אקלים חינוכי מיטבי בבית, בגן הילדים ובכיתה

 מפתח לעיצוב אקלים חינוכי מיטבי ולבדיקת האווירה המשפחתית 

בבית, בגן הילדים ובכיתה (הערכים מסודרים על פי סדר האלף בית)

קריטריונים להערכת האקלים החינוכי אקלים חינוכי מיטיב ומקדם   אקלים חינוכי מעכב ומזיק
אמינות, שקיפות ואמון בסיסי
  • המנהיג אמין, נוהג ביושרה, מבטיח ומקיים כי "מילה זאת מילה". השותפים והחניכים יודעים שניתן להאמין ולסמוך עליו.
  • המנהיג נותן אמון מלא וסומך על כוונתם הטובה של אנשי הצוות והחניכים.
  • המנהיג מעודד עצמאות, יוזמה ואחריות אישית.
  • המנהיג נוהג שלא בתום לב עם השותפים לצוות, החניכים, ההורים וגורמים אחרים. לעיתים הוא מסתיר מידע או משתמש במידע כאמצעי כח והשגת שליטה.
  • המנהיג מתקשה לפזר אחריות, מטיל ספק, חושד ואינו סומך על הסובבים אותו.
בחירה חופשית, פתיחות, גמישות וחופש ביטוי
  • יש הכלה ולגיטימציה מלאה לבטא ולעבד רגשות כי "עם רגשות לא מתווכחים".
  • המנהיג פתוח ונהנה מחידושים והמצאות ולכן הוא מאפשר לשותפים ולחניכים לבטא הומור, להיות יצירתיים, לשתף ולהפרות זה את זה במחשבות, בעמדות וברעיונות מגוונים.
  • מלכתחילה ניתן חופש לבחור בין מספר אפשרויות.
  • קיימות מגבלות וביקורת גבוהה על רגשות בנוסח "אסור לבכות", "אין מה לפחד" או "לא צריך לכעוס".
  • טווח האפשרויות מצומצם, לדמות הסמכותית יש מונופול על הידע ועל היכולות, רוב התוצרים שבלוניים ומאד דומים זה לזה.
  • לרוב ישנה אפשרות אחת בלבד שאותה קובע המנהיג ועל פיו יישק דבר.
חוקים, הרגלים וגבולות
  • הנחת היסוד היא שהחוקים והגבולות מספקים מרחב מוגן ובטוח שמגן על הפרט, על הקבוצה ועל ה"סדר הציבורי".
  • החוקים, הגבולות וההרגלים השונים ברורים, קבועים ומוכרים לכולם. כולם יודעים מה מותר, מה אסור ולמי צריך לפנות כשיש התלבטות או סימני שאלה.
  • כל החוקים והגבולות מעוגנים בהסבר הגיוני ומציאותי ולכן ניתן לשער את ה"תוצאה הטבעית" הצפויה כשמפרים את החוק.
  • המנהיג מקפיד ליישם את החוק בעצמו מתוך הבנה ש"נאה דורש – נאה מקיים".
  • החוק חל על כולם בצורה שוויונית כי "כולם שווים בפני החוק".
  • המנהיג מתירני ביותר, מעדיף חופש בלא הגבלה, בלי כפייה ובלי התערבות של מבוגר סמכותי.
  • החוקים, הגבולות והנהלים מעורפלים, לא ברורים ולא מוגדרים.
  • החוקים והנהלים אינם קבועים אלא מתחלפים בהתאם לנסיבות המשתנות, מושפעים ממצבי רוח חולפים, ממשוב או מתגובות מזדמנות.
  • אין הקפדה על יישום עקבי של החוקים בחיי היום יום: המנהיג אדיש, מתעלם ואינו מפרגן למי שפועל על פי הנהלים ונשמע לחוק ו/או נמנע מלהתערב כשמישהו מפר את הכללים.
חלוקת תפקידים
  • בין חברי הצוות ישנה חלוקת תפקידים ברורה, קבועה ומוסכמת מראש.
  • כל אחד מהשותפים יודע את "גבולות הגזרה" שלו: מה חובותיו, מה נדרש ממנו לעשות במסגרת התפקיד ובמה אין לו סמכות לעסוק.
  • חלוקת התפקידים אינה ברורה, לעיתים גם שנויה במחלוקת ומחבלת בעשייה השוטפת כתוצאה מפיזור אחריות והשתמטות מביצוע מטלות שגרתיות.
  • ישנה "זליגה" לא מבוקרת מתפקיד לתפקיד: חברי הצוות מרשים לעצמם לבצע דברים שאינם בסמכותם.

לחצו כאן להמשך קריאהג'ינג'ית

לקבלת ייעוץ ועזרה בעיצוב אקלים מיטבי

הקישו 4300230 077

או השאירו כאן פרטים ואחזור אליכם במהרה.