פיתוח יכולות בגיל הרך: אני וגופי

אני וגופי בבית ובגן

דימוי גוף והכרת איברי הגוף

רבים מההורים שאני פוגשת מניחים כדבר מובן מאליו שהילד רוכש את שמות האיברים ותפקידים בכוחות עצמו ומופתעים לגלות שבעצם, הידע שלו בנושא אני וגופי חלקי למדי – למרות שהוא כבר בגן חובה. כך למשל, ילד שיודע לשיים את שמות האיברים הגדולים אך מתקשה לשיים איברים כמו מרפק, ברך וסנטר וטועה כשאני מציגה לו שאלות בנוסח "בשביל מה צריך ידיים / אוזניים / אף ופה".

הכרת הגוף מהווה מרכיב מרכזי בתהליך ההתפתחות של הילד בגיל הרך.

מבחינה רגשית – זיהוי ושיום האיברים השונים משפיעים על דימוי הגוף של הילד ועל גיבוש זהותו העצמית. הכרת התפקיד של כל איבר מרחיבה את המודעות העצמית, מפתחת את הדימוי והביטחון העצמי ומחזקת את תחושת המסוגלות של הילד. מבחינה חברתית – הכרת הגוף מאפשרת לילד לקחת חלק משמעותי במשחקי חברה ובפעילות גופנית בגן, בחצר ובמגרש הספורט. מבחינה פיזית – הכרת הגוף תחזק את יכולתו להפריד תנועות, להבחין בין שני צידי הגוף, לחצות את קו האמצע ולרכוש מיומנויות יסוד שנחוצות לתפקודו הימיומי. ומבחינה שכלית – הכרת הגוף תקדם את שליטתו במושגי מרחב / כמות ויחס, ותשכלל את תפקודו בשפה ודיבור.

הקניית השמות של האיברים השונים היא תהליך למידה מתמשך שמתחיל כבר בינקות המוקדמת שעה שהמבוגר מציין את שמות האיברים תוך כדי הלבשה, האכלה, רחצה ומשחק חופשי.

רכישת המושגים נעשית בקו רצף מהקל אל הכבד: תחילה מקנים את שמות האיברים הגדולים כמו ידיים, רגליים, עיניים, פה וראש, ובהדרגה מקנים גם את שמות האיברים האחרים כמו צוואר, כתפיים, מותניים, ברכיים, מצח, סנטר וכ"ו. תחילה מעודדים זיהוי בעזרת שאלות "איפה": איפה האף? איפה הרגל? איפה הראש וכ"ו, ולאחר מכן מעודדים את הילד לשלוף מזיכרון את שמות האיברים: המבוגר נוגע באיבר על גופו, על בבה או תמונה ומבקש מהילד לומר באיזה איבר נגע. בהמשך מוסיפים שאלות אודות התפקידים והמיקום של כל איבר: בשביל מה צריך ידיים, רגליים, עיניים, אוזניים, אף, פה, אגודל וכ"ו, מה היה קורה אילו היו לנו עיניים בגב?, מה יכולנו לעשות אילו היו לנו 3 רגליים?, מה היה קורה לו הייתה לנו רק אוזן אחת וכ"ו.

לפניכם לקט פעולות להכרת איברי הגוף ולפיתוח מערכת התחושה והמוטוריקה של הילד.

מומלץ לבצע את הפעולות מול מראה גדולה.

לקט פעולות לפיתוח יכולת זיהוי ושיום איברי הגוף

  • זיהוי: המנחה יציין שם של איבר ויבקש מהילד לגעת באיבר שצוין. אם הילד טועה – המבוגר יראה לילד את האיבר הנכון. חשוב להתחיל מאיברים גדולים כמו – ידיים, רגליים, ראש, וכ"ו, ובהדרגה להקנות את האיברים הקטנים, כמו – מצח, סנטר, לחי, מרפק, כתף, וכ"ו. בהמשך – מומלץ לבקש מן הילד לגעת באיבר שצוין עם עיניים עצומות.
  • המנחה ייגע באיבר מסוים על גופו ויבקש מהילד לומר את שם את האיבר. במידה והילד טועה בשיום יש לומר לו את המונח הנכון.
  • פעילות עם פנס להכרת איברי הגוף השונים: אני מאיר לך על היד, על הכתף וכ"ו. על איזה איבר אני מאיר עכשיו? תאיר על היד שלך, על היד שלי, על היד של החבר, וכ"ו.
  • המנחה יציין רצף של שני איברים ועל הילד לגעת בשני האיברים בו זמנית. למשל: מנחה אומר – ראש ורגל והילד ישים יד אחת על הראש ויד שנייה על כף הרגל, מנחה אומר – סנטר וברך, והילד ישים סנטר על הברך.
  • ילדים מסתדרים בזוגות ומתבקשים ללכת תוך הצמדת איברים זהים, לדוגמא: שני הילדים הולכים כשכפות ידיהם צמודות זו לזו, גבם צמוד זה לזה, כתף צמודה לכתף, וכ"ו. בשלב מתקדם יותר מצמידים שני איברים שונים זה מזה, כמו – מצח וגב, בטן ויד, רגל ומרפק, וכ"ו.
  • שימוש במדבקות צבעוניות: אני מדביק לך מדבקה על הלחי, על האף, הסנטר, העורף…
  • לבקש מהילד לשכב על הארץ, על הגב, על הבטן, הצד וכ"ו. המנחה מגלגל כדור או טבעות מסאג' תוך שיום האיברים בהם נוגע הכדור.
  • למרוח קרם על איברים שונים תוך תיאור מילולי של הפעולה: אני מורח קרם על הלחי השמאלית שלך, על הכתף הימנית שלך, וכ"ו.
  • לומר בוקר טוב לאיברי הגוף השונים תוך נגיעה באיבר הנכון.
  • ניתן לחדד את ההבנה לחשיבות האיברים השונים לתפקוד היומיומי על ידי קשירת איברים שונים בסרט או ברצועת בד רחבה. לדוגמא: לנסות להרים כדור בלי עזרת ידיים, להביא קביה / ספר…, לבעוט בכדור בלי עזרת הרגליים, להתקדם ממקום למקום עם רגלים קשורות, וכ"ו.
  • אלבום איברי הפנים על שקפים: לצייר על כל שקף איבר אחד בלבד כך שעל השקף הראשון מצויר קו המתאר של הפנים, על השקף השני מצויר השיער, על השקף הבא – אוזניים, וכ"ו, עד שמופיעים כל איברי הפנים.
  • בזוגות: אחד מהילדים שוכב על החול (על הבטן או על הגב) והילד השני מצייר את קווי המתאר של הילד השוכב בעזרת מקל.פיתוח יכולות בגיל הרך: אני וגופי
  • לאפשר לילד לשוחח עם דמותו שבמראה ו/או לצייר את הפרצופים שהוא עושה מול המראה.
  • לילד שמתקשה במוטוריקה עדינה ניתן לתת דגם מוכן של מסגרת הפנים ולבקש מהילד להשלים את האיברים החסרים בעזרת מדבקות מוכנות.

קרא עוד

פיתוח יכולות בגיל הרך: מוטוריקה גסה ועדינה

תכנית התפתחותית לגיל הרך על פי תחומי ההתפתחות – פריסת התכנית למערכת שבועית