מה זה פעילות דידקטית מכוונת?

פעילות דידקטית? משימה מכוונת? מה זה?

המושג פעילות דידקטית מאגד בתוכו מגוון רחב של התנסויות שמטרתן ללמד, להקנות ידע, לתרגל מיומנות ולפתח יכולות. ההתנסויות והמשימות המכוונות זכו למגוון כינויים שבמקרים רבים מתארים את אמצעי העזר, הכלי שבעזרתו מנסים ללמד. למשל: משחקי שולחן, דפי עבודה, משחקי חשיבה, משחקי קופסא, משחקים שקטים, משחקים דידקטיים, ועוד. המכנה המשותף לכל ההתנסויות הלימודיות הללו הוא העובדה שיש לבצע אותן על פי הוראות חיצוניות הניתנות בכתב או בעל פה.

ישנן פעולות דידקטיות עם הוראות סגורות וחוקים ברורים וישנן פעולות המשלבות הוראות לצד חופש בחירה ברמה כזו או אחרת. לדוגמא: משחקי מסלול מחייבים אותנו להישאר "על המסלול": להמתין בתור, לזרוק קביה ולפעול בהתאם לכמות / לכיוון או למטלה שיצאה, להשלים עם ניצחון של משתתף אחר וכ"ו. מנגד, במטלה כמו מילוי שטח למשל, ההוראה היא לצבוע כל חלק בצבע אחר מבלי לגלוש לתחום אחר, ועם זאת הילד חופשי לבחור באיזה צבע יצבע כל תחום.

אבל בשביל מה? למה צריך את זה?

חלק ניכר מהמשימות המכוונות לגיל הרך נועד להעשרה ופיתוח יכולות עם דגש על פיתוח אוריינות אקדמית. ההוראות השונות מדובבות את הילד להקשיב להוראה, לשתף פעולה, להבחין בין עיקר לטפל, לדייק ולבצע הנחיות שאינן בהכרח תואמות את בחירתו החופשית ו/או את תגובתו המידית.

מרבית הילדים בגיל הרך תופסים את המשימות המכוונות כסוג של משחק מהנה. חלקם הגדול מתנסה בהן בשמחה ורואה בהן אתגר התפתחותי. הימנעות ממושכת והתנגדות עקבית להתנסות במשימות מכוונות הן סימן אזהרה שמחייב בירור מקצועי משום שהוא עלול לרמוז על קשייו של הילד. במקביל, גם הצוות החינוכי בבית הספר יוצא מנקודת הנחה שעל סף כיתה א הילד בשל ללמידה אקדמית, שיטתית, ממוקדת ומכוונת יותר. ההנחה היא שילדי כיתה א כבר רכשו והפנימו ידע, מיומנויות יסוד וכישורי למידה יעילים ולכן הם מסוגלים לעבור לשלב הבא בסולם ההתפתחות הנורמטיבי. הנחת היסוד הזו משתקפת היטב בשיטות הלמידה הנהוגות בבית הספר – השיעור הפרונטלי, שיעורי הבית, המבחנים וכ"ו. לכן – 

ההתנסות בפעולות מכוונות מהווה חלק משמעותי בתהליך המוכנות וההכנה לכיתה א 

והיא מקדמת את תפקודו של הילד בכל תחומי ההתפתחות:

בפן הרגשי: הילד מתרגל ומשכלל את יכולתו להתמודד עם חוקים מוגדרים, לדחות סיפוק, לרסן את עצמו ולתכנן את צעדיו, להפיק לקחים ולהתמודד עם מצבי קושי / תסכול / הפסד / תחרות, וכ"ו. האתגר והרצון להצליח במטלה עשויים להעצים את המוטיבציה ואת הנכונות שלו להתאמץ – על אף הקושי. השיפור בביצוע והמעבר למשימות בדרגות קושי גבוהות יותר מסייעים לילד להכיר ביכולותיו ולפתח תחושת מסוגלות יציבה ומאוזנת.

