מה זה ההפרעה הזו – "הפרעת קשב וריכוז"?

סימני הזיהוי של הפרעת קשב וריכוז – A.D.D או A.D.H.D 

תיאור והגדרה: 

רמת הפעילות של האדם נעה על קו רצף שקצהו האחד מתאר העדר פעילות לעומת עודף פעילות בקצה השני. קו רצף דומה משקף את היכולת להקשיב, למקד חשיבה ולהתרכז.

מרבית האוכלוסייה נמצאת בטווח ה"נורמה": רמת פעילות ממוצעת תוך איזון בין העדר פעילות לעודף פעילות, איזון בין יכולת גבוהה להתרכז או למקד קשב וחשיבה בהתאם לנסיבות לבין טווח ריכוז קצר מאד ויכולת נמוכה במיקוד קשב. 

תפקודם של רבים מהילדים והמבוגרים בעלי הפרעת קשב וריכוז (A.D.H.D או A.D.D באנגלית) מצביע על קושי באיזון ונטייה להיות בקצוות של קו הרצף: חלקם מבטאים תת פעילות וחלקם עודף פעילות. במטלה אחת הם מתקשים להתרכז ולו לזמן קצר ובמטלה אחרת הם מרוכזים יתר על המידה. בחלק מהמטלות הם ערניים וקשובים לכל רחש פנימי או חיצוני, רלוונטי למטלה או מנותק ממנה, ובמטלות אחרות הם מתקשים להקשיב או להתרכז לאורך זמן. 

הפרעת הקשב היא "הפרעה הנובעת מהתפתחות פתולוגית של מערכת העצבים המרכזית". שכיחות ההפרעה מוערכת ב – 10% – 5% מהאוכלוסייה ו"ברוב המקרים היא באה לידי ביטוי לראשונה בילדות, אך היא אינה חולפת עם ההתבגרות ומלווה את האדם לאורך חייו הבוגרים" (מתוך ויקיפדיה).

ראוי לציין שמחקרים רבים מצביעים על העברה גנטית – תורשתית של ההפרעה בד בבד עם השפעות סביבתיות כמו דרכי חינוך, אווירה משפחתית ועוד.

כישורים ותחומי חוזק נפוצים בקרב ילדים ומבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז:

  • חשיבה מקורית, ספונטניות, יצירתיות גבוהה, חוש הומור ודמיון מפותח
  • תחומי עניין מגוונים, שנינות וסקרנות גבוהה
  • כישורים אומנותיים ויכולת הבעה במוזיקה, דרמה, ציור, פיסול, ריקוד, כתיבה יוצרת, וכ"ו.
  • יכולות טובות בפעילות ספורטיבית על גווניה השונים
  • אופטימיות, קלילות, זרימה 
  • אומץ לב, תושייה, יכולת טובה בפתרון בעיות
  • ענווה וצניעות יתרה במקביל לחוש צדק מפותח
  • מחויבות ונטייה לרצות דמויות שמעודדות ותומכות

קשיים שכיחים בקרב ילדים עם הפרעת קשב וריכוז

  • מה זה ההפרעה הזו שנקראת הפרעת קשב וריכוז, A.D.D או A.D.H.D?רבים מהילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז נזקקים לתיווך, לעזרה ולהתערבות טיפולית בתחומי ההתפקוד השונים על מנת להתגבר על הקשיים ולבטא את היכולות שלהם בצורה מיטבית. סוגי העזרה מגוונים ובין היתר כוללים עיצוב התנהגות, אימון אישיטיפול רגשי, תרפיה ועוד.
  • חלק ניכר מהתלמידים עם הפרעת קשב נזקקים להוראה מתקנת ומקדמת וכ"ו על רקע קשיי למידה וליקויי למידה שונים כמו קשיים ברכישת קריאה, כתיבה, כישורי שפה ודיבור, חשבון ועוד.
  • תנודות במצבי הרוח ואימפולסיביות (לעיתים תוך התעלמות ממצבי סיכון) על רקע קשיים בסינון גירויים פנימיים ו/או חיצוניים ובוויסות של תחושות, רגשות, תנועות ותגובות
  • קושי בחיזוי העתיד תוך הבנה של יחסי סיבה – תוצאה ותכלית, בהבחנה בין טפל לעיקר, בהגדרת מטרות, בתכנון ובקביעת סדר עדיפויות
  • דחיינות, קושי להתמיד ונטייה לבצע מטלות ב"רגע האחרון"
  • קושי בניהול זמן ובעמידה בלוח זמנים
  • קושי בסדר וארגון
  • קושי ביחסים וכישורים חברתיים ובשימור קשרים בין אישיים על רקע שיבושים בקשב ובדפוסי התקשורת שמחבלים ביכולת לקרוא, להבין וליישם את הקודים החברתיים.
  • תחושת מסוגלות חלשה, דימוי וביטחון עצמי נמוכים בהשוואה לרמת היכולות והכישורים האישיים
  • קושי במעברים ובהסתגלות לשינויים בלתי צפויים
  • הפרעות בשינה ו/או בהשכמה, קושי בגמילה ושליטה בסוגרים, מחשבות טורדניות ונטייה להתמכרויות.

חשוב להדגיש שהמידע אינו מהווה תחליף לאבחנה רפואית מקיפה ומקצועית.

לחצו כאן לקריאת חוזר מנכ"ל, משרד הבריאות: מי רשאי לאבחן הפרעת קשב וריכוז

 קרא עוד:

שאלות ותשובות בנושא עזרה לילדים בגיל הרך