קשיי למידה וליקויי למידה בגיל הגן

מה באמת? קשיי למידה? ליקויי למידה גם בגן הילדים?

ויש עזרה לילדים בגן גם בגיל שלוש, ארבע או חמש שנים?

בזמן האחרון אני מקבלת עוד ועוד פניות מהורים מודאגים. רבים מהם מספרים לי שהילד שלהם לומד בגן אבל "משהו לא בסדר איתו". כשאני מנסה להבין מה בדיוק "לא בסדר איתו" הם מספרים לי ש"קשה לו לשבת", ש"הוא לא אוהב שמעירים לו" או ש"הוא לא מסכים ללכת לחברים". 

רבים מההורים שפונים אלי חוזרים ושואלים אותי מה לעשות עם הקשיים האלה של הילד. "הרי הוא כל כך קטן" – הם אומרים לי. "יכול להיות שזה יעבור לו כשיגדל" – הם ספק שואלים ספק מרגיעים.

בין לבין אני שואלת איך הילד בגן והם עונים. תוך כדי דיבור הם נזכרים באירוע שקרה לא מזמן. מוסיפים עוד פרט, עוד משהו שלפעמים נראה להם כפרט שולי ולא חשוב. 

זמן מה אני מוצאת את עצמי מלקטת נתונים, עוקבת בדריכות אחר הרמזים הקטנים והחמקניים משהו, מצרפת אותם זה לזה בזהירות כמו פאזל, כדי שאוכל להבין את התמונה השלמה.

"האם פניתם לעזרה?" – אני שואלת. "האם מישהו אבחן את הילד?".

"לא" – עונים לי בקול מהסס. "אבחון? בגיל הזה? למה?"

כל כך הרבה הורים מופתעים לגלות שאפשר, רצוי וחשוב מאד להתחיל בטיפול כבר בגיל צעיר.

קשיי למידה וליקויי למידה בגיל הרך זה נושא שחשוב להיות מודעים לו. לא פעם גם אנשי המקצוע כמו גננות, מטפלות ומדריכים עלולים לטעות ולהטעות את ההורים שגם ככה לא בדיוק יודעים מה אפשר לעשות, לא בטוחים אם באמת יש לילד בעיה או שאולי זה הם עצמם שעושים עניין ומגזימים.

אז אחרי ניסיון ממושך מאד בגני ילדים בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד, אחרי עבודה ממושכת כגננת "שי"ח" ויותר מכך כגננת "טיפולית" בגן לילדים "מעוכבי התפתחות" עם "איחור התפתחותי" או "ליקויי למידה רב בעייתיים", חשוב להבין שההגדרות של הגנים הטיפוליים נקבעות על ידי משרד החינוך והשירות הפסיכולוגי. מאחורי ההגדרות האלה יש הנחת יסוד משמעותית ביותר לפיה לליקויי למידה יש סימנים ברורים שניתן לזהות אותם כבר בגילאי הגן! בהרבה מקרים קשיי הלמידה הם רמז לכך שיש פער בין רמת התפקוד של הילד לעומת בני גילו. בקשיי הלמידה הללו אפשר וחשוב לטפל הרבה לפני המעבר לכיתה א. זאת הסיבה שהמדינה מקצה משאבים ייחודיים לאיתור ילדים עם קשיים כבר מגיל 3 ונותנת להם מסגרת תומכת עם עזרה מקצועית רב תחומית.

למי ששואל כיצד יתכן שיהיו ליקויי למידה כבר בגיל 3 או 5 אני יכולה לענות שכל המחקרים מראים שלקויות הלמידה לא צומחות ביום בהיר אחד בכיתה ג, ה או ט. כשבודקים את תהליך ההתפתחות של ילדים המאובחנים עם "לקות למידה" בבית הספר היסודי או מאוחר יותר מגלים הרבה סימנים שהקושי היה שם כבר בגיל מאד צעיר. לפעמים זה קושי בתחום התפתחותי אחד ולפעמים זה בכמה תחומים בו זמנית.

יתרה מכך: בהרבה מקרים הילד מפתח גם התנהגות בלתי רצויה כדי להסוות את הקושי ואז הוא גם חשוף להרבה מאד ביקורת ודחייה חברתית. ילד שחווה חשיפה כל כך גבוהה לביקורת מפתח תחושת אכזבה מעצמו ובסופו של דבר מגיע למסקנה שהוא שונה, לא בסדר, לא כמו כולם. נדמה לי שכמעט מיותר להסביר כיצד מסקנה כזו תשפיע על הדימוי והביטחון העצמי של הילד. הרי לכולנו ברור שבמידה רבה מאד הרווחה האישית של הילד מושפעת מחוויות הצלחה ומתחושת המסוגלות שלו.

לפיכך חשוב מאד לדעת שהאיתור המוקדם, האבחון המקיף וההוראה המקדמת יכולים לשנות את עתידו של הילד. כשמזהים את הקושי ומטפלים בו כבר בגיל צעיר אז גוברים הסיכויים של הילד להצליח ולהתגבר על הקושי. מדוע? משום שבגיל הזה המוח גמיש והילד פתוח לתיווך שעוזר לו לרכוש אסטרטגיות חדשות.

אחת השגיאות הנפוצות ביותר בגיל הזה זה גישה של "עזבו, הוא קטן, זה יעבור לו כשיגדל, גם אני הייתי כזה והסתדרתי, זו הגננת שלא מסתדרת איתו" וכ"ו. בכל פעם שאני שומעת תשובה כזו מתכווץ לי הלב כי אני יודעת שעם עזרה נכונה ניתן למנוע הרבה מאד סבל מהילד ומשפחתו. התעלמות מהקושי לא מעלימה אותו. נהפוך הוא!

קשיי למידה בגיל הגןועוד דבר חשוב: חלק גדול מההורים בימינו נעזרים בהדרכת הורים מקצועית. כמי שמדריכה הורים בעצמי אני ודאי מודעת לתרומה העצומה שהורים יכולים להפיק מכמה פגישות ממוקדות. ועדיין, חשוב לדעת שבהרבה מאד מקרים יש צורך ב"גם וגם": גם תמיכה מקצועית לילד עם הקשיים וגם הדרכה והכוונה להורים.

הורים יקרים: רוצים רק לשאול או להתייעץ?

צרו איתי קשר בטלפון 4300230 077

ואפשר גם בדוא"ל aloncarmit@gmail.com