שימוש במטאפורה בעבודה הטיפולית

מטאפורה ככלי טיפולי בהתערבות הטיפולית

המטאפורה מהווה כלי השלכה שבמקרים רבים מדובב את הדובר לעקוף את מחסום המילים ולחשוף תכנים מחייו האישיים. המטפל עושה שימוש במטאפורה כאמצעי הבעה ופורקן שמסייע להעמקת המודעות העצמית של הנועץ, הגם שבמקרים רבים הדימוי החדש והמפתיע גורם לפריצת דרך בתהליך הטיפולי, 

דוגמאות לשימוש במטפורה בהתערבות הטיפולית

1. "ארגז כלים" 

השימוש בדימוי "ארגז הכלים" שכיח מאד בעבודה הטיפולית. דימוי זה מרמז על המעבר ממיקוד ברגשות התסכול והאין אונים אל חיפוש דרכים להתמודדות ולפתרון. המטפל ו/או המטופל בודקים מה יש להם בתוך ה"ארגז", מתקנים את הטעון תיקון, משליכים את המיותר והבלתי יעיל וקונים מלאי כלים חדש ועדכני. לכל אדם יש משאבים אישיים וייחודיים משלו שמסמלים תחומי חוזק, רעיונות, גישות, כוחות נפש, תכונות, ועוד.

  • דמיין עצמך נמצא במקום נעים, רגוע ואהוב עליך, הגורם לך לחוש שליו ונינוח. נוף זה נמצא בתוך ארגז הכלים שלך. אתה יכול לשלוף אותו מהארגז ולהשתמש בו בכל עת שתחפוץ.
  • בארגז הכלים שלך מצוי תצלום שלך מהעבר או מהעתיד. התצלום מתאר אותך כפי שהיית רוצה להיראות והוא מעורר בך הרגשה טובה. בכל פעם שתתבונן בו הוא יזכיר לך את כוחותיך ויאפשר לך להתגבר על הקשיים. זכור להתבונן בו כל פעם שיש לך ספק ביכולותיך.

2. "עוגת חיי" 

המטאפורה "עוגת חיי" יכולה להוות בין היתר אמצעי למיפוי שביעות הרצון של היחיד. מיפוי זה עשוי לעודד קביעת סדר עדיפויות חדש, להחליט על חלוקה יעילה יותר של הזמן ובכך לחזק את תחושת השליטה שלו בחייו. ההתנסות בתרגיל זה במסגרת קבוצתית עשויה לפתח מודעות למגוון אפשרויות של חלוקת זמן.

  • דמיין שחייך הם עוגה גדולה. חלק את העוגה לפרוסות, כתוב בכל פרוסה כמה זמן אתה מקדיש לכל אחד מהנושאים הבאים במהלך השבוע: תחביבים, משפחה, חברים, לימודים, ספורט, עבודה, שינה, עזרה לזולת… – הוסף כל תחום שאתה מקדיש לו מזמנך.
  • מלא את עוגת חייך כפי שהיא נראית עכשיו.
  • צייר עוגה נוספת. כיצד היית רוצה שתראה העוגהאילו יכולת לבחור בפעילויות שהיית רוצה בהן? מלא את העוגה כפי שהיית רוצה שתראה.
  • השווה בין הציורים.
  • שוחחו בקבוצות על ההבדלים בין העוגות של יתר המשתתפים, וכן על ההבדלים בין העוגה כיום לבין העוגה הרצויה.
  • האם תוכלו להכניס מעט מהעוגה הרצויה לעוגה המצויה? אם כן, מה?
  • הגדירו את השינוי, וחשבו על טווח הזמן הדרוש לכם על מנת לממש שינוי זה.

3. יחסי מטפל – מטופל

יחסי הגומלין בין המטפל למטופל מהוה מרכיב חשוב בעבודה הטיפולית ובכלל זה גם באימון האישי (קואצ'ינג). השימוש במטאפורה ובדימויים עשוי לסייע להבנת תפיסתו של המטפל ו\או המטופל זה את זה ואת מערך היחסים ביניהם.

כך לדוגמא, ניתן להציע לנועץ להעלות דימויים ואסוציאציות מעולם החי, הצומח, הדומם, תופעות טבע, ועוד, שמעוררים בו המטפל, הטיפול והוא עצמו – כנועץ, המרחב הטיפולי, וכ"ו. בהמשך, רצוי לעודד את הנועץ לתאר את הדימוי בפרטי פרטים, ובהדרגה לנסות להקיש מהדימויים על התנהגותו ותפיסותיו השונות. בשלב מתקדם יותר ניתן לבקש מהנועץ להציע דימויים לדמות המטפל האידאלי, ליחסיי מטפל – מטופל רצויים בעיניו, לדמות המטופל שהיה רוצה להיות, וכ"ו, ולדון בפער בין תפיסתו את המצוי לעומת הרצוי. ביצוע דמיוני של השינוי הרצוי – מנקודת מבטו של הנועץ – עשוי לשפר את יכולתו לבצע את השינוי במציאות.

