תחושה ומוטוריקה בגיל הרך

מה אפשר לעשות בבית ובגן כדי לחזק את מערכת התחושה והמוטוריקה? לקט פעולות ותרגילים לפיתוח יכולות מוטוריות, הבחנה בין גירויים תחושתיים ותכלול חושי.

מה זה בכלל תחושה ומוטוריקה?

מערכת התחושה כוללת את תפקודי הראיה, השמיעה, המגע והמישוש, הטעם והריח. מערכת זו קולטת את הגירויים השונים תוך תכלול חושי. המידע שמצטבר מהגירויים נשמר בזיכרון לאחר תהליך של מיון, סינון והכללה. כך למשל, חוש הריח שלנו צבר מספיק התנסויות שמאפשרות לנו להיזכר בריח של הבושם לעומת הריח של הצ'יפס. אנחנו כבר יודעים מה ההבדל בין חם לקר, או בין יבש לרטוב - גם בלי שנמשש את הדברים בכל פעם מחדש, כי המוח שלנו כבר עיבד ואיחסן בזיכרון את המידע שסיפק לו חוש המישוש.

המוטוריקה הגסה כוללת את היכולת לשלוט, לתפעל, להפריד ולתאם בין התנועות של השרירים הגדולים של הגוף, כמו שרירי הידיים, הרגליים, חגורת הכתפיים והגב.

המוטוריקה העדינה מתייחסת ליכולת לשלוט, לתפעל, להפריד ולתאם בין התנועות של השרירים העדינים בגוף, כמו שרירי האצבעות, שרירי הפנים והשרירים בחלל הפה שנחוצים גם לצורך הפקת דיבור והיגוי נכון של הצלילים השונים.

ומה זה תכלול חושי?

בין 3 מערכות אלה מתקיימים קשרי גומלין הדדיים שמכונים "תכלול חושי": מערכת התחושה משפיעה על המוטוריקה הגסה והעדינה, אך גם מושפעת מכל אחת מהן ביחד ולחוד. כך גם המוטוריקה הגסה והמוטוריקה העדינה משפיעות על המערכות האחרות וגם מושפעת מהן.

זאת ועוד: יחסי גומלין יעילים בין המערכות השונות מחייבים גם תיזמון נכון של כל תנועה, כמו גם יכולת לשמור על שיווי משקל, להתנתק מהקרקע בעת הצורך, ויכולת לתכנן ולווסת את הכח שנדרש כדי לפתוח דלת או כדי להתקרב עם הכיסא לשולחן.

הנה דוגמה מוחשית: על מנת לבצע מטלה גרפו - מוטורית, כמו לכתוב את שמו הפרטי או למתוח קו מנקודה לנקודה, על הילד לתכנן, לארגן, להפריד ולתאם בין כל החושים והאיברים של גופו: עליו להשתמש בחוש הראיה - כדי להבחין בשורה או בנקודות שעל הדף, בזיכרון חזותי על מנת לזכור את הסימנים הגרפיים ואת סדר האותיות של שמו, בחוש השמיעה - כדי לשמוע את ההוראה או את המשוב שקיבל מהסביבה, בחוש המישוש - כדי להסתגל ולהתמודד עם המרקם של החומרים שמהם עשויים השולחן, הכיסא, הדף וכלי הכתיבה. בה בעת, עליו לשלוט בשרירים הגסים כדי לייצב את גופו לצורך ישיבה נכונה ליד שולחן, לתאם בין שתי הידיים כדי שיד העזר תוכל לייצב את הדף, לתאם בין העיניים לידיים כדי להתמצא במרחב הדף, לשלוט בשרירים העדינים של האצבעות כדי לווסת כח ולתפעל את כלי הכתיבה בצורה מיטבית. ואם לא די בכך, אזי בנוסף לכל אלה, עליו לגייס גם את תפקודי הקשב על מנת למקד חשיבה, להתרכז במשימה ולהתעלם מגירויים מסיחים, וגם את המוטיבציה שלו - כדי שיוכל להצליח ולסיים את המטלה בפרק זמן קצוב.

