יצירה חופשית לגיל הרך

מדוע ההתנסות ביצירה חופשית חשובה ואת מה היא יכולה לפתח? מה אפשר לעשות עם קצף גילוח ועל מה כדאי להקפיד בצבעי ידיים? ומה זה יצירה חופשית בשלבים?

רגע: מדוע זה חשוב ואת מה זה יכול לפתח?

התנסות בחומרי יצירה מהווה אמצעי פורקן והבעה בלתי מילולית. היצירה החופשית מהווה כלי השלכה המאפשר לילד לבטא את עולמו הפנימי באופן חופשי, יצירתי, אישי וייחודי.

במקביל, בד בבד עם השחרור וההטבה הרגשית, חומרי היצירה תורמים רבות לחיזוק מערכת התחושה והמוטוריקה, לרכישת מיומנויות יסוד והרגלי עבודה כמו סדר, ארגון ותכנון, לתרגול מיומנויות חברתיות ותקשורת בין אישית, להרחבת הידע וההבנה, לפיתוח תהליכי חשיבה ולשכלול כישורי שפה.

בסיכומו של דבר ההתנסויות והמטלות השונות מקדמות את תפקודו של הילד בכל תחומי ההתפתחות בעת ובעונה אחת.

אז מה עוד אפשר לעשות בבית, בגן הילדים, בחוג או בקייטנה?

לקט הצעות לעבודות יצירה חופשית בגיל הרך:

  • ציור חופשי עם עפרונות צבעוניים, פנדה, טושים, עטים, צבעי פסטל, וכ"ו. מומלץ לזמן התנסויות על דפים בצורות, בצבעים, במרקמים ובגדלים שונים.
  • ציור חופשי על שקפים עם טושים בלתי מחיקים (את השקף ניתן לתלות על שמשת החלון בעזרת נייר דבק).
  • ציור חופשי עם צבעי גואש לעודד התנסויות במגוון מברשות, מכחולים דקים ועבים, שטוחים ועגולים, מכחולי אצבע, וכ"ו (מומלץ דף בגודל A3 לפחות).
  • הכנת תמונה עם מדבקות בשלל צבעים וצורות.
  • ציור חופשי עם צבעי מים.
  • כיור חופשי עם חמר, פלסטלינה, בצק צבעוני.
  • גזירה והדבקה של תמונות מעיתונים צבעוניים על פי בחירת הילד או על פי נושא מוגדר מראש כמו: המשפחה שלי, השכונה, חוף הים, וכ"ו.
  • ציור חופשי עם חותמות וכריות דיו צבעוניות.
  • יצירה חופשית עם דבק צבעוני "דביקי" (קנוי).
  • הדבקה דו - ממדית על דף, ופיסול תלת - ממדי של מגוון אריזות קרטון.
  • צביעה וקישוט חלוקי נחל ואבנים טבעיות עם צבעי גואש / דביקי.
  • הכנת מגזרות מנייר משי או נייר לבן + צביעה וקישוט ה"מפית" הנפתחת.
  • הכנת "מפיות" עם מחוררים בצורות שונות - לב, פרח, כוכב, וכ"ו (ניתן לרכוש בחנויות למכשירי כתיבה).
  • אוריגמי - קיפולי נייר.
  • עבודה חופשית עם צבעי ידיים.
  • פיסול עם מנקה מקטרות בשילוב חרוזים, פונפונים וכפתורים שונים.
  • התנסות חופשית עם מכשירי עזר, כמו מספרי זיג – זג, מחורר, שדכן, מחדד, סרגלים, שבלונות במגוון צורות.
  • ציור חופשי עם לק לציפורניים במגוון צבעים. מציירים עם מברשת הלק הנלווית לבקבוק.
  • משחק חופשי עם קצף גילוח על שולחן, מראה או קירות האמבטיה (כמו עם צבעי ידיים). כדאי לדעת שג'לי או פודינג משמשים תחליף בטוח לצבעי ידיים עבור פעוטות.

יצירה חופשית בשלבים? מה זה?

