איך לבחור מטפל מקצועי לילד שלי?

מורה נבוכים להורים: קיבלנו את תוצאות האבחון ההתפתחותי שעשו לילד. המליצו לנו לתת לו עזרה מקצועית. איך לבחור מטפל? לפי מה נחליט מי הכי מתאים?

הלבטים של ההורה: מאיפה להתחיל?

הקושי של הורים בכלל, ושל הורים המגלים שילדם זקוק לתגבור – בפרט, הינו קושי מורכב, מתמשך ושוחק. תחושת אי השליטה באירועים, במצבו של הילד וביחס הסביבה אליו עלולה לגזול הרבה מאד משאבים, ולדלדל את הכוחות הפיזיים והרגשיים כאחד. רבים מההורים מספרים בכאב שהמתח, הלבטים ואין ספור הקשיים מתחילים כבר בשלב האיתור והאבחון - עוד לפני ההתערבות הטיפולית, במקרים רבים גם לפני שגובשה תכנית למתן עזרה לילד בגן הרגיל או בגן הטיפולי.

ובכן, שואל ההורה, אחרי שהבנתי שהילד שלי צבר פערים בגלל קשיי למידה, ליקויי למידה, עיכוב או איחור התפתחותי, ואחרי שקבלתי מידע מהצוות החינוכי על רמת התפקוד שלו, אחרי כל זה אני בדילמה לא פשוטה: אני רוצה לעזור לילד שלי ולקדם אותו. אני רוצה שיהיה לו קל יותר מבחינה רגשית, שיתחזק מבחינה מוטורית, שיתקדם בחשבון.. לו יכולתי הייתי נותן לו עכשיו עזרה ב..., וגם ב.., אבל אני לא יכול לעמוד בזה, וגם אי אפשר להעמיס עליו כל כך הרבה טיפולים בבת אחת. אני חייב לבחור מטפל אחד מבין כולם, והאמת - יש כל כך הרבה שאני ממש לא יודע מאיפה להתחיל. במי לבחור? איזו בחירה תהיה הכי מוצלחת גם לילד וגם לי -כהורה? בקיצור - איך לבחור מטפל?

מורה נבוכים להורים: איך לבחור מטפל?

1.   ‍שלב ראשון: הכינו שיעורי בית. מה נחוץ לילד שלכם?

  • הקשיבו לאינטואיציה ולקול הלב שלכם. זיכרו שאתם אלה שמכירים את הילד שלכם מאז ומתמיד. לעומת מטפלים שיעשו את מיטב יכולתם וינסו לעזור, אך בבוא היום הם יתחלפו באנשי מקצוע אחרים - אתם תהיו שם בשביל הילד, ותלוו אותו לאורך כל הדרך.
  • אתם ודאי יכולים לדעת באיזה סגנון חינוך הילד שלכם מתפקד במיטבו: האם הוא זקוק למטפל סמכותי מאד - עם גבולות ברורים ועקביים, או שמא למטפל מתירני - שרוב הזמן יאפשר לו פורקן והתנסות חופשית? האם הוא זקוק למטפל שמשלב הכלה ותמיכה רגשית - יחד עם גבולות ברורים והתנסות הדרגתית עם קושי? איזו גישה לדעתכם תעזור לילד להתקדם ולצמצם את הפער?
  • בקשו פגישת ייעוץ עם הצוות שאבחן את הקשיים. נסו לברר באיזה תחומים הוא זקוק לעזרה, ומה התנאים המיטביים שעשויים לקדם את תפקודו: האם הוא זקוק בעיקר לחיזוק שפתי? מוטורי? רגשי? התנהגותי? חברתי? ושמא הוא זקוק לתגבור רב תחומי? באיזה תחום טיפול רצוי להתמקד בשלב זה?
  • הגדירו יעדים ברורים, קונקרטיים, מציאותיים ותואמים ליכולות של הילד: מה אתם מצפים שיקרה לו במהלך הטיפול? על מנת להגדיר צפיות מאוזנות וברות השגה, נסו לדמיין את ילדכם בטווח של כשנה מהיום - פעם עם התערבות טיפולית, ופעם - ללא הטיפול. איזה שינוי תרצו שיקרה בעזרת הטיפול?
  1. בררו גם מה היכולות וההעדפות האישיות שלכם:
  • האם תעדיפו מטפל גבר או אישה? צעיר או מבוגר?
  • האם חשוב לכם שיהיה לו ניסיון מוכח בתחום, או שמתאים לכם גם מטפל שנמצא בתחילת דרכו המקצועית?
  • עד כמה חשובות לכם תעודות ההסמכה וההכשרה של המטפל?
  • האם תעדיפו מטפל קליל ורך - שפחות נוגע בקשיים ובתחומים כואבים, או מטפל שמקפיד על שקיפות, ויש לו די אומץ לשתף אתכם גם בקשיים הממשיים?
  • איפה תרגישו נוח יותר: במכון יוקרתי וגדול, או בקליניקה קטנה עם אווירה ביתית ואינטימית? כדאי לדעת, שבמקרים רבים גודל הקליניקה ומיקומה משפיעים גם על עלות הטיפול, על מידת הזמינות, ועל יחסי הקירבה ביניכם לבין המטפל.
  • הגדירו את האפשרויות והמגבלות שלכם: מרבית הטיפולים ניתנים בתדירות של לפחות פגישה אחת לשבוע. מה המרחק הגיאוגרפי שתוכלו לעמוד בו לאורך זמן? מה התקציב שתוכלו להקצות לטיפול? כמה זמן תוכלו להקדיש לטיפול במהלך השבוע?
  • זכרו שפרסום טוב מראה על יכולת שיווק מרשימה - אך לאו דווקא על מומחיות ומקצועיות בתחום בו ניתן השירות. זכרו שגם ללקוחות יש מה לומר. חפשו המלצות וחוות דעת על המטפל.
  • האם חשוב לכם לדעת שהמטפל משקיע גם באפיקים שאינם בהכרח זוכים לתמורה כספית, כמו – לוקח חלק בקורסים והשתלמויות, מקבל הדרכה, מתנדב, מנהל אתר אישי, כותב מאמרים מקצועיים, וכ"ו, או שמא הוא עסוק בעיקר בהגדלת רווחיו?
  • קבעו סדר עדיפויות: דרגו את ההעדפות האישיות שלכם תוך התחשבות בצרכים, ביכולות, במשאבים ובמגבלות שהגדרתם בסעיפים הקודמים.

