלות ותשובות

מה דעתך על מה שקורה היום במסגרות החינוכיות?

התחושה היא שכל עובדי ההוראה נדרשים היום להמציא את עצמם מחדש.. במקביל להקניית התכנים הלימודיים, גננות ומורים נאלצים היום להתמודד עם מגוון תרחישים ואירועים מורכבים - שספק אם ידענו כמותם בעבר.

על פניו נראה, שקיימת סתירה בין התפיסה החינוכית שמדגישה את הצורך בעקביות ויציבות, לבין המגמה להאיץ תהליכים על מנת להפיק תוצאות או להטמיע שינויים מהר ובזול. נראה לי שהסתירה הזו בין השאיפה לתוצרים מידיים, לבין הצורך בתכנון והשקעה לטווח ארוך, מייצרת אי שקט בקרב מחנכים, תלמידים והורים כאחד. רבים מעובדי ההוראה בשטח עייפים מהנחיות, מ"הוראות שעה" ומתכניות ניסוי שמתחלפות בלי הרף. ומנגד, רובם ככולם כן צמאים לכלים מעשיים שניתנים ליישום במציאות, הם זקוקים לתמיכה מקצועית ועזרה ממשית.

איזה כלים את מציעה להם?

כל הכלים והפרסומים באתר, יחד עם הליווי והתמיכה שאני מציעה, צמחו תוך כדי העבודה היומיומית, כולם נוסו בשטח. הם לא "מנותקים", ולא "הונחתו" מאי שם למעלה על ידי מישהו שיושב באיזה משרד מהודר, וכבר מזמן שכח איך באמת מתנהל יום עבודה עם קבוצה של יותר מ - 30 ילדים.

בסיכומו של דבר, הליווי וההדרכה שלי נותנים כלים מעשיים, שיכולים לסייע לציבור המחנכים בעשייה היומיומית שלהם בשדה. עם זאת, מטבע הדברים, התכנים והכלים השונים משקפים כמובן את הניסיון הקודם שלי במסגרות החינוך לילדים בגיל הרך בכלל, ולילדים בעלי צרכים מיוחדים -בפרט.  

איך, איפה, מתי וכמה עולה להתייעץ איתך?

אופי הליווי וההדרכה מותאם להעדפות ולצרכים האישיים של כל פונה.

הנה כמה אפשרויות:

  • מפגשים אישיים בטלפון, בזום או בקליניקה במרכז כפר סבא. עלות מפגש אישי היא 300 ש"ח לשעה.
  • מפגשים אישיים עם הגננת - בתוך המסגרת החינוכית בה היא עובדת. עלות מפגש אישי במסגרת החינוכית היא 450 ש"ח לשעה.
  • מפגש קבוצתי לכל צוות הגן ו/או לקבוצה הומוגנית של גננות / מטפלות. המפגש הקבוצתי יכול להתקיים בקליניקה במרכז כפר סבא, או במסגרת החינוכית שמבקשת את ההדרכה. עלות מפגש קבוצתי מושפעת ממספר המשתתפים ומהמקום בו ניתנת ההדרכה.
  • ליווי, הכוונה והשתתפות במפגשים של צוות הגן עם ההורים - בתוך המסגרת החינוכית, כמו השתתפות באסיפת הורים, מתן דיווח אישי על תפקודו של הילד. עלות מפגש עם הורים בתוך המסגרת החינוכית היא 450 ש"ח לשעה.
המלצות לקוחות על כרמית אלון:
"כרמית אלון, אדם מיוחד במינו. הגעתי אליה בתחילה עם בתי הבכורה לאחר שהבנו שהיא צריכה הוראה מתקנת בתחום המתמטי, בדגש על הבנה של מושגים, ראינו כי טוב וכי בתנו מתחילה לצמצם פערים, והתכבדתי להכיר לה את בתי השנייה שהייתה זקוקה להוראה מתקנת בשפה. ילדי שמחים כ"כ להגיע אל כרמית, היא מאבחנת בדייקנות רבה ומאתרת את הקשיים. בשל כובעיה הנוספים דרך הטיפול שלה תומכת, מעודדת ויעילה – יש תוצאות. כיאה לאישה רצינית, כרמית לא שוכחת אותנו ההורים וגם אני כאמא מקבלת ממנה עידוד והכוונה – לה אנו כה זקוקים". (דירוג: 5 מתוך 5).
אלינור
אלינור

יצירת קשר

אני כאן כדי לסייע! תאמו פגישת תובנות עם כרמית אלון, ללא כל התחייבות מצידכם.