הקניית הרגלים: מדריך מעשי להקניית הרגלים

 כללי "עשה" ו"אל תעשה" להקניית הרגלים

שלב ראשון: הכינו שיעורי בית 

  • הכינו רשימה של כל הכישורים וההרגלים שחשוב לכם להקנות ולטפח. 
  • דרגו את ההרגלים המועדפים על פי סדר החשיבות שאתם מייחסים לכל אחד מהם. קבעו סדר עדיפויות והתחילו בהרגל אחד "קטן", צעד – צעד כי אף אחד לא יכול לשנות הכל בבת אחת: איזה הרגל או התנהגות הכי חשוב לכם להקנות כרגע? היה והילד רכש את ההרגל אותו הגדרתם כחשוב ביותר – מה ההרגל הבא שתרצו להקנות לו? מה בשלב זה פחות מפריע לכם וסובל דיחוי מבחינתכם?
  • הקפידו להתאים את ה"דרישה" והצפיות שלכם מהילד ליכולותיו בפועל. למשל, סביר להניח שילד בן שנתיים יתקשה להתמודד באופן עצמאי עם משימות כמו סידור חדר, התארגנות ליציאה מהבית או הכנות למקלחת. עם זאת, גם ילד בן שנתיים יכול לרכוש הרגלים כמו איסוף חלקים של משחק, הכנסת כריך לתיק אוכל או הנחת בגדים מלוכלכים בסל כביסה.
  • בררו את מידת המוטיבציה והמשאבים האישיים שלכם: עד כמה אתם פנויים כעת לחולל שינוי?, כמה זמן, אנרגיות, נחישות ורצון יש לכם להשקיע? זכרו שחינוך אינו תחביב לשעות הפנאי אלא מלאכה מתמשכת המציבה בפנינו עוד ועוד אתגרים, הגם שכל שינוי מחייב מאמץ, השקעה, התמדה ועקביות. התחילו בתהליך כשאתם במיטבכם!
  • הגדירו בצורה קונקרטית וברורה את השינוי שאתם מצפים לו. מה ההרגל הספציפי שאתם רוצים להקנות?, מה ייחשב בעיניכם כהתקדמות?, איך תדעו שהצלחתם? אם למשל בחרתם לקדם את יכולתו של הילד לשמור על סדר וארגון הגדירו את המוקדים החשובים לכם. במה למשל יהיה לכם ולילד קל יותר להתחיל: בסידור כלי הכתיבה? משחקי קופסא? ספרים? בגדים? נניח למשל שבחרתם לקדם את היכולת לסדר משחקי הרכבה. ציינו מה נחשב בעיניכם למסודר ואיזה פעולות על הילד לבצע: הימנעות מערבוב או מפיזור החלקים בחלל? מיון המשחקים? החזרת המשחק למיכל או למקום קבוע? זכרו שהנחיות ספציפיות וקונקרטיות מסייעות לנו להבין ולבצע את מה שמבקשים מאיתנו.
  • סמנו "מדרגות" בתהליך, שלבי ביניים על קו רצף מהקל אל הכבד בדרך אל ה"מטרה הגדולה". האם להערכתכם יש לתרגל כל מדרגה בנפרד או שמא ניתן לתרגל מספר מדרגות בו זמנית? בשלב ראשון אפשר למשל לאתגר את הילד להוציא חלקים של משחקי הרכבה מתוך הסלסלה מבלי לשפוך את כל החלקים על הארץ על מנת שהאיסוף יהא קל וקצר יותר. במקביל או בשלב מתקדם יותר אפשר לתרגל מיון והפרדה בין המשחקים השונים. עם ילדים צעירים אפשר למיין על פי סוגי משחקים (הרכבה, קלפים, פזלים וכ"ו) ועם בוגרים יותר אפשר להתאמן על הבחנה בין פזל לפזל או בין משחק קלפים אחד למשנהו.

שלב שני (לחצו כאן): גבשו הסכם עם הילד 

שלב שלישי: מבחן רצינות

היכונו למבחן שיבדוק את כושרכם להתמודד עם ביטויי מחאה, לחץ, ביקורת, אדישות או התנגדות.