בתחום החברתי (בפעילות קבוצתית): הילד מפתח מיומנויות וכישורים חברתיים שיסייעו לו להתמודד עם קבוצת השווים. הוא רוכש יכולת להתאפק, לגלות סבלנות, להמתין בתור, לכבד ולהתחשב בזולת. הוא מתרגל דפוסי תקשורת ומשכלל את יכולתו לגלות אמפתיה, לשמוח בשמחתו של חבר שניצח או לעודד אותו שעה שהפסיד.

תחושה ומוטוריקה: התנסות בפעולות מכוונות עשויה להקנות לילד הרגלי למידה תוך תרגול מיומנויות יסוד ופעולות המצריכות שליטה בתנועות ובשרירים עדינים. במקביל, פעולות אלה מדובבות אותו להאריך את טווח הריכוז, להקשיב ולמקד חשיבה. כך למשל עליו לאחוז ולהניע את "חיילי המשחק" בכיוונים שונים ומעמדה לעמדה, לאחוז או לחלק ערמת קלפים, לתכנן כמה כח להשקיע בזריקת קביה, וכ"ו.

התפתחות שכלית: הפעילות המכוונת מציבה את הילד בפני אתגר מחשבתי, תבנית חלקית הממתינה לפתרון שישלים אותה. ההתנסות באתגר שמזמנת המשימה הדידקטית עשויה לפתח קשת רחבה של יכולות וכישורי חשיבה כמו: מיון, הכללה, הבנת הוראות ושאלות, השוואה, הסמלה והפשטה, חשבון וחשיבה כמותית תוך תרגול מניה, השוואת כמויות, הכרת תבנית הקביה, ספירה בטור עולה, טור יורד וממספר שאינו 1 ועוד.

תחום נוסף שהמשימות עשויות לקדם הוא תחום שפה ודיבור על כל רכיביו. במהלך ההתנסות הילד מתאמן על יכולת תיאור ועל הבנה והבעה שפתית. הוא רוכש אוצר מילים ומושגים חדשים כמו מושגי גודל, יחס, מרחב, סדר וזמן. הוא מתאמן על היכולת לארגן את מבעיו במשפטים ברורים ונכונים כדי שהשותפים לצידו יבינו אותו ומפתח מודעות פונולוגית כמו צליל פותח, חרוזי מילים חלוקה להברות וכ"ו. ככל שהוא נחשף למשמעות של סמלילים מוסכמים הוא לומד להכיר גם את הקשר בין סימן גרפי – חזותי לבין הצליל שהוא מייצג, ובהדרגה הוא מתחיל להכיר גם את השפה הכתובה.

מסקנות והמלצות:

המטלות המכוונות מסייעות לילד לפתח תכלול חושי ויישום של מספר מיומנויות בו זמנית. רמת תפקודו של הילד ומידת יכולתו להתמודד עם משימות מכוונות יכולים לשקף את מידת המוכנות והבשלות שלו בתחומי ההתפתחות השונים.

חלק ניכר מהילדים בגיל הרך נהנים מפעולות דידקטיות, משתפים פעולה ומגייסים מוטיבציה גבוהה על מנת להתמודד עם ההוראה בהצלחה. הימנעות ו/או התנגדות ממושכת עלולים לרמוז על קשיים שהילד חווה ולכן מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי.

אם ילדכם מתנגד, נמנע או מתקשה להתמודד עם משימות מכוונות

מה זה פעילות דידקטית מכוונת?כדאי שתפנו לייעוץ מקצועי על מנת לתת לו כלים ולעזור לו להתקדם.

לחצו כאן כדי לדעת במה אוכל לעזור לילד שלכם

וכאן כדי לקרוא על הימנעות והתנגדות לעזרה בגיל הרך 

לחצו כאן כדי להשאיר פרטים ואחזור אליכם בהקדם 

בואו להתייעץ איתי בטלפון 4300230 077