איתור מוקדם בגיל הרך – בגן הילדים ובכיתה א

איתור מוקדם בגיל הרך

"טיפול בילדי הגן? הוראה מתקנת כבר בגיל הרך? למה?" 

כל כך הרבה אנשים מבינים שהסימנים ללקויות למידה מופיעים בגיל צעיר מאד ושמטפלים מקצועיים כמו פסיכולוגים, גננות שילוב, גננות טיפוליות ומומחים בהוראה מתקנת (מקדמת) יודעים לזהות את הסימנים הללו כבר בגני הילדים. יתרה מכך: מעקב אחר תוצאות ההתערבות הטיפולית אצל ילדים בגיל הרך מלמד שהעזרה מקדמת מאד את תפקודו של הילד בכל תחומי ההתפתחות.

ועדיין, למרות ההבנה הזו הרבה מאד אנשים מופתעים לגלות שאפשר, שחשוב ונכון להתחיל לטפל בקשיים של הילד כבר בגיל שנתיים – שלוש. רבים אחרים נרתעים מטיפול מקצועי בגיל כל כך צעיר, מעדיפים שלא להתחיל בטיפול מתוך הנחה ש"הזמן יעשה את שלו" ומעדיפים שלא להתחיל בטיפול.

מה קשה לילדים קטנים בגיל הרך ומה הם הקשיים הנפוצים בגן הילדים?

רוב הילדים שזה עתה נכנסו לגנים ולכיתה א יסתגלו למסגרת ויצליחו להתמודד עם הדרישות של המורה או הגננת, אך בכל גן ובכל כיתה יהיו גם כמה ילדים ש"לא ממש מתאימים למסגרת".

כשננסה להבין ולבדוק מה מעכב את הילדים הללו נגלה שרבים מהם צברו פערים ביחס לקבוצת השווים. רבים מהם סוחבים איתם קשיים שגורמים להם לחוות תסכול, כעס ואכזבה מעצמם.

הקשיים והפערים בתפקוד יכולים להופיע בתחום התפתחות אחד או בכמה תחומי התפתחות בו זמנית. למשל:

תחום שכלי: יש ילד שיתקשה בהבנה או בהבעה שפתית ויש ילד שממש "יברח" ממשחקי "שולחן" שדורשים הבנה כמותית, תפיסה חזותית או כישורי חשיבה כמו הכללה והשוואה. יש ילד שיתקשה בהבנת הוראות או שאלות פשוטות, וילד אחר שיחזור שוב ושוב על אותה שגיאה מבלי להסיק מסקנות. יש ילד שקצב הלמידה שלו איטי יותר שזקוק להרבה חזרות, תיווך ואמצעי המחשה כדי לרכוש ידע חדש ויש ילד שמתקשה למקד חשיבה ולהתמודד עם משימות מכוונות. הסימנים הללו יכולים להצביע על קושי בתחום השכלי – קוגניטיבי.

תחום תחושה ומוטוריקה: יש ילד שיתקשה לרכוש מיומנויות יסוד וילחץ כשנבקש ממנו לגזור, לגעת בדבק או לשחק בחול, למתוח קו או לבצע משימה מכוונת בדף עבודה, ויש ילד שיתקשה להתארגן בכוחות עצמו, יזדקק לעזרה בפעולות פשוטות שבני גילו עושים בצורה עצמאית. יש את הילד המסורבל שנתקל בכל דבר ו"הכל נופל לו", ויש את הילד ה"חולמני" עם הקצב האיטי שאינו מודע כלל לממד הזמן. סימנים אלה יכולים לרמוז על קושי בתחום התחושה, המוטוריקה הגסה, המוטוריקה העדינה והמיומנויות הגרפו – מוטוריות.

תחום רגשי: יש ילד שאינו פנוי ללמידה, שיתפרץ בבכי, כעס, חוסר אונים או נסיגה בהתנהגות כשיתבקש לבצע הוראות, לדחות סיפוק, לוותר או להתאפק, ויש ילד שכל שינוי קטן יגרום לו להצפה, פחד ונסיגה בביטחון. יש ילד עם דימוי עצמי שלילי שיבקר את עצמו בחומרה ולא יהיה מרוצה מתוצריו, ויש ילד חסר ביטחון עם תחושת מסוגלות נמוכה שיעדיף להימנע מהתנסות חופשית כי "אני לא יכול", יוותר על מקומו או יחשוש לבטא צרכים, רגשות ורעיונות משלו. יש ילד תלותי שמתקשה להעסיק את עצמו באופן עצמאי וילד אחר שאין לו מוטיבציה להתאמץ וללמוד ורוב הזמן הוא מעדיף משחק חופשי. סימנים אלה יכולים להצביע על קושי רגשי.

