גננת, סייעת ומה שביניהן: מדריך לגננת

גננת – סייעת: מערך היחסים בין הגננת לסייעת בגן הילדים

מדריך לגננת: מה כדאי לעשות כדי שהסייעת תתרום ותשתף איתך פעולה?

  • פנו זמן ומקום לפגישה אישית עם הסייעת לפני פתיחת שנת הלימודים לצורך הכרות ותיאום צפיות. במהלך הפגישה הקפידו מאד על אווירה נינוחה ונעימה.
  • אפשרו לסייעת לשתף אתכם ברגשות ובחוויות מהחופשה ולאחר מכן שתפו גם אתם במה שמתאים לכן.
  • עודדו את הסייעת לספר לכן על תפיסתה החינוכית: במה היא מאמינה, מה חשוב לה, מה היא אוהבת בתפקיד ומדוע בחרה לעסוק בתחום החינוך.
  • נסו לברר מה הם תחומי החוזק ותחומי הקושי של הסייעת: במה היא טובה, מה מצליח לה היטב, מה הכישורים שלה ובמה היא יכולה לתרום, ומנגד – בררו מה קשה לה, במה היא זקוקה לעזרה שלכן.
  • ספרו לסייעת על תפיסתכן החינוכית: במה אתן מאמינות, מה חשוב לכן להקנות לילדים ומדוע בחרתן בתחום החינוך.
  • ספרו לסייעת מה הם הכישורים ותחומי החוזק שלכן וציינו גם את תחומי הקושי שלכן: איזו עזרה הייתן שמחות לקבל ממנה?
  • הגדירו היטב את חלוקת התפקידים ביניכן וזכרו להתייחס גם לתקשורת ולמערך היחסים בין חברי הצוות החינוכי לבין ההורים. למשל: מי, מתי וכיצד פונים להורים, מי מוסרת מידע אישי להורים?, מי אחראית על קישוט הגן?, מי מכינה חומרי יצירה, עורכת ומפנה את שולחנות העבודה?, מי מסדרת ו/או מנקה, את מה מנקה, מתי ובאיזו תדירות מנקה, באיזה חומרים והיכן הם מאוחסנים?, מי רוכשת ציוד, חומרי ניקוי וחומרי עבודה אחרים?
  • הקפידו לתאם צפיות גם לגבי מידת המעורבות של כל אחת מכן בפעילויות ותרחישים שונים מהווי הגן. למשל: עד כמה כל אחת מכן מעורבת ופעילה מבחינה לימודית – מקנה ידע, מחזקת הרגלים, עוזרת לילדים במשימות מכוונות, במשחקי חשיבה, יצירה, הקראת סיפור וכ"ו, מי מכן עוזרת לילדים בלבוש, אוכל, ניקוי והחלפה במקרה של בריחת צרכים, וכ"ו.
  • סכמו ביניכם את הנהלים הקבועים והיומיומיים. למשל: שעות הנוכחות של שתיכן, אופן קבלת הילדים בבקר ובשעת הפיזור, שעת סגירת הגן, נוהל איחורים וחיסורים, סדר היום כולל סדר יום בימי ששי, מה מצופה שכל אחת מכן תעשה בזמן הפעילויות השונות, מי משגיחה על הילדים בחצר, אמצעי התקשורת לעדכון והעברת מידע ביניכן, הכללים של שיחות אישיות בטלפון, נוהל זמני ארוחות ו"קופה קטנה" לצרכי הצוות, כללי עישון, נוהל נוכחות והיערכות לקראת ישיבות צוות, מסיבות ומפגשי הורים אישיים וקבוצתיים.
  • הבהירו היטב שבטיחות הילדים, שלומם, טובתם והרווחה האישית שלהם עומדים בראש סדר העדיפויות. הגיעו להסכמה שעיקרון זה ינחה אתכן בכל מחלוקת, קושי או קונפליקט שיתעורר ביניכן.
  • הבהירו לסייעת שהיחסים איתה חשובים לכן. הגיעו איתה להסכמה שבכל מקרה של אי הבנות שתיכן תנסו ליישב את הקונפליקט בשיחה גלויה במסגרת פגישה אישית שתקבעו ביניכן. הבהירו שאין לערב גורמים אחרים כמו נציגי הרשות, הפיקוח, ההורים וכ"ו לפני שמתקיימת ביניכן שיחה על הנושא, וכמובן שלא דנים על נושא המחלוקת בנוכחות הילדים.
  • לקראת סיום הפגישה עם הסייעת שאלו אותה מה עוד חשוב לה שתדעו עליה ואם יש לה שאלות / בקשות נוספות. ספרו לה מה עוד חשוב לכן שתדע עליכן וציינו בקשות מיוחדות שיש לכן ממנה.

ומה עם יתר חברי הצוות?

  • תזמנו פגישה אישית בין גננת האם לבין הגננת המשלימה במבנה דומה לפגישה עם הסייעת.
  • ארגנו מפגש אישי ו/או קבוצתי עם כל אנשי הצוות לצורך הכרות ותיאום צפיות: גם הפעם הגדירו תפקידים, פרטו את דרכי התקשורת והעברת המידע, תכננו את תדירות הפגישות הקבוצתיות, המטרות והנושאים שיועלו בישיבות צוות.
  • בגני החינוך המיוחד מומלץ לקבוע כבר בתחילת השנה תאריכים להגשת דו"חות, לישיבות צוות בנושא תל"א ולפגישות הורים לצורך מסירת התל"א.
  • הכינו דף קשר פנימי לכל אחד מחברי הצוות. ציינו בו את התפקיד, אמצעי הקשר, השעות וימי העבודה בהם כל אחד נוכח בגן. 

ולסיום: ברגעים קשים זיכרו שזאת ממש לא בושה לבקש עזרה!

לשמחתנו היום כבר יש לנו ייעוץ חינוכי לגיל הרך

ודווקא הגננות המקצועיות הן אלה שמרשות לעצמן להיעזר בהדרכת גננות.

תוכלו ליצור איתי קשר בטלפון 4300230 077

גננת בגן ילדיםאו בדוא"ל aloncarmit@gmail.com 

לחצי כאן כדי לדעת מה עוד תיתן לך יועצת חינוכית

וכאן כדי לדעת במה עוד אוכל לעזור לך

בברכת שנת לימודים פוריה ומהנה,

כרמית.