התפתחות הילד

חוג הכנה לכיתה א, הקניית קריאה, כתיבה וחשבון לכיתות היסוד

מה כולל השירות?

חוג הכנה לכיתה א, הקניית קריאה

לקראת כיתה א: תרגול משימות טרום קריאה וכתיבה, הקניית קריאה, כתיבה וחשבון לתלמידים בכיתות היסוד

במה ולמי את יכולה לעזור?

  • אבחון דינאמי להערכת המוכנות והבשלות לכיתה א תוך גיבוש המלצה באשר להישארות שנה נוספת בגן חובה.
  • קבוצות קטנות לפיתוח מיומנויות וכישורים חברתיים לילדים שזקוקים לחיזוק ההתמודדות שלהם עם קבוצת השווים. הקבוצות כוללות 4 - 3 משתתפים, והן הומוגניות מבחינת הצרכים של הילדים וגילם, מיועדות לילדים הלומדים בגני טרום חובה, גני חובה ובכיתות הנמוכות של בתי הספר היסודיים.
  • הוראה מותאמת / מתקנת לתלמידי כיתות א - ג שזקוקים לתיווך ותגבור ברכישת קריאה, כתיבה, חשבון, אסטרטגיות למידה וחיזוק רגשי.
  • הוראה מותאמת / מתקנת לילדים בגיל הגן עזרה לילדים הזקוקים לפיתוח יכולות בתחומי ההתפתחות השונים: מיומנויות שפה ודיבור, ידע והבנה חשבונית, כישורי חשיבה, הבנת הוראות, מיומנויות גרפו - מוטוריות, תפיסה וזיכרון חזותיים, הרגלי למידה, התמודדות עם קושי, תסכול ודחיית סיפוק.
  • חוג הכנה לכיתה א:

חוג הכנה לכיתה א: בשביל מה ולמי זה טוב?

מטרת החוג היא להכין את הילד למעבר בצורה הדרגתית, ולהקנות לו כלים שיאפשרו לו להגיע לבית הספר במיטבו.

המעבר מגן הילדים לכיתה א', מארגז החול וממגדל הקוביות אל מסדרונות בית הספר ואל הלוח, הספרים והמחברות, הוא שלב התפתחותי מרגש ומאתגר בחיי הילד והוריו. מעבר זה מלווה בקשת רחבה של רגשות ועמדות בקרב הורים, ילדים ומחנכים.

רבים מההורים חוששים ועסוקים בשאלות כמו:

  • האם הילד שלי בשל לעלות לכיתה א'?
  • כיצד יסתדר עם חברת הילדים?
  • עד כמה הוא מוכן לאתגרים שנכונו לו בבית הספר?
  • האם לשלוח אותו לכיתה א' או להשאיר אותו שנה נוספת בגן הילדים?

יתרה מכך: חלק ניכר מההורים לילדים עם רקע של קשיי התפתחות כמו לקויות למידה, עיכוב שפתי, איחור התפתחותי וכ"ו, טרודים ומתלבטים בין מעבר ממסגרת של "חינוך מיוחד" למסגרת חינוך "רגילה", האם להעדיף השמה בכיתה א "קטנה" / "טיפולית" - שמזכה את הילד בשירותי החינוך המיוחד, או שמא מוטב להעדיף שיבוץ בכיתה א "רגילה".

למי מיועד החוג?

חוג המוכנות לכיתה א' מיועד לילדים שאמנם בשלים ללמידה שיטתית, אך זקוקים לעזרה ולתשומת לב אישית יותר על ידי הכנה רגשית הדרגתית לקראת המעבר, הקנייה ותרגול של הרגלי למידה יעילים, תיווך בהבנת הוראות, וכ"ו.

ההתנסויות במטלות מכוונות תואמות גיל נועדו לאתגר ולקדם את יכולתו של הילד להתמודד עם הדרישות אליהן ייחשף בכיתה א. הלמידה בקבוצה קטנה יחסית לזו שבגן הילדים ובכיתה מהווה מרחב מוגן, שנועד להעניק לו ביטחון, ולפתח את תחושת המסוגלות שלו תוך חיזוק הקשר האישי איתו. המענה לצרכיו הרגשיים, במקביל ללמידה החווייתית שתואמת לגילו, מסייעים לו להסתגל ולהתכונן בצורה רכה יותר לדרישות בית הספר.

האם כל ילד צריך חוג הכנה לכיתה א'?

נראה שלא. העובדה היא שחלק ניכר מבוגרי הגן מגלים בשלות רגשית וקוגניטיבית שמתבטאת בהנאה מלמידה, וביכולת להתמודד עם דרישות בית הספר. רבים מהילדים מצליחים להסתגל לשינוי בקלות מבלי לקבל עזרה או הכנה מיוחדת. לרוב אלה ילדים שרמת התפקוד שלהם בתחומי ההתפתחות השונים תואמת לרמה הנדרשת מילדי כיתה א', ולכן הם אינם זקוקים לחוג הכנה - אף שגם הם עשויים ליהנות ולהפיק ממנו תועלת.

אז מי כן זקוק לחוג הכנה לכיתה א?

