פיתוח יכולות בגיל הרך: דימוי גוף ומושגי שפה

שפה ודיבור כאמצעי לפיתוח דימוי גוף והכרת הגוף

מודעות הילד לגופו מהווה נדבך חשוב שתורם לכל תחומי ההתפתחות. 

ביצוע הפעולות המצריכות שימוש בשרירים גסים ועדינים משפרת מיומנויות הדורשות הפרדת תנועות, שמירה על שיווי משקל במנחים שונים, ניתוק מהקרקע, חציית קו האמצע של הגוף, תיאום בין שני צידי הגוף ותיאום בין העין ליד. כל אלה תורמים להתפתחות מערכת התחושה, המוטוריקה הגסה והעדינה של הילד בגיל הרך.

לצד הפורקן וההנאה של הילד ובמקביל לתרומה של הכרת איברי הגוף להתפתחות הרגשית, לגיבוש דימוי הגוף ולקידום תחושת המסוגלות של הילד, תיאור מילולי של הפעילות הגופנית מהווה קרקע פוריה גם לפיתוח אוריינות, שפה ודיבור. כך למשל שיום האיברים ותפקודם מרחיב את אוצר המילים, מניית האיברים ומיקומם ביחס לאיברים אחרים תורמת להקניית מושגי מרחב, גודל וכמות, תיאור הפעולות והתנועות משכלל את הארגון המילולי, את יכולת התיאור ואת היכולת להטות שמות עצם ופעלים על פי מין, זמן וכמות. הכרת התפקיד של כל איבר מעודדת שימוש במילות יחס ובסוגי משפטים שונים. שירי המשחק מקדמים מודעות פונולוגית ומשחקי מילים כמו הפכים, חרוזים ומשפחות מילים. כל אלה מעשירים את אוצר הידיעות של הילד, מפתחים את יכולתו להבין הוראות ורצף של יחסי סיבה, תוצאה ותכלית ובכך תורמים גם להתפתחותו השכלית.

ואם לא די בכל אלה אזי פעילות גופנית בקבוצה תורמת רבות להרגשת השייכות, מיטיבה את הלכידות והאקלים החינוכי ומזמנת התנסות ספונטנית בכישורים חברתיים כמו שיתוף פעולה, עזרה לזולת, קבלת השונה ועוד.

לפניכם לקט פעילויות לפיתוח דימוי הגוף, התחושה והמוטוריקה. מומלץ לבצע את הפעולות מול מראה גדולה.