במקרים רבים תחילתו של שלב היישום מאתגרת את הילדים לבדוק עד כמה הכוונות שלנו רציניות ועד כמה אנחנו החלטיים ועקביים. חלק ניכר מהילדים מסיק מסקנות על מידת הרצינות שלנו בעזרת מעקב אחר התגובות והמסרים שאנחנו משדרים לאחרים. ילדים אחרים יתעקשו להעמיד אותנו בכמה מבחנים בטרם יכירו בסמכותנו וישלימו עם היותנו מנהלים רציניים.

ומה נדרש על מנת שנעבור את המבחן בהצלחה? נכון: מלאי של עקביות, נחישות, התמדה ועידוד. זכרו שכמות העקביות והנחישות של המנהל חייבת להיות גדולה יותר מכמות העקביות והנחישות שמבטא הילד.

שלב רביעי: יישום התכנית וההסכם שגובש

העמידה במבחן הרצינות סוללת בפנינו את הדרך לשלב המהותי בתהליך – רכישה והטמעה של הרגלים יעילים. מחקרים מלמדים שעל מנת לרכוש התנהגות חדשה אנחנו זקוקים לכמות של 21 – 14 חזרות על מנת להפנים ולשלוט בה.

איך עושים זאת?

  • הציגו לילד את אותה "מטרה גדולה" ואת רצף השלבים שתכננתם. אפשרו לו לבחור את השלב ממנו הוא מעדיף להתחיל. בחירה חופשית תורמת לנכונות להתאמץ ולשתף פעולה.
  • הדגימו והמחישו לילד את אופן הביצוע באופן חווייתי תוך שימוש במספר רב ככל האפשר של חושים. חזרו על ההדגמה כל זמן שהילד זקוק לה ולוו אותה בהסבר ותיאור מילולי של הפעולה.
  • עודדו את הילד "לעזור לכם" במהלך ההדגמה והדריכו אותו כיצד לבצע את הפעולה הנדרשת. אפשרו לו להתאמן ולתרגל כל שלב או מדרגה בנפרד. 
  • ילדים רבים (וגם מבוגרים) מתקשים להבין את המשמעות המעשית של היגד כללי כמו "בואו לסדר". הם זקוקים להנחיה ברורה שתתאר פעולה ספציפית כמו "אסוף בבקשה את הקלפים" או "שים בבקשה את הנעליים שלך במגירה".
  • היו ערניים, קשובים ונדיבים במנות עידוד: שבחו ופרגנו לילד על המוטיבציה ועל המאמץ שהוא משקיע. השתדלו להתייחס ל"חצי הכוס המלאה".
  • היו סובלניים לקצב האישי של הילד ולפרק הזמן שהוא זקוק לו על מנת להפנים את המיומנות החדשה. זכרו שכולנו זקוקים ליותר עידוד ותמיכה דווקא בשעת משבר וקושי. 
  • לאחר שהילד רכש את המיומנות פרגנו לו ותנו לו זמן ליהנות מההישג. תארו את רצף התהליך שעשה על מנת לחזק את תחושת המסוגלות ואת הביטחון שלו בעצמו. ו.. – כן: גם לכם מגיע פרגון. הרשו לעצמכם להיות גאים וליהנות מהתוצאות.
  • הכינו מראש את הילד לקראת המעבר לשלב הבא. עודדו אותו להאמין בכוחותיו והזכירו לו שמאמציו עזרו לו לרכוש את השלב הקודם. הבטיחו לו שתדריכו ותעזרו לו להתגבר על קשיים.  

ועוד משהו לסיום: 

הקניית הרגלים: מדריך מעשי להורים ומחנכים בנושא הקניית הרגליםהיו בטוחים והאמינו בעצמכם. סמכו על התובנות ושיקול הדעת שלכם. זכרו שהמאמצים שלכם נועדו להיטיב עם הילד בטווח הקצר ובטווח הארוך. הרגלים יעילים יסייעו לו לרכוש עצמאות, לפתח את יכולותיו ולהתמודד עם מצבי חיים שונים. שלבו בתהליך גמישות, אופטימיות והומור. במידת הצורך פנו לעזרה מקצועית שתסייע ותדריך אתכם באופן אישי.

מחזקת את ידיכם ומצרפת איחולי הצלחה  😀 . 

קראו עוד:

חיים עם הרגלים מעכבים

לא דיברנו עוד על הרגלים

בואו לדבר על זה בטלפון 4300230 077 

 השאירו כאן פרטים ואחזור אליכם בהקדם