יישום התוכנית ההתפתחותית

יישום התוכנית ההתפתחותית לגיל הרך: פריסת התוכנית למערכת שבועית

כלי עזר מעשי להעשרה ופיתוח יכולות על פי תחומי ההתפתחות

יום ראשון

תחושה ומוטוריקה

ימי שני  שלישי יום רביעי

תפיסה חזותית

יום חמישי

הכנה לחשבון

יום ששי – שבת

כישורי חיים

חשיבה, שפה ודיבור

חגורת כתפיים:

  • משחקים עם כדורים, כריות רכות, חישוקים, שקיות תחושה, בלונים, ספוגים, טבעות גומי, וכ"ו.
  • מסירה – תפיסה
  • בעיטה, גלגול ברגל
  • קליעה לסל / לקיר
  • באולינג
  • זריקה ללמעלה ותפיסה

ידע עולם:

בכל מפגש מומלץ להתמקד בשדה סמנטי אחד ובמהלך השבוע מומלץ לחזור על המושגים שהוקנו.

  • שמות, מיקום ותפקיד של איברי גוף: הגב נמצא מאחור, צריך עיניים כדי…?
  • חלקי העץ / הפרח / הבית
  • מזג האוויר + עונות שנה ופריטי לבוש
  • סמלי חגים + שמות ורצף החגים
  • בעלי חיים – תכונות, קולות, צאצאים, מקום מחיה, תזונה, וכ"ו.
  • חומרים, מקצועות ובעלי מלאכה

שווה – שונה:

משחקי לוטו ובשלב מאוחר יותר דומינו עם התאמת עצמים ו/או תמונות של גירויים מוכרים כמו פירות, ירקות, מאכלים, בעלי חיים, צורות הנדסיות, בגדים, כלי אוכל, כלי תחבורה, וכ"ו.

יישום התכנית ההתפתחותית לגיל הרך

אחד – שתיים:

ספירה ומניה של איברי גוף עם דגש על אחד לעומת שתיים: שתי ידיים, רגליים, עיניים וכ"ו לעומת פה, אף, מצח אחד.

מומלץ למנות גם את האיברים של הילד עצמו וגם של דמויות אחרות – המטפל, בני משפחה, בובות וכ"ו.

 

 

עצמאות:

  • אכילה עצמאית, ישיבה ליד שולחן, עריכה ופינוי כלי אוכל
  • סדר במרחב – איסוף, מיון וסידור חפצים כמו משחקים, כלי כתיבה, בגדים וכ"ו. 
  • לבוש: הלבשת בובות, פשיטת בגדים מפלג גוף תחתון ובשלב מאוחר יותר הורדת בגדים מפלג גוף עליון. הקניית לבישת הבגדים תיעשה בהדרגה – על פי יכולות הילד.
  • ניקוי עצמי והיגיינה

ניתוק מהקרקע:

  • קפיצה על שתי רגליים ובהמשך עמידה וקפיצה על רגל אחת
  • עמידה על כסא וירידה ממנו בלי עזרת ידיים
  • הליכה על ובתוך מסלולי קווים שונים
  • הליכה על חומות אבנים בגבהים שונים
  • טיפוס על סולמות
  • עליה וירידה במדרגות

זיכרון והבחנה שמיעתית:

דקלומים קצרים ושירי משחק תוך הדגשה ו/או הוספת תנועה לפונמות נבחרות כמו סיומות קבועות, חרוזי מילים, הברה פותחת וכ"ו.

לחצו כאן להורדת קובץ שירי משחק ומשחקי אצבעות.

השלם וחלקיו:

  • פאזלים עם תמונה ברורה. בשלב ראשון מומלץ פאזלים מעץ ופאזל רצפה.
  • מנחה מציג "בית" ובו סדרה עם 5 – 3 חפצים, מעלים חפץ ושואל מה חסר בביתנו הקטן?, מה נוסף או מה השתנה בביתנו הקטן?

יותר משניים

מניית אצבעות בכף יד ורגל אחת ובשלב מאוחר יותר מניית 10 אצבעות בשתי הידיים יחד, בשתי הרגליים, בידיים וברגליים.

 

 

יישום התכנית ההתפתחותית לגיל הרך

 

חושים ותחושות:

משחקי ניחוש קבוצתיים לפיתוח וחידוד החושים תוך נטרול חוש הראיה: פרה עיוורת, מאיפה מגיע הקול, של מי הקול/ הריח / הטעם / המרקם הזה, משחק טוק – טוק מי אני ומה שמי, וכ"ו.

