מדריך למתלבט: סימני אזהרה בגיל הרך

סימני אזהרה בגיל הרך: הסימנים הנפוצים שצריכים להדליק "אור אדום" בגיל הרך, מתי כדאי לפנות לייעוץ מקצועי שיעזור באיתור ובטיפול מוקדם?

איך אדע אם הילד שלי זקוק לעזרה?

איך אדע אם באמת יש לו קושי או אולי זה סתם נדמה לי?

אולי הכל בסדר עם הילד שלי ואני זה שזקוק לעזרה?

חלק ניכר מהילדים בגיל הרך שזקוקים לעזרה מקצועית או להתערבות טיפולית של גננת משלבת, גננת טיפולית, הוראה מקדמת או מתקנת, מפתחים כישרונות ייחודיים שמצביעים על פוטנציאל אישי גבוה, מקוריות ויצירתיות מבורכת. רבים מהם מאמצים תגובות והתנהגויות שונות שמסייעות להם לפתור בעיות בחיי היום יום, לבטא צרכים, רגשות, יכולות, העדפות וכישורים אישיים.

ואולם, במקרים רבים, דווקא היכולות המרשימות הללו הן שמעכבות ומקשות על זיהוי ואיתור מוקדם של קשיי הלמידה.

האם אתה חושש שילדך מתפקד ברמה נמוכה לגילו - אבל אינך בטוח בכך?

10 סימני אזהרה לאיתור קשיים ולקויות למידה בגיל הרך:

  1. ישנה תחושה בקרב ההורים ו/או הצוות החינוכי שהילד אינו מצליח לבטא את מלוא היכולות שלו בצורה עקבית, מיטבית ויעילה.
  2. הילד מתנגד, מתחמק או נמנע מהתנסות במיומנויות יסוד ו/או במטלות שמרבית בני גילו נהנים מהן כמו – ציור, כיור, גזירה, דפי עבודה, משחקי הרכבה, פעילות גופנית, משחקי כדור, משחקי חשיבה שעת סיפור, וכ"ו. מרבה לומר "משעמם לי" כשלמעשה מתכוון ל"קשה לי".
  3. תפקודו הכללי של הילד מצביע על דימוי עצמי ירוד, חוסר ביטחון, תחושת מסוגלות נמוכה ותלות גבוהה במבוגר. הוא מתקשה לשתף פעולה או לקבל עזרה, מגיב בכעס ומתפרץ כאשר נחשף למצבי קושי, תסכול, הפסד או כישלון.
  4. הילד מתקשה להתמודד או לסיים מטלות מכוונות שלא הוא בוחר אותן. הוא אדיש ואינו מגלה עניין בגירויים השונים, מבטא מוטיבציה נמוכה, ומתקשה להתמיד בפעילות לאורך זמן.
  5. הילד מתקשה בהתארגנות עצמאית וברכישת הרגלים יומיומיים, כמו – הרגלי אכילה, ניקיון, עשיית צרכים,  לבוש, רחצה, איסוף משחקים, וכ"ו.
  6. תפקודו של הילד מצביע על סרבול מוטורי וקושי בתכנון תנועות גסות ו/או עדינות: מרבה להיתקל "בלי כוונה" בדמויות אנושיות או בחפצים, מתקשה לשמור על שיווי משקל, מתקשה לתפעל ולעשות שימוש יעיל בחפצים כמו – סכו"ם, פתיחת ברז, משחקי הרכבה, מספריים, מכחול, עיפרון..
  7. הילד מתקשה להתמודד עם מטלות הדורשות הרגלי למידה וכישורי חשיבה כמו משחקי קופסה, דפי עבודה, פאזלים, משחקי זיכרון / לוטו / דומינו / מסלול, העתקת צורות ודגמים, זיהוי ושיום של ספרות ואותיות, וכ"ו.
  8. ניכרים שיבושים בתפקודי שפה ודיבור: מובנות דיבור נמוכה, קושי ברכישת מילים ומושגים, דיבור קטוע ולא רצוף, שיבושי היגוי, מבנה משפט לקוי, טעויות בהטיית שמות עצם ופעלים, קשיים בשליפת מילים, בזכירת שירים ודקלומים קצרים או בזכירת סדרות קבועות כמו – ימי השבוע, ציר המספרים ורצף האותיות..
  9. תפקודו של הילד מצביע על קושי ברכישת ידע חדש או ביכולת לעשות שימוש מושכל בידע קודם. למשל: מתקשה במטלות הדורשות שליפת מידע מזיכרון, עונה תשובות אסוציאטיביות שאינן רלוונטיות לשאלה, מתקשה להבין הוראות ושאלות, מגלה מוסחות, עובר מנושא לנושא בחטף ובלא הבחנה בין טפל לעיקר, מתקשה בהסקת מסקנות או בהבנת רצף של יחסי סיבה ותוצאה.
  10. הילד מתקשה להתמודד עם מטלות הדורשות ידע וחשיבה כמותית, כמו: ספירה, מניה, מספר סודר, השוואת כמויות, התאמת כמות לספרה, הבנת היחס בין הכמויות, וכ"ו.

ועוד דבר או שניים:

דיווח של הצוות החינוכי יכול לספק מידע משמעותי על סגנון ההתמודדות וההתנהגות של הילד - בהשוואה לקבוצת השווים. מידע זה עשוי לסייע מאד באיתור, בזיהוי ובהערכה מדויקת של תחומי החוזק לצד תחומי הקושי של הילד. במקרים רבים הצוות החינוכי מתלבט באשר למסגרת המשך כמו מעבר מגן טרום חובה לגן חובה או מעבר מגן חובה לכיתה א.

במקביל, מומלץ לאסוף נתונים גם באשר ליכולתו של הילד ליצור קשר עם הסובבים אותו, או לשתף פעולה עם בני גילו ועם דמויות סמכותיות אחרות. כך למשל מומלץ לאסוף מידע אודות יכולתו להעסיק את עצמו, מידת התלות שלו במבוגר, והצורך בתיווך על מנת למלא מטלות, מידע על יכולתו להתמיד בפעילות או לחלופין לעבור מפעילות לפעילות, יכולתו להתארגן או להסתגל לשינויים, וכן מידע באשר לטווח הריכוז והיכולת שלו למקד קשב וחשיבה לאורך זמן.

ו.. - כן: זו רשימה חלקית.. יש סימני אזהרה נוספים שמאפיינים את "קבוצת הסיכון".

הורה יקר שים לב: אם גילית כמה סימני אזהרה יתכן שילדך נכלל בקבוצת סיכון לפתח לקויות למידה.
איתור מוקדם, אבחון, הכוונה ועזרה מקצועית יכולים להפחית חוויות של תסכול, אכזבה וכישלון, ובסופו של דבר גם לשנות את עתידו של הילד!

פרסומים נוספים:

המלצות לקוחות על כרמית אלון:
"בעיקר למדתי לתת להם הרגלים, לתכנן סדר יום, לפתח עצמאות ואחריות אישית ולהציב גבולות לילדים שלי"
הורה לילד
הורה לילד

יצירת קשר

אני כאן כדי לסייע! תאמו פגישת תובנות עם כרמית אלון, ללא כל התחייבות מצידכם.