משחקי הכרות לטיפוח הקשר בין צוות הגן לבין ההורים

כן, ההכרות של צוות הגן עם ההורים יכולה להיות חוויה מהנה שמפיגה את המתח. משחקי ההכרות יכולים לטפח את הקשר בין הצוות החינוכי לבין ההורים.

בשביל מה זה טוב?

משחקי ההכרות ומשחקי החברה מזמנים חוויה מהנה שמפיגה את המתח הטבעי שמלווה את פתיחת שנת הלימודים, ותורמת לשחרור ופורקן רגשי. האווירה המשוחררת, הסקרנות הטבעית, הרצון להכיר ולהרגיש שייכות לקבוצה מדובבים את כל המשתתפים לקחת חלק בפעילות.

המעורבות הפעילה של כל הנוכחים מעצבת את האקלים החינוכי, מסייעת לתהליך ההסתגלות ותורמת ללכידות, ליחסי האמון ולשיתוף פעולה בין כל חברי הקבוצה.

כל אלה מקדמים את איכות הקשר ואת מערך היחסים בין מחנכים להורים, ויש להם מקום חשוב כבר באסיפת ההורים הראשונה שמתקיימת בגן או בכיתה.

לקט משחקים והפעלות למפגשי הכרות עם ההורים:

  • הורים וצוות מסתדרים במעגל על פי סדר הא' – ב' של שמותיהם הפרטיים, ומציגים את עצמם על פי הסדר.
  • הורים וצוות מסתדרים על פי רצף החודשים של תאריכי הלידה.
  • הורים מסתדרים על פי סדר הא' – ב' של שמות הילדים ו/או לפי סדר החודשים בהם נולדו הילדים שלומדים במסגרת החינוכית..
  • אפשרות אחת: המנחה מכין מראש תצוגה של מגוון חפצים ו/או תמונות. בתחילת המפגש כל משתתף מוזמן לבחור חפץ או תמונה שמייצגים את תפיסתו ביחס לתפקידו כהורה וכאיש צוות.
  • אפשרות שנייה: כל הורה בוחר תמונה שלהערכתו מייצגת את הילד שלו. לאחר שכל המשתתפים בחרו תמונה יושבים במעגל וכל משתתף מציג את עצמו כך שהתמונה משמשת כלי השלכה מטאפורי: ("בשביל הילדים אני כמו...", "הילד שלי הוא כמו..", "התפקיד שלי דומה ל..", "בחרתי בחפץ הזה כי אני מרגיש כמו.."). בפעילות זו כל אחד מחברי הצוות יבחר תמונה שמייצגת בעיניו את תחום ההתמחות שלו ו/או את תפקידו בגן / בכיתה.

תמונות ו/או חפצים לדוגמה: מראה, מפתח, משקפת, משקפיים, חלון, שמש, כוכב, בעלי חיים, ספר בישול, ספר ילדים, מחשב, סיר, כף, כוס, מצקת, ממתק, סרט, סרגל, צבע, דף חלק, עיתון, שקית נייר, בבה, דובי, כדור, עגלה, צינור, פנס, רשמקול, מגדלון, מדרגות, חוט, חבל, עץ, פרח, מכונית, משחק, תנור חימום, מיטה, שמיכה...

