מיומנויות יסוד בגיל הרך: גזירה והדבקה

מיומנויות יסוד במוטוריקה עדינה: גזירה והדבקה

הנחיות להקנייה ותרגול גזירה בבית ובגן הילדים

  • הקפידו על מספריים טובות, נוחות ובטיחותיות. 
  • לילדים עם דומיננטיות שמאלית חשוב להציע מספריים שמאליות.
  • הגזירה מנייר עיתון פשוט קשה ומייגעת – בפרט לילדים צעירים. לכן, חשוב להציע תמונות מעיתון צבעוני מנייר משובח ו/או מבריסטולים עבים.
  • ניתן לגזור בישיבה מסביב לשולחן או בישיבה על הארץ .
  • מומלץ להניח פח או מיכל לפסולת קרוב לפינת הגזירה – לאיסוף השאריות.
  • עודדו אוריינות: לפני גזירה מעיתון צבעוני מומלץ לעודד דפדוף ועיון בעיתון, לבחור תמונה באופן חופשי, לתלוש את הדף הנבחר ורק אחר כך לגזור את התמונה המועדפת.
  • מומלץ לרכז את התמונות שהילד גזר במעטפת נייר שיש להכין עם הילד למטרה זו, או להדביק על גיליון נייר ולקשט בשולחן הציור / גואש וכ"ו.
  • לילדים מתקשים מומלץ לתחום את התמונה בעזרת טוש בולט ולבקש מהילד לגזור על הקווים שצוירו בטוש.
  • לילדים שאינם שולטים בטכניקת הגזירה מומלץ להציע גזירת רצועות מבצק, פלסטלינה וקרטון תוך תיאור מילולי של הפעולה הנדרשת: לפתוח ולסגור, לפתוח ולסגור…
  • כיום ניתן לרכוש מספריים מיוחדות עם טווח פתיחה משתנה וכן מספריים עם 4 חורים – שני חורים לילד ושני חורים למבוגר.

הנחיות להקנניה ותרגול הדבקה חופשית דו – ממדית על דף בבית ובגן הילדים

  • בין אם מדובר ביצירה חופשית או במשימות מכוונות חשוב להקנות לילד רצף נכון ויעיל של שלבי העבודה הכוללים זיהוי ושיום החומרים, קביעת מטרה / נושא ה"תמונה", תכנון – הנחת החומרים על מרחב הדף תוך ניצול השטח ומבלי לחרוג מגבולות הדף, מריחת דבק על כל חלק בנפרד (ילדים רבים נוטים לפרק את התכנית שהכינו) וייבוש העבודה.
  • יש להקנות לילד את טכניקת ההדבקה, להדגים ולסייע לו במריחת כמות הדבק הנחוצה, אופן המריחה, הצמדת החומר, הצורך בייבוש וכדומה. הרגלי עבודה נכונים יקלו על הילד ויעזרו לו לפתח דמיון ויצירתיות ולתכנן את עבודתו.
  • חומרי ההדבקה צריכים להיות מגרים וקלים להדבקה. חומר שאינו נדבק בקלות גורם תסכול ועלול להרתיע את הילד מהתנסות חופשית בהדבקה בעתיד.
  • את החומרים יש להגיש ממוינים, כל חומר בצלוחית אחרת. אין צורך להעמיס בחומרים אך יש לאפשר גישה לחומרים אחרים – שאינם על השולחן.
  • מומלץ לעודד הדבקה על דפים בצורות, בגדלים ובצבעים שונים, על מנת לפתח מוטיבציה ויצירתיות.
  • את הדבק ניתן להגיש בבקבוקי דבק אישי (דבק פלסטי) או בקופסא נוחה – עם מכחולים קטנים.
  • רצוי להניח על השולחן מטליות לחות או ספוג לח – לניקוי ידיים במהלך העבודה.
  • את עבודת ההדבקה היבשה אפשר להמשיך ולקשט בצבעים, בטושים ובצבעי גואש (ראה עבודות יצירה בשלבים).

מיומנויות יסוד בגיל הרך: גזירה והדבקה

קרא עוד:

איתור מוקדם של ילדים עם קשיי למידה או עיכוב התפתחותי בגן הילדים

הנחיות ליצירה חופשית עם חימר וצבעי ידיים

יצירה חופשית בגיל הרך 

ארגז החול בגן הילדים