כל מה שרציתם לדעת על הרשמה לכיתה א'

הרשמה לכיתה א… התרגשות, שמחה וגם כמה פרפרים בבטן…

 בשל או לא בשל לעבור לכיתה א'? – זאת השאלה!

המונחים "התפתחות" ו"בשלות לכיתה א" מתארים תהליך הדרגתי של התקדמות משלב לשלב ומשקפים את רמת ההתפתחות של הילד בתחום הרגשי, הפיזי, החברתי והשכלי. מיומנויות כמו כתיבה, קריאה, העתקה מהלוח, ארגון הילקוט וכ"ו, דורשות מהילד בגיל הרך בשלות ותכלול חושי שמתבטא בביצוע יעיל של משימות מכוונות תוך אינטגרציה של מספר יכולות בו זמנית.
אם נשווה לרגע את הילד לסיר או לכלי אליו אנחנו מוזגים את התבשיל אזי הידע וההתנסויות השונות שהילד נחשף אליהן הם המצרכים והחומרים שאנחנו מכניסים לסיר. קצב ההבשלה של מערכות הגוף והמוח שמשתנה מילד לילד כמוהו כזמן הבישול שנדרש לכל מאכל. איכות הטיפול בילד, האווירה המשפחתית שהוא חי בה, הגישה והאקלים החינוכי, דפוסי התקשורת, וכ"ו מקבילים לטיפול במצרכים השונים, צורת האחסון, אופן הבישול וכ"ו.

לקראת גיל 6 מרבית הילדים רוכשים את אבני הדרך ההתפתחותיות ומגלים בשלות ללמידה אקדמית בבית הספר. עם זאת, חשוב לזכור שטווח הנורמה הוא רחב מאד ולכל ילד יש קצב התפתחות ייחודי משלו. כמו שלא ניתן להאיץ את קצב התפתחותו הטבעית של הפעוט ולזרז את שלב הישיבה, העמידה או ההליכה העצמאית שלו כך גם לא ניתן להאיץ את ההבשלה של הילד להתמודד עם תנאי הלמידה האקדמית שנהוגה בבית הספר.

אז מי הם הילדים שלא בשלים למעבר לכיתה א'?

בואו נעשה קצת סדר:

את הילדים שעדיין "לא בשלים" למעבר מגן הילדים לכיתה א' אפשר לחלק לשתי קבוצות: 

ילדים צעירים שעדיין לא בשלים למעבר: 

הידעתם שהפרשי הגילאים בין הילדים שלומדים באותה כיתה מתקרב לשנה וחצי? כן. ילד בן 5.8 יכול לחלוק את השולחן שלו עם ילד בן 7 שנים ושניהם יתמודדו עם אותן מטלות. שנה וחצי היא 25% מחייו של ילד בן שש! עצמו רגע עיניים ונסו להפחית 25% מגילכם.. מה קרה בתקופה הזו? האם הייתם מוכנים לדלג על התקופה הזו ולהאיץ את קצב ההתפתחות האישית שלכם? 

אז הקבוצה הזו כוללת ילדים שנולדו בסוף השנתון, מחודש אוגוסט – ספטמבר ואילך, שרכשו בזמן את אבני הדרך ההתפתחותיות, רמת התפקוד הכללי שלהם תואמת למצופה מגילם, הם פתוחים ללמידה, שמחים להתנסויות חדשות ונהנים לשתף פעולה עם מבוגרים ועם בני גילם, ובכל זאת, ישנה הרגשה שהם "ילדותיים", "רוצים עוד לשחק" ושבית הספר "גדול עליהם". הם עדיין לא בשלים להתמודד עם מערכת חוקים נוקשה המחייבת עצמאות, אחריות אישית, ישיבה ממושכת וכ"ו. בכיתה א עלולים הילדים הלא בשלים לגלות חוסר עניין בלימודים, מוטיבציה נמוכה, קושי לבטא את מלוא היכולות שלהם, תסכול, לחץ ומצוקה רגשית.

מנגד, במקרים רבים די בכך שנכבד את הקצב הייחודי של ילדים אלה וניתן להם את פרק הזמן שנחוץ להם על מנת שיבשילו בכוחות עצמם. ברמה המעשית "פרק הזמן שנחוץ להם" מתבטא בהישארות שנה נוספת בגן חובה. במרבית המקרים שנה זו מקדמת מאד את תחושת המסוגלות, את הדימוי והביטחון העצמי שלהם ומאפשרת להם לתרגל מטלות תוך פיתוח יכולות ושכלול תפקודם בעזרת ההתנסויות השונות.

