מה אפשר לעשות בבית לקראת המעבר לכיתה א?

מדריך להורים לקראת המעבר לכיתה א: "עשה" ו"אל תעשה", מה אפשר ומומלץ לעשות בבית כדי לעזור לילד להסתגל ביתר קלות לכיתה א, וממה כדאי להימנע?

פעולות שאפשר לעשות בבית לשיפור המוכנות לכיתה א

  • הנהיגו סדר יום ברור ועקבי המתאים ללו"ז של מערכת החינוך. הקפידו על ארוחת בקר מזינה, יציאה לגן בשעה קבועה בבקר ושינה מספקת בלילה.
  • אפשרו לילד ללמוד תוך ניסוי וטעייה. עודדו אותו ליהנות מהלמידה, לפתח עצמאות ולשכלל את יכולותיו בתחומי ההתפתחות השונים. אתגרו אותו להתנסות ולקחת חלק פעיל בפעולות יומיומיות בבית, כמו: עריכת שולחן, הכנת ארוחה, קניות, מיון כביסה, קיפול וסידור בגדים בארון, וכ"ו. התמקדו בנכונות שלו להתאמץ ולשתף פעולה. עודדו אותו, וטפחו את תחושת המסוגלות שלו.
  • עודדו את הילד לפתח עצמאות ולשלוט בהרגלים יומיומיים כמו: אכילה, לבוש, ניקיון אישי, ארגון חפצים ומשחקים. הדריכו והקנו לו מיומנויות של סידור שולחן הכתיבה, ארגון הילקוט, החזרת כלי הכתיבה לקלמר, וכ"ו. במידת הצורך הכינו לו טבלה עם תמונות של כל הציוד הנדרש ו/או של סדר הפעולות הרצוי. הרגלים יעילים יחד עם גבולות ברורים ועקביים, יעזרו לו להסתגל ביתר קלות להוראות, לחוקים ולנהלים הנהוגים בבית הספר.
  • הרחיבו את כישורי השפה: העשירו את אוצר המילים, ועודדו דיבור ברור - במשפטים שלמים ונכונים מבחינה תחבירית. תרגלו וחזקו את המודעות הפונולוגית של הילד בעזרת משחקי מילים שונים, כגון: חרוזי מילים, הפכים, משפחות מילים, מחיאות כפיים תואמות למספר ההברות במילה, מילים שמתחילות או מסתימות ב.., וכ"ו.
  • חשפו את הילד בהדרגה גם להוראות חיצוניות ולפעולות מכוונות, כמו משחקי קופסה ומשחקי חברה עם חוקים מובנים. גוונו את הפעילות ואפשרו לו להתנסות גם במצבי קושי, הפסד, הצלחה ואי הצלחה.
  • עודדו את הילד לקחת חלק פעיל באינטראקציות עם בני גילו. עזרו לו לרכוש כישורים חברתיים, ולהתנסות ביחסי קח ותן הדדיים.
  • עודדו שיח וביטוי חופשי של רגשות, שאלות, משאלות ומחשבות שמעסיקים את הילד. היעזרו באמצעי הבעה ופורקן מגוונים, כמו שיתוף ברגשות ובחוויות שאתם חוויתם כילדים, חומרי יצירה, משחק סוציו דרמטי, ספרות ילדים ועוד.
  • אפשרו לילד להתנסות גם במצבי חיים שיש בהם דחיית סיפוק, קושי, הפסד, כישלון ותסכול. אל תמהרו לנחם, לעזור או לפצות אותו. אפשרו לו ללמוד מטעויות, ולמצוא פתרונות גם בכוחות עצמו.
  • המעבר למסגרת חדשה הוא שלב טבעי, אתגר התפתחותי רצוי, בריא ומאתגר. פנו זמן ומקום לשמחה, להתרגשות ולהתלהבות מהמעבר. שתפו את הילדים בבחירה וברכישת הציוד, בארגון פינת למידה, בתכנון סדר היום, תפריט הארוחה, וכ"ו.
  • בצעו לילד בדיקת ראיה ובדיקת שמיעה לפני כניסתו לבית הספר.
  • גלו מעורבות פעילה בחיי הילד, ושמרו על קשר רצוף עם הגננת והצוות החינוכי.
  • הכינו גם את עצמכם: מה אתם חושבים ומרגישים ביחס למעבר? כיצד אתם מתכוננים להתמודד עם השינוי? מה ישתנה בפועל? מה התסריט הרצוי מבחינתכם? איזה הרגלים חשוב לכם להקנות לילד? כיצד בכוונתכם לממש את ה"רצוי"? חשוב שתעשו הבחנה בין הרגשות והעמדות שלכם כהורים ביחס למעבר - לבין אלה של הילד.
  • תנו לילד הרגשת ביטחון שיש לו על מי לסמוך, ושאתם תמיד שם בשבילו. מסר אופטימי, רגוע ומעודד יסייע לו להאמין ביכולתו ליהנות ולהתמודד עם השינוי בהצלחה.

