בשלות לכיתה א בתחום השכלי והמוטורי

מה מצפים מילדי גן חובה על סף כניסתם לכיתה א?

בשלות לכיתה א בתחום התחושה והמוטוריקה

  • מערכת תחושה: ראיה (אבחנה חזותית וסף הרגישות לגירויים חזותיים), שמיעה (אבחנה שמיעתית וסף הרגישות לגירויים שמיעתיים), טעם וריח (התנסות במאכלים בעלי טעם, ריח ומרקם שונה, מגע (הנאה / רתיעה ממגע אנושי ו/או ממגע עם חומרים שונים – לרבות חומרים מלכלכים), צורך מוגבר בגירויים תחושתיים לעומת רתיעה וחשש מחשיפה לגירויים.
  • מודעות לממד הזמן: יכולת לבצע מטלות ומשימות מכוונות בקצב שתואם לקבוצת השווים בד בבד עם יכולת לעמוד בלוח זמנים נתון וקבוע מראש לעומת קצב איטי וחסך במודעות לממד הזמן.
  • טווח קשב וריכוז: יכולת למקד קשב בקבוצה גדולה תוך התעלמות מגירויים חיצוניים, יכולת למקד חשיבה ולהתמיד בפעילות לאורך זמן, לעומת מוסחות ואסוציאטיביות גבוהה, נטייה להתעייף בקלות, חוסר סבלנות וקושי במיקוד קשב וחשיבה.
  • מוטוריקה גסה: שליטה בתנועות ושרירים גסים, יציבה נכונה ושמירה על שיווי משקל במנחים שונים כולל בישיבה ליד שלחן, נשיאת משקל, ניתוק מהקרקע, ויסות כח, חציית קו האמצע של הגוף, תיאום בין שני צידי הגוף, שליטה בכדור ובמתקני חצר, ביצוע סדרת תנועות תוך שמירה על רצף וקצב קבועים.
  • מוטוריקה עדינה: שליטה בתנועות ושרירים עדינים של כף היד, דומיננטיות בשלה, שימוש יעיל ועקבי ביד העזר, תיאום עין יד, תיאום בין שתי הידיים, הפרדת תנועות, חציית קו האמצע, ויסות כח, שליטה במיומנויות יסוד ובהרגלי עבודה כמו – תפעול חפצים, משחקי הרכבה, גזירה, הדבקה, צביעה, אחיזת עפרון, מתיחת קווים, העתקת צורות, וכ"ו.
  • תפיסה וזיכרון חזותיים: זיהוי תמונות וגירויים חזותיים, זיהוי שווה – שונה ויוצא דופן בדרגות קושי שונות (לוטו עם דמויות, עצמים, צבעים, צורות הנדסיות, קווים וצורות מופשטות), תפיסת השלם וחלקיו, משחקי זיכרון, הבחנה בין דמות ורקע, יכולת לבצע מעקב וסריקה שיטתית כמו – מעבר משורה לשורה או ממשבצת למשבצת, העתקת דגם מוחשי תלת ממדי ודו ממדי תוך הבחנה בפרטים עדינים ובכיוונים זהים, העתקת דגם על דף, העתקת קווים וצורות, זיהוי, העתקה וכתיבת השם הפרטי מזיכרון, השלמת רצף של 4 איברים (מוחשי וגרפי), זיהוי, שיום, העתקה וכתיבה של ספרות חשבון ואותיות תוך שמירה על מנח וכיוון נכון של הסמל לצד גודל ורווח עקבי..
  • תפיסה וזיכרון שמיעתיים: מודעות לקצב, הבחנה בין מילים דומות, זיכרון לטווח קצר ולטווח ארוך: יכולת לשלוף ולשחזר מידע קודם משיחות וסיפורים, יכולת לרכוש ולשלוף מילים ומושגים חדשים בהבעה חופשית ובהבעה מכוונת, חזרה על מילים של דקלומים ושירים, שליטה בסדרות קבועות כמו – ציר המספרים בטור עולה, בטור יורד וממספר שאינו 1, ימי השבוע, דקלום האותיות, רצף החגים, וכ"ו, הבנת הקשר בין אות לצליל תואם.  

בשלות לכיתה א בתחום ההתפתחות השכלית – קוגניטיבית

  • מיומנויות חשיבה: זיכרון עבודה כולל זיכרון לטווח קצר ולטווח ארוך, יכולת אוריינות וידע כללי, הבנת שאלות והבנת הוראות, שימוש בידע קודם, יכולת מיון, הכללה, השוואה, הסקת מסקנות והפשטה, יצירתיות וגמישות מחשבתית (לעומת חזרתיות וקושי במעבר מנושא לנושא או מפעולה לפעולה), הבנת רצף של יחסי סיבה – תוצאה, ניבוי ותכלית, יכולת תכנון ובקרה עצמית, פתרון בעיות בחיי היום יום, הבחנה בין טפל לעיקר, יצירתיות, הבנה ושימוש בהומור, סקרנות, דמיון ומקוריות.
  • כישורי שפה: שימוש ספונטני ומכוון בתקשורת מילולית עם ילדים ומבוגרים (הבנה והבעה שפתית), מובנות הדיבור, היגוי עיצורים שונים, שטף הדיבור, אוצר מילים ומושגים (מושגי צבע, צורה, גודל, מרחב וזמן, מילות יחס, מילות שאלה ומילות קישור), יכולת תיאור, הטיית שמות עצם ופעלים על פי זמן – כמות ומין, דיבור בסוגי משפטים שונים – שלמים ונכונים מבחינה תחבירית, מודעות פונולוגית – חלוקת משפט למילים וחלוקת מילים להברות ולעיצורים, חרוזי מילים, זיהוי צליל פותח וסוגר של מילים, הבנת הקשר בין הצליל הפונטי לבין הסמל הגרפי שמייצג אותו.
  • חשבון וחשיבה כמותית: ספירה בטור עולה, בטור יורד וממספר שאינו 1, מניה, זיהוי, שיום וכתיבת ספרות, התאמת כמות לספרה, השוואת כמויות, חוק שימור כמות, מניפולציות של חיבור וחיסור בתחום העשרת הראשונה, שאלות מילוליות, מספר סודר, הבנת היחס בין הכמויות.
  • ציור: רמת הציור (שלב סכמתי), תכנון, גיוון התכנים, איכות הקו, שימוש במגוון צבעים.
  • דפוס וקצב הלמידה: יכולת להתמיד ולסיים מטלות, לומד עצמאי לעומת קטיעות מרובות במהלך הפעילות, תלות במבוגר, צורך בחזרות רבות, בתיווך והמחשה. 

לחץ כאן להמשך קריאה על בשלות בתחום הרגשי והחברתיבשלות לכיתה א בתחום ההתפתחות השכלית והמוטורית

לחץ כאן כדי להשאיר פרטים ואחזור אלייך במהרה 

קבל ייעוץ אישי בטלפון 4300230 077

הורה יקר:

אם אתה מתלבט ולא יודע אם ילדך כבר בשל למעבר 

שואל את עצמך אם אתה סתם בלחץ או שאכן ישנו פער

מוטב שתתייעץ עם מישהו שיכול לעזור לך לקבל החלטה שתיטיב עם הילד.