משחקי חברה לילדים בגיל הרך

משחקי חברה שילדים אוהבים

כמה מילים על כוחם המרפא של משחקי חברה 

משחקי החברה מיועדים למספר משתתפים הנרתמים לשחק יחד ומקבלים עליהם את חוקי המשחק.

מרבית המשחקים יכולים להתנהל בעזרת חפצים פשוטים וזמינים, הגם שחלק לא מבוטל מהמשחקים אינו מצריך כל חפץ – למעט המשתתפים עצמם. בחלק ניכר ממשחקי החברה מספר המשתתפים גמיש: המשחק יכול להימשך גם כאשר שחקן זה או אחר פרש מהמשחק וגם כאשר הצטרפו אליו שחקנים נוספים. בחלק מהמשחקים נדרש מנחה ניטרלי ורבים אחרים אינם מחייבים מנחה.

כוחו של המשחק החברתי טמון ביכולתו לעורר הנאה ושמחה רבה בקרב ילדים ומבוגרים כאחד. השחרור והפורקן המשותף, שיתוף הפעולה, האתגר והחוויה המשותפת תורמים ללכידות, לאווירה המשפחתית, ליחסי האמון, לאקלים החינוכי ולתחושת השייכות לקבוצה. זאת ועוד: המוטיבציה הטבעית של הילד לקחת חלק פעיל במשחקי החברה מהווה עבורו אתגר התפתחותי המסייע ללמידה בלתי אמצעית תוך תרגול מגוון תפקודים בכל תחומי ההתפתחות. למשל: הבנת הוראות, התמודדות עם גבולות וחוקים שרירותיים, כישורים חברתיים, דחיית סיפוק, התמודדות עם מצבי קושי / הפסד ותסכול, כישורי חשיבה, מוטוריקה גסה ועדינה, כישורי שפה ודיבור, התמצאות במרחב ועוד.