מה לא מומלץ לעשות?

  • "השתדלות יתר של הורים מפרנסת הרבה פסיכולוגים" (עמירם רביב). הימנעו מלעשות עבור הילד פעולות שהוא מסוגל לעשות בכוחות עצמו. עודדו תרגול והתנסות פעילה במטלות שגרתיות על מנת לפתח בילד עצמאות ותחושת מסוגלות.
  • אל תכריחו את הילד "להתכונן לבית ספר" על ידי ישיבה ממושכת ומילוי חוברות או דפי עבודה שהילד מתנגד להם. יתכן שהוא אינו בשל לכך! דווקא במצבי קושי, במעברים ושינויים - הילד יותר זקוק לכם כהורים תומכים, מכילים ומעודדים. פנו לעזרה מקצועית במידה ונראה לכם שאתם ו/או הילד זקוקים להכוונה וייעוץ.
  • הימנעו מתיאור בית הספר כמקום שלילי, מפחיד ומאיים, ומהצגת המורים או צוות הניהול כדמויות "רעות", נוקשות ובלתי מתחשבות. תנו לילד תמונה מציאותית על מה שצפוי לו בבית הספר, והדגישו את ההנאה הצפויה לו מהלמידה ומחברת הילדים. ציינו בפניו שצוות המורים אוהב את הילדים, ושמחובתו לעזור ולהגן עליו.
  • אל תשנו את יחסכם לילד. המעבר שלו לבית הספר אינו הופך אותו בן לילה ל"חייל ממושמע" או למבוגר כל יכול. אפשרו לו לשחק וליהנות מהילדות שלו, והמשיכו להתאים את הדרישות שלכם ליכולות שלו. עודדו ואתגרו אותו לשפר את תפקודו בהתאם ליכולות ולקצב האישי שלו.
  • הימנעו מחשיפת הילד לחששות, לחרדות וללחץ שלכם עצמכם כהורים. אספו נתונים שיצמצמו את חוסר הודאות שלכם, והימנעו מלדחות את הטיפול ב"בעיה" שמטרידה אתכם. טפלו ב"קושי" בעודו קל בין אם מדובר בקושי שלכם, ובין אם לילד יש קושי. במידת הצורך פנו לייעוץ מקצועי.
הורה יקר! עזור לילד שלך ליהנות מהמעבר, ולהסתגל בקלות למסגרת החדשה. אם אתה דואג, מתלבט, לא בטוח שהילד בשל - זה הזמן לפנות לעזרה ולייעוץ מקצועי.

לחצו כאן כדי לקרוא מה מצפים מילד בגן חובה לקראת המעבר לכיתה א

פרסומים נוספים:

המלצות לקוחות על כרמית אלון:
"עברתי את תהליך האימון לפני כ – 9 חודשים. מרגיש שזה תרם לי המון לחיים וזאת בזכות המאמנת – אישה מדהימה, נעימה, בעלת נסיון חיים, שהאחרון הוא מאוד חשוב בתהליך. ממליץ בחום לכל מי שזקוק/ה!" (דירוג: 5 מתוך 5).
אלכס בלונגוב
אלכס בלונגוב

יצירת קשר

אני כאן כדי לסייע! תאמו פגישת תובנות עם כרמית אלון, ללא כל התחייבות מצידכם.