תחום חברתי: יש ילד שיתקשה להשתלב עם כל החבורה ובחלק ניכר מהזמן הוא ישב לבד בצד בלי להשתתף "כמו כולם", ויש ילד ש"עושה שטויות" או ש"הוא פשוט נגרר". יש ילד שאינו מבין או מתעקש להתעלם מחוקי המשחק ויש את הילד שמתקשה לפתח קשרים חברתיים או יחסי קח ותן עם בני גילו. כל אלה יכולים להיות סימן לקושי בתחום הכישורים החברתיים.

"הוא עוד קטן, זה בטח יעבור לבד כשיגיע לבית ספר"

זהו, שלא! להיפך: כשהילדים גדלים ברוב המקרים הסימנים הללו מחמירים ואז מתחילים לאבחן, להתייעץ ולרוץ למטפלים. כשאני שואלת הורים כאלה איך ומתי התחילו הקשיים כמעט כולם מספרים לי שכבר בכיתה א היה "בלגן", כבר אז המורה אמרה לנו ש"התפקוד שלו נמוך" או ש"כן, הגננת באמת המליצה שיישאר עוד שנה בגן ואפילו המליצה שיקבל עזרה מגננת משלבת אבל חשבנו שזה יעבור לו כשהוא יגדל". 

עם יד על הלב אני מודה שלמרות כל הניסיון שצברתי במהלך השנים אני עדיין מזילה דמעה כשאני מקבלת תשובה כזו. תמיד זה בא עם הרגשת החמצה וכאב גדול של ההורים. הם וגם אני יודעים שאילו היו נותנים לילד עזרה כבר בגן אז ניתן היה לחסוך מהם ומהילד הרבה מאד סבל וכאב.

אז מה עושים? איך מתקדמים?

אני יודעת שבמציאות של ימינו זה לא מובן מאליו להתפנות ולהירתם לאתגרים שדורשים כוחות, זמן וכסף. לכן:

  • אם הגעתם לכאן סימן שאתם מוכנים להתאמץ ולהשקיע בילד שלכם. כל הכבוד לכם!
  • זיכרו שהנכונות שלכם להירתם בשביל הילד שלכם היא תנאי הכרחי בתהליך.
  • אל תוותרו על החלום שלכם. האמינו בילד שלכם. תנו לו הזדמנות להצליח. אם אתם תוותרו ותרימו ידיים גם הילד שלכם יוותר על החלום שלו ולא יאמין ביכולת שלו להצליח.
  • לא דוחים! מתחילים לבדוק ולטפל בקשיים עכשיו כי מחר זה יהיה יותר מסובך!

לקויות למידה בגיל הרךמה התהליך? כמה זמן זה לוקח?

התהליך יכול להימשך כמה חודשים ולפעמים גם יותר. יש ילדים שזקוקים רק ל"דחיפה קלה" ויש כאלה שמתמודדים עם יותר קשיים ולכן הם זקוקים ליותר תרגול ותיווך. לכן משך התהליך תלוי במצבו של הילד, בקצב הלמידה שלו ובעוצמת הקשיים שלו.

אני יכולה להבטיח לכם שאם תתמידו ולא תוותרו אז כמו הרבה הורים אחרים, גם אתם תיהנו לראות את ההתקדמות של הילד. בסוף התהליך גם הוא יהיה מסוגל לממש את כל הפוטנציאל שלו ולהיות מרוצה מעצמו.

בקיצור, אני כאן בשביל לעזור לילד המקסים שלכם להצליח בכיף.

אם משהו מכל זה מדבר אליכם אני בטלפון 230 4300 077

 או בדוא"ל aloncarmit@gmail.com 

תשובות לשאלות נוספות כמו מה הגישה שלי, במה אוכל לעזור לילד שלכם,

כמה זה יעלה, איפה ואיך תוכלו למצוא כאן וגם כאן.