קבוצות הורים בכפר סבא

 כמה מילים על קבוצות הורים בהנחיית כרמית אלון

רבים מאיתנו מכירים את המתכונת של פגישות הייעוץ או האימון האישי בהן המאמן והמתאמן יושבים זה מול זה יחד, באותו החדר, בפגישה של אחד על אחד. תשומת הלב של הגורם המטפל ממוקדת רק בנועץ וה"בעיה" שלו היא הבעיה היחידה שבה מתמקדים. כזה הוא המצב שנהוג גם במפגשי ההדרכה להורים – למעט ההעדפה הברורה ששני ההורים יהיו פעילים ונוכחים בפגישה על מנת לקדם את התהליך ולהפיק ממנו את מרב ההישגים הרצויים.

ההתנסות בקבוצה היא סיפור לגמרי אחר!

בקבוצה אנחנו לא מרגישים לבד! בקבוצה יש לנו הזדמנות לשתף, להתייעץ, להפיק לקחים, לקבל משוב וללמוד מניסיונם של אחרים. אפילו אם החלטנו למשל שהיום רק נקשיב לאחרים או העדפנו לא להגיב באופן פעיל על נושא מסוים עדיין גדולים הסיכויים שנפיק תועלת מהנוכחות שלנו במפגש הקבוצתי. הכיצד? הנושא או החוויה שמעלה אחד המשתתפים מעוררים בנו אסוציאציות, זיכרונות, רגשות, מחשבות ורעיונות שונים. העלאת הנושא על ידי אותו משתתף גורמת לנו לתת מקום גם לרגשות שלנו עצמנואו למחשבות שקודם לכן התעלמנו או חששנו שידעו עליהם, מה גם שעצם החשיפה לנקודות מבט ולפתרונות נוספים יכולה להקל עלינו.

בעזרת הקבוצה אנחנו מגלים שה"בעיההפרטית שלנו היא נחלתם של רבים אחרים. הידיעה שגם אחרים עברו בעיות כאלה כמו שלנו נותנת לנו הרגשה שהם יודעים על מה אנחנו מדברים. הם מבינים אותנו. הידיעה שיש כאלה שהתנסו במצב דומה ואולי גם מצאו דרכים להתגבר עליו מעודדת, נותנת הרגשת ביטחון ותקווה שהרי "אם מישהו כבר התנסה במצב כזה וגם הצליח להתגבר עליו אז אפשר להירגע כי כנראה שיש פתרון לבעיה". הידיעה שיש פתרון שהוכיח את עצמו מרגיעה ונותנת לנו ביטחון.

ועוד דבר חשוב שקורה בעזרת הקבוצה:

לרובנו יש פחד גדול שמא ניתפס כחריגים, "לא נורמליים" או שונים בהשוואה לאחרים. כולנו לפעמים מגיבים בסערת רגשות ובעוצמה גבוהה. זה קורה לכולנו – בעיקר במצבי קושי, לחץ או משבר. במצבים הללו קורה שאנחנו אומרים לעצמנו: "אבוי! אם ככה הגבתי או אם דבר כזה קורה לי אז אולי זה סימן שמשהו אצלי לא בסדר".

ומה קורה כשאנחנו מגלים שגם לאחרים קרה "דבר כזה"? מה אנחנו אומרים לעצמנו כשמתברר לנו שבמצבים מסוימים התגובה ה"לא נורמלית" היא בעצם התגובה ה"נורמלית"? נכון: הפחד ההוא שמא משהו "לא בסדר איתי" מתפוגג מעצמו. אנחנו אומרים לעצמנו ש"או קי, אם אני כמו כולם אז סימן שאני כן בסדר. כנראה שאני לא באמת חריג כמו שחששתי".

כך קורה שבעזרת הקבוצה דברים אשר בתוך תוכנו נראו לנו גדולים ומאיימים נראים לפתע נורמליים ושכיחים למדי, לגיטימיים, אנושיים ולגמרי טבעיים. אנחנו נושמים לרווחה כשמתברר לנו ש"לא אנחנו המצאנו את הגלגל" הזה שנקרא "נפש האדם". כל אלה יחד תורמים להקלה ורגיעה ממשית. ההקלה הזו לכשעצמה כבר מאפשרת לנו להתפנות ולטפל ב"בעיה" בצורה עניינית, מעשית ומאוזנת יותר. 

