הדרכה והנחיית הורים: תכלס – איך זה עובד?

תכלס: איך זה עובד?

3 הנחות יסוד שלי כמדריכה ומנחת הורים:

  • האחריות למערך היחסים במשפחה מוטלת על ההורים. 
  • התנהגות הילד ותגובותיו הם תגובה ל"גירוי" ולמסרים שהוא קולט מההורים.
  • התנהגות שחוזרת על עצמה משרתת צורך אישי סמוי או גלוי באופן מודע או בלתי מודע.

מה המטרות של תהליך הדרכה?

כל הורה יודע מה נחוץ לו ובשביל מה הוא בא להדרכה. כמנחה מתפקידי לעזור להורים לדייק ולתרגם את התלונה והקשיים שלהם לבקשה. לפיכך היעד המרכזי בתהליך הדרכה הוא לממש את הבקשה של ההורה בעזרת טיפים וכלים מעשיים. כשמשיגים את היעדים ה"קטנים" הללו ההורה חווה הנאה וסיפוק גדול, וראה זה פלא: במקביל לרווחה של ההורה מתממשת לה גם המטרה המרכזית שלי כמנחה והיא תחושת המסוגלות שהוא חש, המעבר שלו ממצב של "חוסר אונים" שאיתו הגיע אלי למצב של "יש אונים". כשההורה מרגיש בר יכולת לנהל ולהנהיג את משפחתו לפי השאיפות, הערכים והאני מאמין שלו זה אומר שהשגנו את המטרה.

מה השלבים בתהליך ההדרכה? 

התהליך מתחיל בהכרות ובבירור השאלה: "לשם מה התכנסנו כאן?": אנחנו בודקים מה כן מצליח לכם ומה תחומי החוזק שלכם, מה הערכים והעקרונות שמנחים אתכם כהורים ועם מה קשה לכם. אחרי שמגדירים את הקושי באופן מדויק ומבררים את דרכי ההתמודדות שלכם בפועל אנחנו מגדירים את היעדים ואת התוצאות הרצויות.

לאחר מכן אנחנו מרחיבים את האפשרויות: מתרגלים כלים חדשים שעוד לא ניסיתם ומתאמנים על דרכי התמודדות נוספות. את הכלים החדשים אתם מנסים ובודקים בבית. אחרי ההתנסות מבררים מה עבד ומה לא עבד תוך הפקת תובנות ולקחים מההתנסות. מפעם לפעם אתם משפרים את השליטה שלכם בכלי עד שבסופו של דבר אתם לומדים להשתמש בו בכוחות עצמכם.

כמה זמן זה נמשך? 

בדומה לתהליך אימון אישי במרבית המקרים תהליך הדרכת ההורים הוא תהליך קצר, תכליתי וממוקד בצרכים האישיים של כל הורה. עם זאת חשוב לזכור שכל מקרה נדון לגופו ומושפע מההעדפות והצרכים האישיים של ההורים: ישנם הורים המבקשים כלים כדי להתמודד עם קושי נקודתי וכעבור מספר בודד של מפגשים הם מסיימים את ההדרכה. לעומתם ישנם הורים שנזקקים לתהליך ממושך יותר על מנת להפיק תובנות ולהוביל שינוי מערכתי בסגנון ההורות שלהם. 

מתי מסיימים? 

כשמרגישים שישנה הטבה והשגנו את המטרות שגיבשנו בתחילת הדרך. כשהקושי שתיארתם בתחילת התהליך פוחת בצורה משמעותית ו"הבעיה" מבחינתכם כבר אינה בעיה.

איך יודעים שהמטרות הושגו? כשאתם יכולים להתמודד עם ה"בעיה" בכוחות עצמכם וכשישנה עליה משמעותית בהתנהגות רצויה לעומת הפחתה ניכרת בהתנהגות הבלתי רצויה.

