תכנית התפתחותית לגיל הרך

תכנית התפתחותית כוללת לגיל הרך – על פי תחומי ההתפתחות

המיומנות פעילויות להעשרה ופיתוח יכולות בגיל הרך

כישורי חיים

והרגלי עבודה

עצמאות

סדר וארגון

התמדה

תכנון

מיון והכללה

ארוחות: לעודד אכילה עצמאית עם סכו"ם, ישיבה נכונה ליד שולחן, ניקוי עצמי עם מפית, פינוי כלי האוכל וכ"ו.
לבוש: בשלב ראשון להלביש בובות ובהמשך להקנות הורדה ולבישה של בגדים לעצמו – תחילה פשיטת בגדים מפלג גוף תחתון – מכנסיים, גרביים, תחתונים וכ"ו, בשלב מאוחר יותר הורדה ולבישת בגדים מפלג גוף עליון כמו חולצה, מעיל וכ"ו.
רחצה וניקיון: לעודד שטיפה וניגוב ידיים / פנים, ניקוי עצמאי באמבטיה תוך כדי שילוב של משחקי זיהוי ושיום של שמות האיברים של הילד ודמויות אחרות כמו המטפל, בני משפחה, בובות משחק וכ"ו.
סדר במרחב: לעודד השתתפות פעילה באיסוף, מיון וסידור חפצים כמו משחקים, כלי כתיבה, חומרי יצירה, כלי אוכל, בגדים מלוכלכים וכ"ו.
הנאה במטבח: לעודד התנסות פעילה בהכנת הארוחות תוך שימוש בכלים, שיום הפעולות והחומרים השונים. למשל: ערבוב ירקות, מריחת ממרחים, בחישת עיסות, רידוד בצק, הוצאה והכנסת מצרכים למקרר וכ"ו.
כאן יש כמה עקרונות מנחים לפיתוח עצמאות בגיל הרך, וכאן יש רעיונות נוספים לשיתוף ילדים בעבודות הבית.

כישורי שפה

וזיכרון שמיעתי

אוצר מילים

מושגי יסוד

הטיית שמות עצם ופעלים על פי גוף, מין, כמות וזמן

מבנה המשפט

יכולת תיאור

קטגוריות

מודעות לצלילים ולחלקי המילה

תכנית התפתחותית לגיל הרך

תיאור מילולי קבוע של פעולות יומיומיות תוך שיום העצמים והפעולות השונות  
דקלומים קצרים ושירי משחק תוך הדגשה ו/או הוספת תנועה לפונמות נבחרות כמו סיומות קבועות, חרוזי מילים, הברה פותחת וכ"ו. כאן תמצאו קובץ שירי משחק ומשחקי אצבעות.
איברי גוף ותפקודם: זיהוי איברי הגוף של הילד, של בובות ודמויות מוכרות. מומלץ להתייחס למיקום ולתפקוד של כל איבר בשילוב משחקי ניחוש לחושים השונים כמו פרה עיוורת, מאיפה / של מי הקול, נחש של מה / מי הטעם / הריח / המרקם הזה, בשביל מה צריך אוזניים / אף / פה.., הגב מאחור, הבטן מלפנים וכ"ו.
מושגי צבע, צורה, גודל, מרחב, מספר סודר, מילות יחס וזמן: להקנות בכל פעם מושג אחד בלבד בליווי המחשה והקנייה הדרגתית מהמוחשי למופשט: למעלה, למטה, קדימה, אחורה, לפני, אחרי, בתוך, מתחת, מעל, ראשון – אחרון, שני / שלישי…, גבוה – נמוך, ארוך – קצר, צר – רחב, דק – עבה
סדרות קבועות: ציר המספרים בטור עולה וימי השבוע, ובשלב מאוחר יותר דקלום האותיות, עונות השנה, ספירה בטור יורד ורצף החגים.
מדרשי תמונה תיאור תמונות בספרים תוך דגש על הבנת שאלות, הרחבת המבעים ואוצר המילים.
מבנה משפט וארגון מילולי: הוספת מילות קישור וכינויי גוף תוך הרחבת המילים שאומר למשפט שלם ונכון מבחינה תחבירית ולוגית.

