הדרכה והנחיית הורים: תכלס, איך זה עובד?

מה בעצם קורה בפגישות של הדרכת הורים בתכלס? איך מתבצעת ההדרכה, מה השלבים ואיך זה עובד? כמה זמן זה נמשך? מאיפה מתחילים ומתי מסיימים?

מה הגישה וה"אני מאמין" שלי?

אני מאמינה שבתוך תוכו כל אדם יודע מה נחוץ לו. באותה מידה אני מאמינה שכל הורה יודע בשביל מה הוא בא להדרכה. כמנחה מתפקידי לעזור להורים לדייק ולתרגם את התלונה והקשיים שלהם לבקשה. לפיכך היעד המרכזי שלי בתהליך ההדרכה הוא לממש את הבקשה של ההורה בעזרת טיפים וכלים מעשיים.

כשמשיגים את היעדים ה"קטנים" הללו ההורה חווה הנאה וסיפוק גדול, וראה זה פלא: במקביל לרווחה של ההורה, מתממשת לה גם אחת המטרות החשובות בעיניי, והיא תחושת המסוגלות שהוא חש, המעבר שלו ממצב של "חוסר אונים" - שאיתו הגיע אלי, למצב של "יש אונים". כשההורה מרגיש בר יכולת לנהל ולהנהיג את משפחתו לפי השאיפות, הערכים והאני מאמין שלו - זה אומר שהשגנו את המטרה.

3 הנחות יסוד שלי כמדריכה ומנחת הורים:

  1. האחריות למערך היחסים במשפחה מוטלת על ההורים כי הם אמורים להיות "צוות ההנהלה".
  2. במרבית המקרים התנהגות הילד ותגובותיו הם תגובה ל"גירוי" ולמסרים שהוא קולט מההורים.
  3. התנהגות (של ההורה ו/או של הילד) שחוזרת על עצמה משרתת צורך אישי סמוי או גלוי באופן מודע או בלתי מודע.

איך זה עובד בתכלס? מה השלבים בתהליך ההדרכה?

  • התהליך מתחיל בהכרות ובבירור השאלה: "לשם מה התכנסנו כאן?": אנחנו בודקים מה כן מצליח לכם, ומה תחומי החוזק שלכם, מה השאיפות, הערכים והעקרונות שמנחים אתכם כהורים, ומה באמת הייתם רוצים להקנות לילדים שלכם.
  • בשלב הבא אנחנו מבררים מה בדיוק קשה לכם, וכיצד כל אחד מכם פועל ומגיב לקושי. זה הוא שלב שדורש מיקוד ושחזור מדויק של כל שרשרת התגובות. הורים רבים חווים בשלב זה סערת רגשות על רקע היזכרות באותן תגובות "אוטומטיות" שהם לא מרוצים מהן. לעיתים הם חלוקים ביניהם על תגובה כזו או אחרת, ולעיתים הם גם כועסים ומאשימים זה את זה ב"קושי" שבגללו באו להדרכה.
  • אחרי שמגדירים ומדייקים את הקושי, ואחרי שמבררים במדויק את דרכי ההתמודדות שלכם בפועל, אנחנו מזכירים לעצמנו מה התוצאות הרצויות שמתאימות לשאיפות ולעקרונות שלנו. המטרה בשלב זה ברורה וממוקדת: עלינו להפחית את הפער בין הרצוי למצוי, וליצור הלימה ביניהם.
  • זה השלב בו אנחנו מרחיבים את האפשרויות: המרחב הטיפולי הופך למעין "מחנה אימונים" שבו מוזמנים ההורים לתרגל תגובות אחרות מהתגובות ה"אוטומטיות" שהתרגלו אליהן, לנסות כלים ודרכי התמודדות נוספות.
  • לאחר ההתנסות הראשונית "על יבש", ולאחר שבמהלך המפגש איתי קבלתם מענה לכל השאלות והחששות שעולים, אתם תתבקשו ליישם את התגובות והכלים החדשים על אמת, בבית. כן, יש הורים שבשלב הזה מלאי התלהבות, סקרנות וביטחון עצמי שיצליחו, אך יש גם הורים שהם מלאי ספקות וחששות. עם זאת, מרבית ההורים יוצאים לדרך עם נכונות לנסות מתוך הבנה שבעצם - אין להם מה להפסיד. הרי הם פנו להדרכה אחרי ש"כבר ניסינו הכל ואנחנו כבר לא יודעים מה לעשות".
  • המפגש הבא מתקיים לאחר ההתנסות בבית, ומטרתו לברר מה עבד ומה לא עבד תוך הפקת תובנות ולקחים מההתנסות. עם המשוב והתובנות אתם יוצאים לעוד התנסות ועוד אחת - על פי הצורך והקצב שלכם. מפעם לפעם אתם משפרים את השליטה שלכם בכלים ובתגובות שרכשתם, עד שבסופו של דבר אתם לומדים להשתמש בהם בצורה מיטבית - בכוחות עצמכם.