מה אפשר לעשות בבית? לקט משחקי חברה לבית, לגן הילדים ולחצר

  • תחנות מכשולים: לסדר מסלול עם חיצים הפונים לכיוונים שונים. ההתקדמות חייבת להיות בכיוון החץ (ניתן להוסיף קביה המציגה את כיווני החץ).
  • מרוץ שליחים: הילדים מתחלקים לשתי קבוצות הומוגניות וכל קבוצה מסתדרת בטור עורפי. הראשון בכל קבוצה מקבל לידיו כדור (קביה, כרית או חפץ אחר). לאחר שהמנחה נותן סימן, הילדים מעבירים את הכדור מעל הראש (או בין הרגליים) מילד לילד עד שהכדור מגיע לילד האחרון בטור. הילד האחרון רץ עם הכדור לראש הטור ומתחיל מחדש. המשחק מסתיים כאשר לראש הטור חוזר הילד שהיה ראשון בתחילת המשחק. מנצח הטור שגמר ראשון.
  • "מה השתנה": ילד עוצם עיניים, המנחה מחליף מקום לאחד הילדים ועל הילד לזהות מי שינה את מקומו.
  • "מה שיניתי": אחד המשתתפים יוצא מהקבוצה על מנת לשנות דבר מה במראהו, בלבושו  (להוריד / להוסיף או להחליף בגד כמו סוודר, גרב וכ"ו, להוסיף אביזר, לפתוח כפתור, לפזר שיער וכ"ו). כשחוזר המשתתפים צריכים לזהות מה השתנה אצלו.
  • "המלך אמר": אחד המשתתפים הוא המלך ועליו לתת הוראות: קפוץ 5 קפיצות ימינה על 2 הרגלים, מחא 10 מחיאות כפיים, לך 3 צעדים אחורה, וכ"ו. גיוון: "המלך שאל": מי עומד מאחוריי? מי מימיני? מי נמצא מתחת לשולחן?..  
  • תחנות עם כדורים: לכל ילד כדור, כאשר המנחה סופר 1 – 2 – 3  כל ילד מגלגל את הכדור לילד שאחריו ומקבל את הכדור מן הילד שלפניו."אבנים עוברות מהר מיד לידומי שטועה יוצא מהמשחק"כל המשתתפים יושבים במעגל ומעבירים חפץ כלשהו מאחד לאחד, על פי סדר הישיבה (אבן, קביה, מקל, כדור קטן, פתקית וכ"ו). המנחה משמיע ברקע מוזיקה קצבית או מקיש בתוף בקצב אחיד. כשהמוזיקה נעצרת על המשתתפים להפסיק את מסירת החפץ. משתתף שטועה וממשיך להעביר את החפץ כשהמוזיקה פסקה – יוצא מן המשחק.
  • "הלו, הלו, חברת חשמל: עמוד אחד כאן מקולקל" כל המשתתפים הם מעין "עמודי חשמל" שעובר בהם זרם. בזמן שאחד החברים מתרחק מהקבוצה בוחרים משתתף שיהא "עמוד חשמל מקולקל". כשכל עמודי החשמל מוכנים קוראים במקהלה: "הלו, הלו, חברת החשמל, עמוד אחד כאן מקולקל" וכולם מתחילים לזמזם למעט הילד שנבחר להיות "מקולקל". המשתתף שיצא חוזר לקבוצה, נוגע ברצף בכל אחד מהמשתתפים ותפקידו לזהות מי ה"עמוד המקולקל". כאשר הוא נוגע בעמוד המקולקל כל הקבוצה משמיעה צעקה גדולה כמו ב"קצר".
  • משחק עכבר וחתול: הילדים מתנועעים חופשי בין כסאות מפוזרים. לקריאת "עכבר!" עליהם לעמוד על הכיסא. לקריאת "חתול!" עליהם להסתיר את ראשם מתחת לכסא.
  • 21: על המשתתפים למסור זה לזה את הכדור 21 פעמים מבלי שהכדור ייגע ברצפה (דורש שיתוף פעולה ועבודת צוות).
  • משחק הכיסאות: מסדרים כיסאות בשתי וערב כך שכמות הכיסאות קטנה ב – 1 ממספר הילדים המשתתפים במשחק. בהישמע המוזיקה הילדים מסתדרים בטור ורצים מסביב לכיסאות. בסימן מוסכם עליהם לשבת על כיסא פנוי. הילד שנותר בלא כיסא – מוציא כיסא משורת הכיסאות, וכל הילדים מסתדרים אחריו בטור. בכל פעם מפחיתים כיסא עד שלכל הילדים נותר כיסא אחד בלבד.כל הילדים ממשיכים להתמודד לאורך כל המשחק על מנת לאפשר חוויה מתקנת והזדמנות נוספת למצוא מקום פנוי. העלייה במספר הילדים אשר נותרים בלא כיסא פנוי (לעומת מספר הכיסאות שפוחת) נותנת תחושת הזדהות ורעות מבורכת.במהלך הריצה להקפיד על הרגלים ואכיפת החוקים כמו שמירת מרחק אחיד מהכיסאות, אין לגעת בחברים, אין לעקוף חברים ואין לגעת בכיסאות.המשחק ממחיש את ההבדל בין הוספה וספירה בטור עולה לבין הפחתה וספירה בטור יורד. ניתן להחליף את הכיסאות בחישוקים, אבנים, קביות גדולות, כריות וכ"ו.
  • "מה חסר בביתנו הקטן": משיימים מספר חפצים ומניחים אותם במרכז. מונים את החפצים המסודרים: "יש לנו פה 3 חפצים: כוס, צלחת וכפית". המשתתפים עוצמים עיניים והמנחה מסתיר את אחד החפצים. כשהמנחה שואל "מה חסר בביתנו הקטן?" על הילדים לציין איזה חפץ חסר. בהמשך אפשר להגדיל את כמות החפצים בסדרה"מה נוסף לביתנו הקטן": כנ"ל אך הילדים צריכים לזהות את החפץ שהתוסף לסדרה. "מה השתנה בביתנו הקטן": המנחה מציג את החפצים ומסדר אותם על פי רצף מסוים. בזמן שהילדים עוצמים עיניים המנחה משנה את הסדר ועל הילדים לזהות את החפץ ששינה מקום.
