צוות הגן הטיפולי

צוות הגן הטיפולי: מי בצוות ומה התפקיד של כל אחד?

על מנת לצמצם את הפער ולקדם את הילדים צוות הגן הטיפולי כולל אנשי חינוך וטיפול אשר רכשו הכשרה בחינוך, בטיפול ובהגשת עזרה לילדים עם צרכים מיוחדים. חלוקת התפקידים בין אנשי הצוות מושפעת מתחום ההתפתחות המרכזי שבו מתמחה כל אחד מהם.

מנהלת גן טיפולי: גננת – אם מוסמכת בחינוך מיוחד (גננת "טיפולית") אשר לרוב מועסקת על ידי משרד החינוך במשרה מלאה, ונוכחת בגן 4 – 5 ימים בשבוע, לרבות ביום בו נעדרת העובדת הקבועה.

כמנהלת הגן, נושאת גננת האם באחריות לכל המתרחש בגן, לרבות קידומם של הילדים בכל תחומי ההתפתחות, גיבוש ויישום של מערך לימודים שנתי, תכנית לימודים אישית – תל"א לכל ילד, ליווי ושיתוף הורים, טיפוח עבודת צוות, יישום הנהלים והמדיניות של משרד החינוך, גיבוש סדר היום, טיפוח חזות הגן, ניהול תקציב הגן, ועוד.

גננת משלימה: משובצת ומועסקת על ידי משרד החינוך, נוכחת בגן במשך כל שנת הלימודים, ב – "יום החופשי" של גננת – האם.

עובדת קבועה: סייעת המועסקת על ידי מחלקת החינוך של הרשות המקומית, ונוכחת בגן 5 ימים בשבוע, לרבות ביום בו נעדרת גננת האם. תפקיד העובדת לסייע בארגון הסביבה החינוכית, בהכנת עזרים וכלים חינוכיים, במתן מענה לצרכים השונים של הילדים ובשמירה על ניקיון הגן וטיפוחו.

עובדת משלימה: משובצת ומועסקת על ידי מחלקת החינוך של הרשות המקומית, נוכחת בגן במשך כל שנת הלימודים כממלאת מקום של העובדת הקבועה.

מורה לריתמוזיקהמשובצת ומועסקת על ידי משרד החינוך או על ידי הרשות המקומית. לרוב מבקרת המורה לריתמוזיקה בתדירות של פעמיים בשבוע, לשיעור של כחצי שעה המתקיים במרחב הגן, עם כל ילדי הגן. 

צוות פרא – רפואי: בנוסף לתקנים אלה הנהוגים גם בגן הרגיל, גן טיפולי כולל צוות מורחב המשובץ לגן על ידי מתי"א. הצוות הטיפולי כולל קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק ומרפאה בהבעה רגשית (אומנות / תנועה או מוזיקה). מתפקידם של אנשי הצוות לתת מענה למרב הצרכים המיוחדים של הילדים המושמים בגן בתחום השפתי, הרגשי והמוטורי. (מתי"א הינו מרכז תמיכה יישובי – אזורי אשר פועל ומקבל משאבים מטעם משרד החינוך, ואחראי על מתן שירותי חינוך מיוחד במערכת החינוך),

בחלק ניכר מהגנים הטיפוליים כל ילד מקבל בממוצע טיפול אחד לשבוע – עם כל אחד מאנשי הצוות הפרא רפואי. הטיפולים של כל איש מקצוע ניתנים לעיתים באופן יחידני – לכל ילד בנפרד, לעיתים בזוגות או בקבוצות קטנות ולעיתים לכל ילדי הגן בו זמנית. מערך זה מושפע משיקולים מקצועיים של צוות הגן ומסל השעות המוקצה לכל גן.

פסיכולוג: את צוות הגן הטיפולי מלווה פסיכולוג מטעם השירות הפסיכולוגי – חינוכי והוא שותף מלא לעבודה הטיפולית שנעשית בגן. הוא מבקר בגן בתדירות גבוהה יחסית לעמיתו המלווה את הגן הרגיל ומתפקידו לייעץ, להנחות ולתמוך בחברי הצוות, לאבחן ילדים בהתאם לצורך, לקיים שיחות והתערבות טיפולית קצרת מועד עם ההורים, ועוד.

עובד סוציאלי: משובץ בחלק מהגנים הטיפוליים על ידי מחלקת הרווחה של הרשות המקומית ומתפקידו לתת מענה למשפחות הזקוקות לתמיכה של מחלקת הרווחה בישוב.

מעורבות הורים בגן הטיפולי

ליווי והדרכת ההורים הם חלק בלתי נפרד מהעבודה החינוכית – טיפולית במערכת החינוך בכלל, ובחינוך המיוחד – בפרט.

לאור העובדה, שילדי הגן מגיעים לגן בהסעה מאורגנת, שכיחות הביקורים של ההורים במהלך יום העבודה בגן – נמוכה למדי. לפיכך, צוות הגן הטיפולי מקיים מספר רב יותר של מפגשי הורים אישיים וקבוצתיים. בנוסף, מנהלת הגן זמינה בדרך כלל לשיחות טלפוניות ומקיימת ביוזמתה שיחות עם ההורים.

חלק נכבד מהמפגשים האישיים עם ההורים מוקדש להחלפת מידע על הילד, מידת התקדמותו וצרכיו הנוספים. בנוסף, מפגשים אלה מספקים להורים מקור לתמיכה וייעוץ בנושאים שונים המעסיקים אותם כהורים. מקובל שבמפגשים אלה נוכחים גננת האם והפסיכולוג של הגן, וכן חברי הצוות הפרא רפואי – בהתאם לצורך.

בד בבד עם המפגשים האישיים ברבים מהגנים הטיפוליים מתקיימים ערבי הורים, אסיפות ומסיבות כמקובל בגנים הרגילים.

לחץ כאן להמשך קריאה: בעד ונגד השמה בגן הטיפולי, הכוונה ומסגרות המשך

הורה יקר: אם אתה מרגיש לבד ולא כל כך יודע כיצד לעזור לילד שלך,

מתלבט ולא בטוח אם באמת יש סיבה לדאגה

שים לב: הכוונה ועזרה מקצועית יכולים לשנות את עתידו של ילדך.

עזור לילד שלך להתקדם ולממש את כישוריו כי גם לו מגיעה הזדמנות להצליח!

בוא לדבר על זה בטלפון 4300230 077 או שלח הודעה לדוא"ל aloncarmit@gmail.com 

לחץ כאן כדי להכיר את החוג לפיתוח יכולות ומיומנויות יסוד בגיל הרך

וכאן כדי לקרוא על הצורך במערך תמיכה שלם בילד והוריו