הורות ומשפחה: תקצירי מאמרים להורים

 

מאמרים בנושא הורות, חינוך, התפתחות הילד ופיתוח יכולות בגיל הרך

  • מודעות פונולוגית בגיל הרך מודעות פונולוגית? מה זה בכלל מודעות פונולוגית?  מודעות פונולוגית היא אחד הרכיבים על פיהם מעריכים את תפקודי השפה של הילד והיא בודקת את מידת המודעות שלו לכל הצלילים שמרכיבים את המילה. פונמה היא צליל, יחידה קטנה ביותר שאין לה משמעות: בַּ, דִ, קְ, רָ וכ"ו. פונולוגיה היא תורת ההגה – מערכת הצלילים הייחודיים שמרכיבים את השפות השונות, והחוקים על פיהם ...
  • שפה ודיבור בגיל הרך כמה מילים על שפה ודיבור בגיל הרך  השפה המילולית על רכיביה השונים מהווה אמצעי בסיסי להבעה, לחשיבה ולתקשורת בין אישית. תהליך רכישת השפה מתחיל בינקות המוקדמת והוא הולך ומשתכלל בד בבד עם ההתפתחות השכלית, המוטורית והרגשית. שליטה בשפה הדבורה על מרכיביה השונים עשויה לתרום ללמידה אקדמית תוך קידום המוכנות לכיתה א ושיפור האוריינות. מנגד, קשיים ברכישת השפה ...
  • הסתגלות הילד לגן חדש הסתגלות הילד לגן חדש: המלצות לפעולות "עשה" ו"אל תעשה" 10 תגובות ומסרים מקדמים לקראת כניסת הילד לגן חדש: הקפידו להציג את הלמידה כחוויה חיובית, מהנה ומעניינת. תנו מקום לסקרנות המבורכת של הילד. היא תסייע לו ליהנות, ללמוד ולהתגבר על קשיים שבהם יתקל תוך כדי הלמידה. עשו זאת גם אם אתם עצמכם צברתם חוויות פחות מהנות כשהייתם תלמידים. העצימו ...
  • כניסת הילד לגן ילדים חדש כניסת הילד לגן ילדים חדש היא אתגר התפתחותי: ילדים נולדים עם דחף טבעי להתקדם בסולם ההתפתחות. כשהתינוק בָּשֵׁל לזחילה, עמידה, הליכה, ריצה או טיפוס – הוא יזחל, ילך, יטפס וירוץ שוב ושוב. הוא לא יהסס לקום ולנסות שוב ושוב עד שיצליח להתמודד עם האתגר ההתפתחותי – על אף הנפילות, המכשולים שבדרך, ה"מכות" שיספוג והאזהרות שישמע. יתרה ...
  • יישום התוכנית ההתפתחותית יישום התוכנית ההתפתחותית לגיל הרך: פריסת התוכנית למערכת שבועית כלי עזר מעשי להעשרה ופיתוח יכולות על פי תחומי ההתפתחות יום ראשון תחושה ומוטוריקה ימי שני  שלישי יום רביעי תפיסה חזותית יום חמישי הכנה לחשבון יום ששי – שבת כישורי חיים חשיבה, שפה ודיבור חגורת כתפיים: משחקים עם כדורים, כריות רכות, חישוקים, שקיות תחושה, בלונים, ספוגים, טבעות גומי, וכ"ו. מסירה – תפיסה בעיטה, גלגול ברגל קליעה לסל / לקיר באולינג זריקה ללמעלה ותפיסה ידע ...
  • תכנית התפתחותית לגיל הרך תכנית התפתחותית כוללת לגיל הרך – על פי תחומי ההתפתחות המיומנות פעילויות להעשרה ופיתוח יכולות בגיל הרך כישורי חיים והרגלי עבודה עצמאות סדר וארגון התמדה תכנון מיון והכללה ארוחות: לעודד אכילה עצמאית עם סכו"ם, ישיבה נכונה ליד שולחן, ניקוי עצמי עם מפית, פינוי כלי האוכל וכ"ו. לבוש: בשלב ראשון להלביש בובות ובהמשך להקנות הורדה ולבישה של בגדים לעצמו – תחילה פשיטת בגדים מפלג גוף תחתון – ...
  • תוכנית התפתחותית לגיל הרך תוכנית התפתחותית לגיל הרך: מדוע ולמה זה טוב? בשביל מה צריך תוכנית התפתחותית? "אני צריכה הדרכת הורים כדי שתעזרי לי לבנות תכנית התפתחותית לבת שלי" – אמרה לי דנה בשיחת הטלפון הראשונה שלה איתי. "מה זאת אומרת תוכנית התפתחותית?" – שאלתי את דנה. "תראי: הבת שלי בת שנה ו – 10 חודשים ואנחנו עדיין לא שולחים אותה לגן. היא ...
