גננת, סייעת ומה שביניהן

מערך היחסים בין הגננת לסייעת הפדגוגית בגן הילדים 

גננת – האם והסייעת הפדגוגית הן שתי הדמויות הדומיננטיות בגן הילדים וכמוהן כצוות מנהלים שמעצב את האווירה בגן, את האקלים החינוכי ואת תרבות הגן כ"ארגון". גננת בגן ילדים

מערך היחסים בין "צוות המנהלים" משפיע על הרווחה האישית של כל אחד מהם ועל הרווחה האישית של יתר החברים והלקוחות – גננת משלימה, סייעת משלימה, מפעילי חוגים, הורים וכמובן הילדים. במידה כזו או אחרת, כל חברי ה"ארגון" כקבוצה וכל אחד מהם בנפרד עוקבים ובוחנים כל העת את דפוסי התקשורת בין הגננת לסייעת, את אופן קבלת ההחלטות, את מידת שיתוף הפעולה ביניהן ואת סגנון ההתמודדות שלהן עם חילוקי דעות או עם בעיות שצצות. יתרה מכך: כל אלה גם מעצבים את האווירה ואת האקלים החינוכי שישרור בגן משום שבגיל הרך המבוגרים מהווים מודל לחיקוי ולמידה.

על סמך "ממצאי הבחינה" מגבשים הילדים את תפיסתם ביחס לערכים כמו כבוד הדדי, קבלת האחר, עזרה לזולת, נתינה, יושרה, אחריות וכ"ו. בסופו של דבר התפיסה הזו היא שמעצבת את התנהגותם בחיי היום יום:

כשהילדים מגלים שה"מנהלים" בעצמם מצליחים ליישם את הערכים שמנסים להקנות להם השכם והערב, אזי גוברים הסיכויים שגם הם יאמצו את המודל ויישמו אותו בחיי היום יום. מנגד, פער גדול בין המצוי לרצוי ו"נאה דורש" אינו "נאה מקיים" מוביל את הילדים למסקנה המתבקשת לפיה יישום הערכים הללו הוא בלתי אפשרי. 

האם זה קשור לאווירה או לאקלים החינוכי בגן?

נראה שישנו קשר הדוק בין דפוס היחסים שבין חברי הצוות לבין האווירה ששוררת בגן, הגם שהגננת, הסייעת ויתר המבוגרים מהווים מודל לחיקוי. יהיה המודל אשר יהיה יש בכוחו לעצב את התנהגות הילד, להשפיע על דפוסי התקשורת, על סגנון היחסים ועל הכישורים החברתיים שיפתחו הילדים לטוב ולרע. 

ההקבלה שאנו מוצאים בהרבה גנים בין מערכות היחסים שמאפיינות את חברי הצוות לבין מערכות היחסים שיוצרים הילדים היא עדות לכך: בגנים בהם הגננת והסייעת משתפות פעולה, מפרגנות ועוזרות זו לזו נמצא יותר שיתופי פעולה ועזרה בין הילדים. מנגד, נוכל לזהות גנים בהם הילדים מדברים ביניהם בצעקות, מזלזלים או מציקים זה לזה. במקרים רבים סגנון היחסים הזה שבין הילדים אינו אלא חיקוי או העתק של סגנון היחסים הקיים בין הסייעת לגננת. דפוסי התקשורת והיחסים המתוחים בגנים אלה משרים אווירה של אי שקט ובכך מחבלים מאד באקלים החינוכי.

אז מה כדאי לעשות?

לחצו כאן כדי לקבל כמה טיפים שיעזרו לכן לגייס את שיתוף הפעולה של הסייעת

ברגעים קשים זיכרו שזאת ממש לא בושה לבקש עזרה!

לשמחתנו היום כבר יש לנו ייעוץ חינוכי לגיל הרך

ודווקא הגננות המקצועיות הן אלה שמרשות לעצמן להיעזר בהדרכת גננות.

תוכלו ליצור איתי קשר בטלפון 4300230 077

או בדוא"ל aloncarmit@gmail.com 

לחצי כאן כדי לדעת מה עוד תיתן לך יועצת חינוכית

וכאן כדי לדעת במה עוד אוכל לעזור לך

בברכת שנת לימודים פוריה ומהנה,

כרמית.