לקויות למידה בגיל הרך: איחור ועיכוב התפתחותי

לקויות למידה בגיל הרך? 

אבחון לקות למידה מחייב משנה זהירות בכל גיל, קל וחומר שעה שמדובר בילדים בגיל הרך. 

מנגד, מחקרים רבים מצביעים על מתאם חיובי גבוה בין קושי או עיכוב בתחומי ההתפתחות ופערים המופיעים בגיל הרך לבין לקות למידה בגיל מאוחר יותר. רבים מהמתבגרים והמבוגרים שאובחנו כלקויי למידה מדווחים על עיכוב וקשיים שזוהו בגיל צעיר – לפני כניסתם לבית הספר. כך למשל רבים מהם התקשו במטלות שדרשו זיכרון חזותי או שמיעתי, סבלו מקשיים בארגון מוטורי ובהתמודדות עם רכישת מיומנויות יסוד, חלקם סבלו מעיכוב שפתי ואחרים מתארים קושי מתמשך בהבנה כמותית. חשוב לציין שרבים מהילדים נוטים להתלונן ש"משעמם לי" בגן הילדים או בכיתה שעה שלמעשה הם חווים קושי בהתמודדות עם פעילויות ומטלות שונות.

כל אלה עלולים להוות סימני אזהרה ראשונים המאותתים על "לקות למידה" שתאובחן בגיל מאוחר יותר שעה שהילד יצטרך להתמודד עם תהליך רכישת הקריאה, הכתיבה והחשבון.

זאת ועוד: הקשיים שחווה הילד ומיעוט חוויות ההצלחה מחלישים את תחושת המסוגלות ואת הדימוי העצמי שלו אף שבמקרים רבים יש לו יכולות מפותחות. לא אחת גם נגלה שיכולותיו אפילו גבוהות מהממוצע אלא שהוא מתקשה לבטא אותן הלכה למעשה. את הכעס, המצוקה והתסכול שהוא חווה בגין קשייו הוא פורק על סביבתו הקרובה, על חבריו, מחנכיו, הוריו ובני משפחתו. מכאן קצרה הדרך להתנהגויות בלתי רצויות שחושפות אותו לדחייה ופגיעה במעמדו החברתי.

על רקע זה חשוב שהורים, מטפלים וגננות בגני הילדים יגלו משנה ערנות לילדים שתפקודם מצביע על פער בינם לבין מרבית בני גילם משום שפער זה עלול לרמוז על היותם "קבוצת סיכון" לפתח לקות למידה בגיל מאוחר יותר. חשוב לזכור שחלק ניכר מהילדים אשר חוו קשיים בשנות הילדות המוקדמות קידמו מאד את תפקודם והצליחו להשתלב במסגרות החינוך הרגיל הודות לאיתור מוקדם ולעזרה מקצועית שקבלו בגיל צעיר. לפיכך 

ישנה חשיבות מכרעת לאיתור מוקדם של הפער

לטיפול ולהתערבות מקצועית בגיל צעיר ככל האפשר.

כל ילד נולד עם דחף טבעי להתפתח ורצון לקדם את תפקודו. 

"האתגר העומד בפני מערכת החינוך וההורים הוא ליצור סביבה בה יתאפשר לכל תלמיד לרכוש ידע, 

לבטא אותו ולהתמודד עם הקשיים בפניהם ניצב עקב הלקות שלו." 

(ד"ר יהודית אל – דור, מנהלת אגף ליקויי למידה והפרעות קשב, אתר האינטרנט של משרד החינוך).

איך עושים את זה?

מניסכותביםיון למדתי שקשר אישי מכיל ותומך יחד עם עידוד, התנסות פעילה במטלות ובכלים מאתגרים המותאמים לצרכים המיוחדים של הילד תוך תיווך המטלה והקניית אסטרטגיות למידה יעילות מגבירים את הסיכוי שלו לחוות חוויות הצלחה. עצם ההתנסות בחוויות הצלחה מעוררת בו תחושת סיפוק ותורמת תרומה משמעותית לדימויו העצמי, לתחושת המסוגלות ולמוטיבציה שלו להמשיך ולפתח את יכולותיו. כל אלה יחד מאפשרים לילד להתגבר על קשייו, לצמצם את הפער ולשפר את תפקודו.

הורה יקר: מרגיש לבד ולא כל כך יודע כיצד לעזור לילד שלך?

מתלבט ולא בטוח אם באמת יש סיבה לדאגה?

בוא לדבר על זה כאן: בטלפון 4300230 077

או שלח הודעה לכתובת aloncarmit@gmail.com 

שים לב: הכוונה ועזרה מקצועית בגיל צעיר יכולים לשנות את העתיד של ילדך.

לחץ כאן כדי לקרוא על הצורך בטיפול מערכתי שלם לילד והוריו