עם סיום התהליך, יש לעודד שחזור של השלבים השונים: הדימוי של המטפל והמטופל, המפגש בין הדימויים, המפגש בין המצוי לרצוי, ועוד. כמו כן, יש להקפיד על מעבר מהעולם הדמיוני לעולם המציאותי.

4. "הר געש" – לתת לדברים לפרוץ

שימוש במטאפורה בעבודה הטיפוליתהחשש מסערת רגשות ומאיבוד שליטה גורם לא אחת למטופל לבלום כל ביטוי ספונטני ולדכא את רגשותיו מתוך הנחה שבכך הוא שולט בחייו ובעולמו הרגשי. ואולם, במקרים רבים דווקא ההימנעות מהבעת הרגשות מייצרת תקיעות או בשפת הגשטלט "עניין בלתי פתור".

התרגיל הבא עשוי לסייע בצמצום מעצורים ונותן הזדמנות לדברים לפרוץ. פריקת האנרגיה שהייתה "כלואה" בגוף ושחרור הרגשות שעד עתה נמנע הנועץ מלבטא אותם בחופשיות גורמים לו הקלה ורוגע:

הנועץ מוזמן לדמות את עצמו להר געש האוגר בתוכו פוטנציאל גדול מאד של אנרגיה רותחת ומבעבעת מבפנים. אנרגיה זו מבקשת להתפרץ בעוצמה אדירה והנועץ מוזמן לתאר את הר הגעש בתנועה, בקול, בציור, במשחק, וכ"ו.

בנוסף להתנסות המזדהה בה המטופל חווה את עצמו כהר געש, ניתן לעודד גם התנסות פרספקטיבית, בה המטופל מתאר את רגשותיו ואת עולמו הפנימי שעה שהוא מדמה את עצמו צופה בהתפרצות של הר געש.

5. זיהוי, עיבוד וביטוי של רגשות

מגוון כלים ומטאפורות עשויים לסייע לנועץ לזהות, לשיים, להכיר ולהתמודד עם קשת הרגשות השונים. להלן דוגמאות אחדות:

  • דמיין עצמך במצב של כעס. כמו מה הכעס שלך נראה?
  • סולמות מ – 10 – 1 להערכת עוצמת הרגשות ושכיחותם, כגון: כמה אתה כועס על…, כמה אתה כועס בכיתה…., לאיזה מספר בסולם היית רוצה להגיע…., ועוד.
  • המטופל מתבקש לתת דימוי, ייצוג מטאפורי למושגים מופשטים כמו מתח, חרדה, אכזבה, וכ"ו, ובאמצעות הייצוג לברר את הרגש, לדון במצב הרצוי לעומת המצוי, לשקול דרכים לשינוי, ועוד.
  • הנועץ מקבל ממתק ארוז. בד בבד עם פתיחת האריזה והשלכתה, הוא מתבקש לציין את הדברים שהוא בוחר להשליך מחייו – רגשות, נסיבות, התנהגויות, תפיסות, וכ"ו. לאחר השלכת האריזה, ובטרם אכילת הממתק, הוא מתבקש לציין מה הוא בוחר לקחת או להשאיר לעצמו – נטיות, יכולות, תכונות, שאיפות, וכ"ו. 
  • המשחק הסוציו דרמטי ומשחקי החברה המוכרים מזמנים שפע של ביטויי הומור ומהווים אמצעי לשחרור ופורקן לצד אמצעי הבעה חופשי ויצירתי. מרבית המבוגרים והילדים נהנים להשתעשע עם אביזרים פשוטים המזמנים חשיבה רב כיוונית, דמיון ויצירתיות.
  • ליצירה החופשית על גווניה וסוגיה השונים ישנו כח מרפא. ההתנסות הבלתי מילולית מעניקה מרחב בטוח לביטוי ועיבוד של רגשות, חוויות, צרכים ומאוויים אישיים.  

מאמנת מוסמכתקרא עוד:

המטאפורה ככלי טיפולי

אימון אישי כאמצעי ליצירת שינוי

לחצו כאן כדי להשאיר פרטים, להגיב, לשאול, לבקש.. 

ואפשר גם לקבל ייעוץ אישי בטלפון 4300230 077