יצירה חופשית בשלבים משלבת באותה עבודה התנסות בכמה טכניקות וחומרי יצירה, והיא כוללת מספר שלבים:

  1. בשלב ראשון מכינים תמונה חופשית עם החומר המרכזי (דביקי, צבעי טיול, עיסת נייר, הדבקה, צבעי ידיים, וכ"ו).
  2. שלב שני: מניחים את התמונה המוכנה לייבוש.
  3. שלב שלישי: כשהתמונה יבשה לחלוטין צובעים את החלל הלבן שנותר בצבעי מים או פנדה, ושוב מניחים לייבוש.
  4. לסיום: מכינים מסגרת לתמונה (מרצועות בריסטול).

את מה מפתחת היצירה בשלבים ומה היתרונות שלה?

לעבודות היצירה בשלבים יש ערך מוסף:

לצד העובדה שהן כלי השלכה בלתי מילולי המאפשר הבעה ופורקן, בדומה למשימות המכוונות, הן מפתחות את יכולתו של הילד להתאפק, לדחות סיפוק, לגלות סובלנות ולתכנן: כך למשל עליו לרכוש את הטכניקה שרלוונטית לחומר היצירה, להמתין עד שהעבודה תתייבש בטרם יעבור לשלב הבא, לדייק ולהשקיע מאמץ בצביעת החלל שנותר על מנת להדגיש את מה שיצר בשלב הקודם, הגם שלעיתים עליו להמתין מספר ימים בטרם יראה את התוצר המוגמר.

זאת ועוד: ההתנסות במגוון חומרים בד בבד עם השילוב בין כמה טכניקות בו זמנית עשוייה לקדם את ידע העולם ואת היכולת האוריינית שלו תוך כדי חשיפה לאפיונים ולתכונות של כל אחד מחומרי העבודה. חשיפה זו מפתחת גם את מערכת התחושה שלו, והטכניקות השונות מחזקות את המוטוריקה העדינה תוך כדי תרגול מיומנויות יסוד, ורכישת הרגלי עבודה יעילים. כל אלה תורמים לשיפור השליטה בשרירים העדינים ובביצוע מניפולציות עדינות בכף היד שמהווים נדבך משמעותי בתהליך המוכנות לכיתה א'.

ועוד משהו: עבודת היצירה בשלבים מאפשרת לכל ילד לבטא באופן חופשי ויצירתי את רעיונותיו ואת עולמו הפנימי - בין אם הוא נמצא בשלב ראשוני של שרבוט מקרי, ובין אם הוא נמצא בשלב סכמתי. עצם השילוב בין החומרים והטכניקות השונות מניב תמונה מרשימה, שמעוררת בילד תחושת גאווה וסיפוק מעצמו. יחסו המכבד של המבוגר לעבודת הילד, האשראי שהוא נותן ליצירתיות של הילד בד בבד עם השמירה על העבודה בין שלב לשלב מקדמים את תחושת המסוגלות, את הדימוי והביטחון העצמי, ואת הערכתו של הילד ביחס לעצמו ולתוצרים שלו.

לקט עבודות יצירה בשלבים:

  • עיסת נייר גרוס, עיסת נייר עיתון, עיסה של חוטי צמר עבים, עיסה של סרטים ופיסות בד צבעוניות (ראה כאן הוראות להכנת העיסה).
  • צבעי ידיים: אחרי שצבעי הידיים התייבשו צובעים בצבעי פנדה את החללים הלבנים שנותרו בתמונה.
  • הדבקה חופשית דו ממדית עם ניירות צבעוניים על רקע בהיר, גזירה והדבקה של ניירות וחומרים לבנים על רקע שחור, הדבקת ענפים, עלים, צדפים, חוטים, שאריות סול, כפתורים, עטרות נייר, פקקים, ג'ורנלים, קלקר, פונפונים, שאריות לבד, פיסות בד, נייר משי, גפרורים צבעוניים, פתיתי נייר, מקלות ארטיק, נוצות, אבני חצץ צבעוניות, ועוד.
  • חותמות: טבילת חפצים שונים (קביות קטנות במגוון צורות, ספוגים, גלילי נייר, קופסאות מפלסטיק / קרטון) בתוך צבע גואש סמיך והטבעת הצורה של החפץ על הדף כחותמות. לאחר הייבוש מומלץ לצבוע את הרקע בצבעי מים.
  • כדורי נייר קרפ צבעוני: בשלב ראשון גוזרים ריבועים קטנים של ניירות קרפ במגוון צבעים, מפרידים את הריבועים, ומקמטים כל ריבוע לכדור קטן ומהודק היטב. לאחר שהכדורים מוכנים, מציירים עם עיפרון ציור חופשי על רקע לבן או שחור, מורחים דבק על הקווים, ומסדרים את הכדורים על הקווים. מומלץ להכין את הכדורים יום קודם להכנת התמונה מכיוון שפעולת הקימוט מצריכה זמן וסבלנות.

