משחק סוציו - דרמטי בגיל הרך

את מה מפתח המשחק הסוציו - דרמטי וכיצד הוא מתפתח? איך הוא משפיע על התפתחותו של הילד? ומה יכול לגרות את הדמיון ולהעשיר את משחקו של הילד?

מדוע משחק סוציו דרמטי בגיל הרך חשוב כל כך?

המשחק הסוציו דרמטי מהווה חלק בלתי נפרד מההווי ומסדר היום בבית, במעונות, בגני הילדים ובמסגרות לגיל הרך בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד כאחד. ומדוע זה כך? משום שהצורך לשחק הוא צורך מולד שמתפתח באופן הדרגתי בשנות הילדות הראשונות, הגם שההתנסות במשחק תורמת לכל תחומי ההתפתחות.

יכולתו של הילד לקחת חלק פעיל במשחק סוציו דרמטי, ברמה שתואמת לבני גילו, משקפת גם את רמת הבשלות והתפקוד שלו ביתר תחומי ההתפתחות. כך למשל, ילדים בגילאי 3 - 2 שנים נוטים "לשחק" האחד ליד השני, לעיתים לחקות זה את זה - אך הם עדיין לא ממש משחקים אחד עם השני. בגילאי 5 - 4 שנים מצופה שהם כן ישחקו זה עם זה תוך כדי תקשורת מילולית, חלוקת תפקידים ברורה ויחסי קח ותן הדדיים. מנגד, הימנעות מהתנסות חופשית במשחק סוציו דרמתי באופן עקבי ומתמשך מצדיקה ייעוץ ובדיקה מקצועית על מנת לברר את סיבת ההימנעות.

את מה מפתח המשחק הסוציו - דרמטי?

בתחום ההתפתחות הרגשית הוא מהווה אמצעי הבעה ופורקן שמאפשר לילד לתת ביטוי חופשי ואישי לעולמו הפנימי. זה הוא כלי השלכה ראשוני, שמסייע לילד לעבד חוויות ותרחישים שחווה, לבטא ולהתמודד עם רגשות של שמחה, הנאה וסיפוק, לצד רגשות כמו כעס, עצב, פחד, קנאה או אשמה.

בתחום הכישורים החברתיים המשחק מקנה לילד תחושת שייכות, ומזמין אותו להתנסות ביחסי קח ותן הדדיים, לתרום ולהיתרם בו זמנית. תוך כדי המשחק הספונטאני ב"אמא - אבא" או ב"חולה - ורופא" למשל, הילד מעשיר את חבריו בידע עולם וברעיונות משלו, ובה בעת עליו להכיל רעיונות של אחרים: הוא יכול להציע ש"נגיד שאמא ואבא יצאו לבקר חברים", או "נגיד שהמרפאה היא שם", והוא גם יכול לקבל את הרעיון של חברו, שמציע "נגיד שאבא ואמא לקחו את התינוק לרופא כי כאבה לו הבטן"..

זאת ועוד: על הילד למצוא פתרון לבעיות שצצות תוך כדי המשחק, ולתרגל מיומנויות תקשורת מקובלות. הוא לומד לכבד את עצמו ואת האחר, לומד לשתף, לקחת, לבקש, לקבל ולתת. לעיתים הוא נדרש לגלות חמלה ורוך, לוותר, להתחשב ולהתאפק, ולעיתים עליו לעמוד על שלו, להנהיג ולהוביל. לעיתים הוא עצמאי ועוזר, ולעיתים הוא תלותי ונעזר.

בתחום המוטוריקה הגסה והעדינה: באמצעות המשחק הילד לומד להכיר את גבולות גופו ואת גבולות האחר. הוא לומד להתאים את תנועותיו לגבולות המרחב הפיזי בו הוא שוהה, להתמצא, לנווט ולתרגל תנוחות שונות תוך שימוש בשרירים גסים ועדינים. כך למשל, כשהוא "הולך למרפאה" עליו להכיר את מרחב הגן, ולתכנן את דרכו עם העגלה - מבלי להיתקל בחפצים או בילדים אחרים, ומבלי "לשכוח" בדרך את הציוד שבעגלה או לאן בכלל התכוון ללכת. כל אלה מחדדים את חושיו של הילד, תורמים לטווח הריכוז וליכולת מיקוד הקשב והחשיבה שלו.

