פיתוח עצמאות בגיל הרך מאלף עד תף

בדרך לחג העצמאות כל אות מקבלת משמעות ולכל אות יש תפקיד. לכולנו ברור שחשוב לפתח גם את העצמאות האישית. אפשר לעשות זאת גם לפי סדר האלף - בית:

  • אתגר התפתחותי: הרצון להתפתח הוא צורך מולד שמניע את כולנו להתקדם ולנוע הלאה. עודדו את הילד להתנסות בפעולות ומטלות חדשות במקביל להתנסות בפעולות מוכרות שכבר הצליח בהן.
  • בחירה: עודדו את הילד לבחור בין 3 – 2 משחקים, בגדים, פעילויות, מאכלים וכ"ו. בחירה חופשית תסייע לו לפתח מודעות ולהשלים עם הרווח והמחיר הכרוכים בכל החלטה.
  • גוף: הקנו לילד את שמות האיברים השונים של הגוף, עודדו אותו לזהות, לשיים ולבטא את צרכיו הפיזיים שעה שקר או חם לו, כשהוא עייף או צמא, ולמדו אותו לבצע פעולות הקשורות לגופו כמו אכילה, רחצה, ניקיון, לבוש  וכ"ו.
  • דיבור: עודדו את הילד לבטא בשפה מילולית רצונות, צרכים, רגשות, העדפות ורעיונות שונים. התחילו בתיאור מילולי שלכם לפעולות, לצרכים ולרגשות שהוא חווה על מנת שבהדרגה יוכל לזהות ולתאר אותם בעצמו תוך שימוש במילה "אני". הפחיתו מצבים בהם אתם ממהרים "להציל" את הילד ממצבי קושי, עונים במקומו או מנחשים את רצונו.
  • הרגעה והעסקה עצמית: למדו את ילדכם להרגיע ולהעסיק את עצמו בלי מגע גופני או קשר עין אתכם. חשפו אותו לגירויים שיאפשרו לו משחק חופשי, יצירה עצמאית ופעולות שמאפשרות לו להעסיק את עצמו בכוחות עצמו.
  • וויתור: לימדו לוותר לילד וגם לעצמכם כשצריך. מותר לעשות "הנחות", להיעזר בהומור, להאט, לקחת פסק זמן, להרפות, להקל או להושיט יד. מותר לנו לבקש סליחה מהילד כשאנחנו טועים, ולא פחות חשוב שגם אנחנו נסלח לו על מעידות שקורות גם לו.
  • זמן: פתחו את המודעות של הילד לממד הזמן. הרשו לעצמכם לנהל מעין חשבון עו"ש ביחס לבנק הזמן העומד לרשותכם: "הצלחתי לקפל כביסה כי הלכת להתקלח בלי להתווכח, אז נשארה לנו חצי שעה לשחק יחד לפני שתלך לישון...". עם זאת, מוטב להימנע מלעודד "תחרות" כמו "נראה מי מסיים ראשון.." כי במרבית המקרים זו תחרות שמעוררת מתח וכעס.
  • חסות יתר: הקפידו על מרחב בטוח שמגן על בטיחותו, שלמות גופו ובריאותו של הילד ובה בעת מאפשר לו חופש להתרחק מכם, להקשיב לעצמו, להתנועע, ליצור קשר עם אחרים, לשחק, להתבונן, לחקור וללמוד מההתנסויות השונות.
  • "טוב" ו"רע": השמיטו מהמילון שלכם הגדרות של "ילד טוב" ו/או "ילד רע". כל אחד מאיתנו שואף שיקבלו אותו בלא תנאי, שיכירו אותו, יאהבו ויבינו אותו. "אין ילד (שנולד) רע אלא ילד שרע לו". שפרו אתם את הרווחה האישית שלו. היו נוכחים וקשובים לו. תנו מענה לצרכיו הפיזיים והרגשיים ועד מהרה תגלו מה הוא מסוגל לעשות כשהוא במיטבו.
  • יוזמה: אפשרו לילד להוביל ולגלות יוזמה אישית. במקרים רבים יוזמה אישית היא סימן שמאותת לנו על בשלותו של הילד לעבור לשלב הבא בתהליך ההתפתחות שלו.
  • כאן ועכשיו: הפרידו בין "עניינים לא סגורים" אישיים שלכם מהעבר לבין הצרכים, הכישורים, הנטיות, היכולות, ההעדפות והרגשות של הילד שלכם בהווה. היו קשובים למה שהוא אכן מבטא ותנו מענה למה שהוא עצמו זקוק לו כאן ועכשיו.
  • למידה: פיתוח עצמאות בגיל הרך מורכב ממכלול של הרגלים, מיומנויות וכישורים הנרכשים בתהליך של למידה הדרגתית ומתמשכת. הקצו זמן ופנו את המשאבים והאנרגיות הנחוצות לשלבי הביניים הקיימים בכל תהליך למידה: הדגימו, הסבירו שוב כשצריך, אפשרו ניסוי עם טעייה ותרגול, תנו משוב וזמן להפקת לקחים.