  1. שאלה מנחה לבירור ציפיות: דמיינו את עצמכם בטווח של שנה מהיום. הגעתם ליום האחרון של שנת הלימודים, ואתם נפרדים מאיתנו. מה צריך לקרות כדי שתוכלו לומר – זו הייתה החלטה נכונה לשלוח את הילד שלי לכאן? מה להערכתכם יגרום לכם להגיד שזו הייתה שנה מוצלחת?
  2. בירור ציפיות: מנחה מגיש למשתתף שלצדו קופסת קרטון ארוזה כמתנה נאה. כל משתתף שמקבל את הקופסה (הורים וחברי צוות) מציין מה המתנה שהיה רוצה לתת ולקבל מהגן בסוף שנת הלימודים, ואחר כך מעביר את הקופסה למשתתף הבא.
    בסיום המשחק המנחה משקף לקבוצה ומסכם את הציפיות שעלו.
  3. בגן הטיפולי ובמסגרות החינוך המיוחד חשוב לשקף את המשאלה של מרבית ההורים שהילד יצמצם פערים, "יהיה ילד רגיל" ויחזור לחינוך הרגיל.
  4. מנחה מניח על הארץ תמונה של כוכב גדול ממפל או בריסטול וכלי כתיבה. בכל פעם אחד ההורים קם, מציג את עצמו ואת השם של בנו / בתו. בהמשך עליו לכתוב על הכוכב את שם הילד, ולהוסיף תכונה / יכולת / חוזקה שמאפיינת אותו. כשכל שמות הילדים והיכולות נמצאים על הכוכב - תולים את הכוכב על אחד מלוחות הגן.
  5. אתגור: בדף המידע לבקש מההורים להביא תצלום קטן של הילד. המנחה מסדר מראש את כל התמונות בתערוכה יחד עם תמונות של חברי הצוות. במהלך האסיפה כל הורה לוקח את התמונה של ילדו, מצמיד אותה לכוכב, וכותב תכונה שמייחדת את הילד. חברי הצוות כותבים תכונה ייחודית על עצמם או על תפיסתם החינוכית.
  6. חבילה עוברת: מנחה מעביר קופסה ארוזה בהרבה מאד שכבות של נייר עיתון. על כל שכבה כתוב שם של אחד המשתתפים (כמות השכבות צריכה להיות קצת יותר ממספר המשתתפים). כל משתתף מוריד שכבה אחת של נייר, ומציג את עצמו. כשמסיים עליו להעביר את החבילה למשתתף אשר שמו רשום על השכבה הבאה. כשהחבילה חוזרת למנחה (בשכבה האחרונה) עליו להציג את עצמו, לפתוח את הקופסה, ולחלק שי סמלי לנוכחים: כרטיס ברכה, שלט "ברוך הבא", דף קשר, וכ"ו.
  7. "קורי עכביש" מכדור צמר: המנחה מעביר לאחד המשתתפים כדור צמר. המשתתף אומר את שמו, מלפף את החוט על אצבעו אחת של עצמו. כשמסיים עליו למסור את הכדור למשתתף שעדיין לא קיבל את הכדור. לאחר שהחוט עבר בין כל המשתתפים תיווצר מעין רשת קורי עכביש. בהתרת הרשת - כל משתתף מציין תכונה אחת על ילדו.
  8. "נייר עף ברוח": המנחה עומד במרכז המעגל, זורק נייר באוויר, וקורא בשם של אחד הנוכחים. המשתתף ששמו הוזכר - צריך לתפוס את דף הנייר לפני שייפול על הארץ, להציג את עצמו בקצרה, ואחר כך להעיף את הנייר באוויר תוך ציון שם של משתתף אחר שטרם הציג את עצמו. גיוון: אם הנייר נפל והגיע לארץ - המשתתף שקראו בשמו חותך את הנייר לשניים, וקורא בשמו של משתתף אחר. אם הוא הצליח לתפוס את הנייר הוא ימשיך ויקרא בשמו של משתתף אחר מבלי לחתוך את הנייר.
  9. מנחה מעביר ליושב לצדו סלסלה עם מנקי מקטרות צבעוניים. כל משתתף בוחר מנקה מקטרות אחד, מתאר את ילדו תוך כדי ליפוף השרוך על אצבעו. כשאין יותר מה ללפף עליו לסיים את דבריו והתור עובר למשתתף הבא.

בברכת שנת לימודים פורייה ומהנה ☺

פרסומים נוספים:

המלצות לקוחות על כרמית אלון:
"בהדרכה למדתי שאני מערבבת בין הרגשות והצרכים שלי לבין הצרכים והרגשות של הבת שלי. היום אני מאד נזהרת לא להשליך עליה את מה שאני מרגישה, אלא דבר ראשון לשאול אותה. זה גרם ליחסים הרבה יותר טובים ביני לבינה, ונותן לה להרגיש שאני מכבדת אותה".
הורה לילד
הורה לילד

יצירת קשר

אני כאן כדי לסייע! תאמו פגישת תובנות עם כרמית אלון, ללא כל התחייבות מצידכם.