  • כל ילד שיש לגביו חשש או התלבטות באשר לרמת הבשלות שלו, וביחס ליכולת שלו להתמודד בהצלחה עם דרישות בית הספר, בין אם מדובר בחשש של ההורים, ובין אם מדובר בחשש של הצוות החינוכי.
  • ילדים שמתקשים להתמודד עם שינויים וזקוקים להכנה מראש ו/או לזמן הסתגלות ממושך.
  • ילדים שזקוקים לאימון ביישום הרגלי למידה יעילים.
  • ילדים שזקוקים לתרגול של מיומנויות יסוד ומטלות הדורשות תכלול חושי ומוטוריקה עדינה, כמו תיאום עין - יד, חציית קו האמצע, תיאום בין 2 הידיים ומיומנויות גרפו - מוטוריות.
  • ילדים שזקוקים לחיזוק ההבחנה והזיכרון החזותיים.
  • ילדים הזקוקים להעשרה ופיתוח היכולות בשפה ודיבור כמו מודעות פונולוגית, הבנת הוראות ושאלות, מודעות לצרכי המאזין, ארגון המסר המילולי, וכ"ו.
  • ילדים שזקוקים לתגבור והקנייה של מטלות חשבון, כמו ספירה בטור עולה ובטור יורד, מניה, השוואת כמויות, התאמת ספרה לכמות, שאלות מילוליות, וכ"ו.
  • ילדים שמתעייפים בקלות, מתקשים להתמיד במטלה מכוונת לאורך זמן, למקד קשב או להתמודד עם חוקים והוראות חיצוניות.
  • ילדים שצברו פערים ורמת התפקוד הכללי שלהם נמוכה מהמצופה לגילם.

באיזה תדירות ומתי כדאי להירשם לחוג?

לילדי גן חובה שזקוקים לתגבור ממוקד בתחום ההכנה לכיתה א' מומלץ מפגש בתדירות של פעם בשבוע - במהלך כל שנת הלימודים, או 3 - 2 מפגשים שבועיים במהלך המחצית השנייה של שנה"ל ובחופשת הקיץ.

"כל מה שאני באמת צריך לדעת לגבי איך לחיות ומה לעשות וכיצד להתנהג, למדתי בגן הילדים. החכמה אינה נמצאת על פסגתה של גבעת האוניברסיטה, אלא דווקא בארגז החול בגן" (רוברט פולגום).

מה זה אומר?

עזרה לקראת כיתה א, תרגול משימות טרום קריאה וכתיבה, הקניית קריאה, כתיבה וחשבון לתלמידים בכיתות היסוד.

מה עושים בתכלס? את מה מקדמים?

חוג ההכנה לכיתה א נועד לקדם את תפקודו של הילד בכל תחומי ההתפתחות, אף שדגש מיוחד ניתן למיומנויות וכישורים הבאים:

התפתחות רגשית: במהלך החוג הילד מקבל אשראי לבטא בחופשיות את קשת הרגשות, השאלות והמחשבות שמעסיקות אותו ביחס למעבר. התשובות הענייניות לשאלות ובירור הרגשות עשויים להרגיע את החשש שלו מפני הכניסה לבית הספר.

במקביל לעיבוד הרגשות הילד יתנסה בחוויות הצלחה שנועדו לקדם את המוטיבציה שלו ללמידה תוך ניסוי וטעייה, לחזק את ביטחונו העצמי ואת תחושת המסוגלות שלו, ובתוך כך, ההתנסות במטלות מכוונות מקדמות את יכולתו להתאפק, לדחות סיפוק, להתמודד עם מצבי קושי ותסכול ולפתח עצמאות, אחריות ומשמעת עצמית.

גבולות והרגלי למידה: חוג ההכנה לכיתה א מאפשר לילדים להתאמן ולתרגל בצורה מכילה והדרגתית הוראות חיצוניות, ויישום של חוקי "עשה" ו"אל תעשה", כמו ישיבה נכונה ליד שולחן תוך התייחסות לחבר שחולק את אותו השולחן, הרגלי סדר וארגון, מיקוד קשב וחשיבה לאורך זמן, ביצוע עבודה ברצף תוך התמדה, תכנון ומיקוד במשימה.

פעולות "אוטומטיות": הילד יתנסה בהוצאה והחזרת חפצים מהילקוט והקלמר, בתפעול מכשירים כמו מחדד, סרגל, שדכן, מחורר, מספריים, וכ"ו, ילמד לדפדף בספר ומחברת וכ"ו.

מיומנויות גרפו - מוטוריות: הילד יתנסה במטלות שדורשות דיוק, הבחנה בפרטים וזיכרון חזותי, כמו העתקת דגמים דו ותלת ממדיים, מתיחת קווים, העתקת צורות, קווים, ספרות ואותיות. במהלך ההתנסויות הילד ייחשף לאסטרטגיות יעילות של סריקה שיטתית, עבודה ברצף ובכיוון עקבי להן יזדקק לצורך רכישת הקריאה והכתיבה.

