ארגז החול בגן הילדים ובחצר המשחקים

ארגז החול בגן הילדים ובחצר: מה קורה שם בארגז הזה? בשביל מה צריך אותו? מה יש שם בינות לגרגירי החול שגורם לכל כך הרבה ילדים להסתער ולהשתטח עליהם?

"החכמה אינה נמצאת על פסגתה של גבעת האוניברסיטה אלא דווקא בארגז החול בגן" רוברט פולגום

הורים רבים תוהים וחלקם אף מתלוננים על "ארגז החול" שמגיע לביתם מיד עם שובו של הילד מגן הילדים. החשש מזיהום וממפגעים תברואתיים, שעלולים להתפתח שעה שתחזוקת החול לקויה, מניע יותר ויותר גננות ורשויות עירוניות להעדיף משטחים סינטטיים על פני החול המוכר והטבעי.

אז מה קורה שם בארגז הזה? בשביל מה צריך אותו ואת מה הוא מפתח?

מה יש שם בינות לגרגירי החול האלה שגורם לכל כך הרבה ילדים בגיל הרך להסתער ולהשתטח עליהם, להתחפר בתוכם או להתכסות בהם מכף רגל עד ראש?

תרומתו של ארגז החול להתפתחות הילד:

מעבר לעובדה שהמשחק החופשי בארגז החול מאפשר לילד שחרור, הנאה, הבעה ופורקן, ארגז החול יכול לשמש מעבדה ללמידה ולפיתוח יכולות בכל תחומי ההתפתחות:

תרומה להתפתחות הרגשית: ארגז החול הוא כלי השלכה שנתפס בעיני הילד כמיני עולם קטן, שיכול להכיל ולקבל אליו את עולמו הפנימי. אל תוך המרחב המוגן של ארגז החול יכול הילד להשליך את כל קשת הרגשות, הרצונות, המשאלות, הסודות והדחפים שהוא חווה. בתוך הארגז יכול הילד להיות מלך "ענק או "רשע" שכלם שרים למרותו, "תינוק" שכולם מלטפים ומטפלים בו, או גננת זועפת וחמוצה. יש לו אשראי לעשות כל דבר שירצה ובלבד שלא יפגע בעצמו ו/או בסובבים אותו: מותר לבנות ומותר להרוס את המבנה, מותר לבעוט ומותר להכות בחול, מותר "לקבור" את הבבה ומותר "לפרק" את ה"עוגה".

זאת ועוד: ארגז החול מפתח עצמאות, מחזק את תחושת המסוגלות של הילד ומאפשר לו ביטוי חופשי על קרקע יציבה עם גבולות מוגדרים וקבועים. הגבולות הברורים מקנים לילד ביטחון, ומניעים אותו לקבוע מטרה, להתאמץ ולגייס מוטיבציה על מנת לממש את פרי דמיונו ורצונו. ההשפעה של פעולות וגורמי טבע שונים מקדמת את יכולתו לדחות סיפוק ולהתמודד עם מצבי קושי, תסכול, אכזבה וכישלון.

תרומה להתפתחות החברתית: ההתכנסות של קבוצת ילדים בתוך ארגז קטן וסגור מציפה את הצורך של הילד בשייכות. הרצון להיות חלק מהקבוצה, ההנאה המשותפת מהמשחק והחשש מדחייה חברתית מניעים את כל חברי הקבוצה ליישם מיומנויות חברתיות כמו שיתוף פעולה, יחסי קח ותן, עזרה הדדית, וויתור, סובלנות, התחשבות וקבלת השונה.

חיזוק מערכת תחושה, מוטוריקה גסה ועדינה: ארגז החול הסגור מזמין את הילד להכיר את גבולות גופו ביחס ליתר חברי הקבוצה, ואת גבולות הארגז ביחס למרחב שסביבו. החול, החומה והמשחקים השונים מאפשרים לו לחוש ולהבחין בין תכונות ומרקמים שונים של חומרים: לעיתים החול עדין וחלק, ולעיתים הוא גס ומחוספס, לעיתים הוא יבש, ולעיתים הוא לח ורטוב, יש חול דחוס ויש אוורירי, פעם הוא חם ופעם קר. ישיבה על חול שונה מישיבה על חומה, והליכה על חול שונה מהליכה על שביל אספלט.

זאת ועוד: ארגז החול מזמין את הילד להפעיל שרירים גדולים וקטנים תוך תכלול חושי:

הוא לומד להפריד אצבעות ולחזק את חגורת הכתפיים כשהוא חופר בור או מקים ארמון. הוא מתרגל תיאום בין שתי הידיים כשהוא חופן ערמת חול ביד אחת, ומעביר אותה אל ידו השנייה כדי להכין "קובבות", משכלל את התיאום בין העין ליד כשהוא מתאמץ להעביר את החול מהכף אל הדלי, חוצה את קו האמצע של גופו כשהוא מנער ביד ימין את החול שהתפזר על כתפו השמאלית, מחזק את שיווי המשקל כשהוא צועד על החומה עקב בצד אגודל ומפתח יכולת נשיאת משקל כשהוא נושא דלי עמוס בחול אל עברו השני של הארגז.