לקט פעולות ומשחקי חברה לפיתוח דימוי גוף בעזרת שפה ודיבור

  • קשב והבנת הוראות: סדרו 4 חישוקים בצבעים שונים בפינות החדר ובקשו מהילדים להתרכז במרכז החדר. בכל פעם שתכריזו על צבע (מספר / צורה / מושג) על הילדים לרוץ אל החישוק שצוין. ניתן להתאים את הפעילות לתכנים שונים על ידי שימוש בסמלים / תמונות שונות לכל חישוק, כמו – בכל חישוק צורה הנדסית שונה, ספרה, אות, סמלי חגים, וכ"ו.
  • רצף: תנו הוראה לפעילות רצופה עם 4 חישוקים בצבעים שונים. למשל: "קפוץ על רגל אחת אל החישוק הירוק, אחר כך לך מסביב לחישוק הצהוב ובסוף זחל ושב בתוך החישוק האדום".
  • תכנון ומוטוריקה עדינה: פרשו על הארץ גיליון נייר עיתון והזמינו קבוצת ילדים להתנועע על העיתון לקול מוזיקה קצבית. כשהמוזיקה נעצרת – אחד הילדים על פי התור מקפל את העיתון לשניים. לאחר שסיים ממשיכים לרקוד, עוצרים את המוזיקה וילד אחר מקפל את העיתון. הפעילות נמשכת עד שכל אחד מהילדים קיפל את העיתון ומספר הקיפולים זהה למספר הילדים בקבוצה.
  • מושגי מרחב בגוף: עודדו הבחנה בין הצד הקדמי של הגוף לצד האחורי תוך זיהוי ושיום כל האיברים הנמצאים מלפנים לעומת כל האיברים הנמצאים מאחור, ציינו את מיקום האיברים: הראש למעלה, הרגלים למטה, החזה מעל הבטן, הצוואר מעל הכתפיים, וכ"ו. בקשו מהילד לשים מדבקה על איבר הנמצא בחלק הקדמי / האחורי, החלק העליון / התחתון של גופך, וכ"ו. כנ"ל ניתן לשים מדבקה לבובה, לחבר או למנחה.
  • הבנה כמותית: עודדו הבחנה בין איברים זוגיים לעומת איברים בלתי זוגיים. לדוגמא: המנחה יבקש מהילד להראות רק איברים זוגיים, להפגיש בישיבה, בעמידה או בשכיבה איברי גוף זוגיים זה עם זה: כף יד אחת עם כף יד שנייה, ברך אחת עם ברך שנייה, וכ"ו. בנוסף, יש להצביע על האיברים הבלתי זוגיים (אף, פה, סנטר) ולציין שהם נמצאים בקו האמצע של הגוף – בין הצד הימני לצד השמאלי.
  • ימין ושמאל: ההבחנה בין צד ימין לצד שמאל דורשת בשלות ותרגול. לחיזוק ההבחנה בין שני צידי הגוף על ידי סימון הצד הימני בסרט קרפ צבעוני (הקפידו לבחור צבע עקבי לצד ימין וצבע שונה לצד שמאל), קשרו רצועת נייר קרפ על רגל ימין ועל יד ימין ובקשו מן הילד להניף בו זמנית את יד ימין למעלה ואת רגל ימין קדימה. בקשו מהילד לגעת בכל האיברים הנמצאים באותו צד עליו מונח נייר הקרפ: לחי, עין, אוזן, כתף, טוסיק, מותן, בית שחי. עעודדו את הילד ללפף בעצמו סרט קרפ על איברים שונים בגופו. שימו מדבקה על יד ורגל ימין ובקשו מן הילד לגלגל את הכדור רק ביד וברגל ימין. הדביקו רצועה של נייר דבק צבעוני במאונך, באמצע המראה על מנת לפתח מודעות לשני צידי הגוף. בקשו מהילד להשכיב בובה על צידה הימני, על צידה האחורי, על הבטן, על הגב, וכ"ו. תנו לו לגלגל כדור פעם ביד ימין ופעם ביד שמאל. 

לאחר שהילד מזהה כל צד בנפרד ניתן לבקש מהילד להתאים את שני הסרטים הצבעוניים לצד הנכון ולבצע פעולות של שני הצדדים. למשל: הרם במהירות את שתי הידיים לסירוגין – פעם יד ימין ופעם יד שמאל, צייר באוויר עיגולים גדולים בכל יד בנפרד ובשתי הידיים יחד, עשה תנועות אופניים פעם ברגל ימין ופעם בשמאל, וכ"ו.

בקבוצה, הילדים עם סרטים ימניים ושמאליים על שתי הידיים: בסימן מוסכם נצמדים לחבר רק עם האיבר שבצד הזהה (ימני או שמאלי) או עם האיבר שבצד הנגדי. למשל: יד ימין נצמדת לרגל ימין של חבר, לחי ימין עם כתף ימין של חבר, רגל שמאלית לרגל ימין, וכ"ו.

  • שיווי משקל: קשרו סרט ימני על רגל ימין ובקשו מהילד ללכת על חישוק או על קו כך שרק הרגל עם הסרט תיגע בקו ואילו הרגל השנייה תישאר מחוץ לקו או לחישוק. תרגלו הליכת עקב בצד אגודל והתקדמות על מסלול שהוכן מ"כפות רגליים" ימניות ושמאליות (ממפל, ספוג, פוליגל) בצורות שונות: צעידה, קפיצה על שתי רגליים ועל רגל אחת, הליכת כלב, קפיצת צפרדע, וכ"ו.פיתוח יכולות בגיל הרך: דימוי גוף ומושגי שפה

קרא עוד: 

מיומנויות יסוד בגיל הרך: גזירה והדבקה

פיתוח יכולות בגיל הרך: חושים ותחושות

פיתוח יכולות בגיל הרך: אני וגופי