שפה ודיבור: יכולת האוריינות, ההבנה וההבעה השפתית של הילד מהווים מרכיב מרכזי ברכישת הכתיבה והקריאה, אך לא פחות מכך הם משפיעים גם על יכולתו לפתח וליהנות מקשרים חברתיים, להסביר את עצמו לצוות החינוכי, ועוד. לפיכך ניתן דגש רב על כישורי השיח של הילד, על הבנת הוראות ושאלות, על העשרת אוצר המילים והמושגים, ארגון המסר המילולי, הבנת צרכי המאזין, וכ"ו. בנוסף יוקדש זמן לחיזוק המודעות הפונולוגית שמהווה נדבך חשוב בתהליך רכישת הקריאה והכתיבה.

חשיבה והבנה כמותית: על סף כיתה א הילד נחשף להבחנה ברורה בין תחומי ידע שונים וביניהם מקצוע החשבון על ענפיו ומרכיביו השונים. חוג ההכנה לכיתה א חושף את הילד להבחנה והתנסות פעילה במטלות חשבון, כמו ספירה בטור עולה, בטור יורד וממספר שאינו 1, מניה, מספר סודר, השוואת כמויות, שאלות מילוליות, מניפולציות של חיבור וחיסור בתחום העשרת הראשונה, התאמת ספרה לכמות, זיהוי ושיום ספרות, העתקה וכתיבת ספרות תוך הקפדה על מנח וכיוון נכון. 

אסטרטגיות וכישורי חשיבה: במסגרת החוג הילד יתאמן על מטלות שדורשות יכולת תכנון, הבנת יחסי סיבה - תוצאה, הסקת המסקנות, בקרה עצמית ומודעות לממד הזמן.

כישורים חברתיים (בקבוצה): במפגשים הקבוצתיים הילד יתנסה ביחסי קח ותן הדדיים שדורשים שיתוף פעולה עם בני גילו, יכולת לוותר, לתרום ולהיתרם, לגלות אמפתיה וסובלנות לאחר. בנוסף הוא יתנסה גם במשחקי חברה שדורשים התמודדות עם חוקי משחק מובנה, מצבי קושי, תסכול והפסד. 

ומה עם ההורים בבית? מה אפשר לעשות בבית? במקביל לפיתוח היכולות והעזרה לילדים, גם ההורים מוזמנים לקבל טיפים, המלצות והנחיות להיערכות מיטבית בבית.

שאלות ותשובות

ומה עם הילדים שסובלים מקשיי למידה, מאיחור או עיכוב התפתחותי?

נכון. חשוב מאד לשים לב במיוחד לאותם ילדים מ - "קבוצת הסיכון" שעלולים לפתח פערים על רקע של לקויות למידה. ילדים אלה יתקבלו באהבה ב"חוג לפיתוח יכולות" מיד עם גילוי הקשיים והפערים בתפקודם.

איפה החוג וכמה זה עולה?

חוג ההכנה לכיתה א מתקיים במרכז כפר סבא, בקליניקה שבביתי. כך גם הקבוצות לפיתוח מיומנויות וכישורים חברתיים.

עלות מפגש פרטני שנמשך שעה היא 200 ש"ח לשעה.

עלות מפגש בקבוצה של 4 - 3 ילדים היא 150 ש"ח למפגש שנמשך שעה וחצי.

והייעוץ להורים? איך, איפה וכמה?

את הייעוץ להורים ניתן לקיים במפגש פנים אל פנים במרכז כפר סבא, או במפגש זום / טלפון על פי העדפת ההורים. עלות שיחת ייעוץ להורים היא 300 ש"ח לשעה.

גיבוש המלצה בכתב ביחס להישארות שנה נוספת בגן מחייבת מפגש הכרות עם ההורים, מפגשים אישיים עם הילד, ומפגש למתן הסבר והמלצות להורים בסיום התהליך.

במרבית המקרים נדרשים בין 8 - 6 מפגשים עם הילד - בהתאם לקצב האישי ולמידת שיתוף הפעולה של כל אחד. חשוב להבין שהדו"ח וההמלצות הנגזרות ממנו מחייבים הכרות מעמיקה עם הילד, בד בבד עם זהירות יתרה מפני מסקנות חפוזות. לפיכך, סביר להניח שקשר אישי יחד עם הכרת הסביבה הטיפולית, יאפשרו לילד להרגיש בטוח בעצמו על מנת לבטא את כל יכולותיו באופן מיטבי, חופשי ומלא.

עלות מפגש עם ילד היא 200 ש"ח לשעה. עלות מפגש הורים היא 300 ש"ח לשעה. כתיבת הדו"ח - ללא עלות.

המלצות לקוחות על כרמית אלון:
"כרמית טיפלה בביתי (הפרעות קשב) כשנה, מטרת הטיפול הייתה הכנה לכיתה א'. הגישה, החום ויכולת ההתמודדות עם ההתנגדויות היו מדהימים. חוויה טובה עברה עלינו עם כרמית, ממליץ בחום ובאהבה". ר. ה. (דירוג: 5 מתוך 5).
רועי
רועי

יצירת קשר

אני כאן כדי לסייע! תאמו פגישת תובנות עם כרמית אלון, ללא כל התחייבות מצידכם.