דוגמה זו ממחישה את העובדה, שבפועל, כמעט כל פעולה שעל פניו נראית מאד "פשוטה", כזו שאנחנו עושים אותה באופן "אוטומטי" למדי, מחייבת צירוף ותיאום בין הרבה מאד פעולות "קטנות". הצירוף הזה נדרש בין אם אנחנו רוצים לבצע פעולה שגרתית כמו - עלייה במדרגות או צחצוח שיניים, בין אם אנחנו רוצים לרכוש מיומנויות יסוד כמו - השחלת חרוזים, גזירה, קריאה או כתיבה, ובין אם אנחנו רוצים לרכוש שליטה מתקדמת יותר, כמו נהיגה או תפעול מחשב.

ראוי לציין, שישנה חשיבות גבוהה ליכולת לזהות, לבודד ולהבחין במדויק בין פעולה "קטנה" אחת לפעולה "קטנה" אחרת בשרשרת של סך כל הפעולות הקטנות שנדרשות לצורך תכלול חושי. כך למשל, התנסויות כמו הרכבת לגו או השחלת חרוזים בגדלים ובצורות שונות, יכולים לחזק את יכולת התיאום בין שתי הידיים ובין העיין ליד, ואילו התנסויות כמו כיור בחימר ופלסטלינה, או מריחה של קצף גילוח וצבעי ידיים, יכולות לחזק את הפרדת התנועות של האצבעות, ואת השליטה בשרירים העדינים.

יכולת הזיהוי וההבחנה בין המיומנויות השונות מאפשרת למטפל לדעת מה הכלים והתרגילים היעילים ביותר שעשויים לשכלל את אותה מיומנות ספציפית, ואף להעלות את המודעות של הילד למיומנות שמנמיכה את תפקודו - מתוך הנחה, שהמודעות תאפשר לו לשלוט בה טוב יותר. יכולת זו מהווה כמעט תנאי להצלחת הטיפול שניתן לילד בתחומי ההתפתחות השונים, כמו ריפוי בעיסוק, ריפוי בדיבור והוראה מותאמת.

איך אפשר לפתח את מערכת התחושה או לשכלל את השליטה במוטוריקה גסה ועדינה?

הנה כמה התנסויות שעשויות לקדם את התפקוד המוטורי והתכלול החושי:

שיפור יכולת תכנון, ויסות כח, נשיאת משקל ותכלול חושי:

  • הוסיפו שרוכים צבעוניים וגומי תפירה צר / רחב למשחק חופשי בבית ובחצר
  • הוסיפו מתקן כדורסל או דלי כמיכל לקליעת כריות, כדורים, פונפונים וכ"ו.
  • עודדו התנסות עם חבל עבה, כגון הליכה על החבל במסלול ישר או מפותל, משיכת החבל, דילוג וקפיצה מעל החבל (רצוי לפעול יחפים לחיזוק חוש המגע).
  • עודדו התנסות במסלולי מכשולים שונים: שולחן, כיסאות, חביות, חבלים, קרשים צרים, קוביות, וכ"ו. בקשו מהילד לזחול מתחת לשולחן, ללכת מסביב לכיסא, לדלג מעל החבית, לקפוץ על רגל אחת מסביב לחישוק, לעלות ולרדת מהכיסא בקפיצה, וכ"ו.
  • תזמנו פעילות של אתלטיקה קלה שכוללת ריצה קלה, קפיצות קדימה ואחורה, כפיפות, מתיחות ידיים, וכ"ו.
  • עודדו הליכת עקב בצד אגודל על שטח מרוצף, אדמה, חומת אבנים, וכ"ו. כנ"ל הליכה ימינה או שמאלה, אחורה וקדימה, קפיצה על 2 רגלים ועל רגל אחת, הליכת ברכיים קדימה, אחורה, ימינה ושמאלה.
  • מחבואים או תופסת "צל": הילד מתבקש ללכת על הצל של עצמו או "לתפוס" את הצל של החברים - בזמן שהם מנסים לברוח ממנו.
  • שרשרת תנועות: ילד ממציא תנועה, וכולם מחקים את התנועה שבחר. למחרת חוזרים על התנועה של הילד, ומצרפים תנועה של ילד נוסף. ביום השלישי חוזרים על שתי התנועות, וממציאים תנועה של ילד שלישי. אם לא זוכרים את הרצף - לא מוסיפים תנועות חדשות, עד שזוכרים את הסדר.
  • המנחה אוחז במוט ארוך והילד מתבקש לקלוע טבעות גומי או חישוקים קטנים ולהשחילם על המוט.
  • כאן תוכלו למצוא מגוון רחב של משחקי חברה שעשויים לתרום ולקדם את התפקוד המוטורי, כאן תמצאו עוד פעילויות שניתן לעשות בשטח פתוח, וכאן יש הצעות לפעילויות בתוך הבית שגם הן מפתחות את מערכת התחושה והמוטוריקה.