מה עוד?

נכון. הקבוצה מבליטה מאד את החשיבות של כל אחד ואחד מאיתנו. רבים מאיתנו מתייחסים ליכולות ולכישורים האישיים שלנו כאל דבר מובן מאליו. במקרים רבים אנחנו ממעיטים ומפחיתים מערכם של התכונות, הערכים והמשאבים שלנו עד כדי ביטול והתעלמות מוחלטת מקיומם. ההתעלמות הזו מחבלת בדימוי ובביטחון העצמי של הרבה אנשים מוכשרים ומלאי יכולות. 

הגוונים השונים שמרכיבים את הקבוצה מאפשרים לנו לגלות עד כמה כל אדם הוא ייחודי, משמעותי, יצירתי ובעל משאבים אישיים. הקבוצה מזכירה לנו שלכל אחד מאיתנו יש "סל" מלא בידע, בכלים, בניסיון חיים וברעיונות שלא פעם יכולים לעזור ולהועיל לאחרים. היא נותנת לנו הזדמנות ממשית להכיר ולהעריך את סל המשאבים הזה. הכיצד? 

הקבוצה מאתגרת כל אחד ואחד מחבריה "לקחת תפקיד", לגלות אחריות אישית ולתרום מעצמו. היא מעוררת בכל משתתף את המוטיבציה לעזור לאחרים ולסייע להצלחת התהליך. הרצון המשותף להפיק מהמאמץ את מרב ההישגים מניע את המשתתף היחיד "להוכיח את עצמו". הוא שבע רצון ונהנה מכל הזדמנות לעזור ולתרום עוד רעיון או טיפ משלו. התרומה של היחיד לכלל מהווה מנוף להעצמה אישית, לטיפוח הדימוי העצמי ולהגברת תחושת המסוגלות שלו גם בעיני עצמו וגם בעיני הסובבים אותו.

ועוד יתרון ייחודי לקבוצה: היא מעניקה לנו הזדמנות לפתח ולחזק קשרים תוך אישיים ובין אישיים כאחד. היא מאפשרת לנו לתרגל דפוסי תקשורת עם האחרים, ובמקביל, היא מסייעת לנו להעמיק את המודעות העצמית ואת הקשר האישי שלנו עם עצמנו. היא נותנת לנו מענה לצורך הקיומי שלנו בתחושת שייכות ובה בעת היא תורמת להתפתחות האישית של כל אחד מאיתנו. כל אלה יכולים להסביר את העובדה שרבים מחברי הקבוצה ממשיכים לשמר את הקשר ביניהם לאורך זמן.

קבוצה זה כוחלסיום אזכיר שבדומה לפגישות האישיות בין מדריך למודרך, גם במפגש הקבוצתי מתגבש "חוזה טיפולי" בין חברי הקבוצה זה כלפי זה ובינם לבין המנחה. הברית הטיפולית מחייבת את המנחה ואת כל המשתתפים לכבד זה את זה, להגן על צנעת הפרט ולשמור על סודיות מוחלטת אודות זהות המשתתפים, התרחישים והתכנים שעולים בה.

הגדרה ברורה של החוזה המשותף כבר בתחילת התהליך סוללת את הדרך ליצירת "מרחב טיפולי מוגן" ולביסוס יחסי האמון בין המשתתפים. יישום ואכיפה עקבית של החוזה מעצבים את מערך היחסים ואת האקלים ששורר בקבוצה. יתרה מכך: להגדרת החוזה ולאכיפה המעשית שלו ישנה השפעה מכרעת על מימוש היעדים ועל מידת שביעות הרצון של כל אחד מחברי הקבוצה. 

כדי להצטרף לקבוצה השאירו כאן פרטים ואחזור אליכם במהרה. 

לחצו כאן כדי לקרוא על קבוצות הורים "מתחילים את כיתה א ברגל ימין" 

לקבלת ייעוץ אישי הקישו 4300230 077