מאמרים לגננות, מטפלים ומחנכים בגיל הרך

 מאמרים בנושא חינוך, פיתוח יכולות ואמצעי למידה 

  • מודעות פונולוגית בגיל הרך מודעות פונולוגית? מה זה בכלל מודעות פונולוגית?  מודעות פונולוגית היא אחד הרכיבים על פיהם מעריכים את תפקודי השפה של הילד והיא בודקת את מידת המודעות שלו לכל הצלילים שמרכיבים את המילה. פונמה היא צליל, יחידה קטנה ביותר שאין לה משמעות: בַּ, דִ, קְ, רָ וכ"ו. פונולוגיה היא תורת ההגה – מערכת הצלילים הייחודיים שמרכיבים את השפות השונות, והחוקים על פיהם ...
  • שפה ודיבור בגיל הרך כמה מילים על שפה ודיבור בגיל הרך  השפה המילולית על רכיביה השונים מהווה אמצעי בסיסי להבעה, לחשיבה ולתקשורת בין אישית. תהליך רכישת השפה מתחיל בינקות המוקדמת והוא הולך ומשתכלל בד בבד עם ההתפתחות השכלית, המוטורית והרגשית. שליטה בשפה הדבורה על מרכיביה השונים עשויה לתרום ללמידה אקדמית תוך קידום המוכנות לכיתה א ושיפור האוריינות. מנגד, קשיים ברכישת השפה ...
  • יישום התוכנית ההתפתחותית יישום התוכנית ההתפתחותית לגיל הרך: פריסת התוכנית למערכת שבועית כלי עזר מעשי להעשרה ופיתוח יכולות על פי תחומי ההתפתחות יום ראשון תחושה ומוטוריקה ימי שני  שלישי יום רביעי תפיסה חזותית יום חמישי הכנה לחשבון יום ששי – שבת כישורי חיים חשיבה, שפה ודיבור חגורת כתפיים: משחקים עם כדורים, כריות רכות, חישוקים, שקיות תחושה, בלונים, ספוגים, טבעות גומי, וכ"ו. מסירה – תפיסה בעיטה, גלגול ברגל קליעה לסל / לקיר באולינג זריקה ללמעלה ותפיסה ידע ...
  • תכנית התפתחותית לגיל הרך תכנית התפתחותית כוללת לגיל הרך – על פי תחומי ההתפתחות המיומנות פעילויות להעשרה ופיתוח יכולות בגיל הרך כישורי חיים והרגלי עבודה עצמאות סדר וארגון התמדה תכנון מיון והכללה ארוחות: לעודד אכילה עצמאית עם סכו"ם, ישיבה נכונה ליד שולחן, ניקוי עצמי עם מפית, פינוי כלי האוכל וכ"ו. לבוש: בשלב ראשון להלביש בובות ובהמשך להקנות הורדה ולבישה של בגדים לעצמו – תחילה פשיטת בגדים מפלג גוף תחתון – ...
  • תוכנית התפתחותית לגיל הרך תוכנית התפתחותית לגיל הרך: מדוע ולמה זה טוב? בשביל מה צריך תוכנית התפתחותית? "אני צריכה הדרכת הורים כדי שתעזרי לי לבנות תכנית התפתחותית לבת שלי" – אמרה לי דנה בשיחת הטלפון הראשונה שלה איתי. "מה זאת אומרת תוכנית התפתחותית?" – שאלתי את דנה. "תראי: הבת שלי בת שנה ו – 10 חודשים ואנחנו עדיין לא שולחים אותה לגן. היא ...
  • חכמת חיים: עץ הצרות חכמת חיים: ציטוטים נבחרים עם מוסר השכל "עץ הצרות" – סיפור עממי על הורות ומשפחה לפני הרבה זמן, כשעסקתי בשיפוץ של בית החווה הישן שלי, נזקקתי לשירותיו של אינסטלטור שיטפל בכל ענייני הצנרת של הבית. הזמנתי והגיע בחור רציני ואחראי. אחרי שסיים את יום העבודה הראשון שלו, שהיה יום קשה ומתיש, יצא אל האוטו שלו וראה שיש לו ...
  • גננת, סייעת ומה שביניהן: מדריך לגננת גננת – סייעת: מערך היחסים בין הגננת לסייעת בגן הילדים מדריך לגננת: מה כדאי לעשות כדי שהסייעת תתרום ותשתף איתך פעולה? פנו זמן ומקום לפגישה אישית עם הסייעת לפני פתיחת שנת הלימודים לצורך הכרות ותיאום צפיות. במהלך הפגישה הקפידו מאד על אווירה נינוחה ונעימה. אפשרו לסייעת לשתף אתכם ברגשות ובחוויות מהחופשה ולאחר מכן שתפו גם אתם במה שמתאים לכן. עודדו את ...