בתחום השכלי: המשחק הסוציו - דרמטי ממחיש ומחדד את ההבחנה בין מציאות לדמיון תוך ביטוי יצירתיות ומקוריות. ההתנסות הפעילה במשחק סוציו דרמטי, וההפריה ההדדית, מאתגרות ותורמות לפיתוח מיומנויות של שפה ודיבור ואסטרטגיות חשיבה כמו ידע, זיכרון עבודה, הבנה, השוואה, פתרון בעיות, הסקת מסקנות, הפשטה, הבנה כמותית, הבנת הומור ומצבי אבסורד, הבנת רצף של תהליך ורצף של יחסי סיבה ותוצאה, ועוד. כל אלה מקדמים את יכולת האוריינות של הילד, ומאפשרים לו לגלות אפשרויות, נקודות מבט, רעיונות ופתרונות שונים משלו - תוך כדי חשיפה לחשיבה רב כיוונית.

אביזרי עזר להעשרת המשחק הסוציו -דרמטי:

  • בגדים, נעליים, תחפושות ואביזרי לבוש שונים, מטפחות, סרטים ארוכים, יריעות בד צבעוניות, גיגיות, קופסאות פלסטיק, עיתונים, שקיות וגיליונות נייר, אריזות קרטון בגדלים שונים, ילקוטים, מזוודות, כלי מטבח וכלי בית שונים, כריות ושמיכות, כרטיסיות במגוון צבעים וגדלים, שטרות כסף ממשחק מונופול ומטבעות כסף שיצאו משימוש.
  • תזמורת כלי נגינה: כלי הקשה, מקלות גשם, תיבות שמע, מוזיקה קצבית.
  • בובות אצבע ובובות כפפה לתאטרון בובות.

חשוב לגוון ולהחליף את האביזרים, אך מוטב להימנע מהצפת יתר של גירויים!

פעולות להעשרת המשחק הסוציו - דרמטי

  • אימפרוביזציה / המחזה והצגה על פי ספר, סיפור שהילד ו/או המבוגר ממציא.
  • פתיחת מוסדות ומרכזי שירות: חנות, בנק, משרד, סניף דואר, מרפאה, מספרה, מסעדה, בית ספר, אולפן הקלטות / רדיו / טלוויזיה, אולם תאטרון, אולם שמחות, שדה תעופה, תחנת דלק, וכ"ו.
  • המצאת סיפור או חלום דמיוני משותף: המנחה נותן משפט פתיחה, וכל משתתף מוסיף משפט נוסף משלו להמשך העלילה.
  • ביקור בארץ "אילו" ובארץ "ההיפך": לו הייתי בעל חיים, לו השמש הייתה מאירה בלילה, לו הרצפה הייתה שקופה, לו היו לי 4 ידיים, לולא הייתה רצפה / גג / קירות.

חוויות ואירועים מעוררים:

  • מתכוננים לארוחה משפחתית / חגיגית בבית או מחוץ לבית.
  • יוצאים לפיקניק, בונים אוהל.
  • הולכים לקניות, נוסעים באוטובוס, ממתינים לרכבת, לעלייה למטוס..
  • יש לי שיעורים / מבחן.
  • שקט ישנים..
  • עושים סדר, עוברים דירה, משפצים דירה..
  • סבתא באה לביקור, הולכים לסבא וסבתא.
  • חתונה, נולד לי אח / אחות, בר / בת מצווה / מופע ריקודים..

וודאי תוכלו לקבל עוד שפע רעיונות מהילד ולהוסיף את שלכם ☺

פרסומים נוספים:

המלצות לקוחות על כרמית אלון:
"כרמית היקרה: אנשים נמדדים ביכולתם לשתף, בנכונותם לעזור, להקדיש זמן במקצועיותם וביכולתם. ברצוני להביע תודתי והערכתי לך כרמית על האוזן הקשבת הסובלנות והמקצועיות, הרצינות, ובכלל על הנועם והאכפתיות. הגעתי אליך במקרה דרך אתר האינטרנט. שאלתי אותך שאלה ונענית לי במהירות ובמקצועיות. הקדשת מזמנך למרות שידעת שאני חיפאית. אני מאוד מעריכה ומוקירה לך. אתי – מחיפה". (דירוג: 5 מתוך 5).
אתי נזרי
אתי נזרי

יצירת קשר

אני כאן כדי לסייע! תאמו פגישת תובנות עם כרמית אלון, ללא כל התחייבות מצידכם.