חוג הכנה לכיתה א: מי צריך הכנה ולמה?

חוג הכנה לכיתה א? בשביל מה ולמי זה טוב?

נתחיל בכמה מילים על המעבר לכיתה א'

חוג הכנה לכיתה א: מי צריך הכנה ולמה?המעבר מגן הילדים לכיתה א', מארגז החול וממגדל הקוביות אל מסדרונות בית הספר ואל הלוח, הספרים והמחברות, הוא שלב התפתחותי מרגש ומאתגר בחיי הילד והוריו. מעבר זה מלווה בקשת רחבה של רגשות ועמדות בקרב הורים, ילדים ומחנכים.

רבים מההורים חוששים ועסוקים בשאלות כמו: 

יתרה מכך: חלק ניכר מההורים לילדים בגיל הרך עם רקע של קשיי התפתחות כמו לקויות למידה, עיכוב שפתי, איחור התפתחותי וכ"ו טרודים ומתלבטים בין מעבר מהגן הטיפולי לכיתה א "רגילה" במסגרת החינוך הרגיל לבין השמה בכיתה א "קטנה" / "טיפולית" שמזכה את הילד בשירותי החינוך המיוחד.

למי מתאים חוג הכנה לכיתה א ומה המטרות שלו?

סדנת המוכנות לכיתה א' מיועדת לילדים בשלים ללמידה אך זקוקים לעזרה ולתשומת לב אישית יותר כמו הכנה רגשית הדרגתית לקראת המעבר, הקנייה ותרגול של הרגלי למידה יעילים, תיווך בהבנת הוראות, וכ"ו.

המטרות של חוג הכנה לכיתה א' הן להכין את הילד למעבר בצורה הדרגתית ולהקנות לילד כלים שיאפשרו לו להגיע לבית הספר במיטבו. ההתנסות במטלות מכוונות תואמות לגילו נועדו לאתגר ולקדם את רמת המוכנות שלו לכיתה א. הלמידה בקבוצה קטנה יחסית לזו שבגן הילדים מהווה מרחב מוגן שנועד להעניק לו תחושת ביטחון ולפתח את תחושת המסוגלות שלו תוך חיזוק הקשר האישי איתו. המענה לצרכיו הרגשיים של במקביל ללמידה חווייתית מסייעים לו להסתגל ולהתכונן בצורה יותר הדרגתית לדרישות בית הספר תוך רכישת הרגלי למידה יעילים ומקדמים. 

האם כל ילד צריך חוג הכנה לכיתה א'?

נראה שלא. העובדה היא שחלק ניכר מבוגרי הגן מגלים בשלות רגשית וקוגניטיבית שמתבטאת בהנאה מלמידה וביכולת להתמודד עם דרישות בית הספר. רבים מהילדים מצליחים להתרגל לשינוי בקלות מבלי לקבל עזרה או הכנה מיוחדת. לרוב מדובר בילדים שרמת תפקודם בתחומי ההתפתחות השונים תואמת לרמה הנדרשת מילדי כיתה א' ולכן הם אינם זקוקים לחוג הכנה אף שגם הם עשויים ליהנות ולהפיק ממנו תועלת.

אז מי כן צריך חוג הכנה לכיתה א'?

  • כל ילד שיש לגביו חשש או התלבטות באשר לרמת הבשלות שלו וליכולת שלו להתמודד בהצלחה עם דרישות בית הספר, בין אם מדובר בחשש של ההורים ובין אם מדובר בחשש של הצוות החינוכי.
  • ילדים שמתקשים להתמודד עם שינויים וזקוקים להכנה מראש ו/או לזמן הסתגלות ממושך.
  • ילדים שזקוקים לאימון ביישום הרגלי למידה יעילים.
  • ילדים שזקוקים לתרגול של מיומנויות יסוד ומטלות הדורשות מוטוריקה עדינה, תיאום עין – יד, חציית קו האמצע ותיאום בין 2 הידיים.
  • ילדים שזקוקים לחיזוק ההבחנה והזיכרון החזותיים.
  • ילדים הזקוקים להעשרה ופיתוח היכולות בשפה ודיבור כמו מודעות פונולוגית, מודעות לצרכי המאזין וארגון המסר המילולי.
  • ילדים שזקוקים לתגבור והקנייה של מטלות חשבון כמו ספירה בטור עולה ובטור יורד, מניה, השוואת כמויות, התאמת ספרה לכמות, שאלות מילוליות וכ"ו.
  • ילדים המתקשים להתמיד, למקד קשב או להתמודד עם חוקים והוראות חיצוניות.
  • ילדים שצברו פערים ורמת התפקוד שלהם נמוכה מהמצופה לגילם.

באיזה תדירות ומתי כדאי להירשם לחוג?

לילדי גן חובה הזקוקים לתגבור ממוקד בתחום ההכנה לכיתה א' מומלץ מפגש בתדירות של פעם בשבוע במהלך כל שנת הלימודים או 3 – 2 מפגשים שבועיים במהלך המחצית השנייה של שנה"ל ובחופשת הקיץ. 

ומה עם הילדים שסובלים מקשיי למידה, מאיחור או עיכוב התפתחותי?

נכון. חשוב מאד לשים לב במיוחד לאותם ילדים שמתקשים להתמודד עם מטלות תואמות לגילם, לילדים עם איחור התפתחותי, קשיי למידה, לקויות למידה וילדים בעלי צרכים מיוחדים שזקוקים להוראה מקדמת (מתקנת) ועזרה מקצועית של גננת משלבת, שי"ח, גננת טיפולית, קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק, מרפאה רגשית או מורה להוראה מקדמת.

אלה ילדים שנתרמים מאד מהישארות שנה נוספת בגן חובה יחד עם התערבות טיפולית נכונה. הם מקבלים הזדמנות לצמצם פערים, לתרגל ולהפנים את המיומנויות השונות בקצב שנכון להם. יתרה מכך: הכלים שהילד רוכש בעזרת תמיכה ותיווך מקצועי ממזערים את ההסתברות לצבירת תסכולים ופגיעה בדימויו העצמי או במעמדו החברתי. לפיכך, ילדים שנכללים ב"קבוצת הסיכון" לפתח לקויות למידה מומלץ להגיש עזרה מקצועית במסגרת החוג לפיתוח יכולות ומיומנויות יסוד בגיל הרך מיד עם גילוי הקשיים והפערים בתפקוד.

לחצו כאן לפרטים נוספים על חוג הכנה לכיתה א שמתקיים בכפר סבא, בהנחיית כרמית אלון

הורה יקר שים לב: 

הכוונה ועזרה מקצועית יכולים לשנות את עתידו של ילדך.

בוא לקבל ייעוץ מקצועי לכל שאלה או התלבטות בטלפון 4300230 077 

אפשר גם ללחוץ כאן, להשאיר לי הודעה ואחזור אליך במהרה.