צוות הגן הטיפולי

מה ההתמחות של אנשי הצוות שעובדים בגן הטיפולי? מה התפקיד של כל אחד מהם ועל מה בעצם הוא אחראי? ומה מתכונת הלימודים ואיך הקשר עם ההורים?

מי בצוות ומה התפקיד של כל אחד?

על מנת לצמצם את הפער ולקדם את הילדים המושמים בגן הטיפולי צוות הגן כולל אנשי חינוך וטיפול רב תחומי, שרכשו הכשרה בחינוך, ו/או בחינוך מיוחד, בטיפול ובהגשת עזרה לילדים עם צרכים מיוחדים. חלוקת התפקידים בין אנשי הצוות מושפעת מתחום ההתפתחות המרכזי שבו מתמחה כל אחד מהם.

גננת טיפולית - מנהלת הגן הטיפולי:

גננת – אם מוסמכת בחינוך מיוחד, אשר לרוב מועסקת על ידי משרד החינוך במשרה מלאה, ונוכחת בגן 4 - 5 ימים בשבוע, לרבות ביום בו נעדרת הסייעת הקבועה.

כמנהלת הגן, נושאת הגננת הטיפולית באחריות לכל המתרחש בגן, לרבות קידומם של הילדים בכל תחומי ההתפתחות, גיבוש ויישום של מערך לימודים שנתי, תכנית לימודים אישית - תל"א לכל ילד, ליווי ושיתוף הורים, טיפוח עבודת צוות, יישום הנהלים והמדיניות של משרד החינוך, גיבוש סדר היום, טיפוח חזות הגן, ניהול תקציב הגן, ועוד.

ראוי להדגיש, שאחריות זו מחזקת את הצורך בשיתוף פעולה בין הצוות הפרא רפואי לבין גננת - האם, ובה בעת מחזקת את החשיבות של חלוקת התפקידים, הנושאים והתכנים שבהם מתמקד כל אחד מהם. כך למשל, העובדה שהילדים בגן מקבלים עזרה מקלינאית תקשורת, אינה משחררת את הגננת מפיתוח אוריינות ותפקודי שפה. נהפוך הוא: היא נעזרת ומתייעצת עם הקלינאית, מתעשרת ומקבלת ממנה הכוונה וכלים שאמורים לעזור לה לקדם את התפקוד השפתי בחלל הגן. כך גם לגבי התחום הרגשי והמוטורי:

הגננת הטיפולית אחראית, אם כן, לחלוטין על גם, וגם, וגם..: גם על הקניית הרגלים, גם על הרחבת הידע והמיומנויות של כל ילדי הגן - בכל תחומי הלמידה בהתאם למצופה מילדים באותה שכבת גיל, גם על פיתוח יחסי חברה ולכידות קבוצתית, גם על החיזוק הרגשי של כל ילד בנפרד, וכן, גם על כל המתרחש בגן.

גננת משלימה: משובצת ומועסקת על ידי משרד החינוך, נוכחת בגן במשך כל שנת הלימודים, ב - "יום החופשי" של הגננת הטיפולית. במרבית המקרים גם הגננת המשלימה קיבלה הסמכה בחינוך מיוחד.

סייעת ("עובדת") קבועה: סייעת המועסקת על ידי מחלקת החינוך של הרשות המקומית, ונוכחת בגן 5 ימים בשבוע, לרבות ביום בו נעדרת גננת האם. תפקיד העובדת לסייע בארגון הסביבה החינוכית, בהכנת ומרים, במתמענה לצרכים השונים של הילדים, ובשמירה על ניקיון הגן וטיפוחו.

סייעת ("עובדת") משלימה: משובצת ומועסקת על ידי מחלקת החינוך של הרשות המקומית, נוכחת בגן במשך כל שנת הלימודים כממלאת מקום של הסייעת הקבועה.

צוות פרא - רפואי:

בנוסף לתקנים שנהוגים גם בגן הרגיל, גן טיפולי כולל צוות מורחב המשובץ לגן על ידי מתי"א (מרכז תמיכה יישובי – אזורי אשר פועל ומקבל משאבים מטעם משרד החינוך, ואחראי על מתן שירותי חינוך מיוחד במערכת החינוך),

בחלק ניכר מהגנים הטיפוליים כל ילד מקבל בממוצע טיפול אחד לשבוע – עם כל אחד מאנשי הצוות הפרא רפואי.

הטיפולים של כל איש מקצוע ניתנים לעיתים באופן יחידני - לכל ילד בנפרד, לעיתים בזוגות או בקבוצות קטנות, ולעיתים לכל ילדי הגן בו זמנית. מערך זה מושפע משיקולים מקצועיים של צוות הגן ומסל השעות המוקצה לכל גן.