האם אפשר לחזור לייעוץ נוסף? – ודאי שכן. אני ממשכה ללוות אתכם ועומדת לרשותכם כל אימת שתזדקקו לי.

מה עוד אפשר?

  • ניתן לקבל הדרכה בפגישות המתקיימות במקום ניטרלי וניתן לשלב גם "הדרכה בשטח" ("סופר נני") בהתאם לשיקולים מקצועיים ולצרכים האישיים שלכם. 
  • אופציה נוספת: אחת למספר חודשים אני פותחת קבוצה להורים העולים לכיתה א במקביל לסדנת הורים שנמשכת כ – 12 מפגשים שבועיים בהם מתקיימים שיחות, דיונים, תרגילים והרצאות על פי הצרכים וההעדפות שלכם. יתרונן הגדול של קבוצות ההורים הוא בכך שהן מזמנות הרבה מאד תמיכה, עידוד, הפריה הדדית ולמידה משותפת לצד התפתחות אישית וחיזוק היחסים התוך אישיים והבין אישיים. הרבה מאד הורים ממשיכים לשמור על קשר אישי ביניהם זמן רב לאחר שסיימו את הסדנה.להורים שמתמודדים עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים כמו ילדים עם איחור התפתחותי, קשיי למידה, קשיי קשב וריכוז, לקויי למידה וכ"ו, אני פותחת קבוצה נפרדת שנותנת גם הכוונה, ליווי ותמיכה על פי הצורך. 
  • מעבר לכך כדאי להזכיר את אותם הורים שבמהלך ההדרכה הבינו שלמעשה הקשיים, הלחץ והדילמות האישיות שלהם עצמם פוגמים בתפקודם ההורי. כך למשל היו הורים שהמתח והתסכול שחוו במקום העבודה ערער את הרגשת הביטחון שלהם בבית. הורים אחרים הופתעו לגלות כיצד ילדיהם "ניצלו" את הקושי המתמשך שלהם כהורים והפיקו ממנו רווח משני.רבים מההורים שזיהו את השפעת הקשיים שלהם על מערך היחסים עם ילדיהם פנו ממסלול "אימון ההורים" כזוג לאפיק האימון האישי שאיפשר להם להתחזק ולהתגבר על הקשיים שלהם עצמם. ההעצמה האישית וההטבה שחוו הורים אלה בעזרת האימון תרמה לשיפור משמעותי גם באווירה המשפחתית ובתפקודם ההורי.
  • מנגד קורה גם מצב הפוך: במהלך ההדרכה חלק מההורים מבינים שהקושי שהם חווים מושפע מקשיים אובייקטיביים של הילד. כך, למשל, יש ילדים שיסגלו לעצמם התנהגות בלתי רצויה על רקע תסכול שהם חווים בגלל קשיים בשפה. יש ילדים שיתקשו לרכוש הרגלים או לגלות עצמאות על רקע קשיים בתחושה ומוטוריקה. בהרבה מקרים ילדים עם קושי בזיכרון או בהבנת הוראות יזדקקו לתיווך על מנת להתחיל ולסיים מטלות שלנו נראות פשוטות ויומיומיות. לצד ההפתעה והקושי להשלים עם האפשרות שהילד שלהם סובל מאיחור התפתחותי כזה או אחר, הורים אלה חשו הקלה מסוימת כשהבינו, שמקור ה"בעיה" אינו בהם עצמם אלא בקשיים ובצרכים המיוחדים של הילד. לתהליך ההדרכה עם הורים אלה נוספו ליווי והכוונה מיוחדים שנועדו לסייע להם באיתור מוקדם ובהגשת עזרה מקצועית לילד שלהם.

בואו להתייעץ איתי בטלפון 4300230 077 

או השאירו כאן פרטים ואחזור אליכם בהקדם

לחצו כאן כדי לדעת "מה ייצא לי מזה?" ומה התוצאות של הדרכת ההורים