אקלים חינוכי ואווירה בבית, בגן ובכיתה (חלק ב)

המשך מפתח לעיצוב אקלים חינוכי ובדיקת האווירה המשפחתית

בבית, בגן הילדים ובכיתה (הערכים מסודרים על פי סדר האלף בית)

קריטריונים להערכת האקלים החינוכי אקלים חינוכי מיטיב ומקדם אקלים חינוכי מעכב ומזיק
כבוד האדם ושוויון הזדמנויות, "הזכות לכבוד והחובה לכבד" 
  • לכל אחד יש זכות לכבוד ובה בעת כל אחד נדרש לכבד את האחר. המנהיג מקפיד לכבד את כל השותפים והחניכים, ובמקביל הוא דורש גם מהם שיכבדו אותו וזה את זה.
  • המנהיג מכבד את האחר כאדם שלם ומקבל אותו בלא תנאי, מכבד את הגבולות ואת הקצב האישי שלו, מאפשר לו לבחור ולממש את רצונו תוך ביטוי חופשי של דעות ועמדות ובלבד שכל אלה אינם מהווים סכנה, אינם פוגעים בזולת ואינם גורמים להרס או נזק לסביבה.
  • המנהיג וחברי הצוות מרשים לעצמם לזלזל זה בזה תוך שימוש בתגובות מילוליות ו/או בלתי מילוליות, גלויות או סמויות שעלולות להצביע על כוונה ללעוג, להשפיל, להכאיב ולפגוע באחר.
  • השותפים והחניכים חווים יחס של "איפה ואיפה": חלקם "מסומנים" ומנוצלים לרעה על ידי המנהיג וחלקם האחר "מועדפים" שנהנים מיחס מועדף הכולל הטבות וזכויות יתר.
לכידות קבוצתית ותחושת שייכות
  • המנהיג מתעניין ועוקב אחר תהליכים שמתרחשים בין חברי הקבוצה כגון קבלה ודחייה חברתית, קליקות, קונפליקטים, סימני מנהיגות וכ"ו.
  • המנהיג מתווך ומקנה לחברי הקבוצה כישורים חברתיים כגון יכולת לנהל שיחה ולהקשיב זה לזה, המתנה בתור, יכולת לוותר, להפסיד ולדחות סיפוק, יכולת לעודד, לעזור ולמצוא פתרונות לקשיים שעולים.
  • המנהיג מודע לכוחה של הקבוצה ויודע לגייס אותה לטובת הפרט. הוא רותם אותה על מנת לתמוך ולעודד את זה שחושש "למתוח שריר", לרסן את ההוא שמציק או להתקומם כשמישהו עושה דבר שהוא "לא פייר".
  • המנהיג יוזם פעולות שמהוות חלק מההווי המשותף של הקבוצה כגון משחקי חברה, מפגשים חברתיים אחרי שעות הלימודים, יצירת קשר עם חבר שנעדר, ציון אירועים אישיים ומיוחדים וכ"ו.
  • המנהיג אינו מודע למתרחש בקבוצה, אינו עוקב אחר התהליכים הבין אישיים שהיא עוברת ולעיתים נדמה שהוא בעמדה של "לא ראיתי, לא שמעתי".
  • רוב הזמן המנהיג נמנע מלהקנות ולתרגל עם חברי הקבוצה כישורים חברתיים שעשויים לתרום ולשפר את היחסים ביניהם.
  • המנהיג מתקשה לנהל פעילות משותפת לכל חברי הקבוצה יחד כתוצאה מהפרעות חוזרות, משמעת נמוכה, קשב לקוי, התעלמות מהוראות או ביטויי אלימות של חברים בקבוצה.
  • המנהיג אינו רואה את עצמו אחראי למה שקורה עם הקבוצה מחוץ לשעות הלימודים במסגרת.

כאלה אנחנו

מנהיגות ויכולת ניהול
  • הדמות המובילה ממלאת את מלאכת הניהול על כל מרכיביה: ייצוג המסגרת בפני גורמים חיצוניים, שימור הקשר עם "לקוחות" – הורים ובני משפחה, ניהול התקציב, ניהול צוות העובדים ועוד.
  • הדמות המובילה ממלאת את תפקיד ה"מבוגר האחראי": היא מגויסת ומגייסת את האחרים למען מימוש הייעוד ומטרות העל של המסגרת, יודעת לתכנן, להחליט ולהתמודד עם קושי.
  • מסיבות כאלה ואחרות נראה שתפקיד הניהול "גדול" על הדמות שאמורה להוביל את הצוות והחניכים. תפקודה הכללי יכול להצביע על "ראש קטן" לצד כשלים שונים. למשל: העדר תכנון, אי עמידה בלוחות זמנים, קושי בהתמודדות עם מצבי לחץ, תקשורת בין אישית לקויה עם אנשי צוות, עימותים עם הורים וגורמים חיצוניים, היעדרויות תכופות, עייפות וחוסר מוטיבציה לתרום מעבר למינימום ההכרחי.
מענה לצרכים פיזיים ורגשיים של הזולת
  • המנהיג מספק מענה לצרכים הפיזיים והרגשיים של כל אחד מתוך מודעות וכבוד לקשת הרגשות והצרכים האנושיים.
  • המנהיג אמפאתי, נמצא שם בשביל האחר "בגובה העיניים" וממקום של שוויון אנושי.
  • המנהיג מקפיד ליישם בעקביות את הכלל ש"את השנוא עלייך אל תעשה לחברך".
  • התחשבות נמוכה, התעלמות ולעיתים גם חסך במענה מסודר לצרכים הבסיסיים של הצוות והחניכים.
  • לשותפים ולחניכים ישנה תחושה ש"אם אין אני לי מי לי".
  • שכיחות גבוהה של תלונות ותגובות המבטאות כעס, אכזבה, תסכול וחוסר שביעות רצון של ההורים.

לחצו כאן להמשך קריאה

לקבלת ייעוץ ועזרה בעיצוב אקלים מיטבי הקישו 4300230 077

או השאירו כאן פרטים ואחזור אליכם במהרה.