מתפקידם של אנשי הצוות לתת מענה למירב הצרכים הייחודיים של הילדים המושמים בגן, ולפיכך הצוות כולל מספר אנשי מקצוע:

קלינאית תקשורת אחראית על פיתוח והקנייה של כל מרכיבי השפה, כמו הרחבת אוצר המילים והמושגים, הקניית מבנה משפט וארגון מילולי, הטיית שמות עצם ופעלים, פיתוח מודעות פונולוגית, זיכרון והבחנה שמיעתית, ועוד.

מרפאה בעיסוק אחראית על חיזוק ופיתוח של מערכת תחושה, מוטוריקה גסה, מוטוריקה עדינה ומיומנויות גרפו מוטוריות, בעזרת שימוש בציוד טיפולי ייחודי.

מרפאה בהבעה רגשית (אומנות / תנועה או מוזיקה) אחראית על פיתוח יכולת ההבעה לצורך חיזוק תחושת המסוגלות, הדימוי והביטחון העצמי של הילד, בעזרת שימוש בכלים וטכניקות מהתחום שבו מתמחה המרפאה (כלי נגינה, חומרי יצירה, אביזרי תנועה, וכ"ו).

פסיכולוג: את צוות הגן הטיפולי מלווה פסיכולוג מטעם השירות הפסיכולוגי – חינוכי, והוא שותף מלא לעבודה הטיפולית שנעשית בגן. הוא מבקר בגן בתדירות גבוהה יחסית לעמיתו המלווה את הגן הרגיל, ומתפקידו לייעץ, להנחות ולתמוך בחברי הצוות, לאבחן ילדים בהתאם לצורך, לקיים שיחות והתערבות טיפולית קצרת מועד עם ההורים, ועוד.

עובד סוציאלי: משובץ בחלק מהגנים הטיפוליים על ידי מחלקת הרווחה של הרשות המקומית, ומתפקידו לתת מענה למשפחות הזקוקות לתמיכה של מחלקת הרווחה בישוב.

לצד אנשי הצוות הפרא - רפואי בחלק מהגנים ניתנים גם חוגי העשרה שונים על ידי הרשות המקומית ו/או במימון ההורים. לדוגמה:

מורה לריתמוזיקה: משובצת ומועסקת על ידי משרד החינוך או על ידי הרשות המקומית. לרוב מבקרת המורה לריתמוזיקה בתדירות של פעמיים בשבוע, לשיעור של כחצי שעה המתקיים במרחב הגן, עם כל ילדי הגן.

מעורבות הורים בגן הטיפולי

ליווי והדרכת ההורים הם חלק בלתי נפרד מהעבודה החינוכית – טיפולית במערכת החינוך בכלל, ובחינוך המיוחד - בפרט.

לאור העובדה, שילדי הגן מגיעים לגן בהסעה מאורגנת, שכיחות הביקורים של ההורים במהלך יום העבודה בגן – נמוכה למדי. לפיכך, צוות הגן הטיפולי מקיים מספר רב יותר של מפגשי הורים אישיים וקבוצתיים. בנוסף, כמנהלת הגן - הגננת הטיפולית זמינה בדרך כלל לשיחות טלפוניות, ומקיימת ביוזמתה שיחות עם ההורים.

חלק נכבד מהמפגשים האישיים עם ההורים מוקדש להחלפת מידע על הילד, מידת התקדמותו וצרכיו הנוספים. בנוסף, מפגשים אלה מספקים להורים מקור לתמיכה, הכוונה וייעוץ אישי בנושאים שמעסיקים אותם כהורים. מקובל שבמפגשים אלה נוכחים גננת האם והפסיכולוג של הגן, וכן חברי הצוות הפרא רפואי – בהתאם לצורך.

בד בבד עם המפגשים האישיים ברבים מהגנים הטיפוליים מתקיימים ערבי הורים, אסיפות ומסיבות כמקובל בגנים הרגילים.

פרסומים נוספים:

המלצות לקוחות על כרמית אלון:
"למדנו לפרק פרויקטים גדולים למשימות קטנות, ואז זה לא מבהיל אותנו או את הילדים. כשהתחלנו להגיד הוראה קצרה ופשוטה דברים התחילו פתאום להסתדר".
גננת לילד
גננת לילד

יצירת קשר

אני כאן כדי לסייע! תאמו פגישת תובנות עם כרמית אלון, ללא כל התחייבות מצידכם.