  • אקלים חינוכי ואווירה בבית, בגן ובכיתה (חלק ב) המשך מפתח לעיצוב אקלים חינוכי ובדיקת האווירה המשפחתית בבית, בגן הילדים ובכיתה (הערכים מסודרים על פי סדר האלף בית) קריטריונים להערכת האקלים החינוכי אקלים חינוכי מיטיב ומקדם אקלים חינוכי מעכב ומזיק כבוד האדם ושוויון הזדמנויות, "הזכות לכבוד והחובה לכבד"  לכל אחד יש זכות לכבוד ובה בעת כל אחד נדרש לכבד את האחר. המנהיג מקפיד לכבד את כל השותפים והחניכים, ובמקביל הוא דורש גם ...
  • אקלים חינוכי ואווירה בבית, בגן ובכיתה (חלק ג) המשך מפתח לעיצוב אקלים חינוכי מיטבי ולבדיקת האווירה המשפחתית בבית, בגן הילדים ובכיתה (הערכים מסודרים על פי סדר האלף בית) קריטריונים להערכת האקלים החינוכי אקלים חינוכי מיטיב ומקדם אקלים חינוכי מעכב ומזיק משוב וחיזוקים עידוד, ביקורת הדמות המובילה מחפשת את "חצי הכוס המלאה", מעודדת ומעצימה את האחר, מאתגרת אותו לבטא את הטוב שבו. היא ממוקדת בנכונות להתאמץ, מקדמת את הדימוי העצמי, נוטעת תחושת מסוגלות וביטחון ...
  • כוחו של מגע / פיליס דיוויס כוחו של מגע: אנא – גע בי! אם אני הוא תינוקך – אנא געי בי. אני זקוק למגעך במובנים שלא תביני לעולם. אל תסתפקי ברחצה, בהחלפת חיתולים ובהזנה: נענעי אותי בסמוך אליך, נשקי את פני וחבקי את גופי. מגעך המרגיע, העדין, מעניק לי ביטחון ואהבה. אם אני הוא ילדך – אנא גע בי. אף שאני עלול להתנגד, אולי להדוף אותך ממני, המשך. מצא ...
  • איתור מוקדם בגיל הרך – בגן הילדים ובכיתה א איתור מוקדם בגיל הרך: "טיפול כבר בגן? הוראה מתקנת כבר בגיל הרך? למה? הוא כל כך קטן עדיין, זה בטח יעבור לו כשיגיע לבית ספר…".
  • אקלים חינוכי מיטבי ואווירה משפחתית מה זה אקלים חינוכי מיטבי ואיזה סוגים של אווירה משפחתית אנחנו מכירים? האם יש לנו את היכולת להבחין בין אווירה קרה לאווירה חמה, סוערת או חונקת בדומה ליכולת האנושית שלנו להבדיל בין מזג אוויר חם לקר?
  • אקלים חינוכי מיטבי בבית, בגן הילדים ובכיתה אקלים חינוכי מיטבי ואווירה משפחתית: מה הם המשתנים והקריטריונים שמשפיעים על האווירה המשפחתית? בעזרת איזה ערכים נוכל להעריך את האקלים החינוכי בבית, בגן הילדים או בכיתה?
  • גננת, סייעת ומה שביניהן גננת וסייעת בגן הילדים: כיצד ניתן לקדם את שיתוף הפעולה בין הסייעת לבין גננת – האם בגן הילדים? מה כדאי לעשות כדי ליהנות מעבודת צוות והאם ישנו קשר בין האקלים החינוכי של הגן לבין היחסים בתוך הצוות?
  • קשיי למידה וליקויי למידה בגיל הגן קשיי למידה וליקויי למידה בגיל הגן: רבים מההורים חוזרים ושואלים מה לעשות עם הקשיים האלה של הילד. "הרי הוא רק בגן, עדיין קטן כל כך, יכול להיות שזה יעבור לו כשיגדל". האומנם? האם אפשר להתחיל בטיפול כבר בגיל צעיר? מה כדאי ונכון לעשות?

החומרים באתר זה הם לשימוש פרטי של הורים ואנשי מקצוע לצורך קבלת מידע בלבד.

אין להפיץ, להעתיק, לשדר או לפרסם חומר כלשהו מתוך המאגר

ללא הסכמה מראש ובכתב של בעלי זכויות היוצרים השונים.