סיפור בהמשכים

 כמה מילים על סיפור בהמשכים 

ספרות ילדים בכלל והסיפור בהמשכים בפרט מהווים כלי השלכה שמעורר עניין, סקרנות והנאה מרובה תוך כדי עיבוד, הבעה ופורקן של רגשות, חוויות ודחפים שונים. בנוסף לפן הרגשי ספרות הילדים מהווה אמצעי חשוב להעשרה ופיתוח יכולות בכל תחומי ההתפתחות

אז למה דווקא סיפור בהמשכים?

כמה פעמים מצאתם את עצמכם כהורים קוראים לילד סיפור אבל הרגשתם שהוא לא באמת מקשיב?

כמה פעמים כגננת התאכזבת ואולי גם כעסת על אותם ילדים ש"הפריעו" ובכלל לא עקבו אחרי הסיפור שסיפרת במפגש?

גננות ומבוגרים רבים מחמיצים את הערך המוסף שיש לסיפור בכך שהם קוראים אותו בנשימה אחת, בלא לעצור, בלי לשאול שאלות ובלי לדובב את הילד לקחת חלק פעיל בסיפור. סיפור בהמשכים עשוי לצמצם מאד את ההחמצה הזו משום שמטבעו הוא מזמין דריכות, מעורבות פעילה וקשב עקבי. חוסר הוודאות משאיר אותנו עם תבנית לא שלמה, ובמונחי הגשטלט, תבנית לא שלמה משאירה אותנו במתח עד שנשלים אותה. בנוסף, גם הידיעה שהסיפור יעסיק אותנו כמה וכמה ימים מדרבנת אותנו להתאמץ יותר שהרי, אם היום לא אעקוב אחרי מה שקורה אזי גם בימים הבאים אני עלולה להשתעמם ולהפסיד את החוויה.

לסיפור בהמשכים ישנה תרומה חשובה גם בפיתוח יכולות של אוריינות וכישורי חשיבה כמו דמיון, זיכרון, הבנת רצף כרונולוגי של תהליך ורצף של יחסי סיבה – תוצאה ותכלית, הבנת הומור, מצבי אבסורד, זיכרון שמיעתי, תפקודי שפה ודיבור, ועוד.

ואם לא די בכך אזי סיפור בהמשכים מזמין את הילד להתמודד עם מצבי קושי הדורשים סבלנות, איפוק, דחיית סיפוק, מצבי מתח, חוסר ודאות ותסכול. כישורים אלה מפתחים את הבשלות הרגשית של הילד ומקדמים את טווח הקשב שלו. כל אלה מהווים נדבך משמעותי בתהליך המוכנות לכיתה א'.  

לעומת המשחק בהמשכים או היצירה בשלבים, סיפור בהמשכים אינו מחייב אותנו להקצות מקום לשמירת הסיפור, אך הוא כן מצריך הקצאת זמן, מחויבות, מעורבות, מאמץ, פניות וזמינות של המבוגר המספר. כל אלה עשויים להרגיע ולחזק את תחושת האמון והביטחון של הילד במבוגר. ביטחון זה יסייע לו להתמודד עם המתח שהוא חווה כתוצאה מקטיעת הסיפור.

איך עושים את זה?

  • אפשרות אחת: ניתן לסכם מראש שבכל פעם מספרים כמות מסוימת של דפים. 
  • אפשרות שנייה: המבוגר בוחר לקטוע את הסיפור בשיאו של המתח – כאשר מוצגת בעיה או דילמה המצריכה פתרון.
  • כדי לשכלל מיומנויות של שפה ודיבור, הבנת הוראות, הבנת שאלות ורצף של תהליך חשוב לבקש מהילד לשחזר ולספר במילים שלו את החלקים שכבר סיפרנו בפעם הקודמת – לפני שממשיכים את הסיפור. השחזור תורם ליכולת ההבעה והארגון המילולי ומסייע לילד להיכנס לאווירה, להיזכר בפרטים רלוונטיים בעלילה, להבין יחסי סיבה ותוצאה, להביע רגשות, עמדות, שאלות ורעיונות משלו.
  • כאשר קוטעים את הסיפור כשהמתח בשיאו (אחרי הצגת הדילמה אך לפני שסיפרנו את הפתרון) מומלץ להיעזר בשאלות מנחות שידובבו את הילד להעלות השערות, להציע רעיונות ודרכי פתרון משלו. לדוגמא: מה לדעתך יקרה כעת?, מה כדאי להם לעשות?, איך תיפתר הבעיה?, וכ"ו.
  • כאשר מספרים את "פתרון הדילמה" מומלץ להזכיר לילד את ההשערות שהעלה בפעם הקודמת ולהציע לו להקשיב על מנת לבדוק אם ההשערה תאמה לסיפור. ההשוואה בין ההשערות של הילד לבין המסופר בפועל עשויה לתרום להסקת מסקנות תוך הרחבת האפשרויות לפתרון בעיות. 

העשרה ודרכי הפעלה נוספות:

  • להמציא פתיחה או סיום שונה לסיפור 
  • להמציא שיחה בין הדמויות המרכזיות בסיפור לרבות דמויות של חפצים, בעלי חיים וגורמים אחרים. שאלות מנחות לדיבוב: מה התכונות של הדמות, מה היא אוהבת / לא אוהבת לעשות, כיצד היא מרגישה, היכן ועם מי היא גרה, באיזו שפה מדברת, עם מי היא נמצאת, מי דואג ושומר עליה, מה היא מספרת, וכ"ו.
  • להמחיז את הסיפור בשילוב תנועה, מוזיקה, תחפושות ואביזרים רלוונטיים
  • "לעזור" לדמויות במציאת פתרונות, להכין מדריך להתמודדות עם בעיה דומה, ללמד כללי התנהגות למקרה שמתואר וכ"ו.
  • להכין המחשה של הדמויות על ידי ציור הדמות על גבי בריסטול והצמדתה למקל ארטיק / גליל מקרטון..
  • להכין מגילה מצוירת עם עלילת הסיפור: כל קבוצה מציירת פרק אחד מהסיפור על שמינית בריסטול. את הציורים מסדרים על פי הרצף הנכון ומצמידים זה לזה (עם נייר דבק). מדביקים את השוליים של הציור הראשון והאחרון לשיפודי עץ ומגלגלים את כל הציורים לצורת מגילה.

סיפור בהמשכיםלחצו כאן לרשימת ספרי ילדים לגיל הרך 

וכאן לעוד כמה מילים על פיתוח אוריינות

לחצו כאן כדי להשאיר פרטים, להגיב, לשאול, לבקש.. 

וכאן כדי לדעת במה אוכל לעזור לכם 

לעוד "שאלה קטנה" הקישו 4300230 077