תרגילי זחילה:

תרגילי הזחילה מחזקים את חגורת הכתפיים החל מהכתף ועד קצות האצבעות, מתרגלים את היכולת לתאם ולהפריד תנועות, לשאת משקל ולחצות את קו האמצע של הגוף.

בכל תרגילי הזחילה חשוב להקפיד על ראש וצוואר מורמים (על מנת ש"הכלב", ה"נחש", ה"צפרדע" וכ"ו יראו את הדרך"). כמו כן יש להקפיד על כפות ידיים פתוחות ולא מאוגרפות, ועל אצבעות ישרות וצמודות זו לזו.

  • זחילת נחש: שכיבה על הבטן, והתקדמות תוך הצלבת ידיים ורגליים.
  • הליכת גמל: עמידה על ארבע, והתקדמות בקו ישר, יד שמאל מתקדמת יחד עם רגל שמאל, ויד ימין עם רגל ימין.
  • הליכת סוס / כלב: עמידה על ארבע, והתקדמות של כל גפה בנפרד בהצלבה: רגל שמאל עם יד ימין, ורגל ימין עם יד שמאל - לסירוגין.
  • הליכת שש: ישיבה על הברכיים, והתקדמות כששתי כפות הידיים על הארץ או פרושות לצדדים (דורש שיווי משקל).
  • הליכת סרטן: הילד שוכב על הגב, מניח את שתי כפות ידיו על הארץ - מתחת לקו הכתפיים, מקפל את רגליו כך שהישבן יהיה באוויר - עם גב ישר, ומנסה להתקדם כשרק כפות רגליו + כפות ידיו מונחות על הארץ ונושאות את משקל גופו.
  • קפיצות צפרדע: עמידה על כפות הרגליים, פעם שתי כפות הידיים צמודות לרצפה - ושתי הרגליים מתרוממות - כך שמשקל הגוף נמצא על הידיים, ופעם שתי הידיים מתרוממות ומשקל הגוף נמצא על כפות הרגליים.
  • הליכת מריצה: רגלי הילד מתרוממות לכיוון קו המותניים של המבוגר, המבוגר אוחז בכל יד רגל אחת של הילד, הילד מניח את שתי כפות ידיו על הארץ ומתקדם רק בעזרת ידיו.

תרגילים עם סקוטר - לחיזוק חנורת כתפיים:

  • פעילות בזוגות: ילד אחד יושב על סקוטר ואוחז בחישוק, וילד שני עומד מול הילד, אוחז בחישוק, ומסיע את החבר על ידי משיכת החישוק.
  • לבקש מהילד לעמוד עמידת ברכיים על הסקוטר, ולהתקדם תוך כדי דחיפת קביה ביד אחת. בשלב הבא לבקש ממנו להתקדם תוך דחיפת הקביה לסירוגין, פעם ביד ימין ופעם ביד שמאל.
  • ילד שוכב על הסקוטר - על הבטן, ועליו להתקדם קדימה בעזרת שתי הידיים יחד, בקו מקביל. בשלב הבא לבקש מהילד להתקדם בשתי הידיים לסירוגין, פעם להושיט את יד ימין קדימה ופעם את יד שמאל.
  • ילד שוכב על הגב - על הסקוטר, ומנסה להתקדם על ידי דחיפה בעזרת שתי הרגליים יחד, ובשלב הבא עם כל רגל – לסירוגין.
  • ילד נוסע על הסקוטר, ודוחף בידיו קביה תוך כדי נסיעה.
  • פעילות בזוגות: ילד אחד שוכב על הבטן - על הסקוטר, אוחז בחבל, ומנסה להתקדם על פי המסלול, והילד השני מושך את החבל – מוביל את חברו ששוכב על הסקוטר.
  • להכין מסלול למעבר הסקוטר: מסביב לכסא, מתחת לשולחן, לאורך הקורה, וכ"ו. על הילד להתקדם לפי המסלול הנתון בצורות שונות: ישיבה מזרחית על הסקוטר,  שכיבה על הבטן, על הגב, וכ"ו.