 

מוטוריקה עדינה:

תיאום עין יד, הפרדת אצבעות, תיאום בין 2 הידיים ותכנון:

  • משחקי הרכבה – קביות, לזי, עץ ובורג, לגו, סברס, אטבים
  • פטריות על לוח מחורר
  • השחלת שרוכים וחרוזים במגוון גדלים וצורות
  • שלשול מטבעות לקופה
  • פתיחה וסגירה של מיכלים כמו בקבוקים, קופסאות, כפתורים, אריזות ממתקים

הבנת הוראות ומילות שאלה:

  • מי?
  • איפה?, לאן?
  • מתי?
  • למה?, מדוע?, בשביל מה?
  • כמה?
  • איך?
  • הכנס, הוצא, חַבֵּר, המשך, הוסף, וכ"ו
  • עלה, רד, הסתובב, התקדם, לך אחורה, שנה כיוון, פנה הצידה וכ"ו.

 

זיכרון חזותי במרחב:

משחקי זיכרון: בשלב ראשון מומלץ להקנות את חוקי המשחק בעזרת 3 – 2 זוגות של גירויים מוכרים כמו מאכלים, בעלי חיים, צעצועים וכ"ו, ובהמשך להגדיל בהדרגה את מספר הזוגות.

 

 

יישום התכנית ההתפתחותית לגיל הרך

רצף עולה ויורד:

התנסות בסידור מגדל קביות ו/או קופסאות מדורגות מהגדול לקטן תוך חזרה על ציר המספרים בטור עולה והקניית מושגי יחס כמו – גדול מ.., קטן יותר מ.., בינוני, הכי גדול וכ"ו.

 

משמעות כמותית בחיי היום – יום:

מעורבות פעילה בהווי המשפחתי תוך חיזוק תפיסת כמות. למשל: התאמת כמות הכסאות וכלי האוכל למספר הסועדים, סיוע בהוצאת מצרכים מהארון / המקרר על פי כמות מבוקשת, חלוקה של מאכלים על פי כמות – "תן 2 עוגיות לכל אחד", השוואת כמויות וכ"ו.

אחיזת פינצטה:

  • ליקוט קטניות ו/או גפרורים צבעוניים עם פינצטה / מלקחיים – חלק אחד בכל פעם.
  • איסוף דוקים, קלפים, מטבעות או דסקיות
  • היפוך קלפים מצד לצד – בכל פעם רק קלף אחד, אחיזה של ערמת קלפים ביד אחת, חלוקת קלפים
  • חכות מגנט
  • פיצוץ ניילון בועות

מושגי יסוד:

יש להקנות בכל פעם מושג אחד בלבד, בהדרגה מהמוחשי למופשט תוך זיהוי, שיום והפקת המושגים שנרכשו:

  • מושגי צבע
  • צורות: עיגול, משולש, ריבוע, מלבן, מעוין
  • מושגי גודל: גדול – קטן, גבוה – נמוך,  רחב – צר, דק – עבה
  • מושגי מרחב: קרוב – רחוק, למעלה, למטה, בתוך, מתחת, לפני, אחרי, קדימה, אחורה, בין, מעל
  • מספר סודר: ראשון – אחרון, שני / שלישי, לפני אחרון, באמצע

סימנים מוסכמים:

חשיפה לספרות חשבון תוך המחשת הכמות שמייצג הסמל החזותי ובשלב מאוחר יותר לעודד התנסות בסידור המספרים ברצף הנכון:

טלפון, שעון, שלט, קביות, קלפים, מספרי עמודים בספר, מחשב, מקלדת, וכ"ו.

יישום התכנית ההתפתחותית לגיל הרך

התאמה חד – חד ערכית:

  • שים כוס אחת ליד כל צלחת, תן כדור אחד לכל ילד, חלק פרח אחד לכל בובה וכ"ו.
  • כמה כסאות צריך להכין ל – 3 אנשים?, כמה בננות נכין אם נרצה לחלק בננה אחת  לכל אחד מ – 4 החברים?

כישורים חברתיים:

חיזוק מיומנויות ומושגי שפה שהוקנו בעזרת משחקי חברה כמו מירוץ שליחים, חם – קר, מחבואים, המלך אמר, מסלול מכשולים, דוקים, קלפים, וכ"ו.

כאן יש לקט משחקי חברה לתוך הבית וכאן יש לקט משחקים לשטח פתוח.

