למה ואיך כדאי לשתף את הילדים בעבודות הבית?

שיתוף ילדים במטלות ועבודות הבית: מדוע מומלץ לשתף גם את הילד בגיל הרך בפעילויות השונות בבית? כיצד תורמת ההתנסות הפעילה של הילד להתפתחות שלו?

בשביל מה זה טוב?

שיתוף הפעולה של הילד ותפקודו העצמאי משפיעים ומושפעים גם מיחסי הורים - ילדים ומהאווירה ששוררת בבית. עם זאת, ההתנסות בעבודות הבית השונות מהווה אתגר התפתחותי למרבית הילדים שרוצים להיות "גדולים". העמידה באתגר מחזקת את הדימוי והביטחון העצמי של הילד, נוטעת בו תחושת מסוגלות. ומאפשרת לו להתנסות בכישורי חיים כמו עצמאות, אחריות אישית, נתינה ועזרה הדדית. ההתנסויות במטלות השונות מהוות גם קרקע פורייה ללמידה רב תחומית של מיומנויות בסיסיות, כמו העשרה שפתית, הבנה חשבונית, תרגול ושכלול היכולות המוטוריות תוך טיפוח תחושת שייכות ורכישת הרגלים יעילים.

כל אלה יחד עם הכוונה, אתגור ועידוד תורמים לגיבוש הזהות והדימוי העצמי של הילד ומטפחים את ה"אני" שלו. מה זה אני? א = אהוב, נ = נחוץ, י = יכול

הנה כמה עבודות בית שאפשר ורצוי לשתף בהן את הילדים:

שיתוף הילד בטיפול בבגדים:

  • מיון בגדים: למי שייך הבגד, בגד נקי / מלוכלך, בגדי קיץ / חורף, בגד חגיגי / בגדי עבודה / בגדים ליום - יום..
  • קיפול בגדים: לחבר זוגות גרביים, להניח שרוול על שרוול, בגד על בגד בערמה, בשורה על מדף..
  • סידור ארון בגדים בפרט בחילופי עונות
  • לפתוח ולרכוס כפתורים, רוכסנים, לחצניות, חגורות, וכ"ו.

איזה כישורים יתפתחו אם נשתף את הילד בטיפול בבגדים?

  • שפה ודיבור: תרגול הארגון המילולי והרחבת אוצר מילים כמו ארוך - קצר, צר - רחב, דק – עבה, ישר - מקומט, בהיר – כהה, חלק - מחוספס, נקי - מלוכלך, רטוב – יבש, שמאל – ימין, למעלה – למטה, משובץ, חלק, מפוספס, בגדי חורף – קיץ, עונות שנה, חגיגי – ספורטיבי..
  • מוטוריקה גסה ועדינה: אבחנה תחושתית, שליטה וחיזוק תנועות גסות ועדינות, הבחנה וזיכרון חזותיים, נשיאת משקל, תכנון וארגון תנועות.
  • חשבון וחשיבה מתמטית: תכנון, דיוק, התאמה חד – חד ערכית, מנייה, סימטריה, מדידה, השוואה, הסקת מסקנות, יחסי סיבה ותוצאה ("המכנס קצר כי גבהתי").
  • כישורי חשיבה: מיון על פי כמה קריטריונים: מצא חולצה עם פסים כחולים, שרוולים ארוכים וכפתורים, הנח את העניבה המשובצת בארון של אבא, במגירה השנייה מצד ימין. הכללה: סדר בערמה את כל המכנסיים הארוכים של דן, שים בגיגית את כל הבגדים הבהירים, הנח על המדף העליון את כל בגדי החורף..

שיתוף הילד בסידור, ארגון וניקוי הבית:

  • מיון וסידור משחקים, מכשירי כתיבה, קישוטים וחפצי נוי
  • טאטוא וניגוב אבק במרחב הבית
  • עבודות חצר וגינה: ניכוש עשבים, השקיה וטיפול בצמחים, הנבטת קטניות, זריעה, שתילת שתילים ועשבי תיבול על פי העונה.
  • דרוש שיפוץ: מברגים, פטיש קטן, צבת, מסמרים, אומים, שאריות עצים וכ"ו (בהשגחת מבוגר כמובן!).
  • עריכת שלחן ופינויו, הדחה וניגוב כלים, מילוי ופינוי המדיח.
  • שטיפה וניקוי משחקים, בובות, בגדי בובות, דמויות פרווה, וכ"ו.
  • סידור ומיון תמונות משפחתיות באלבום.

מדוע זה חשוב ואת מה זה יכול לפתח?