  • חכמת חיים: עץ הצרות חכמת חיים: ציטוטים נבחרים עם מוסר השכל "עץ הצרות" – סיפור עממי על הורות ומשפחה לפני הרבה זמן, כשעסקתי בשיפוץ של בית החווה הישן שלי, נזקקתי לשירותיו של אינסטלטור שיטפל בכל ענייני הצנרת של הבית. הזמנתי והגיע בחור רציני ואחראי. אחרי שסיים את יום העבודה הראשון שלו, שהיה יום קשה ומתיש, יצא אל האוטו שלו וראה שיש לו ...
  • אקלים חינוכי ואווירה בבית, בגן ובכיתה (חלק ב) המשך מפתח לעיצוב אקלים חינוכי ובדיקת האווירה המשפחתית בבית, בגן הילדים ובכיתה (הערכים מסודרים על פי סדר האלף בית) קריטריונים להערכת האקלים החינוכי אקלים חינוכי מיטיב ומקדם אקלים חינוכי מעכב ומזיק כבוד האדם ושוויון הזדמנויות, "הזכות לכבוד והחובה לכבד"  לכל אחד יש זכות לכבוד ובה בעת כל אחד נדרש לכבד את האחר. המנהיג מקפיד לכבד את כל השותפים והחניכים, ובמקביל הוא דורש גם ...
  • אקלים חינוכי ואווירה בבית, בגן ובכיתה (חלק ג) המשך מפתח לעיצוב אקלים חינוכי מיטבי ולבדיקת האווירה המשפחתית בבית, בגן הילדים ובכיתה (הערכים מסודרים על פי סדר האלף בית) קריטריונים להערכת האקלים החינוכי אקלים חינוכי מיטיב ומקדם אקלים חינוכי מעכב ומזיק משוב וחיזוקים עידוד, ביקורת הדמות המובילה מחפשת את "חצי הכוס המלאה", מעודדת ומעצימה את האחר, מאתגרת אותו לבטא את הטוב שבו. היא ממוקדת בנכונות להתאמץ, מקדמת את הדימוי העצמי, נוטעת תחושת מסוגלות וביטחון ...
  • גן טיפולי: בעד ונגד השמה בחינוך המיוחד גן טיפולי או גן רגיל? מה עדיף? לעיתים קרובות השמת ילד בגן טיפולי כרוכה בלבטים ובחששות רבים של ההורים ו/או של הצוות החינוכי. בין היתרונות המאפיינים את הגן הטיפולי אזכיר את תשומת הלב האישית המוקדשת לכל ילד הודות לצוות המורחב ולמספר הילדים הנמוך יחסית לגן הרגיל. תנאים אלה עשויים לתרום לכל ילד ואין ספק שהם מאפשרים לילד למידה ...
  • כוחו של מגע / פיליס דיוויס כוחו של מגע: אנא – גע בי! אם אני הוא תינוקך – אנא געי בי. אני זקוק למגעך במובנים שלא תביני לעולם. אל תסתפקי ברחצה, בהחלפת חיתולים ובהזנה: נענעי אותי בסמוך אליך, נשקי את פני וחבקי את גופי. מגעך המרגיע, העדין, מעניק לי ביטחון ואהבה. אם אני הוא ילדך – אנא גע בי. אף שאני עלול להתנגד, אולי להדוף אותך ממני, המשך. מצא ...
  • איתור מוקדם בגיל הרך – בגן הילדים ובכיתה א איתור מוקדם בגיל הרך: "טיפול כבר בגן? הוראה מתקנת כבר בגיל הרך? למה? הוא כל כך קטן עדיין, זה בטח יעבור לו כשיגיע לבית ספר…".
  • אקלים חינוכי מיטבי ואווירה משפחתית מה זה אקלים חינוכי מיטבי ואיזה סוגים של אווירה משפחתית אנחנו מכירים? האם יש לנו את היכולת להבחין בין אווירה קרה לאווירה חמה, סוערת או חונקת בדומה ליכולת האנושית שלנו להבדיל בין מזג אוויר חם לקר?
  • אקלים חינוכי מיטבי בבית, בגן הילדים ובכיתה אקלים חינוכי מיטבי ואווירה משפחתית: מה הם המשתנים והקריטריונים שמשפיעים על האווירה המשפחתית? בעזרת איזה ערכים נוכל להעריך את האקלים החינוכי בבית, בגן הילדים או בכיתה?

 החומרים באתר זה הם לשימוש פרטי של הורים ואנשי מקצוע לצורך קבלת מידע בלבד.

אין להפיץ, להעתיק, לשדר או לפרסם חומר כלשהו מתוך המאגר

ללא הסכמה מראש ובכתב של בעלי זכויות היוצרים השונים.