 

התנסות בחומרי יצירה:

  • כיור עם בצק, חימר, חול קינטי, פלסטלינה
  • צבעי ידיים / קצף גילוח
  • צבעי גואש עם מברשות וסוגי מכחולים שונים
  • דבקיות וחותמות
  • ציור עם צבעים שונים על מגוון דפים ורקעים
  • הדבקה תלת ממדית ודו ממדית של פסולת וחומרים שונים

יישום התכנית ההתפתחותית לגיל הרך

קטגוריות וכישורי חשיבה:

מיון, הכללה והשוואה בין קבוצות.

יש להקפיד על הקנייה מהמוחשי למופשט ולעודד חלוקה על פי קריטריונים משתנים כך שבכל פעם הגירוי יכול להיות שייך לקטגוריה אחרת.

  • קבוצות מזון: פירות, ירקות, מוצרי חלב, מוצרי בשר וכ"ו: "תן לי רק פירות", "הוצא מהמקרר את כל הפירות" וכ"ו.
  • שימוש: מכשירי כתיבה, כלי אוכל, כלי עבודה, רהיטים, בגדים, כלי תפירה וכ"ו
  • חומרים ותכונות: זכוכית, נייר, פלסטיק, עץ, מתכת, שביר, שקוף, חלק, נוזלי…

העתקת דגם והשלמת רצף:

  • העתקת מבנה פשוט של גשר / מדרגות מקביות מוחשיות או השחלת חרוזים על פי מחרוזת נתונה
  • השלמת רצף של 2 איברים: חרוז אחד כחול ואחד אדום, אחד גדול ואחד קטן.

 

 

מניה:

מניית עצמים מוחשיים שמסודרים בשורה,  בטור, בעיגול או בסדר מקרי. בהמשך רצוי לעודד גם מניה של גירויים דו ממדיים:

כמה בובות יש על המדף?, כמה קביות יש למגדל?, בכמה צבעים כבר ציירת?, כמה ילדים / בתים רואים בתמונה?

גמישות מחשבתית:

משחק חופשי קבוצתי עם אריזות קרטון בגדלים וצורות שונות – באופן פרטני ו/או קבוצתי תוך ניצול התכונות של כל אריזה ושילוב יצירתיות, מושגי שפה והתארגנות מוטורית במרחב.

 

 

 

יישום התכנית ההתפתחותית לגיל הרך

מיומנות הגזירה:

בשלב ראשון יש להתנסות בגזירת פלסטלינה או בצק ובהמשך גזירה חופשית של בריסטול קשיח.

לאחר שהילד שולט בפתיחה וסגירת המספריים יש לעודד התנסות של גזירה מכוונת עם עצירה בפינות כמו קווים ישרים, צורות הנדסיות, קווים מעוגלים, משוננים, וכ"ו.


תכנית התפתחותית לגיל הרך

ידע ואוצר מילים:

התנסות במטבח תוך הרחבת אוצר המילים של שמות עצם ופעלים. מומלץ להוסיף תיאור ושחזור רצף של תהליך על ידי הכנת מתכון, לעודד העלאת השערות ולפתח מודעות ליחסי סיבה – תוצאה ותכלית.

  • שמות הכלים: סכו"ם, קערה, סיר, מחבת, מצקת, מסננת, מערוך וכ"ו.
  • שיום הפעולות: ערבוב, מריחה, בחישה, טיגון, בישול, אפייה, רידוד
  • שמות ושימוש מכשירי החשמל: מקרר, תנור, כיריים, מדיח, מיקסר, וכ"ו.
  • שמות ותכונות של חומרים ומצרכים

תבנית הקביה:

(חשיפה לסידור מוסכם שמסייע לזיהוי ותפיסת הכמות ללא מניה):

  • תבנית של 3: מניית 3 גירויים שמסודרים באלכסון, קלפים, דומינו חשבון, קביות
  • תבנית של 4: ריבוע, רגליים של בע"ח, כסאות, שלחנות, גלגלי מכוניות, וכ"ו.

להוסיף ולהפחית: 

  • כמה קביות יהיו אם נוסיף למגדל עוד קביה?, כמה כוסות נצטרך אם גם סבא וסבתא יבואו?
  • כמה צימוקים יישארו לך אם תאכל 2?, כמה ביצים יישארו במקרר אם ניקח 3?

 

גמישות מחשבתית:

עיון בעיתון, דפדוף, קריעה וקימוטים של ניירות עיתון, גלגול הקרעים לכדור וקליעת הכדורים לסל.

 

 

 

 

 

יישום התכנית ההתפתחותית לגיל הרך

 

 

 

לחצו כאן לקריאת הסבר על התוכנית ההתפתחותית לגיל הרך