הקניית שמות של קטגוריות מיון, הכללה והשוואה בין הקבוצות. מיון על פי קריטריונים והכללת הגירויים לקבוצות. למשל: תן לי את כל בעלי החיים, תן לי רק פירות, הוצא מהמקרר רק מוצרי חלב, שים בכוס את כל מכשירי הכתיבה, שים בארון רק צלחות פלסטיק. יש להקפיד על הקנייה מהמוחשי למופשט ולעודד חלוקה על פי קריטריונים משתנים כך שבכל פעם הגירוי יכול להיות שייך לקטגוריה אחרת.

  • קבוצות מזון: פירות, ירקות, מוצרי חלב, מוצרי בשר וכ"ו: "תן לי רק פירות", "הוצא מהמקרר את כל הפירות"
  • טבע: בעלי חיים, צמחים, מזג אוויר
  • תפקוד: כלי תחבורה, מכשירי חשמל, כלי כתיבה, כלי אוכל, כלי עבודה, רהיטים, בגדים, כלי תפירה וכ"ו
  • חומרים ותכונות: זכוכית, נייר, פלסטיק, עץ, מתכת, שביר, שקוף, חלק, נוזלי, לח, דביק, קשיח, וכ"ו.

כישורי חשיבה

אוצר ידיעות

פתרון בעיות

השוואה והסמלה

הסקת מסקנות

ידע: לעודד סקרנות ולהרחיב ידיעות על תכונות ומאפיינים של הגירויים שנחשף אליהם כמו איברי גוף, חלקי העץ / הפרח, מזג האוויר, עונות השנה, סמלי חגים, חומר ייצור, מיקום במרחב, צאצאים, מקצועות וכ"ו.

הבנת הוראות ומילות שאלה: מי, מתי, למה, איפה כמה, איך, הכנס, הוצא, חָבֵּר, המשך, וכ"ו.

גמישות מחשבתית וחשיבה רב כיוונית: לעודד יצירתיות, דמיון ומקוריות תוך הבחנה בין דמיון למציאות, מציאת פתרונות לבעיות יומיומיות בהן נתקל, שימוש בהומור ובמצבי אבסורד.

תפיסה חזותית

השלם וחלקיו

זיהוי שווה – שונה:

השלמת רצף

העתקת דגם

תכנית התפתחותית לגיל הרך

משחקי לוטו ובשלב מאוחר יותר דומינו – פירות, ירקות, צורות הנדסיות, בעלי חיים וכ"ו.
פאזלים בדרגות קושי עולות משני חלקים ומעלה. בשלב ראשון מומלץ פאזלים מעץ ו/או פאזל רצפה עם תמונות ברורות וגדולות.
משחקי זיכרון: בשלב ראשון מומלץ להקנות את חוקי המשחק בעזרת 3 – 2 זוגות של גירויים מוכרים כמו מאכלים, בעלי חיים, צעצועים וכ"ו.
דגמים: השחלה ו/או בניית דגם קביות ומשחקי הרכבה על פי הוראה. למשל: העתקת מבנה פשוט של גשר / מדרגות מקביות מוחשיות או השחלת חרוזים על פי מחרוזת נתונה
השלמת רצף: השלמת סדרה של 3 – 2 איברים על פי רצף קבוע. למשל: חרוז אחד כחול ואחד אדום, רכבת קביות ברצף של קביה אחת גדולה ואחת קטנה.
ספרות חשבון חשיפה לספרות במגוון ערוצים. למשל: טלפון עם חוגת מספרים, שעון, קביות עם מספרים, קלפים, מקלדת, תמונות וספרים עם מספרים, וכ"ו.. חשוב לציין ולהמחיש את הכמות שמייצג הסמל החזותי ובהמשך להתנסות בסידור המספרים ברצף הנכון.
אוריינות: חשיפה לשפה הכתובה כמו הכרת הספר – כיוון הקריאה, חשיפה לאותיות השם הפרטי – בשלב ראשון רק חשיפה ספונטנית.

