על מאמן אישי, מתאמן ומה שביניהם

הברית הטיפולית והמרחב שבין מאמן אישי למתאמן 

רגע: מתי בכלל אנחנו פונים לעזרה מקצועית?

נכון: לרוב אנחנו פונים לעזרה כשעלינו להתמודד עם מציאות בלתי רצויה ובלתי מוכרת לנו מניסיון קודם. ומדוע זה כך? משום שמצבי לחץ וקושי, דילמות, משבר בלתי צפוי, קונפליקט בלתי פתור, אירועים חריגים, מעברים ושינויים משמעותיים הם מצבים שמעוררים בנו סערת רגשות. הם מפרים את היציבות והאיזון שהתרגלנו להם וגורמים לנו לעצור ולחפש פתרונות. "עניין לא פתור" במונחים של תאוריית הגשטלט מניע אותנו לחשוב, להרהר ולבדוק מחדש את הדרך בה הלכנו. לעיתים קרובות הם גם מערערים את הביטחון העצמי שלנו ואת האמון שלנו בעצמנו.

במצבים הללו רבים מאיתנו גם רוצים להבין את העבר כדי להפיק לקחים ולשקול את הצעד הבא שלנו. אנחנו שואלים שאלות כמו איך זה קרה לי? איפה טעיתי? מדוע או כיצד הגעתי למצב הזה? ומה עכשיו, לאן להמשיך? מה כדאי לעשות?, ממה עליי להיזהר? אנחנו מחפשים מישהו שיקשיב לנו ויחזק אותנו אבל ייתן לנו גם תשובות מעשיות ומהירות שיעזרו לנו לפתור את ה"בעיה", לעקוף את ה"מכשול" שמעכב או מפריע לנו. את כל זה אנחנו רוצים לקבל מהמטפל שהרי בשביל זה שכרנו את השירות שלו. 

אז למי לפנות ומה בכלל ההבדל בין טיפול כזה לטיפול אחר?

נראה שהמכנה המשותף בין מקצועות הטיפול השונים הוא הרצון של המטפל להיטיב עם הנועץ, לעזור ולחזק את רוחו. ההבדלים בין השיטות השונות הם בתיאוריה ובתפיסת העולם שמנחה את המטפל. שיטות הטיפול, הכלים, משך הטיפול, דפוס היחסים וסגנון הטיפול נגזרים מעקרונות היסוד שמייחדים כל תיאוריה. הנה כמה דוגמאות לסוגים שונים של טיפול:

פסיכואנליזה וטיפול פסיכולוגי לרוב טיפול ארוך טווח שמתמקד בעברו ובעולמו הפנימי של המטופל, במצוקות או בהפרעות נפשיות.

טיפול קוגניטיבי – התנהגותי טיפול קצר יחסית לטיפול פסיכולוגי דינאמי, מתמקד בהכחדת הרגלים מעכבים והקניית התנהגויות חדשות.

אימון אישי תהליך קצר ותכליתי, מתמקד בצמצום הפער בין הרצוי למצוי.

ומה עקרונות היסוד שמנחים את המאמן והמאמנת האישית?

תפקיד: אחד התפקידים המרכזיים של מאמן אישי הוא להחזיר למתאמן את תחושת המסוגלות ולתרום להעצמה האישית שלו. לפיכך עליו להעניק למתאמן "מרחב טיפולי" מוגן ובטוח, לגלות אמפתיה ולהימנע משיפוט או ביקורת.

ומה עם ביטוי רגשות? מחובתו של המאמן האישי לכבד, לתת מקום, להקשיב ולהכיל את כל קשת הרגשות של המתאמן – לרבות הרגשות הפחות נעימים, כמו פחד, אכזבה, עצב, כעס ותסכול. ההנחה היא שחסך ביכולת ההכלה של המאמן ובאשראי לבטא רגשות עלולים לחסום ולחבל בשיתוף הפעולה של המתאמן.

ואולם, חשוב לדעת ששיטת האימון האישי (קואצ'ינג) אינה מסתפקת בביטוי רגשות ואוורור משום שעשייה ממשית היא חלק מהותי בתהליך האימון. המאמן האישי אמנם מצטרף זמן מה לעולמו הפנימי של המתאמן אך הוא מצטרף במטרה להושיט לו את ידו ולהוציא אותו מה"ביצה הטובענית" שהוא חווה. הוא נמנע מלהתמקד ברגשות, במצוקה או בקושי לכשעצמו אלא מאתגר את המתאמן לצאת מ"נעלי הבית הבלויות והנוחות". ההנחה היא שפורקן רגשי מקל אך זו היא הקלה זמנית בלבד. לפיכך המאמן יכול לשאול את המתאמן אם ועד כמה הוא פנוי לאימון גם בסערת רגשות משום שתפקידו ליזום ולהוביל את המעבר מפורקן רגשי לעשייה ממשית, לנתב את הרגשות שעולים לאפיק רציונלי ומעשי. 

ומה עם העבר של המתאמן? בדומה לרגשות, גם עברו של המתאמן מחייב את המאמן לכבד, להכיל ולקבל אותו כמצב נתון, ובתוך כך עליו לעזור למתאמן להשתמש בניסיון העבר שלו כמנוף לייצור תנועה ושינוי בהווה.