  • 3 מקלות: מסדרים 3 מקלות במרחקים קטנים זה מזה. הילדים מסתדרים בטור ועליהם לדלג מעל כל מקל בצעד אחד בלבד. כשכל המשתתפים מצליחים לדלג מגדילים מעט את הרווח בין המקלות. משתתף שאינו מצליח לדלג כראוי הוא "פסול" ועליו לשבת בצד עד לסיבוב הבא.
  • אחת שתיים שלוש דג מלוח: אחד הילדים עומד עם פניו לקיר ויתר הילדים מסתדרים רחוק ממנו בשורה. כשהילד ה"עומד" פונה לקיר עליו לספור "אחת, שתיים, שלוש דג מלוח" ויתר הילדים רשאים להתקדם לכיוון הקיר בכל דרך אפשרית אך מבלי לגעת בילד ה"עומד". כשהעומד מסיים לספור על הילדים לעמוד במקום כפסלים ואילו הילד העומד מסתובב אליהם על מנת למצוא ילדים שזזים ואינם "קפואים". ילד שנתפס בתזוזה הוא "פסול" ויושב בצד. המשחק מסתיים כאשר כל השחקנים "נפסלו" או כאשר אחד מהם מצליח להגיע לקיר מבלי להיתפס בתזוזה.
  • משיכת חבל: המשתתפים מתחלקים לשתי קבוצות הומוגניות ומסתדרים בטור אחרי "ראש הקבוצה". בין שתי הקבוצות מותחים חבל עבה וארוך. כל קבוצה אוחזת בקצה האחד של החבל. מטרת המשחק: למשוך את החבל יחד על מנת להגיע לקצהו השני. 
  • דלגיות: שני ילדים אוחזים בחבל ארוך משני קצותיו ומסובבים אותו למעלה ולמטה בקצב אחיד. יתר הילדים מנסים לקפוץ מעל החבל מבלי לדרוך עליו.
  • קפיצות מעל גומי: (גומי תפירה ארוך ששני קצותיו קשורים ויוצרים טבעת גדולה). 2 משתתפים עומדים במרחק זה מזה ומשחילים את הגומי תחילה על הקרסול ואחר כך מעלים אותו לאמצע השוק, לברכיים, לירך, למותניים ולבית השחי. השחקנים מנסים לקפוץ עם שתי רגליים ובהמשך עם רגל אחת מעל הגומי. 
  • קלס
  • מצא את המטמון
  • משחקי כדור: כדורסל, כדורגל, מחניים, באולינג
  • מחבואים
  • תופסת: תופסת, תופסת גובה, תופסת צבעים, תופסת "צל"
  • חבילה עוברת: המשתתפים יושבים במעגל ומעבירים מיד ליד חבילה גדולה עטופה כבצל בשכבות רבות של נייר עיתון. המנצח הוא זה שקילף את השכבה האחרונה של הנייר ומצא לבסוף מתנה – שי צנוע. ניתן להעביר את החבילה בליווי מוזיקה אותה מתזמן המנחה: מעבירים את החבילה כשהמוזיקה מנגנת. כשהמוזיקה עוצרת הילד שבידו החבילה רשאי לקלף עטיפה אחת מן החבילה.
  • אמת או חובה: כל המשתתפים יושבים במעגל. אחד השחקנים מסובב בקבוק ומציג שאלת "אמת או חובה" למשתתף שאליו פונה פיית הבקבוק. אם המסובב בחר בשאלת "אמת", עליו לנסח שאלה המתחילה במילים: "האם אמת ש…" ותשובתה היא כן או לא. על המשתתף לענות על השאלה בכנות. אם המסובב בחר בשאלת "חובה" עליו לתת מטלה מעשית המתחילה במילים "חובה עליך…" והמשתתף שאליו פונה הבקבוק חייב לבצע את המטלה. לאחר שהמשתתף אליו פנה הבקבוק ענה תורו לסובב את הבקבוק ולהציג שאלה חדשה לחבר הבא.
  • "תפוח אדמה חם" (בקבוצה): המשתתפים מתחלקים לשתי קבוצות. שתי הקבוצות עומדות בשני מעגלים זה מול זה וכל קבוצה מקבלת כדור – עף אחד. חברי הקבוצה צריכים למסור את הכדור זה לזה 21 פעמים בהדיפה – מבלי להפילו לקרקע, בלי למסור לשכנים ובלי לאחוז בו. הקבוצה שמצליחה להדוף את הכדור 21 פעמים מנצחת.
  • משחקי חברה לילדים בגיל הרך"המכונה": כל המשתתפים עומדים במעגל.המנחה מתחיל ועושה תנועה שבחר. המשתתף שלימינו מחקה את התנועה ו"מעביר אותה" בדייקנות הלאה למשתתף שלימינו. בינתיים המשתתף הראשון מחליף תנועה, והשני מבצע אותה בעקבותיו. המנחה מעביר בכל פעם תנועה חדשה ועל המשתתפים לבצע רק את התנועה שמגיעה אליהם מהמשתתף הנמצא משמאלם.

אופציה נוספת: המשתתף הראשון עושה תנועה מסוימת וממשיך אותה ללא הפסקה. המשתתף שלצידו מצטרף ומוסיף תנועה משלו – שונה מהתנועה של המשתתף הקודם. המשתתף הבא מצטרף עם תנועה חדשה וכך הלאה. ממשיכים להצטרף בזה אחר זה עד שכל החברים הופכים לחלק מה"מכונה". הרגעת המכונה נעשית אף היא בהדרגה ובכיוון הפוך: תחילה עוצר המשתתף שהיה האחרון בהוספת תנועה משלו.