מוטוריקה עדינה

תיאום עין – יד

תיאום בין שתי הידיים

הפרדת אצבעות

אחיזת פינצטה

שימוש ביד העזר

תכנית התפתחותית לגיל הרך

 

תפעול חפצים כמו פתיחה וסגירת קופסאות, בקבוקים, דפדוף בספר, רכיסת כפתורים, אריזות ממתקים
משחקי הרכבה: קביות במגוון צבעים וצורות, לזי, עץ ובורג, מגדל קופסאות מהגדול לקטן, סברס, לגו, שלשול מטבעות לקופה, פטריות על לוח מחורר, אטבים וכ"ו.
·השחלת חרוזים בצורות וגדלים שונים – תחילה השחלה חופשית ובהמשך השחלה על פי הוראה כמו העתקה של דגם נתון, מיון על פי צבע / גודל / צורה – רק אדומים, רק ריבועים גדולים, השלמת רצף של 2 איברים – חרוז אחד כחול ואחד אדום.
יצירה: כיור עם פלסטלינה, בצק, חימר, צבעי ידיים, עיסת נייר, קצף גילוח, צבעי גואש, דבקיות, חותמות, ציור על דפים גדולים עם מגוון סוגים של צבעים, הדבקות של מגוון חומרים.
ניצול פסולת: קריעה וקימוט נייר עיתון, גלגול הקרעים לכדור וקליעת הכדורים לסל, משחק חופשי ובניה עם גרוטאות, אריזות קרטון, יריעות בדים וכ"ו.
גזירה: התנסות במספריים – בשלב ראשון גזירת פלסטלינה או בצק ובהמשך גזירה חופשית של בריסטול קשיח. רק לאחר רכישת מיומנות הפתיחה והסגירה של המספריים לעודד גם גזירה על קווים וצורות.
אחיזת פינצטה: לעודד התנסות באחיזת כף, מזלג וכפית, מברשת שיניים, הברגות, ליקוט קטניות / גפרורים צבעוניים עם פינצטה, מחק, מטבעות, דוקים, היפוך קלפים מצד לצד, חכות מגנט, השחלת שרוכים, מגוון מכחולים, פיצוץ ניילון בועות.

מוטוריקה גסה

תיאום עין – יד

תיאום בין שני צידי הגוף

שיווי משקל

וויסות כח

משחקי כדור: מסירה, תפיסה, בעיטה, גלגול, הקפצה, זריקה ללמעלה, קליעה לסל, קליעה לקיר, באולינג וכ"ו. אפשר לגוון עם כריות רכות, שקיות תחושה, בלונים, ספוגים, טבעות גומי, חישוקים קטנים.
ניתוק מהקרקע: קפיצה על 2 רגליים, עמידה וקפיצה על רגל אחת, עמידה על כסא וירידה ממנו בלי עזרת ידיים, הליכה על מסלולי קווים שונים, הליכה על חומות אבנים, טיפוס על סולמות, עליה וירידה במדרגות.
יציבה ותיאום תנועות: סוגי הליכות ותרגילי זחילה שונים: הליכה קדימה / אחורה והצידה, הליכה בתוך מסלול קווים, קפיצה על 2 רגליים ובהמשך על רגל אחת, הליכת כלב, הליכה על הברכיים.

הכנה לחשבון

ספירה ומניה

התאמה חד – חד ערכית

מעט לעומת הרבה

יותר, פחות ושווה

ספירה ומניה של איברי גוף: שתי ידיים / רגליים / עיניים וכ"ו, פה / אף / מצח אחד, 10 אצבעות ידיים ורגליים.
מניית כמות שמסודרת בתבנית קבועה: רגליים ואיברים אחרים של בעלי חיים, כסאות, שלחנות, גלגלי מכוניות, תבנית הקביה, וכ"ו.
מתן כמות מבוקשת: קח רק 2 בייגלה, תן לכל ילד 3 מדבקות, הבא מהמגירה 4 כפיות, וכ"ו.
מניית עצמים: בוא נספור כמה קביות יש לנו?, כמה כסאות צריך?, כמה קביות יהיו למגדל אם נוסיף לו עוד קביה או אם נוריד קביה?
התאמה חד – חד ערכית: שים כוס אחת ליד כל צלחת, תן כדור אחד לכל ילד, חלק פרח אחד לכל בובה..

לחצו כאן ליישום התכנית ההתפתחותית בפריסה של מערכת שבועית