יועצת חינוכית לגיל הרך - איתך ובשבילך

במרבית מסגרות החינוך לגיל הרך, בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד, אין יועצת חינוכית מוסמכת, כתובת מקצועית שתתמוך ותיתן מענה גם לצרכים הרגשיים של הצוות.

כמה מילים ממני אליך, גננת יקרה, לכל גיל ובכל מסגרת:

כעמיתה למקצוע אני מכירה היטב את מורכבות התפקיד שלך - כי גם אני הקדשתי ימים כלילות במאמץ למצוא עוד כלים לעבודה היומיומית שלי בשטח, התרגשתי לקראת שנת לימודים חדשה, התלבטתי כיצד לעזור לילד שרק את אמו רצה, ומדי פעם, גם אני נרשמתי להשתלמות - רק בגלל שככה "המפקחת קבעה".

כן. גם לי היו ימים מלאי סיפוק והנאה מהמגע הישיר עם הילדים או מפגישות שהתקיימו עם דמות חינוכית מעצימה ומעוררת השראה. בימים מיוחדים, וגם באירועים חגיגיים, אמרתי לעצמי "לו x הייתה רואה מה נעשה פה"..., לא פעם רציתי שמישהו יכנס במפתיע כדי שאוכל לחלוק איתו את התרוממות הרוח מהאקלים החינוכי, ומהאינטראקציות שנרקמו בין הילדים בגן הרגיל, וביתר שאת בגן הטיפולי שניהלתי.

אבל כן: מי כמוך יודעת שהיו גם ימים אחרים.

ימים מתישים בהם התאכזבתי קשות מאוזלת ידה של המערכת, או מחיתי דמעה כשהמענה שקבלתי לקריאות העזרה שלי היה כמעט כדי לצאת ידי חובה.

לא פעם קינאתי בסופרויז'ן ובהדרכה המקצועית שניתנים כדבר מובן מאליו לפסיכולוגים ולמטפלים הפרא - רפואיים שעובדים יחד עם גננת השי"ח או הגננת הטיפולית בגן הטיפולי למשל. באותם ימים, את יודעת, יותר מכל רציתי מישהו מקצועי שאוכל לסמוך עליו, ושגם הוא יסמוך ויאמין בי, דמות מוסמכת שתקשיב ותבין אותי בלי שיפוט, בלי נזיפה ובלי ביקורת על כך שהפרתי את ה"שקט התעשייתי".

כמו בכל גן ילדים, גם לי לא היו הפסקות, חדרי מורים או מנהלות שיאפשרו אוורור, יתנו משוב, יעודדו או יתמכו בי. ודאי תשאלי אם הייתה "מדריכה" בסביבה.. אכן כן. הייתה גם הייתה "מדריכה", ובכל זאת, במקרים רבים הרגשתי לגמרי לבד מול האחריות הכבדה.

יועצת חינוכית - את אומרת? רק בחלומות יכולתי להעלות אפשרות כזו...

בדיעבד, אני יודעת, שבעצם, במרבית המקרים לא היה נחוץ הרבה.

מילה טובה, אוזן קשבת, כמה טיפים, ובעיקר עידוד היו משנים את כל התמונה.

החסך הגדול במענה ממשי לצרכים האמיתיים בשדה עורר בי תסכול גדול, והתסכול הזה הניע אותי לחפש מענה.

ככה הגעתי אל מחוזות הייעוץ החינוכי, ובהמשך להכשרה בעוד מקצועות תומכים כמו גשטלט, אימון אישי והדרכת הורים. כל אלה נתנו לי את אותם כלים שכל כך היו חסרים לי בעבודה היומיומית כגננת. אני משוכנעת שכל מורה וגננת זקוקים לכלים הללו, וכל עובד הוראה יכול להיתרם מהם בצורה משמעותית.

עדיין יש בי תקווה ומשאלה שהייעוץ החינוכי בכלל, והייעוץ החינוכי לגיל הרך בפרט, יהפכו לחלק בלתי נפרד מתנאי העבודה שלנו, ויהיו בהישג ידם של כל מורה, כל גננת וכל איש צוות במערכת החינוך. מערך תמיכה כזה יכול לקדם מאד את הרווחה האישית של המחנך, לתרום להתפתחותו האישית והמקצועית, ולסייע בהבראה ממשית של מערכת החינוך.

עד אז אני מזמינה אותך להיעזר גם בשירות שלי.

במה תוכלי להיעזר בי?

הדבר הראשון שמרגישים כשיש יועצת חינוכית - התפתחותית שמלווה את הגננת, את צוות הגן, את ההורים ואת הילדים, זה העובדה שכבר לא מרגישים לבד במערכה. פשוט יש כתובת לכל מה שאת צריכה. אז כאן המקום להזמין אותך לשתף, לשאול או להתייעץ עם עמיתה לדרך, שתקשיב ותהייה איתך בגובה העיניים.

