איתור מוקדם של לקויות למידה בגיל הרך

רמזים ללקות למידה עתידית 

"מה, באמת? באמת יש ילדים שכבר בגן יש להם קושי שיכול להיות לקות למידה?" – שאלה אותי דלית (שם בדוי), סייעת בגן טרום חובה אותו ליוויתי במהלך השנה כיועצת חינוכית – התפתחותית..

"כן ולא" – עניתי לה. "כן כי ללקויות למידה יש הרבה סימנים מוקדמים והיא לא מתחילה בבית הספר. לכן אפשר וחשוב מאד לאתר ולטפל בילדים שמגלים קשיים כבר בגן הילדיםכדאי לדעת שבהרבה מקרים הילדים הללו מאובחנים כסובלים מקשיי למידה, איחור התפתחותי, עיכוב שפתי או עיכוב התפתחותי. ו – "לא" – אמרתי לה, "לא כי בדרך כלל לא ממהרים להדביק תוויות כאלה או אחרות – ודאי לא בגיל הרך. אנחנו לא מחפשים כותרת שלפיה מתייגים את הילד".

אחד התפקידים החשובים של ההורה, המחנך והמטפל המקצועי כמו גננות, פסיכולוג, גננת שי"ח וכ"ו הוא לשים לב לסימנים המוקדמים שהם כמו אור אדום שאומר לנו לשים לב, לבדוק ולטפל בקושי של הילד. אסור לנו להתעלם מהסימנים האלה או לחכות שהילד יגדל כי כמו שהילד גדל ומתפתח גם הקושי והסבל של הילד נעשים גדולים יותר. כך למשל, התלונה "משעמם לי בגן" היא "תחפושת" מאד שכיחה שמחליפה את "קשה לי" או "לא מצליח לי". הכרזה כמו "לא רוצה" ו"לא בא לי" שחוזרת על עצמה שוב ושוב לגבי פעילות שחשוב שהילד יתנסה בה עלולה לרמוז לנו שההתנגדות או ההימנעות העקבית של הילד משקפת את הקושי שלו להתמודד עם אותו התחום.

לקויות למידה בגיל הרך

הניסיון מלמד שככל שמאתרים את קשיי הלמידה בגיל צעיר ומתחילים בהתערבות טיפולית בשלב מוקדם יותר אזי משיגים תוצאות מוצלחות יותר. העזרה לילד מצמצמת את הפער שהוא צובר בהשוואה לבני גילו, מפחיתה את הפגיעה בדימוי ובביטחון העצמי שלו ומצמצמת חוויות כואבות של כישלון, אכזבה ותסכול.

חשוב להדגיש שקצב ההתפתחות כמו גם טווח הנורמה, עוצמת הפער בתפקוד, חומרת הלקות ודרגת הקושי משתנים מילד לילד. רבים מהילדים לקויי הלמידה יכולים למשל להצליח היטב בתחום למידה אחד אך להתקשות בתחום אחר, ולעומתם ישנם ילדים שרמת התפקוד שלהם נמוכה והם סובלים ממספר לקויות בו זמנית.

תפקודים בהם עלולה להופיע לקות הלמידה 

  • דיסלקציה – קשיים ברכישת קריאה.
  • דיסגרפיה –  קשיים ברכישת כתיבה.
  • דיסקלקולייה – קשיים ביכולת הבנה כמותית ופעילות מתמטית.
  • דיספרקסיה – קשיים בתכנון תנועות, בארגון ובביצוע פיזי של פעולה.

סימני זיהוי לאיתור מוקדם של לקויות למידה לפני המעבר לכיתה א:

  • רמזים לדיסלקציה עתידית: קשיים בתפיסה וזיכרון חזותיים כמו קושי בזיהוי צורה יוצאת דופן או 2 צורות זהות מתוך מגוון צורות שאינן זהות, קושי בחזרה על סדרת איברים עם רצף חזותי קבוע כמו הדבקת מדבקות לפי סדר קבוע (אדום / צהוב / כחול / ירוק), העתקת דגם של כפתורים / פטריות / קביות וכ"ו תוך יישום סריקה שיטתית, עבודה ברצף והקפדה על כיוון ומנח נכונים, קושי בזיהוי ושיום של סימנים מוסכמים כמו צורות הנדסיות, ספרות ואותיות.
  • רמזים לדיסגרפיה עתידית: העתקת קווים וצורות מבלי לשמור על גודל, מנח וכיוון נכונים של הצורה, קושי בוויסות כח כמו הפעלת לחץ רב על כלי הכתיבה או קו חלש ובלתי רציף, קשיים במטלות הדורשות תיאום עין – יד, תיאום בין 2 הידיים וחציית קו האמצע של הגוף.
  • איתור מוקדם של לקויות למידה בגיל הרךרמזים לדיסקלקוליה עתידית: קושי ברכישת מושגי מרחב ומספר סודר כמו לפני, אחרי, ראשון, אחרון, קדימה ואחורה, קושי בתפיסה והשוואה בין כמויות תוך שימוש במושגי חשבון כמו שווה, יותר מ.. ופחות מ.., קושי בשאלות מילוליות הדורשות מניפולציות של חיבור וחיסור כמו: "אמא קנתה 3 לחמניות ואחר כך אבא קנה עוד 3 לחמניות. כמה לחמניות היו בסך הכל?", או "היו לך 5 סוכריות ואכלת 2 סוכריות. כמה סוכריות נשארו לך?".
  • רמזים לדיספרקסיה: דומיננטיות בלתי בשלה, סרבול מוטורי, נפילות תכופות והיתקלות פיזית בדמויות ו/או בחפצים הנמצאים במרחב תוך כדי הליכה, ריצה או קפיצה, קושי בעצמאות וברכישת מיומנויות יסוד או הרגלים קבועים כמו לבוש, אכילה, ניקיון וכ"ו, קושי בחזרה על סדרת תנועות בקצב וברצף קבוע.

מה תגידו אם אספר לכם שהרבה מאד ילדים מצליחים היטב בבית הספר הודות לטיפול שקבלו כשהיו בגן?

לחצו כאן כדי לקרוא מה כתבו הורים שפנו לטיפול בגיל מוקדם

אם אתם רוצים לדבר על זה ומחפשים מישהו להתייעץ איתו הקישו 4300230 077

לחצו כאן כדי לדעת מה יעזור לילד שלכם להתקדם ולהצליח