בשלות לכיתה א בתחום הרגשי והחברתי

בשלות לכיתה א: קריטריונים להערכת הבשלות והמוכנות לכיתה א

אז איך נדע אם הילד בשל למעבר מהגן לכיתה א'?

לפי מה נעריך את יכולתו להסתגל למסגרת בית הספר?

במאמר "למה מתכוונים כשאומרים התפחות הילד" השוויתי את השנים הראשונות בחיי הילד לבסיס או ליסודות שעליו עומד הבניין כולו. ציינתי שמקובל להעריך את רמת התפקוד של הילד על סמך חלוקה לארבעה תחומים מרכזיים.

ניתן להשוות את 4 תחומי ההתפתחות לארבעה גלגלים של מכונית המקיימים יחסי גומלין ביניהם ומשפיעים על איכות הנהיגה וההתקדמות שלה.. 

מה כולל כל גלגל? כיצד נדע אם תקין הוא או שמא חסר בו "אוויר"? שאלה זו מעסיקה אנשי מקצוע, מחנכים והורים רבים במיוחד שעה שהילד נמצא על סף מעבר ל"שלב הבא" כמו מעבר מגן טרום חובה לגן חובה או מעבר מגן חובה לכיתה א. רבים שואלים למשל מה בעצם נדרש מהילד לקראת כניסתו לכיתה א? איך נדע אם הוא בשל או מוכן למעבר מהגן לבית הספר? על סמך מה נחליט ונעריך את תפקודו? ואולי הוא מתקשה או צובר פערים שמצריכים התערבות ועזרה מקצועית?

הנה פירוט של מיומנויות וכישורים מרכזיים בכל אחד מארבעת תחומי ההתפתחות.

בשלות לכיתה א בתחום ההתפתחות הרגשית

  • זהות אישית מגובשת הכוללת דימוי עצמי, ביטחון עצמי, תחושת מסוגלות ואמונה של הילד ביכולתו להצליח.
  • רמת שביעות הרצון של הילד מעצמו, מצבי רוח יציבים ותגובות תואמות לסיטואציה. 
  • יכולתו של הילד לזהות, לעבד ולבטא רגשות וצרכים אישיים בד בבד עם יכולתו לפתור בעיות, לבקש ולקבל עזרה מהזולת.
  • מידת ההנאה מהתנסויות והמוטיבציה שלו ללמידה תוך ניסוי וטעייה לעומת התנגדות, הימנעות וחשש גבוה מכישלון.
  • עצמאות הילד ומידת שליטתו בהרגלים יומיומיים (אכילה, ניקיון, עשיית צרכים, לבוש…), מידת יכולתו להעסיק את עצמו באופן עצמאי, נכונותו להתרחק ולהיפרד מדמויות משמעותיות.
  • סף תסכול ויכולתו של הילד להתמודד עם מצבי קושי / הפסד / כישלון / תסכול.
  • היכולת לדחות סיפוק, להתאפק, לתכנן, לווסת ולשלוט בתגובות, ריסון ובקרה עצמית לעומת תגובות אימפולסיביות ובלתי נשלטות.
  • מידת יכולתו של הילד לקבל גבולות וליישם חוקי התנהגות מקובלים, להתמודד עם משמעת, עם הוראות חיצוניות ועם דמויות סמכותיות.
  • קצב ההסתגלות וההתמודדות עם מעברים ושינויים כמו דמויות בלתי מוכרות, סביבה פיזית, שינויים בסדר היום, מיומנויות ותכנים חדשים, היכולת לעבור ממקצוע למקצוע או מפעילות חופשית בהפסקה למשימות מכוונות בשיעור, וכ"ו.
  • מידת המודעות של הילד למצבי סיכון ושיפוט מציאות תואם לסיטואציה.

 בשלות לכיתה א בתחום ההתפתחות החברתית

  • יכולתו של הילד ליהנות מחברה ולפתח קשרים חברתיים עם קבוצת השווים.
  • יכולת לוותר, לשתף פעולה ולפתח יחסי קח ותן עם בני גילו.
  • רמת המשחק החופשי וגיוון המשחק הסוציו דרמטי.
  • שליטה והתמודדות עם משחקי חברה תוך הבנה של חוקי משחק מובנה כמו שמירה על תור, ניצחון והפסד, יושרה, תחרות ועוד.
  • אקטיביות, יוזמה ומנהיגות לעומת הימנעות, פסיביות ואדישות.
  • יכולת לבטא אמפתיה ורגישות לרגשות ולצרכים של הזולת.

בשלות לכיתה א בתחום הרגשי והחברתילחץ כאן להמשך קריאה על בשלות לכיתה א בתחום השכלי והמוטורי

כאן כדי לדעת מי צריך חוג הכנה לכיתה א

וכאן כדי לקרוא על ההבדל בין מוכנות לבין בשלות לכיתה א 

לחץ כאן כדי להשאיר פרטים ואחזור אלייך במהרה 

קבל ייעוץ אישי בטלפון 4300230 077

הורה יקר: אם אתה מתלבט ולא יודע אם ילדך כבר מוכן למעבר 

שואל את עצמך אם אתה סתם בלחץ או שאכן ישנו פער

מוטב שתעצור ותתייעץ עם מישהו שיכול לעזור לך לקבל החלטה שתיטיב עם הילד.