  • שיתוף ומעורבות פעילה של כל בני הבית תורמים ללכידות ולאווירה המשפחתית.
  • בפן הרגשי ההתנסות בתחזוקת הבית תפתח בילד עצמאות, תחושת שייכות, אחריות אישית ותחושת מסוגלות. יכולתו לעזור ולתרום מעצמו תסייע לו להרגיש נחוץ ומועיל, ובכך לקדם את דימויו וביטחונו העצמי.
  • בפן החברתי הילד יתנסה בכישורים חברתיים כמו יחסי קח ותן הדדיים, אמפתיה, הבנה והתחשבות בצרכי הזולת תוך מתן כבוד להשקעה ולמאמץ של הסובבים אותו.
  • ההתנסויות השונות מפתחות גם את מערכת התחושה והמוטוריקה של הילד: הוא בא במגע עם חפצים בצורות ובמרקמים שונים, נחשף למראות, קולות, ריחות ותכונות של מגוון חומרים, מפעיל את שריריו הגסים והעדינים, מתרגל פעולות המצריכות וויסות כח, תיאום עין – יד, חציית קו האמצע, תיאום בין שני צידי הגוף, הפרדת תנועות, ועוד.
  • בתחום השכלי - קוגניטיבי הרי שכל התנסות מזמנת הרחבה של אוצר המילים והמושגים, רכישת ידע עולם חדש, חשיפה לתחומי דעת שונים, הבנת רצף של תהליכי סיבה / תוצאה ותכלית, מניפולציות של ספירה / מניה / חיבור / חיסור והשוואת כמויות, הבנת הוראות ושאלות, הסקת מסקנות, מודעות לסכנה, הבחנה בין טפל לעיקר, מודעות לממד הזמן, ועוד.

שיתוף הילד בהכנת ארוחה, אפייה ובישול:

התנסות מעשית בכל הקשור לתזונה עשויה להרחיב את אוצר הידיעות, ולסייע לילד לפתח מודעות לתזונה נכונה ואורח חיים בריא.

אפשרו ואתגרו את הילד לקחת חלק פעיל במטלות השונות. למשל:

  • למיין ולסדר מצרכים במקרר, בארון ובמזווה.
  • לשטוף ו/או ליבש פירות וירקות.
  • להשתתף בבישול, אפיה, הכנת כריכים, סלטים, רטבים, מיצים וקינוחים.
  • לערוך ולפנות שולחן, להתאים את כמות הכלים והמנות למספר הסועדים.
  • לקשט מאכלים, להפריד ולקפל מפיות, לכתוב / לצייר ולקשט תפריט.
  • למסור מתכון מדויק למאכלים שהכנו תוך פירוט החומרים הנדרשים, הכמויות, כלי המדידה והסבר ברור על שלבי ההכנה.

לְמָּה עוד זה יכול לתרום?

  • רגשי - חברתי: תרומה, שיתוף פעולה, שייכות, עזרה, סבלנות, דחיית סיפוק, איפוק, עצמאות, ביטחון, תחושת מסוגלות, הנאה, התמודדות עם קושי ותסכול.
  • שפה ודיבור: זיהוי ושיום של מצרכים, חומרים וכלים, תיאור הפעולות והתהליך, רכישת מושגי זמן (לפני, אחרי, בהתחלה, באמצע, בסוף..), חלוקה לקטגוריות (מוצרי חלב, מוצרי בשר, מוצרי קמח, ירקות, פירות, קטניות..).
  • הבנה, ידע עולם ואוריינות: הכרת תכונות, טעמים וריחות של מאכלים, חשיפה והבנת השימוש במגוון מצרכים, מכשירים, כלים וחומרים שונים: מוצק, נוזל, רך, קשה, יבש, עסיסי, חם, קר, פושר, קפוא, מכשירי חשמל, כלי עץ, זכוכית, מתכת, פלסטיק..,
  • חשיבה כמותית - הבנת היחס בין הכמויות וכלי המדידה: 1/2 כוס, 1/2 כפית, 1/2 כף, 1 כוס, 1 כף, 3 כפות, וכ"ו. פיתוח יכולת תכנון, מנייה, חיבור וחיסור.
  • הבנת רצף של תהליך, תצפית, מעקב והשוואה (מה קרה למוצרים, במה השתנו).
  • מיומנויות יסוד: הקניית הרגלים ושליטה בתנועות גסות ועדינות: לקלף, לקצץ, לפרוס, למרוח, לערבב, למזוג, למיין, להפריד, לבחוש, ללוש, לרדד, לפזר, לקרוץ..
  • תחושה: חידוד כל החושים תוך הרחבת המודעות לתחושות.

לסיכום: שיתוף הילד בפעולות ובעבודות השוטפות שנעשות בבית עשויה לקדם את יכולותיו בכל תחומי ההתפתחות, ולתרום תרומה משמעותית להנאה משותפת, להווי וללכידות המשפחתית.

פרסומים נוספים:

המלצות לקוחות על כרמית אלון:
"אנו הגענו אל כרמית אלון בעקבות המלצות חמות. ביקשנו לקדם את בתנו לקראת המעבר לכיתה א. במסגרת כישוריה של כרמית גם בהוראה מתקנת היא חיזקה ושיפרה את יכולותיה וביצועיה של בתנו (גם בתחום החברתי), תוך מתן הקשבה אדיבות ויכולת הכלה גבוהה מאד. בתנו ציפתה מאד לשיעורים עמה. אנו ממליצים לקבל את הסיוע התמיכה הצמודה מכרמית. אצלנו זה נשא פרי והיא נמצאת ברשימת המומלצים שלנו. משפחת עמית". (דירוג: 5 מתוך 5).
משפחת עמית
משפחת עמית

יצירת קשר

אני כאן כדי לסייע! תאמו פגישת תובנות עם כרמית אלון, ללא כל התחייבות מצידכם.