השפעות תרבותיות על הורות וחינוך ילדים

הורות וחינוך ילדים בשנות האלפיים:

מה קורה להורים, גננות, מורים ומחנכים בעידן המודרני? 

השפעות תרבותיות על הורות וחינוך ילדיםהתרבות המודרנית גרמה לטלטלה משמעותית במערכת החינוך ובאושיות היסוד של ההורות והמשפחה המסורתית. ריבוי הגישות החינוכיות והצפייה לסיפוק מידי עם תוצרים מהירים בד בבד עם שינויים שחלו בתרבות הצריכה, במבנה המשפחה, במעמד של כל אחד מהחברים בה, בדפוסי התקשורת ובחלוקת התפקידים ערערו את ביטחונם העצמי של הורים ומחנכים רבים.

המבוכה, התסכול והבלבול של "סוכני החיברות" מתעצמים עוד יותר לנוכח מסרים שלעיתים מסתמנת סתירה ביניהם: יש המנסים לדובב את ההורה "להיות הורה טוב יותר" ולעומתם יש המזהירים מפני "השתדלות יותר של הורים". יש המבקשים להעמיק את ה"סמכות ההורית" ויש המזהירים אותנו מפני "חינוך כפייתי". שוב ושוב מסבירים לנו כמה חשוב להציב גבולות, להקנות הרגלים ולהתאמן בדחיית סיפוק, ובה בעת מזכירים לנו את "מגילת זכויות הילד" ואת "זכויות התלמיד", הגם ש"עונשים" נעשו כלי פסול שתועלתו מוטלת בספק. רבים מבהירים לנו שעקביות והתמדה מהווים עקרון בסיסי במלאכת החינוך, ובה בעת העומדים בראש מערכת החינוך משקיעים את מיטב המשאבים על מנת להטמיע "תכניות לימודים חדשות" שמתחלפות במהירות, במקרים רבים עוד בטרם הופנמו או הופקו לקחים משמעותיים לגביהן.

בתווך, בין סבך המגמות והשינויים המהירים שמשפיעים גם על ילדינו, ניצבים להם ההורים שמנסים לטפח אווירה תומכת ותקשורת מקרבת בביתם הפרטי, הגננות שמתאמצות לפתח יכולות ומיומנויות יסוד בגני הילדים והמורים שעמלים להשרות אקלים חינוכי מאחורי דלת הכיתה. כ"סוכני חיברות" תפקידם להגן, להדריך, לכוון, להנחות ולחנך את הדור הצעיר. מצפים מהם לבצע את תפקידם המסורתי כבעבר. עליהם להקנות לילד ערכים, הרגלים וכישורי חיים, לעצב את התנהגותו ולחזק את דימויו העצמי, לטעת בו אמון וביטחון עצמי שעה שבמקרים רבים הם עצמם מלאי לבטים, חששות וסימני שאלה. רבים מהם תוהים ומבקשים הנחיות ברורות שיעזרו להם למלא את תפקידם בצורה מיטבית. 

ובל נשכח את הילד. הוא עודנו החוליה החלשה בשרשרת. תלותו הפיזית והרגשית ב"סוכני החיברות" נותרה כשהייתה. לצד שינויים או השפעות תרבותיות כאלה ואחרות עדיין אין שינוי בצורך שלו במרחב מוגן המאפשר לו להתפתח, להרגיש שייכות, לקבל חום, הגנה וביטחון.

ואנשי המקצוע? אכן כן. גם הם נמצאים באותה סירה, מנסים לנווט, לכוון, לסייע ולעשות כמיטב יכולתם על מנת להביא אותה אל חוף מבטחים.

אז מה עושים?

הנה כמה עוגנים שעשויים לסייע לכולנו בהורות וחינוך הדור הצעיר:

  • איחוד כוחות ואיגום משאבים: שיח, עזרה הדדית ודיון עם בני משפחה, חברים, מוסדות לימוד, מערך תומך בקהילה וכ"ו מפרים ומרחיבים את האפשרויות, גורמים להקלה, נותנים כוחות ומחזקים את רוחנו.
  • אופטימיות, הומור, רגעים קסומים של שמחות והצלחות קטנות, עידוד ופרגון לעצמנו ולמי שאיתנו מטעינים אותנו באנרגיות ומאפשרים לנו להתייחס לדברים בצורה מאוזנת יותר.
  • לרובנו יש בראש תסריט של העתיד המיטבי שלנו, חזון אישי / חינוכי / משפחתי אליו אנחנו שואפים להגיע. הוא מסמן לנו את היעד ועוזר לנו להבין מה אנחנו רוצים. כשאנחנו מודעים לחזון שלנו גם התגובות שלנו נעשות ממקום שקול ומודע. תגובות כאלה מיטיבות איתנו ועם הסובבים אותנו גם בטווח המידי וגם בטווח הארוך.
  • הערכים האישיים שלנו כמוהם כמצפן. הם מסייעים לנו להחליט, להתמודד עם סימני שאלה וליישב מחלוקות. 
  • "כולנו זקוקים לחסד", לחמלה ולאשראי לטעות. זה נכון גם ביחסים שלנו עם עצמנו וגם במערכות היחסים שלנו עם הסובבים אותנו. מאמנת מוסמכת
  • "אם אתה משתהה כשאתה ניצב מול בעיה קשה פרק את הבעיה לפרטים וטפל בה בכל פרט בנפרד" (רוברט קולייר). חלקו פרויקטים גדולים למשימות קטנות, תרגלו והתאמנו עליהן כמה שנכון לכם. בצעו אותן בקצב שלכם והתקדמו בהדרגה, מהצעד הקל והנוח לכם אל צעד הכבד יותר. 

  • וכן – כדאי לדעת שדווקא הגננות המקצועיות והמנוסות הן אלה שלוקחות לעצמן ליווי וייעוץ חינוכי וההורים המודעים והאחראים הם אלה שנעזרים במדריכת הורים. מדוע? משום שהורות וחינוך אינם תחביב לשעות הפנאי. כולנו שותפים לאתגר הזה. לכן ייעוץ חינוכי לגיל הרך, הדרכת גננות, הדרכה והנחיית הורים, מאמנת אישית או קבוצות תמיכה להורים זה לגמרי צווא השעה!

לחצו כאן כדי להוסיף רעיונות ועוגנים משלכם. כולנו ניתרם ונודה לכם על כך.

בואו להתייעץ איתי בטלפון 4300230 077