פיתוח יכולות בגיל הרך: חושים ומערכת תחושה

פיתוח חושים ומערכת תחושה בבית, בגן הילדים ובכיתה

חושים ותחושות בגיל הרך: פעולות לפיתוח הבחנה וזיכרון שמיעתיים 

  • להשמיע צלילים מכיוונים שונים ולבקש מהילד להצביע לכיוון שממנו מגיע הצליל. 
  • להשמיע מוזיקה שמתאימה להליכה בקצב איטי כמו הליכת דובים עם רקיעות ברגליים ומוזיקה בקצב מהיר שמתאימה להליכת ארנבות. על הילד ללכת בהתאם לקצב המוזיקה.
  • ילדים עומדים על ספסל וכאשר שומעים סימן (הקשה / מחיאת כף) עליהם לבצע פעולה או תנועה מסוימת (קפיצה מהספסל, פנייה ימינה, הושטת יד, וכ"ו).
  • להקפיץ כדור מספר פעמים ולשאול את הילד כמה פעמים הקפצנו. כנ"ל במחיאות כפיים, תיפוף  על תוף וכ"ו.
  • הולך ומתגבר: ילד אחד מוחא כפיים, ילד שני מצטרף ובהדרגה מצטרף ילד נוסף בכל פעם – עד שכל הילדים מוחאים כפיים. מפסיקים  בטור יורד – הולך ונחלש, עד שכולם מפסיקים למחוא.
  • פעילות עם נייר עיתון – להפקת קולות שונים מן העיתון (ראה משחקי חברה).
  • זיהוי קולות עם קופסאות רחש או "מקלות גשם" ממולאים בחומרים שונים, כמו – חול, גרגרים, חרצנים, אבנים קטנות, מסמרים, מטבעות, כפתורים, וכ"ו. 
  • בקבוצה: לחלק לכל זוג ילדים זוג קופסאות רחש המפיקות צליל זהה (מקלות גשם או כלים אחרים המפיקים קולות). בכל פעם שאחד הילדים מקיש בקופסת רחש עם חומר מסוים בן הזוג האוחז בקופסת רחש עם אותו חומר צריך לענות לו. מומלץ להכין כ – 5 – 4 זוגות.
  • המנחה מקליט ילדים האומרים את שמם, או מדקלמים דקלום קצר ועל הילדים להקשיב לקלטת ולזהות את הדוברים. 
  • שרשרת תנועות: ילד ממציא תנועה וכולם חוזרים אחריו. למחרת חוזרים על התנועה של הילד ומצרפים תנועה של ילד נוסף. ביום השלישי חוזרים על 2 התנועות וממציאים תנועה של ילד  שלישי. אם לא זוכרים את הרצף – לא מוסיפים תנועות חדשות, עד שמפנימים את הסדר.

חושים ותחושות בגיל הרך: פיתוח הבחנה תחושתית (מגע וחוש המישוש)

  • לאסוף זוגות של חפצים שונים כמו – זוג מפתחות, זוג כפיות, זוג חרוזים, זוג משולשים קטנים וכ"ו (אפשר לבחור חפצים זהים בצורה אך שונים בגודל). להכניס אחד מבני הזוג לשקית אטומה, לבקש מהילד למשש את החפץ שבשקית ולצרף אליו את בן הזוג הזהה לחפץ שמישש.
  • להכניס מספר חפצים לשקית אטומה ולבקש מהילד להוציא חפץ מסוים על פי הוראה, כמו – מצא את החרוז, מצא את המפתח, מצא חפץ העשוי מחומר רך, מצא חפץ קטן העשוי מעץ והוא בצורת ריבוע, וכ"ו. 
  • לזהות חומרים שונים על ידי מישוש (עם עיניים עצומות), כמו – חול, חצץ, קמח, עדשים, חומוס, בדים, שאריות עץ, פלסטיק, מתכת, זכוכית, וכ"ו.
  • לזמן עבודה בצבעי ידיים ו/או בקצף גילוח, משחת ידיים, ג'לי, פודינג, וכ"ו בתדירות גבוהה. ניתן לעבוד על שלחן, על מראה גדולה המקובעת לקיר או על קיר מצופה בקרמיקה (בחדר האמבטיה). מומלץ לעודד התנסויות בכל כף היד, בגב היד, באצבעות, בכפות הרגליים ובאיברי גוף אחרים בהתאם לגיל הילד, תנאי השטח, הלבוש ומזג האוויר.
  • לתת לילד למשש חפצים שונים בין כפות הידיים ולהעביר את החפצים על איברי גוף נוספים. בשלב הבא ניתן לבקש מהילד למשש את החפצים בעיניים עצומות.
  • להחביא חפצים שונים בתוך בריכת כדורים או בארגז החול ולבקש מהילד למצוא את החפץ תוך כדי "חפירה" בידיו (אפשר להחביא מגוון עצמים בעלי מרקם / צבע / צורה / גודל / משקל שונים.
  • למרוח קרם לחות על איברים שונים בגוף תוך זיהוי ושיום האיברים השונים.
  • לעבור על איברים שונים של הגוף עם מברשת שיער של תינוק (רכה מאד) תוך זיהוי ושיום האיברים השונים.
  • המנחה מצייר על גב היד של הילד צורות פשוטות כמו – עיגול, ריבוע, משולש, וכ"ו, והילד מתבקש לזהות את הצורה. בשלב מאוחר יותר המנחה יצייר על גב הילד צורות שונות ומורכבות יותר (ספרות, אותיות). ניתן להרחיב את הפעילות למשחק ניחוש בזוגות בו הילדים "מציירים" אחד על גבו של השני. 

חושים ותחושות בגיל הרך: פעולות לפיתוח חוש הטעם

  • תיבת טעמים לזיהוי טעמים שונים מבלי להיעזר בחוש ראיה או מישוש: סוכרייה, לימון, גבינה מלוחה, חלב (טעם נטרלי) ועוד. את בדיקת הטעם של המזונות השונים רצוי להתחיל בטעימת מזונות בעלי טעם מועדף על מנת לעודד את הילדים לנסות ולטעום.
  • טעימת מאכלים שונים בעיניים עצומות במטרה לזהות ולשיים את המאכל על פי המרקם, הריח והטעם.
  • לבקש מכל ילד לציין מאכל שאוהב ומאכל שאינו אוהב.
  • הכנת ארוחה שתכלול מזונות בעלי טעמים ומרקמים שונים, כמו – מתוק, חמוץ, חריף, מלוח, תפל, רך, נוזלי, מוצק, סמיך, דליל, וכ"ו.

חושים ותחושות בגיל הרך: פעולות לפיתוח חוש הריח

  • להכין "תיבת הרחה" ובה פריטים שונים: קפה, קקאו, בושם, לימון, משחת שיניים, קינמון, מחטי אורן, וכ"ו. אחרי מספר התנסויות, על הילד לזהות את החומר בעיניים עצומות – על פי הריח.
  • לבקש מהילד לציין ריחות נעימים ובלתי נעימים.
  • נושא לשיחה: מה קורה כשמצוננים והאף סתום?..

פיתוח יכולות בגיל הרך: חושים ומערכת תחושהקרא עוד

פיתוח יכולות בגיל הרך: מוטוריקה גסה

אני וגופי: דימוי גוף והכרת איברי הגוף

מיומנויות יסוד בגיל הרך: גזירה והדבקה