גן טיפולי? מה זה גן טיפולי?

גן טיפולי: מה זה גן טיפולי? מה ההבדל בינו לבין הגן הרגיל?, למי מיועד גן כזה ואיך מגיעים אליו? מה מתכונת הלימודים בו ומדוע הוא נחשב "חינוך מיוחד"?

גן טיפולי - שפתי - התפתחותי? מה זה? זה כמו גן רגיל?

הוריו של אלון, שולה ויוסי (שמות בדויים) הגיעו למפגש ההכרות שנהגתי לקיים עם ההורים לפני תחילת שנה"ל בגן הטיפולי אותו ניהלתי - עוד בטרם פגשתי את ילדי הגן. שולה תיארה את אלון, את סדר יומו, את יחסיו עם אחותו, וכ"ו, כשמפעם לפעם יוסי השתלב בשיחה והוסיף פרט אחד או שניים..

כשבקשתי לדעת מתי וכיצד התגלו הקשיים לראשונה, שולה תיארה את הפגישה בה קבלו את ממצאי האבחון במכון להתפתחות הילד, ובקול חנוק מדמעות אמרה:

"זה היה נורא.., כל הזמן בכיתי ולא היה את מי לשאול. היינו לבד. ידענו שיש בעיה. הרי אנחנו אלה שפנינו אליהם ובקשנו לאבחן אותו. אבל איך שהם דברו איתנו היה נורא. הם אמרו לנו שכדאי לרשום אותו לגן טיפולי כי שם הוא יקבל עזרה. וזהו. אנחנו בכלל לא ידענו מה זה גן טיפולי.. חשבנו שזה רק לילדים מפגרים...".

אז כן. כמו הרבה הורים אחרים שולה ויוסי חוו את החסך במערך תמיכה שלם שיכול לתת מענה שלם ורב תחומי לאלון, אך לא פחות מכך גם הם כהורים זקוקים להכוונה וראויים לליווי ותמיכה עקבית.

הגדרת הגן הטיפולי:

ההגדרה וה"כותרת" של הגנים במסגרות החינוך המיוחד משתנים מעת לעת ומישוב לישוב על פי שיקולים של משרד החינוך, הרשות המקומית ואנשי מקצוע שונים. בפועל, ישנו דמיון רב בין הגנים שמוגדרים כ"עיכוב שפתי", "עיכוב ו/או איחור התפתחותי", "גן התפתחותי" וגן "ליקויי למידה רב בעייתיים". המאמר מתאר את מתכונת הלימודים, אוכלוסיית הילדים והמאפיינים של גנים אלה ולא לגנים המוגדרים כ"גן תקשורתי".

מטרות ואפיונים של גן טיפולי:

גן טיפולי הוא מסגרת לימודים מיוחדת המיועדת לילדים בעלי צרכים מיוחדים בחינוך הקדם יסודי - מגילאי 3 ועד מועד כניסתם למסגרת בית הספר. הגן נמצא בפיקוח האגף לחינוך מיוחד של משרד החינוך.

בגן הטיפולי לומדת קבוצה של 14 – 12 ילדים שוועדת אפיון (השמה) החליטה על זכאותם לשירותי חינוך מיוחד. החלטה זו מתקבלת רק על סמך אבחון פסיכולוגי, אבחנה של רופא התפתחותי וחוות דעת של הצוות החינוכי - גננת האם ו/או הגננת המשלבת.

מרבית הילדים המושמים בגן הטיפולי אובחנו כסובלים מ"עיכוב התפתחותי", "איחור התפתחותי", "עיכוב שפתי" ו"לקויי למידה". תפקודם של ילדים אלה מצביע על פער משמעותי בינם לבין הרמה המצופה מגילם בתחומי ההתפתחות השונים: תחושה ומוטוריקה, התפתחות רגשית, שכלית וחברתית. עם זאת, לצד ההומוגניות הנגזרת מעצם הגדרת האוכלוסייה, בגנים רבים קיימים פערים משמעותיים בין הילדים מבחינת טווח הגילאים, היכולות, הקשיים, המצב הסוציו – אקונומי, עוצמת הצורך בהתאמות ותיווך, ועוד.

מטרת ההשמה בגן הטיפולי היא להעניק לילד מרחב מוגן שיאפשר לו לצמצם את הפערים בין רמת תפקודו לבין רמת התפקוד המצופה מבני גילו. השאיפה המנחה את מערכת החינוך, את צוות הגן ואת ההורים היא לסייע לילדים לבטא את מלוא יכולותיהם, ולהקנות להם ידע, כלים ומיומנויות יסוד על מנת שבעתיד יוכלו לשוב ולהשתלב בחינוך הרגיל.

מתכונת הלימודים בגן טיפולי:

  • שעות הלימודים בגן הטיפולי ומועדי החופשות במהלך השנה זהים לאלה הנהוגים בגן הרגיל (14.00 - 8.00).
  • ילדי הגן הטיפולי זכאים לחודש לימודים נוסף - בחודש יולי.
  • על פי חוק החינוך המיוחד, כל הילדים המושמים בגן טיפולי זכאים לחינוך חינם בכל אזורי הארץ.  
  • להבדיל מהילדים הלומדים בגנים הרגילים, מקום מגוריהם של מרבית הילדים הלומדים בגן הטיפולי מרוחק זה מזה, ולרוב מרוחק גם מהגן בו הושמו. לפיכך, ילדי הגן הטיפולי זכאים להסעה בלא תשלום המאורגנת על ידי הרשות המקומית.

ההסעה המאורגנת אמנם עשויה להוות הקלה משמעותית להורים, אך בה בעת היא מחייבת הקפדה על נהלים שונים, כמו: קשר עקבי עם המלווה, הקפדה על חגירה במושב בטיחות, עמידה בלוח זמנים בבקר ובצהרים, ועוד.

  • היבט נוסף המושפע מהמרחק הגאוגרפי בין ילדי הגן מאלץ את ההורים להיות פעילים יותר, ליזום ולארגן מפגשים חברתיים אחרי שעות הלימודים.

תכנית לימודים אישית (תל"א):

על פי חוק החינוך המיוחד הגננת הטיפולית יחד עם הצוות הפרא - רפואי מחויבים לגבש תכנית לימודים אישית (תל"א) לכל ילד המושם במסגרת חינוכית מיוחדת.

תכנית זו אמורה לשקף את רמת תפקודו של הילד בפועל, את תחומי החוזק ואת תחומי הקושי שלו בתחומי ההתפתחות השונים – בהשוואה למצופה מגילו. כמו כן, תכנית הלימודים האישית אמורה לכלול מטרות ויעדים אופרטיביים אותם מתכוון הצוות החינוכי להשיג במהלך שנת הלימודים. עותק מתכנית הלימודים האישית אמור להימסר להורים עד לתאריך 15.11 של כל שנת לימודים.

כאן תוכלו לקרוא על צוות הגן הטיפולי

וכאן על שיקולים בעד ונגד השמה בגן הטיפולי

פרסומים נוספים:

המלצות לקוחות על כרמית אלון:
"עברתי את תהליך האימון לפני כשנה. כרמית – אישה מדהימה, מכילה, נותנת הסתכלות רחבה יותר, שהאחרון הוא חלק מאוד חשוב בתהליך. ממליצה מאד לכל מי שמעוניין לעבור תהליך אימון אישי! הכרתי אישה שנותנת מעצמה לאחרים בלא תנאי". (דירוג: 5 מתוך 5).
אילנה
אילנה

יצירת קשר

אני כאן כדי לסייע! תאמו פגישת תובנות עם כרמית אלון, ללא כל התחייבות מצידכם.