תוכנית התפתחותית לגיל הרך

תוכנית התפתחותית לגיל הרך: מדוע ולמה זה טוב?תכנית התפתחותית לגיל הרך

בשביל מה צריך תוכנית התפתחותית?

"אני צריכה הדרכת הורים כדי שתעזרי לי לבנות תכנית התפתחותית לבת שלי" – אמרה לי דנה בשיחת הטלפון הראשונה שלה איתי.

"מה זאת אומרת תוכנית התפתחותית?" – שאלתי את דנה.

"תראי: הבת שלי בת שנה ו – 10 חודשים ואנחנו עדיין לא שולחים אותה לגן. היא איתי בבית ומאד חשוב לי לדעת שאני מכסה את כל התחומים בזמן שאני איתה. אמנם אני יוצאת איתה המון החוצה ולוקחת אותה הרבה לגני שעשועים וגם לחוג תנועה, כך שמבחינה חברתית אין בעיה. היא כל הזמן פוגשת ילדים בגיל שלה. אבל מבחינה דידקטית אני יודעת שאני לא משקיעה מספיק בדברים אחרים שצריך לפתח בגיל הזה. אני רוצה לתת לה את מה שהיא צריכה כי בשנה הבאה היא כן תלך לגן ילדים, וחשוב לי שהיא לא תפסיד ולא תהיה בפער מהילדים האחרים. אני יודעת שאפשר לעשות הרבה דברים בבית, אבל הבעיה היא שאני לא יודעת מה צריך בגיל הזה ולא יודעת על מה צריך לעבוד. אני רוצה לעבוד על הדברים בצורה מסודרת ובשביל זה אני צריכה שיהיו לי חומרים מסודרים" – הסבירה דנה.

"כמה נפלא שאת מוכנה להשקיע ורוצה לתכנן את הפעילות עם הבת שלך כדי לקדם אותה. המודעות והרצון שלך לתכנן הם דבר מקסים בעיניי כי לילדים בגיל הרך יש יכולת למידה נהדרת ואפשר ללמד אותם המון דברים שיעזרו להם בגיל מאוחר יותר" – אמרתי מלאת התפעלות.

זמן קצר לאחר שיחת הטלפון עם דנה מצאתי את עצמי מקלידה תוכנית התפתחותית שמשלבת משימות מכוונות להעשרה, פיתוח יכולות ומיומנויות יסוד בתחומי ההתפתחות השונים.

"תפרסמי את זה" – אמרה לי דנה כשמסרתי לה את התכנית. "אין לך מושג כמה הורים הולכים לאיבוד ולא יודעים על מה לעבוד עם הילד שלהם. אני בטוחה שכל הורה ישמח לקבל תוכנית כזו".

שעה ארוכה עוד המשכנו לשוחח על המורכבות של תפקיד ההורים בימינו ובשלב מסוים דנה הפתיעה אותי עם בקשה נוספת: "תקשיבי" – אמרה לי, "יש לי הפרעת קשב שאני סובלת ממנה מגיל מאד צעיר…, אני מרחפת ושוכחת דברים. אני צריכה שהמשימות יהיו לי מסודרות במערכת שבועית כזו שאוכל לתלות אותה על המקרר כך שיהיה לי מאד ברור מה אני צריכה לעשות..".

"אתגרת אותי" – עניתי, "ואני לגמרי מבינה את הצורך שלך במערכת כזו מסודרת. סדר וארגון הם עוגן מאד משמעותי לאנשים עם קשיי קשב ונהדר שאת יודעת מה בדיוק עוזר לך".

החסר הזה בתוכנית התפתחותית מקצועית שמקיפה את כל תחומי ההתפתחות בגיל הרך, קל וחומר החסר במערכת שבועית מסודרת, עוררו הרבה מאד שאלות. בעיני רוחי ראיתי את כל אותן גננות שנזקקו להדרכת גננות כדי לגבש תכנית לימודים בגן, את המטפלות המבולבלות במעון ואת כל אותם הורים מסורים שמוכנים להשקיע הרבה מאד בילדיהם, אך כמו דנה, גם הם אינם יודעים מה באמת כדאי להקנות לילד בגיל הרך.

"קשה לי מאד לתת מרשמי בזק כאלה.. " – אמרתי לדנה. "אני מאמינה שכל אחד זקוק לחליפה אישית שתואמת את מידותיו. חוץ מזה גם מאד ברור לי שתכנית כזו יכולה לפגוע בניצול הגורמים המזמנים שבעיניי הם קרקע נהדרת ללמידה ספונטנית, שלא לדבר על זה שלכל ילד יש סגנון וקצב למידה משלו, כך שמה שמתאים לבת שלך לא בהכרח יתאים לילד אחר. ובכל זאת – אני מודה שאתגרת אותי. הצורך שלך מאד ברור לי כעת ומחובתי לתת מענה מעשי לצורך הזה. אני מקבלת את ההמלצה שלך לפרסם את התכנית ומה שנותר לי זה לסמוך על שיקול הדעת של ההורה והמחנך בשטח".

כך נולדה לה תוכנית התפתחותית נוספת שמארגנת את המיומנויות ופעילויות ההעשרה לגיל הרך במערכת שבועית מפורטת וברורה יותר.

תודה גדולה לדנה על הפתיחות, השיתוף והבהרת הצורך שלה אשר שלחו אותי להכין שיעורי בית ולתת מענה לצורך הזה.

לחצו כאן לתוכנית התפתחותית כוללת לגיל הרך

וכאן ליישום התוכנית ההתפתחותית בפריסה שבועית