על מנת לחזק שרירים עדינים עודדו את הילד לקמט ביד אחת בלבד.

בעת סידור הכדורים על הקווים המרוחים בדבק הקפידו על יישום הרגלי עבודה יעילים על מנת למנוע תסכול: הנחו את הילד להימנע מלגעת בדבק עצמו כדי שכדורי הנייר לא ידבקו ליד. כמו כן יש להקפיד על ידיים יבשות.

  • פיסול תלת ממדי בגרוטאות גדולות: שאריות עצים, אריזות קרטון, גלילי נייר טואלט, תבניות ביצים, מקלות ארטיק. צביעת הפסל לאחר הייבוש.
  • הכנת ויטראז'ים עם נייר צלופן צבעוני ובריסטול שחור. בשלב ראשון מציירים על הבריסטול השחור את קווי המתאר של הסמל הרצוי כמו - עץ, אהיל, בית, נר, ליצן, פרפר, וכ"ו. מציירים צורות עם קווים סגורים בתוך קווי המתאר של הסמל תוך שמירת רווח בין צורה לצורה. למשל: עיגולים, אליפסות, ריבועים, קו מתפתל, זיג - זג, וכ"ו. לאחר מכן גוזרים את קווי המתאר של הצורות הסגורות כך שנשאר בריסטול שחור עם ה"חורים" של הצורות, מכסים את ה"חורים" שנותרו על הבריסטול השחור בנייר צלופן צבעוני בעזרת נייר דבק שקוף.
  • צבעי "טיול" עם צבעי גואש מדוללים במעט מים ובלי מכחול. אופן העבודה: יוצקים על דף A3 כפית אחת של צבע, אוחזים את הדף בשתי ידיים, ומנערים אותו ימינה ושמאלה, למעלה ולמטה תוך כדי מעקב אחר הצבע המתפשט. כשהצבע על הדף מפסיק לזרום מוסיפים כפית נוספת של צבע, ושוב מנערים את הדף לכיוונים שונים.
  • יצירה עם מגזרות ופתיתים של נצנצים, חול צבעוני, פייטים, נסורת עדינה וגסה, קליפות ביצים שטופות ויבשות:
    בשלב ראשון מציירים עם עיפרון תמונה חופשית על בריסטול לבן, צבעוני או שחור. מקפידים שהקווים יהיו ברורים, גדולים ולא קרובים זה לזה. בשלב שני מורחים דבק פלסטי על כל הקווים של הציור, מפזרים את חומר היצירה על כל המשטח, ולאחר מכן מנערים את הבריסטול להורדת החומר שלא נדבק. חשוב להנחות את הילד להקפיד על ידיים יבשות ולהימנע מלגעת בדבק בעת פיזור החומר מעליו.
תודה מיוחדת לגברת ציונה מלאכי, אשר במהלך השנים לימדה אותי את קסם היצירה, ותרמה עוד ועוד רעיונות יצירתיים להנאת הילדים, ההורים וצוות הגן.

פרסומים נוספים:

המלצות לקוחות על כרמית אלון:
"למדנו לפרק פרויקטים גדולים למשימות קטנות, ואז זה לא מבהיל אותנו או את הילדים. כשהתחלנו להגיד הוראה קצרה ופשוטה דברים התחילו פתאום להסתדר".
גננת לילד
גננת לילד

יצירת קשר

אני כאן כדי לסייע! תאמו פגישת תובנות עם כרמית אלון, ללא כל התחייבות מצידכם.