2.   ‍שלב שני: יצירת קשר טלפוני עם המטפל

אתם כבר יודעים מה מתאים לכם, מה אתם מחפשים ורוצים, ומה נחוץ לילד שלכם. צרו קשר עם המועמדים שמצאתם, ובקשו להיפגש איתם. מפגש ההכרות עם המטפל יעזור לכם להתרשם מאישיותו וגישתו הטיפולית.

כן: גם הפעם - היו קשובים לתחושות, לאינטואיציה ולקול הפנימי שלכם.

וכן: גם בשיחה הטלפונית טובים השניים מן האחד. מותר לבקש לקיים שיחת ועידה.

3.   ‍שלב שלישי: לאחר שיחת ההכרות הראשונית עם המטפל

ענו על 3 השאלות הבאות:

  • בסולם מ 10 - 1, עד כמה המטפל נשמע לכם אמין, מהימן, רציני ואחראי, או שמא הוא מעורר בכם חשש וסימני שאלה?
  • האם המטפל נתן לכם הרגשת ביטחון, שיש לכם על מי לסמוך, שהוא יוכל להדריך אתכם ולתת לכם כלים, או שמא הוא נשמע לכם הססן, חסר ביטחון ובלתי מיומן?
  • האם המטפל נשמע לכם מציאותי, זהיר דיו, מודע למגבלות היכולת שלו, ולוקח בחשבון גם השפעות אחרות כמו - קצב ההתקדמות, עוצמת הפער ורמת המוטיבציה של הילד, או שמא הוא מרבה להבטיח שההצלחה קרובה ומובטחת - עד כי מתעורר אצלכם ספק אם ההבטחות הן ברות מימוש?

4.   שלב רביעי: בחרו את המועמד שנראה לכם הטוב מכולם:

כעת יש בידיכם מלאי של נתונים על המועמדים השונים. בחרו מביניהם את המטפל שעונה על מרבית ההעדפות והצרכים האישיים שלכם ושל הילד.

בשלב זה כדאי שתתאמו פגישת פנים אל פנים עם המטפל - כי נראה שאתם כבר ממש על סף גיבוש ה"חוזה" או "הברית הטיפולית" איתו. ברכת הדרך☺

פרסומים נוספים:

המלצות לקוחות על כרמית אלון:
"כרמית אלון, אדם מיוחד במינו. הגעתי אליה בתחילה עם בתי הבכורה לאחר שהבנו שהיא צריכה הוראה מתקנת בתחום המתמטי, בדגש על הבנה של מושגים, ראינו כי טוב וכי בתנו מתחילה לצמצם פערים, והתכבדתי להכיר לה את בתי השנייה שהייתה זקוקה להוראה מתקנת בשפה. ילדי שמחים כ"כ להגיע אל כרמית, היא מאבחנת בדייקנות רבה ומאתרת את הקשיים. בשל כובעיה הנוספים דרך הטיפול שלה תומכת, מעודדת ויעילה – יש תוצאות. כיאה לאישה רצינית, כרמית לא שוכחת אותנו ההורים וגם אני כאמא מקבלת ממנה עידוד והכוונה – לה אנו כה זקוקים". (דירוג: 5 מתוך 5).
אלינור
אלינור

יצירת קשר

אני כאן כדי לסייע! תאמו פגישת תובנות עם כרמית אלון, ללא כל התחייבות מצידכם.