ובתכלס מה עושים? המצפן של כל תהליך האימון הוא החזון והערכים האישיים של המתאמן. שאלות כמו "מה אתה רוצה?", "במה אתה רוצה שתהליך האימון ו/או הפגישה האימונית יקדמו אותך?" משקפות את הרצוי. כשיש לנו תשובות ברורות לשאלות הללו מגיע שלב הפעולה והיישום: המאמן והמתאמן מתחילים לגבש תכנית מעשית שנועדה לצמצם את הפער בין המצוי לרצוי.

על מאמן אישי, מתאמן ומה שביניהםאיך עושים את זה? המיקוד של המאמן ב"מעגל השפע", בעוצמות ובתשוקות של המתאמן בד בבד עם תרגום המונחים המבטאים רגשות למונחים המבטאים עשייה מהווים שני עקרונות מרכזיים בברית הטיפולית הנרקמת בין מאמן אישי למתאמן. מיומנויות כמו עידוד, שיקוף ואתגור נועדו לטעת במתאמן ביטחון ותקווה, להעצים את תחושת המסוגלות שלו ולייצר בו תחושת אונים. במקביל, גם המודעות העצמית, המוטיבציה וההכרה של המתאמן בשאיפות, בערכים, בצרכים ובמשאבים האישיים שלו כמוהם כדלק שמייצר תנועה.

מה עוד? הנחת יסוד נוספת באימון אישי על פי התיאוריה של א. אדלר היא שכולנו רוצים להבין ולתת משמעות לחיינו. משמעות זו מתגבשת בהדרגה על סמך ניסיון החיים שצברנו והופכת למעין "ספר חוקים" אישי שלנו. ספר החוקים הזה מכיל בתוכו מסקנות, אמונות והנחות יסוד שאימצנו ומשפיע על כל תחום בחיינו: על מערכות היחסים שאנחנו מפתחים ועל היכולת שלנו לבטא תשוקות, כישורים, העדפות וצרכים אישיים. הוא מעצב את תפיסתנו ביחס לתפקידים שאנחנו ממלאים בחיינו האישיים, המשפחתיים והמקצועיים. אופי התגובות שלנו, קבלת ההחלטות, דפוסי התקשורת, סגנון הניהול העצמי, גישתנו לזמן או לכסף – כל אלה משפיעים ובה בעת מושפעים מ"ספר החוקים" האישי שגיבשנו לעצמנו במהלך החיים.

תהליך האימון האישי מזמין את המתאמן להכיר ולבדוק מחדש את "ספר החוקים" האישי שלו, לבחון מחדש את המסקנות, האמונות והנחות היסוד שגיבש לעצמו על פי ניסיון חייו. תהליך הבדיקה מפגיש אותו עם שאלות מורכבות ומהותיות כמו: מי אני ביחס ל"נושאים הגדולים"? מי אני ביחס לעולם וביחס לסובבים אותי? מה הם חיי? מה אני רוצה? על מה ועל מי חשוב לי להשפיע? כיצד לתת ביטוי מעשי לתפיסה ולערכים שלי ביחס לכל אחד מהנושאים? וכ"ו.

לסיכום: בירור החזון שעל פיו פעל המתאמן, לאן שאף להגיע ועד כמה הייתה הלימה בין הרצוי לבין המצוי עשויים לסייע לו להבין את הרקע למצבו הנוכחי, ובמקביל, הגמשת החוקים והתאמתם ל"כאן ועכשיו" פותחים בפניו דרכי התמודדות ונקודות מבט חדשות ביחס ל"קושי" או ל"בעיה" שמטרידה אותו. שני אלה מסייעים לו לזהות את רצונו ולממשו הלכה למעשה.

לסיום, למי מתאים האימון האישי? מי יכול ומוזמן להתאמן?

מאמנת מוסמכתכל אדם בריא, המסוגל לנהל את חייו ולבטא הוויה של – "אני יכול", "אני מוכן לפעול ולשלם מחיר על מנת להתגבר על קשיים". החלטתו של המתאמן לפנות לאימון מסמלת את יכולתו לפעול למען מימוש רצונו, הגם שהמונח "מתאמן" (בניין התפעל!) משקף אף הוא את העשייה הפעילה המצופה ממנו. לפיכך, החלטת המאמן אם לקבל את ה"לקוח" לאימון מושפעת מיכולתו של המתאמן לבצע פעולות מעשיות ומהיכולת להגדיר מטרה מציאותית וברת הישג.

חסך ביכולת העשייה ו/או בשיפוט המציאות של המתאמן מחייב את המאמן האישי לקבל ייעוץ והדרכה מקצועית על מנת לשקול מה הטיפול שאכן יועיל לו. בסופו של דבר חובתו של כל מטפל היא להעדיף את טובת הלקוח על פני טובתו האישית!

קרא עוד: מה מקבלים באימון אישי?

איך לבחור מאמן אישי

לחצו כאן כדי לדעת במה אוכל לעזור לכם 

הקישו 4300230 077 כדי לתאם פגישת ניסיון בלא כל התחיבות מצידכם.