אקלים חינוכי מיטבי ואווירה משפחתית

אקלים חינוכי מיטבי? אווירה משפחתית? מה זה?

הקשר בין אקלים ומזג אוויר לבין מזגו של אדם או ארגון ילדים

מי שם לב לדמיון בין מונחים המתארים את מזגו של האדם או את מזגה של הקבוצה לבין מונחים המתארים את מזג האוויר? לפעמים מדובר במונח לגמרי זהה – "אקלים" חינוכי, "מצב רוח", "חם מזג" או "קר רוח", ולפעמים המטאפורה משתמשת בשורש של אותה משפחת מילים: "אווירה" "חמה", "כבדה" וגם "לוהטת", איש "רותח מכעס", יחסים "חמים" או "קרים", קורס "יבש כמו הנגב", היגד "מעורפל" וגבול "מטושטש". 

על פי א. שושן אוירה היא "אטמוספרה, מעטה גזים העוטף את כדור הארץ" ו"מצב רוח כללי, הרגשה כללית". אקלים לפי א. שושן הוא "מזג האוויר הכללי, כלל תנאי מזג האוויר המשמשים כאחת מתכונות המקום" ו"אווירה, סביבה, אקלים תרבותי".

האם ישנו קשר בין הדמיון הזה לבין היכולת האנושית שלנו להבדיל בקלות בין מזג אוויר חם לקר ובאותה קלות להבחין בין אווירה קרה לאווירה חמימה? רבים מאיתנו מתכנסים פנימה כשמזג האוויר סוער, מרגישים חוסר יציבות ונזהרים יותר כשיש סופה או הצפת גשמים, וכך גם כשהאווירה סביבנו מציפה או סוערת. האם באקלים חינוכי "בהיר" ו"פתוח" נרגיש את אותו החופש, הקלילות והחירות שרבים מאיתנו מרגישים בחג הפסח, כשמזג האוויר האביבי והבהיר קורא לנו ליהנות מהמרחב הפתוח?

נראה שישנם יחסי גומלין הדדיים בין מזגו של אדם והלך הרוח של המנהיג לבין האווירה או האקלים שמתפתח בקבוצה שסביבו: ההורים ובני המשפחה, הגננת, הסייעת, הצוות והילדים בגן הילדים, ההנהלה, צוות העובדים ומחנכי הכיתה, מנכ"ל המפעל, צוות העובדים והלקוחות במשרד.

הנה כמה דוגמאות:

אווירה ואקלים חינוכי משתנים בהתאם לרוח המנהיג

  • אווירה חמה: קשר אישי ויחסי קירבה בין המנהיג לבין השותפים והכפופים לו שמתבטאים במגע אנושי, קשר עין ודיבור ב"גובה העיניים" לצד תחושת שייכות ולכידות קבוצתית.
  • אווירה "חונקת": המנהיג עושה שימוש במעמדו הרם ו/או בכוחו הפיזי למימוש מטרותיו וצרכיו האישיים. אף שהכפופים לו פוחדים וחווים לחץ רב הם מעדיפים לציית ולמלא את כל דרישותיו על מנת שלא להיחשף לסנקציות, לעונשים, לתגובות משפילות, לאלימות מילולית ולעיתים גם לאלימות גופנית.
  • אווירה סוערת ותוססת: תזוזה בלא הפסקה, תחושה של חוסר יציבות, בלבול והצפה בשל עומס גירויים ונושאים, רמה נמוכה של סדר וארגון הנותנת תחושה של תוהו ובוהו. נדמה ש"איש הישר בעיניו יעשה". במקרים רבים המנהיג מדלג מעניין לעניין בלא לסיים דברים שהתחיל והוא מתקשה להקפיד על גבולות ברורים באופן רצוף ועקבי.
  • אווירה "קרה" יכולה להתבטא בסגנון חינוך נוקשה וסמכותי, ריחוק והפרדה ברורה בין מעמדו של המנהיג לבין מעמדם של השותפים והכפופים לו לצד מינון נמוך של חום ומגע אנושי.
  • אווירה "קפואה": מצבי קור קיצוני יכולים להתבטא בנתק, ניכור, חשדנות, זלזול, אכזריות או עוינות של המנהיג כלפי הכפופים לו ו/או ביחסים שבין הכפופים. 

על סמך איזה קריטריונים נעריך את האווירה המשפחתית או את האקלים החינוכי?

המעקב של החזאים אחר התנועה של גורמים שונים בטבע מאפשר להם לתת לנו תחזית מהימנה אודות מזג האוויר הצפוי לנו. האם ניתן ליישם את הדמיון בין שני סוגי מזג האוויר גם לצורך תחזית? האם ניתן להניח שבדומה למזג האוויר, תזוזה או שינוי בקריטריון מסוים יגרמו גם לשינוי באקלים החינוכי? האם ישנו קשר בין אווירה משפחתית לבין התנהגות הילד, דפוסי התקשורת איתו ומידת המוטיבציה שלו לשתף פעולה עם ההורים או המחנכים? 

לחצו כאן להמשך קריאה: קריטריונים להערכה ועיצוב אקלים חינוכי מיטבי 

כאן כדי לדעת כיצד לעצב התנהגות בעזרת הסכם עם הילד

וכאן כדי לקרוא עוד כמה מילים על התנסות בקבוצה