כמה זמן זה נמשך?

בדומה לתהליך אימון אישי במרבית המקרים תהליך הדרכת ההורים הוא תהליך קצר, תכליתי, מעשי וממוקד בצרכים האישיים של כל הורה. עם זאת, חשוב לזכור, שכל מקרה נדון לגופו, ומושפע מההעדפות והצרכים האישיים של ההורים:

ישנם הורים שמבקשים כלים כדי להתמודד עם קושי נקודתי, וכעבור מספר בודד של מפגשים הם מסיימים את ההדרכה, ולעומתם ישנם הורים שנזקקים לתהליך ממושך יותר על מנת להפיק תובנות, ולהוביל שינוי מערכתי בסגנון ההורות שלהם.

מתי ואיך מסיימים?

כשמרגישים שישנה הטבה, והשגנו את המטרות שגיבשנו בתחילת הדרך. כשהקושי שתיארתם פוחת בצורה משמעותית ו"הבעיה" מבחינתכם כבר אינה בעיה.

איך יודעים שהמטרות הושגו?

כשאתם יכולים להתמודד עם ה"בעיה" בכוחות עצמכם, כשישנה עליה משמעותית בהתנהגות רצויה לעומת הפחתה ניכרת בהתנהגות הבלתי רצויה, וכן - כשכל המשפחה חווה אווירה נינוחה ונעימה יותר.

האם אפשר לחזור לייעוץ נוסף?

וודאי שכן. אני ממשיכה ללוות אתכם, ועומדת לרשותכם כל אימת שתזדקקו לי.

עוד משהו שחשוב לדעת?

כן. במהלך ההדרכה מתחדדת לא פעם ההבנה, שהקשיים, הלחץ והדילמות האישיות של ההורה עצמו פוגמים בתפקוד ההורי שלו. כך למשל, היו הורים שהמתח והתסכול שחוו במקום העבודה יצר בהם אי שקט, וערער את הרגשת הביטחון שלהם בבית. הורים אחרים הופתעו לגלות כיצד ילדיהם השכילו להפיק רווח משני, ולנצל את הקושי ביחסים הזוגיים של ההורים כדי להשיג "הטבות" כאלה ואחרות.

רבים מההורים שזיהו את השפעת הקשיים שלהם על מערך היחסים עם ילדיהם, פנו ממסלול "אימון ההורים" כזוג לאפיק האימון האישי, שאיפשר להם להתחזק ולהתגבר על הקשיים שלהם עצמם. ההעצמה האישית וההטבה שחוו הורים אלה בעזרת האימון תרמה לשיפור משמעותי גם באווירה המשפחתית ובתפקודם ההורי.

מנגד קורה גם מצב הפוך: במהלך ההדרכה חלק מההורים מבינים שהקושי שהם חווים מושפע מקשיים אובייקטיביים של הילד. כך, למשל, יש ילדים שסיגלו לעצמם התנהגות בלתי רצויה על רקע תסכול שהם חווים בגלל קשיים בשפה. יש ילדים שמתקשים לרכוש הרגלים או לגלות עצמאות על רקע של "הפרעת קשב וריכוז", אשר במקרים רבים מלווה גם בתגובות אימפולסיביות, בנטייה לדחיינות ובקושי לעמוד בלוח זמנים. אלה ילדים שזקוקים לתיווך אישי - במקביל להדרכה שניתנת להורים.

לצד ההפתעה והקושי להשלים עם האפשרות שהילד עצמו סובל מקושי אובייקטיבי כזה או אחר, הורים אלה חשו הקלה מסוימת כשהבינו, שמקור ה"בעיה" אינו רק בהם עצמם, אלא בקשיים ובצרכים המיוחדים של הילד. לתהליך ההדרכה עם הורים אלה נוספו ליווי והכוונה שנועדו לסייע להם באיתור מוקדם ובהגשת עזרה מקצועית לילד שלהם.

פרסומים נוספים:

המלצות לקוחות על כרמית אלון:
"סוף - סוף מצאתי מישהי שמבינה בתחום. כל הזמן חיפשתי מישהו מקצועי שיבין על מה אני מדברת, שמכירה את המערכת וגם יודעת איך לעזור לילד. כולם אמרו לי להירגע, ושזה יעבור לו, וזה הטריף אותי עוד יותר. את לא מבינה כמה אני מצטערת שלא הכרתי אותך קודם".‍‍
הורה לילד
הורה לילד

יצירת קשר

אני כאן כדי לסייע! תאמו פגישת תובנות עם כרמית אלון, ללא כל התחייבות מצידכם.