שכלול מיומנויות שפה ודיבור: המשחק החופשי בארגז החול מזמין את הילד להתנסות בכל הרבדים של השפה הדבורה תוך כדי דיאלוג ושיחה ספונטנית עם בני גילו: הוא מתנסה בהרכבת משפטים שלמים, ורוכש מושגי מרחב, זמן, גודל, כמות וניגוד, שואל שאלות ומנסח תשובות ברורות ורלוונטיות לשאלה, מעלה רעיונות ומסביר את עמדתו. הלחץ החברתי והדינמיות של המשחק מדובבים אותו להקשיב לנאמר ולהתייחס לצורכי המאזין, ובמקביל, על מנת לקבל התייחסות מיתר הילדים, עליו לוודא שהמסר מובן, לדבר בשטף, בקול רם וברור.

ידע וכישורי חשיבה: לצד האפשרות לפתח דמיון, יצירתיות ומקוריות החשיפה לתופעות טבע ולחוקים בסיסיים תורמת להתפתחותו השכלית של הילד, מעוררת סקרנות ומעשירה את ידיעותיו. כל אלה מסייעים לו להבחין בין דמיון למציאות, למצוא פתרונות ולהכיר בכוחו המוגבל של האדם לעומת כוחם של איתני הטבע. הוא משתאה מעקבות שהטביעו רגליו, ומחפש מכונית ש"קבר" זה עתה, עוקב אחר הרוח שמוטטה את ה"ארמון", ומתפעל מהגשם שעשה "בוץ". הוא לומד לחקור, להעלות השערות, לערוך ניסויים, לעקוב, לזכור, לתכנן ולשחזר סדרה של פעולות, להבין רצף של תהליך ורצף של יחסי סיבה, תוצאה ותכלית. הוא משווה בין כמויות, מודד נפח וגודל של מכלים, מפיק לקחים ומסיק מסקנות על תהליכים פיזיקליים שונים.

טיפים והמלצות

  • הקפידו לגרוף ולהפוך את החול באופן קבוע.
  • הרטיבו היטב את החול כשעה עד שעתיים לפני שהילדים משחקים בו.
  • כסו את ארגז החול ביריעת פלסטיק קשיחה כדי למנוע חדירת גללים של בעלי חיים.
  • טבעו של החול להתלכלך, להתפזר ולהתמעט עם הזמן. לפיכך אחת לשנה יש להחליף את החול הישן בכמות מספקת של חול נקי וחדש.
  • הוסיפו בובות של בני משפחה אנושיים ומשפחות של בעלי חיים.
  • הוסיפו כלי משחק כמו כפות, דליים, אתים, מגרפות, כלי תחבורה, מבנים, כבישים, צינורות פלסטיק, כלי אוכל, קופסאות וגרוטאות שונות.
  • בימים חמים הציעו לילדים לשחק בחול יחפים ו/או עם בגדי ים.
  • ילדים הסובלים מקשיים בוויסות חושי עלולים להירתע ממגע ישיר עם חול בפרט כאשר החול לח ורטוב. הקפידו על חשיפה זהירה והדרגתית בהתאם לקצב שמתאים לילד, וזמנו חוויית הנאה מההתנסות. הימנעו מהפעלת לחץ שעלול להעצים את ההתנגדות והחשש של הילד.

פרסומים נוספים:

המלצות לקוחות על כרמית אלון:
"כרמית אלון, אדם מיוחד במינו. הגעתי אליה בתחילה עם בתי הבכורה לאחר שהבנו שהיא צריכה הוראה מתקנת בתחום המתמטי, בדגש על הבנה של מושגים, ראינו כי טוב וכי בתנו מתחילה לצמצם פערים, והתכבדתי להכיר לה את בתי השנייה שהייתה זקוקה להוראה מתקנת בשפה. ילדי שמחים כ"כ להגיע אל כרמית, היא מאבחנת בדייקנות רבה ומאתרת את הקשיים. בשל כובעיה הנוספים דרך הטיפול שלה תומכת, מעודדת ויעילה – יש תוצאות. כיאה לאישה רצינית, כרמית לא שוכחת אותנו ההורים וגם אני כאמא מקבלת ממנה עידוד והכוונה – לה אנו כה זקוקים". (דירוג: 5 מתוך 5).
אלינור
אלינור

יצירת קשר

אני כאן כדי לסייע! תאמו פגישת תובנות עם כרמית אלון, ללא כל התחייבות מצידכם.