הנה עוד כמה תחומים שבהם תוכלי לקבל עזרה:

  • עיצוב אקלים חינוכי מיטבי: תכנון סדר היום, הקניית הרגלים, גיבוש הסכם חברתי עם הילדים ועזרה בהצבת גבולות ברורים, שיפחיתו מאד את רמת האלימות ויגרמו לשיפור משמעותי באווירה שתשרור בגן שלך. כל זה יאפשר לך להשתחרר מתפקיד ה"שוטר", ולהתפנות למה שאת באמת אוהבת: עשייה חינוכית ממשית.
  • עזרה בארגון ותכנון הסביבה החינוכית: תיהני מניצול מירבי של שטח הגן וארגון הציוד בהתאם לצרכים של הילדים והצוות. ארגון יעיל יקל עליך ועל יתר המבוגרים בגן למלא את תפקידכם, ובה בעת, יאפשר לילדים לפעול בחופשיות, לפתח עצמאות ולנצל את מרב האפשרויות שיש בגן.
  • טיפוח היחסים עם הסייעת וצוות הגן: הדרכה אישית לסייעת בד בבד עם מפגשים קבוצתיים לצוות הגן יקדמו את שיתוף הפעולה ביניכן, ישפרו את האווירה, ויתרמו מאד לרווחה האישית של כל חברי הצוות בגן שלך. כל זה ביחד ישפיע גם על היחסים בין הילדים לבין עצמם, וישמש אותם כמודל לחיקוי.
  • טיפוח יחסים עם ההורים: כן. אני יודעת. זה אחד התפקידים שלמרבה הצער כמעט ולא מלמדים ולא מתנסים בו בתקופת ההכשרה, וזה למרות שהקשר עם ההורים גורם להרבה מאד מתח וחששות. הליווי וההדרכה שתקבלי בכל הקשור למערך היחסים שלך עם ההורים יעזרו לך לפתח איתם תקשורת בונה ומקרבת, ויסלול את הדרך לשיתוף פעולה מפרה ומהנה ממקום של הערכה וכבוד הדדי.
  • גיבוש תכנית לימודים: הכלים המעשיים והעזרה בעיבוד התכנים הלימודיים יעזרו לך לגבש מערכים ותכנית עבודה שנתית בהתאם לדרישות הפיקוח. זה ודאי יתרום לביטחון ולתדמית המקצועית שלך בעיני עצמך, ולמעמד המקצועי שלך בעיניי ההורים וצוות הגן.
  • מוכנות והכנה לכיתה א: כגננת את ודאי חווה את כובד האחריות שמטיל עליך משרד החינוך במקביל לצפיות ההורים באשר ל"הכנת הילד לכיתה א". רבות מהגננות נלחצות וזקוקות לכלים כדי להתמודד עם הצפיות הללו. תהליך ההדרכה יעזור לך לבנות תכנית הכנה הדרגתית לקראת המעבר מהגן לבית הספר. התכנית תכלול הקניית אסטרטגיות למידה ופיתוח יכולות כמו התנסות במטלות מכוונות, הבנת הוראות, תרגול מיומנויות גרפו – מוטוריות, תפיסה וזיכרון חזותיים, פיתוח כישורי שפה, מודעות פונולוגית, אוריינות, חשיבה כמותית, ועוד.
  • עזרה לילדים בעלי צרכים מיוחדים: זוכרת את הילד ההוא שלילות לא ישנת בגללו - אבל לא הצלחת להבין מה קורה לו? ואת הילדה המתוקה ההיא שהיית כל כך מתוסכלת ממנה? כמי שעבדה שנים כגננת שי"ח וכגננת טיפולית תיהני מכלים שיעזרו לך לאתר ולקדם גם את אותם ילדים שגרמו לך להרגיש ש"משהו לא בסדר איתם". בין אם את גננת בחינוך הרגיל ובין אם את גננת משלבת, שיי"ח או גננת טיפולית בגן הטיפולי, תוכלי לקבל תמיכה וליווי בפגישות הכוונה והדרכה להורים, בגיבוש תכנית לימודים אישית (תל"א), בכתיבת דו"חות, בהדרכה לחברות הצוות, טיפים להוראה מקדמת והכנה לקראת ועדות שילוב והשמה.
  • מצבי קושי ולחץ: בינינו - אירועים פתאומיים ומצבי משבר הם המצבים שבהם אנחנו הכי זקוקים לתמיכה ועזרה. הליווי שתקבלי ייתן לך הרגשה שיש לך על מי לסמוך ועם מי להתייעץ. לך, לצוות, להורים ולילדים תהיה כתובת שתעזור לכם להתמודד עם "מציאות בלתי רצויה" כמו מחלה ממושכת, אובדן ואירועים אחרים שחוו הילדים ו/או צוות הגן.
  • הדרכת הורים: כמעט כל גננת שאני פוגשת מספרת לי "שהבעיה מתחילה בהורים", וש"קודם כל הם צריכים לטפל בעצמם". אז כן, בהחלט תוכלי להיעזר בכובע הנוסף שלי כמדריכת הורים. תוכלי ליהנות מהדרכה פרטנית להורים, הרצאות וסדנאות קבוצתיות בנושאים הקשורים לחינוך, התפתחות הילד, אמצעי הבעה, הכנה לכיתה א, סמכות הורים, ועוד.
  • התפתחות והעצמה אישית: ואם כל זה לא מספיק, אז לכל אלה מצטרף גם כובע המאמנת האישית שבעזרתו תוכלי לחזק את הביטחון העצמי שלך, לשפר מערכות יחסים, לקבל החלטות, להתמודד עם שינויים, מצבי לחץ, קונפליקט או משבר.

שורה תחתונה?

ההזדמנות לתת כתף ולהעביר אליך מעט מהידע והכלים שצברתי נעשית ביראת כבוד, בענווה, בתחושת שליחות ובאהבה גדולה.

איתך ובשבילך, כרמית.

פרסומים נוספים:

המלצות לקוחות על כרמית אלון:
"התהליך שעברנו הפחית מאד את ההתנהגות שבגללה באנו להדרכה. למדנו איך להגיב וגם אם היא חוזרת זה כבר לא מה שהיה בעבר. למדנו איך להתמודד עם הקושי ולא להילחץ".
הורה לילד
הורה לילד

יצירת קשר

אני כאן כדי לסייע! תאמו פגישת תובנות עם כרמית אלון, ללא כל התחייבות מצידכם.