ילדים עם קשיי למידה ופערים בתפקוד

קבוצה זו כוללת ילדים שזקוקים לתיווך ועזרה כבר בגן כי תפקודם הכללי מצביע על עיכוב או איחור התפתחותי, קשיי למידה, סרבול מוטורי, קושי ברכישה ויישום של מיומנויות יסוד, כישורי שפה, פעילות גרפו – מוטורית, ועוד.

המאמץ שנדרש מילד שחווה קשיים מפריע לו ליהנות מלמידה מאתגרת תוך ניסוי וטעייה או מהתנסות חופשית במשימות שדורשות ממנו התמודדות עם הקושי. כך קורה שבאופן פרדוקסלי, דווקא אותו ילד שזקוק לתרגול מוגבר על מנת לשפר את תפקודו ולהתגבר על הקושי יעדיף להימנע מהתנסויות. החסך בהתנסויות מעכב בסופו של דבר את התפתחותו של הילד ומייצר פער שהולך וגדל בין רמת תפקודו בפועל לבין הרמה המצופה מגילו. יתרה מכך: מחקרים רבים מצביעים על מתאם חיובי גבוה בין עיכוב / איחור התפתחותי וקשיים ברכישת מיומנויות יסוד בגיל הרך לבין לקויות למידה בגיל מאוחר יותר.

ואולם, בל נטעה: ישנה חשיבות מכרעת לאיתור מוקדם ולהתערבות טיפולית ומקצועית בגיל צעיר ככל האפשר. מדוע? משום שהניסיון המצטבר וממצאי אותם מחקרים מראים שחלק ניכר מהילדים אשר חוו קשיים בשנות הילדות המוקדמות קידמו מאד את תפקודם והצליחו להשתלב במסגרות החינוך הרגיל הודות לאיתור מוקדם ולעזרה מקצועית שקבלו בגיל צעיר.

לצד העובדה שחלק ניכר מהילדים ב"קבוצת הסיכון" נזקק גם הוא לשנה נוספת בגן חובה, חשוב להדגיש שאין די בכך! ילדים אלה זקוקים לתיווך עם הקניה של הרגלים ותרגול של כישורי למידה יעילים על מנת שיוכלו לבטא את יכולותיהם ולהתמודד בהצלחה עם משימות תואמות לגילם. העזרה ניתנת על ידי אנשי מקצוע כמו גננות שי"ח, גננות טיפוליות, מורות להוראה מתקנת / מקדמת בגיל הרך, מרפאות בעיסוק, קלינאיות תקשורת וכ"ו. 

"לא בשל" או "קבוצת סיכון" לפתח קשיי למידה או ליקויי למידה?

כל מה שרציתם לדעת על הרשמה לכיתה א'כיצד נבחין בין ילד "לא בשל" שבסך הכל זקוק לפרק זמן נוסף על מנת להיות מוכן ללמידה בבית הספר לבין ילד מ"קבוצת הסיכון" שעלול לפתח לקות למידה? איך נבחין בין ילד שזקוק לחיזוק המוכנות לכיתה א בעזרת חוג הכנה לכיתה א' למשל, לבין ילד עם קשיי למידה שזקוק לעזרה משמעותית יותר? מה בעצם צריך להדליק לנו "אור אדום" ולגרום לנו לפנות לייעוץ מקצועי?

סוגיה זו אכן מורכבת ומחייבת בדיקה מקצועית ומקיפה. רבים המקרים בהם נדמה שהילד פשוט אינו בשל דיו למעבר ורק בדיעבד, לרוב בגיל בית הספר, מסתבר שהוא נזקק להוראה מתקנת על רקע לקויות למידה כאלה ואחרות. לפיכך מומלץ שבכל מקרה בו מתעורר ספק או חשש כלשהו שמא לחסך בבשלות נלווים קשיים נוספים מומלץ לפנות לאיש מקצוע מנוסה ומיומן בתחום.

לחצו כאן להכרת כמה סימני אזהרה בגיל הרך

אשמח לשוחח וללוות אתכם בכל שאלה או התלבטות.

השאירו כאן פרטים ואחזור אליכם בהקדם

בואו להתייעץ איתי בטלפון 4300230 077