פעולות לפיתוח הבחנה וזיכרון שמיעתיים:

  • להשמיע צלילים מכיוונים שונים ולבקש מהילד להצביע לכיוון שממנו מגיע הצליל.
  • מוזיקה שמתאימה להליכה בקצב איטי, כמו הליכת דובים עם רקיעות ברגליים, ומוזיקה בקצב מהיר שמתאימה להליכת ארנבות. על הילד ללכת בהתאם לקצב של המוזיקה, ולהישאר כמו "פסל", "קפוא" - לעצור כשהמוזיקה נפסקת.
  • ילדים עומדים על ספסל, וכאשר שומעים סימן (הקשה / מחיאת כף) עליהם לבצע פעולה או תנועה מסוימת, כמו קפיצה מהספסל, פנייה ימינה, הושטת יד, וכ"ו.
  • להקפיץ כדור מספר פעמים, ולשאול את הילד כמה פעמים הקפצנו. כנ"ל במחיאות כפיים, תיפוף  על תוף, וכ"ו.
  • הולך ומתגבר: ילד אחד מוחא כפיים, ילד שני מצטרף, ובהדרגה מצטרף ילד נוסף בכל פעם - עד שכל הילדים מוחאים כפיים. מפסיקים בטור יורד - הולך ונחלש, עד שכולם מפסיקים למחוא.
  • פעילות עם נייר עיתון - להפקת קולות שונים מן העיתון.
  • זיהוי קולות עם קופסאות רחש או "מקלות גשם" ממולאים בחומרים שונים, כמו - חול, גרגרים, חרצנים, אבנים קטנות, מסמרים, מטבעות, כפתורים, וכ"ו.
  • בקבוצה: לחלק לכל זוג ילדים זוג קופסאות רחש המפיקות צליל זהה (מקלות גשם או כלים אחרים המפיקים קולות, מומלץ להכין לכל הפחות 5 - 4 זוגות). בכל פעם שאחד הילדים מקיש בקופסת רחש עם חומר מסוים - בן הזוג שאוחז בקופסת רחש עם אותו חומר צריך לענות לו.
  • המנחה מקליט ילדים האומרים את שמם או מדקלמים דקלום קצר, ועל הילדים להקשיב ולזהות את הדוברים.

פעולות לפיתוח הבחנה תחושתית - מגע וחוש המישוש:

  • לאסוף זוגות של חפצים שונים כמו - זוג מפתחות, זוג כפיות, זוג חרוזים, זוג משולשים קטנים, וכ"ו. להכניס אחד מהחפצים לשקית אטומה, לבקש מהילד למשש את החפץ שבשקית, ולהכניס אל השקית את החפץ הזהה לחפץ שמישש.
  • להכניס מספר חפצים לשקית אטומה, ולבקש מהילד להוציא חפץ מסוים על פי הוראה: מצא את החרוז, מצא את המפתח, מצא חפץ שעשוי מחומר רך, מצא חפץ קטן שעשוי מעץ והוא בצורת ריבוע, וכ"ו.
  • לזהות חומרים שונים על ידי מישוש (עם עיניים עצומות), כמו - חול, חצץ, קמח, עדשים, חומוס, בדים, שאריות עץ, פלסטיק, מתכת, זכוכית, וכ"ו.
  • לזמן עבודה בצבעי ידיים ו/או בקצף גילוח, משחת ידיים, ג'לי, פודינג, וכ"ו בתדירות גבוהה. ניתן לעבוד על שלחן, על מראה גדולה המקובעת לקיר או על קיר מצופה בקרמיקה (בחדר האמבטיה). מומלץ לעודד התנסויות בכל כף היד, בגב היד, באצבעות, בכפות הרגליים, ובאיברי גוף אחרים בהתאם לגיל הילד, תנאי השטח ומזג האוויר.
  • להחביא חפצים שונים בתוך בריכת כדורים או בארגז החול, ולבקש מהילד למצוא את החפץ תוך כדי "חפירה" בידיו. אפשר להחביא מגוון עצמים בעלי מרקם / צבע / צורה / גודל / משקל שונים.
  • למרוח קרם לחות על איברים שונים בגוף תוך זיהוי ושיום האיברים השונים.
  • לעבור על איברים שונים של הגוף עם מברשת שיער של תינוק (רכה מאד) תוך זיהוי ושיום האיברים השונים.
  • המנחה מצייר על גב היד של הילד צורות פשוטות, כמו – עיגול, ריבוע, משולש, וכ"ו, והילד מתבקש לזהות את הצורה. בשלב מאוחר יותר המנחה יצייר על גבו של הילד צורות שונות ומורכבות יותר (ספרות, אותיות). ניתן להרחיב את הפעילות למשחק ניחוש בזוגות בו הילדים "מציירים" אחד על גבו של השני.

פעולות לפיתוח חוש הטעם:

  • תיבת טעמים לזיהוי טעמים שונים מבלי להיעזר בחוש ראיה או מישוש: סוכרייה, לימון, גבינה מלוחה, חלב (טעם נטרלי) ועוד. את בדיקת הטעם של המזונות השונים רצוי להתחיל בטעימת מזונות בעלי טעם מועדף על מנת לעודד את הילדים לנסות ולטעום.
  • טעימת מאכלים שונים בעיניים עצומות במטרה לזהות ולשיים את המאכל על פי המרקם, הריח והטעם.
  • לבקש מכל ילד לציין מאכל שאוהב ומאכל שאינו אוהב תוך ניסיון להגדיר את הטעמים.
  • הכנת ארוחה שתכלול מזונות בעלי טעמים ומרקמים שונים, כמו - מתוק, חמוץ, חריף, מלוח, תפל, רך, נוזלי, מוצק, סמיך, דליל, וכ"ו.

פעולות לפיתוח חוש הריח:

  • להכין "תיבת הרחה" ובה פריטים שונים: קפה, קקאו, בושם, לימון, משחת שיניים, קינמון, מחטי אורן, וכ"ו. אחרי מספר התנסויות, לבקש מהילד לזהות את החומר על פי הריח בעיניים עצומות.
  • לבקש מהילד לציין ריחות נעימים ובלתי נעימים.
  • נושא לשיחה: מה קורה כשמצוננים והאף סתום?..

פרסומים נוספים:

המלצות לקוחות על כרמית אלון:
"אני מכירה את כרמית הן כאשת מקצוע בגנים לחינוך מיוחד והן כמאמנת אישית ובעבודתה מול ילדים בעלי קשיים שונים. נתינה ללא קץ, חום אנושי, סופר מקצועיות, יושרה, יכולת מיקוד והכוונה הם מהמעט שניתן לתאר באמצעותם את כרמית. למדתי ממנה רבות, היא מאד סייעה לי מבחינות רבות ובזכותה דברים החלו להשתנות ולנוע לכיוונים חיוביים של צמיחה והתפתחות. אישה מדהימה, צנועה ואיכותית!! ממליצה מכל הלב לכל מי שמחפשת אשת מקצוע רצינית!". (דירוג: 5 מתוך 5).
אירית ס.
אירית ס.

יצירת קשר

אני כאן כדי לסייע! תאמו פגישת תובנות עם כרמית אלון, ללא כל התחייבות מצידכם.