אסיפת הורים ראשונה בגן: איך עוברים את זה בשלום?
אסיפת הורים ראשונה בגן הילדים: מה מטרות המפגש בין הצוות החינוכי לבין ההורים בתחילת השנה? מה נעשה באסיפה ולאיזה נושאים חשוב שנתייחס?
סדר הנושאים לאסיפת הורים ראשונה בגן הילדים:
המפגש הראשון בין צוות הגן לבין ההורים מעורר קשת רחבה של רגשות בקרב שני הצדדים. במקרים רבים האקלים החינוכי, האווירה, סגנון קבלת ההחלטות, חלוקת התפקידים ודפוסי התקשורת שננהיג במפגש הראשון - ישפיעו על האווירה ועל יחסי הגומלין ההדדיים במהלך כל שנת הלימודים.
אז מה עושים באסיפת הורים ראשונה?
פתיחה: הכרות וחימום האווירה
- צורת ישיבה: במעגל או בצורת ח כך שכל הנוכחים יוכלו ליצור קשר עין ביניהם.
- משחק הכרות וחימום שנועד להפיג את המתח, ולאפשר לכל הורה ואיש צוות להציג את עצמו. בשלב זה מומלץ להימנע מלענות לשאלות שבמילא יקבלו מענה בהמשך המפגש, אלא להקצות זמן לשאלות – בסיום המפגש!
בגני חינוך מיוחד - חשוב שהגננת הטיפולית, הסייעות, פסיכולוגית הגן והצוות הפרא - רפואי יבהירו את תחום ההתמחות שלהם, ואת התפקיד שהם ממלאים בגן.
- בסיום שלב זה מומלץ לאפשר הפסקה עם כיבוד קל ודברי תודה לאחראים על הכיבוד.
מידע, שיתוף ותיאום ציפיות:
- הקראת לקט היגדים ופנינים מדברי הילדים – על היחסים והאווירה בגן.
- מי אני? - תיאור קצר של החזון והגישה החינוכית שמנחה את הגננת.
- תיאור קצר על חתך הילדים בקבוצה: גילאים, בנים לעומת בנות, מקום מגורים.
- תכנית לימודים קבוצתית ותיאור סדר היום בגן (בגני החינוך המיוחד מומלץ להזכיר גם פעילויות ותכנים שחופפים לאלה הנהוגים בגן הרגיל!).
- בד בבד עם תיאור סדר היום כדאי לבקש בגדי החלפה, בגדים נוחים לעבודה, אשראי להתלכלך, תפריט ארוחת בקר, הימנעות מהבאת חטיפים, ממתקים, מעדנים.., המלצה להקפיד על שעות שינה סדירות, צמצום ו/או צפייה מבוקרת בשידורי טלוויזיה.
- בגן הטיפולי ובגני חינוך מיוחד מומלץ להוסיף הסבר קצר על תכנית הלימודים האישית (תל"א): הליך ההערכה, הליך הגיבוש של מטרות התל"א, מועד ההגשה ונוהל זימון הורים למפגשים אישיים.
- נהלים: יידוע צוות הגן אודות היעדרות של הילד, מחלה, מצבים חריגים, שינויים, אישורי מחלה, וכ"ו.
- שיתוף במידע ודיווח לצוות הגן אודות קשר בעבר ובהווה עם מטפלים מקצועיים, אבחונים, רגישויות, תרופות ומחלות ידועות.
- נוהל שיחות עם הורים במהלך שעות העבודה בגן - לרבות שיחות טלפוניות לגן, נוהל ייעוץ ומתן מידע אישי על הילד,
- נוהל צילום הילדים בגן, אישור ההורים לצלם ו/או לשלוח תמונות להורים.
- נוהל ימי הולדת: עם או בלי הורים? כמה אורחים יכולים להשתתף? איזה מתנות? מה הכיבוד? כמה זמן צריך כדי לתאם מועד? לכמה ילדים חוגגים כל פעם?, וכ"ו.
- הסבר קצר על תכנית סל תרבות או תל"ן במידה ויש.
- תרומות לגן: צילום דפי עבודה, פסודת וחומרי יצירה שונים, משחקים שאינם בשימוש, אופניים, קרוניות, בובות..
- זמן לשאלות ובקשות שטרם קבלו מענה (חשוב לציין לאיזה בקשות הגננת יכולה להיענות ולאיזה בקשות לא תוכל להיענות ומדוע).
- בחירת ועד הורים + החלטה על תקציב לקופת גן (מומלץ לפרט מה ייעשה בתקציב ולהחתים את ההורים על הסכמה לתרום סכום X לרווחת הילדים בגן).
- חלוקת דף קשר בד בבד עם עידוד שיתוף פעולה בין ההורים לצוות הגן, ועידוד מפגשים בין הילדים לאחר שעות הלימודים בגן לצורך הגיבוש הקבוצתי.
סגירה וסיום: קטע קריאה
"ילדים לומדים מתוך אורח חייהם" (מחבר לא ידוע)
ילד החי באווירת לעג - לומד להיות חרד,
ילד החי באווירת ביקורת - לומד לגנות,
ילד החי באווירת חוסר אימון - לומד להיות נוכל,
ילד החי באווירת שנאה - לומד להיות עוין.
ילד המוקף חיבה - לומד לאהוב,
ילד הזוכה לעידוד - רוכש ביטחון עצמי,
ילד החי באווירה של אמת - לומד צדק,
ילד המקבל הערכה - לומד להעריך ולהוקיר,
ילד החי בשיתוף עם אחרים - לומד להתחשב ברגשות הזולת,
ילד המקבל ידע - קונה חכמה,
ילד החי באווירת סובלנות - לומד להיות סובלני,
ילד החי באושר - ימצא אהבה ויופי!