  • מיקוד במאמץ: הקפידו לעודד ולחזק את הילד כל העת, קל וחומר כשהוא טועה, נכשל או מתקשה. הפחיתו את המיקוד בתוצאה הסופית ומאידך, הגבירו את הפרגון על כל מאמץ אמיתי שהוא משקיע. הזכירו לו ולעצמכם הצלחות קודמות. התמקדו במעגל ה"שפע", ב"חצי הכוס המלאה". צמצמו תגובות אוטומטיות שכוללות שיפוט או ביקורת והימנעו לחלוטין מביטויי תוקפנות, עונשים, לעג, השפלה וכ"ו.
  • נגישות: התאימו את הסביבה הפיזית לגודלו הפיזי, ליכולות ולצרכים היומיומיים של הילד. דאגו שהמשחקים, כלי הכתיבה או חומרי היצירה יהיו בגובה שלו, שהבגדים או סל הכביסה יהיו בהישג ידו. וודאו שהוא מתמצא במרחב, יודע היכן עליו לחפש על מנת למצוא חפצים כמו נעליים, תיק אוכל או דף ציור. מנגד, הקפידו להרחיק מהישג ידו כל פריט שאינכם מעוניינים לאפשר לו "לחקור" אותו לרבות חפצים שבירים או מסוכנים, ניירת חשובה או חומרים אישיים אחרים.
  • סובלנות: הימנעו מלדלג על שלבים על מנת לזרז או להאיץ את תהליך ההתפתחות של הילד. כבדו את הקצב האישי שלו. אפשרו לו למצות את השלב בו הוא נמצא עד שיבשיל ויהיה מוכן לעבור לשלב הבא.
  • עזרה: "גם לאנשים חזקים יש רעים חלשים": כולנו מוצאים את עצמנו עוזרים זה לזה וגם נעזרים זה בזה. אפשרו לילד לעזור לכם כפי יכולתו והקנו לו גם את היכולת להיעזר ולבקש עזרה מהסובבים אותו.
  • פיצוי ופינוק יתר: הימנעו מלעשות למען הילד את מה שהוא כבר יודע ויכול לעשות בעצמו. הפחיתו את השימוש במתן פיצוי בלתי רלוונטי על חוקי החיים, על תנאים קיימים שלא ניתן לשנות ו/או על מחדלים, אילוצים, תגובות או החלטות שגויות שלכם.
  • צפיות תואמות: הבחינו בין האידיאל המושלם אליו אתם שואפים לבין יכולותיו המציאותיות של הילד. הורידו סולם מהפנטזיה אל המציאות הממשית. הגדירו לעצמכם את השלבים והקנו לילד בהדרגה את הכישורים המעשיים שעליו לרכוש בדרך לצמצום הפער בין הרצוי למצוי.
  • קושי: אפשרו לילד להתנסות גם במצבי קושי, הפסד, כישלון, אכזבה ותסכול. ההתנסות החוזרת בהם תקדם את סף התסכול שלו, ותשפר את יכולתו להתמודד איתם בצורה שקולה, מאוזנת ועצמאית.
  • רווח משני: היו ערניים ותנו מענה לצרכים הפיזיים והרגשיים של הילד, ובה בעת מזערו מצבים בהם התנהגות לא רצויה שלו מקנה לו הטבות, פינוקים, "פרסים" ורווחים אחרים.
  • שקיפות: אפשרו לילד להכיר את המציאות הקיומית כפי שהיא. רכישת עצמאות אמנם מעצבת את הדימוי והביטחון העצמי של הילד, מקדמת מאד את תחושת המסוגלות שלו ומעניקה לו הרגשה שהוא בר יכולת. ואולם, חשוב שהילד יכיר גם את מגבלות היכולת שלו ושל המבוגרים סביבו. אפשרו לו להכיר את החולשות האנושיות שלכם, ספרו לו כיצד אתם מתמודדים עם קשיים ומה עוזר לכם להתגבר עליהם.
  • תרומה: נצלו כל הזדמנות לגיבוש ה"אני" של הילד ולחיזוק תחושת השייכות שלו. ודאו שהוא מרגיש אהוב, נחוץ ויכול. אפשרו לו ליהנות מיכולתו לעזור ולקחת חלק פעיל בפעולות היומיומיות בבית, בגן הילדים ובבית הספר. בשלב הראשון הדגימו ובצעו יחד איתו את הפעולות השונות ובהדרגה עודדו אותו לעשות אותן בעצמו.

אחרי כל זה הילד ירגיש שהוא עם אני משלו: א = אהוב, נ = נחוץ, י = יכול

בברכת חג עצמאות שמח ומעצים ☺

פרסומים נוספים:

המלצות לקוחות על כרמית אלון:
"למדנו לנהל או כמו שאמרת לנו - להיות צוות ניהול. התחלנו לקבל החלטות ביחד, אבל גם לתת לילדים לבחור כדי שישתפו איתנו פעולה כמו צוות".
הורים לילד
הורים לילד

יצירת קשר

אני כאן כדי לסייע! תאמו פגישת תובנות עם כרמית אלון, ללא כל התחייבות מצידכם.